Pahoitin mieleni lahjojen jaosta
Kävimme aattona parissa eri kyläpaikassa. Tähän jälkimmäiseen meidät oli kutsuttu että poiketkaa kahville kun kerkeätte. Kyseessä lapsemme isovanhemmat. Veimme tuliaisiksi kahvia ja leivonnaisia.
Oli ensinnäkin yllätys, että siellä oli myös muita vieraita ja suurempi yllätys oli kun lopulta kahvien jälkeen jaettiin lahjoja.
Kaikki muut, sekä lapset (lasten serkut) että aikuiset (miehen sisarukset, isovanhemmat, vanhemmat jne), saivat useita lahjoja, mutta meidän perhe kokonaisuudessaan sai yhteiseksi yhden karkkirasian.
Omat lapsemme olivat selvästi pahoilla mielin lahjojen jaon jälkeen, kun kaikki lapsista vanhaan mummoon saivat paketteja, mutta he eivät saaneet mitään omaa.
Ihmettelen, miksi lahjoja ei voitu jakaa ennen kuin tulimme tai lähtömme jälkeen... emme edes voineet varautua omilla paketeilla.
Kommentit (737)
Olisihan ap voinut sitten antaa niistä pakeiteista, joita oli varannut isäntäväen lapsille antaa jonkun omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on turha puhua isovanhemmista ja syyllistää kaikkia isovanhempia, vaan pitää puhua oikeilla nimillä eli mummopuolesta ja ap. miehen isästä.
Mummopuoli on ratkattanut viikkoja miehelleen hankkimaan lapsille ja lastenlapsille joululahjat, mutta mitään ei ole tapahtunut. Mummopuolen tehtäväksi on jäänut sinun, minun ja bonuslapsille joulun rakentaminen ja ruokien ostaminen ja tekeminen.
Se yksi kahvipaketti ja 5 joulutorttua ei paljon auta mummopuolen joulunvalmistelussa, kun vieraat tulevat valmiiseen pöytään ja se mummopuolen eläke ei edes riitä, jouluruokien ja jokaisella lahjan ostamiseen, siinä missä miehen isä porskuttaa kuin jouluja ja vierailuja ei olisikaan ja pihistelee rahojaan. Sentään oli se mummopuolen konvehdirasia, jonka mummopuolen mies hätäpäissään sai paketoitua lahjaksi.
Ja ehkä mummopuolen sydän olisi heltynyt ja ostanut miehen lastenlapsille ne joululahjat, jos olisi saanut
Eikä siellä ollut bonusmummon lapsia tai lapsenlapsia, kaikki oli tän isän lapsia ja lapsenlapsia
Puhu vaan hirviö ja ilkeästä anoppipuolesta, joka ei suostu menemään sun pillin mukaan, eikä ostamaan lapsellesi kalliita lahjoja.
Ja ne lahjat menevät niille, jotka ovat olleet auttamassa hirviöanoppia, tuoneet tullessaan ruuat ja lahjoja, siivonneet ja sitä kutsutaan vastavuoroisuudeksi. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan ap voinut sitten antaa niistä pakeiteista, joita oli varannut isäntäväen lapsille antaa jonkun omilleen.
Ne oli toimitettu jo etukäteen, ilmeisesti siellä toisen isovanhemman luona joulua juhliessa.
Ap ei tiennyt, että tänne toiseen paikkaan tulee muitakin kun miehen vanhempi puolisoineen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te lue ennen kuin vastaatte? Ap on ilmoittanut, että tullaan ehkä klo 16, ehkä 17, viimeistään klo 18. On voinut käydä niin, että ovat vaikka sopineet, että lahjat jaetaan sen jälkeen, kun ap on käynyt. Mutta ap ei viitsikään ilmoittaa, että eivät olekaan tulossa ajoissa vaan vastaavat vasta kysyttäessä, että tullaan puolen tunnin päästä. Siinä vaiheessa on perheessä ollut menossa jouluruokailu, joka ilmeisesti olisi pitänyt keskeyttää aapeen takia, että lahjat ehditään jakaa. Ja jos ne olisi jaettu, olisi sama itku ollut täällä. Nyt aapee onkin mennyt vasta illalla ja jäänyt syömään ja juomaan. Ihanko oikeasti lasten olisi pitänyt vaan odottaa ja odottaa lahjojaan, kun ap ei viitsi kunnioittaa muiden aikatauluja? Ja joo ne lahjat olisi voinut jakaa vaikka klo 16, jos olisi ollu
Eli sinun mielestä niiden muiden lasten olisi pitänyt odottaa vielä tuntitolkulla iltaan asti, että ap (jota jo odotettiin tuntitolkulla) lähtee, ettei hänen lapset pahoilta mieltään, kun lahjoja ei saakaan joka kyläpaikasta? Vai olisiko koko perheen aikataulu pitänyt muuttaa, koska ap saattaa tulla klo 16, 17 tai 18?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on turha puhua isovanhemmista ja syyllistää kaikkia isovanhempia, vaan pitää puhua oikeilla nimillä eli mummopuolesta ja ap. miehen isästä.
Mummopuoli on ratkattanut viikkoja miehelleen hankkimaan lapsille ja lastenlapsille joululahjat, mutta mitään ei ole tapahtunut. Mummopuolen tehtäväksi on jäänut sinun, minun ja bonuslapsille joulun rakentaminen ja ruokien ostaminen ja tekeminen.
Se yksi kahvipaketti ja 5 joulutorttua ei paljon auta mummopuolen joulunvalmistelussa, kun vieraat tulevat valmiiseen pöytään ja se mummopuolen eläke ei edes riitä, jouluruokien ja jokaisella lahjan ostamiseen, siinä missä miehen isä porskuttaa kuin jouluja ja vierailuja ei olisikaan ja pihistelee rahojaan. Sentään oli se mummopuolen konvehdirasia, jonka mummopuolen mies hätäpäissään sai paketoitua lahjaksi.
Ja ehkä mummopuolen sydän olisi heltynyt ja ostanut mi
Mutta ap:n puoliso oli vain papan lapsi ei mummopuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ehkä mummopuolen sydän olisi heltynyt ja ostanut mi
Ap ei ole pidetty sukulainen (jonka ymmärrän) joten tuskinpa hänelle sairauksiakaan jaetaan. Moni eläkeläinen elää esimerkiksi tonnin eläkkeelle. Siitä kun alkaa ostamaan jokaiselle sukulaiselle lahjat jouluruokien lisäksi niin saa äkkiä eläkkeelle sanoa heipat. Eikä vierailla aikuisilla ole velvollisuutta ostaa muutenkaan jokaiselle vieraalle lahjaa. Jos itse tietäisin, että minusta ei pidetä ja kuolemakin olisi yhden tekevä niin en takuulla ostaisi lahjaa.
Miksi väkisin kutsuvat kun on niin vaikeaa ja kallista ja kaikille ei viitsisi mitään lahjaakaan laitata
Ilmeisesti miehen perheessä jouluna tärkeää on yhdessäolo. Mieshän ei nähnyt ongelmaa koko asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja e
Kukaan ei halua viedä omia lapsiaan jouöuaattona katsomaan muiden lasten joululahjojen.avaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kysytty kahville niin en tulisi paikalle odottaen, että saisin konvehtirasiaa enempää. Jos taas olisi pyydetty joulun viettoon, niin sitten. Harmi lähinnä, että menitte juuri lahjanjaon aikaan, kun lapset ei oikein ymmärrä vielä näitä tilanteita niin hyvin.
Kutsu oli että tulkaa käymään jouluna. Tiesivät että ollaan menossa myös toiselle miehen vanhemmalle käymään.
Minäkin pyysin serkkuni perhettä käymään "jouluna" meillä, kun viettävät joulua täälläpäin, mutta en ikimaailmassa olisi kuvitellut/odottanut heidän tulevan jouluaattona, en edes tänään, korkeintaan illalla tai huomenna tapanina.
Jo kutsu on tulla käymään "jouluna", harvalla tulee edes mieleen m
Eli bonusmummolla ei ollut mummon omia mussukoita paikalla
Onpa ikävää moinen. Mun siskonpojat (2 vanhinta jo täysi-ikäisiä), eivät ole koskaan ostaneet mulle, tädilleni ja esikoisen kummitädille KOSKAAN yhtään joululahjaa ! Ei sen tarvi mikään iso ja kallis olla, ihan vain vaikka saippuakin kelpaa. Ite annoin viimeks keskimmäiselle oman saippuan, ja tuliko kiitosta keneltäkään heistä ? Ei tullut. Ja 2 muuta sai deodorantit. Se jos mikä, tuntui tosi pahalta ! En kehdannut sanoa, että saisiko kuulla edes kiitoksen. Ja ne ite vaatii kaikkea turhaa tavaraa muiden ostettavaksi. Se on täysin heidän vanhempien ns vapaan kasvatuksen syytä. Hyvä, jos kiittävät edes ruoasta, jota saavat eteensä. En ymmärrä tällaista ollenkaan ! Keskimmäinen on vieläpä vammainen. Ja nuorin tykkää pelata öisin jotakin ihmeen sotapeliä, takuulla alaikäisiltä kielletty. Ja nukkuu jonnekin kello 12:00:n asti päivällä. Ainakin näin lomilla.
Kyllä se on kumma, että suklaakonvehtirasiaa ei arvosteta. Puhutaan "namista" ja "karkkirasiasta", kuin sellaisesta kämmeneen sopivasta karkkilaatikosta. Ihan hieno lahja se olisi, jos sitä osaisi arvostaa. AP on ilmeisesti aina saanut kaiken mitä haluaa ja nyt aikuisena on vaikea sietää pikku pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti vei minut ja 8 vuotiaan siskoni yllättäen
Siskonsa luo jouluksi.
Olin säästänyt ja ostanut siskolle ison nuken .
Jouluna tädin lapsi sai 20 lahjaa.
Sisko sai nuken.
Minä en saanut mitään.
Äiti sai kullia poikaystävältään.
Miten kehtaat kirjoittaa omasta äidistäsi rimasti?
Vieläpä jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävää moinen. Mun siskonpojat (2 vanhinta jo täysi-ikäisiä), eivät ole koskaan ostaneet mulle, tädilleni ja esikoisen kummitädille KOSKAAN yhtään joululahjaa ! Ei sen tarvi mikään iso ja kallis olla, ihan vain vaikka saippuakin kelpaa. Ite annoin viimeks keskimmäiselle oman saippuan, ja tuliko kiitosta keneltäkään heistä ? Ei tullut. Ja 2 muuta sai deodorantit. Se jos mikä, tuntui tosi pahalta ! En kehdannut sanoa, että saisiko kuulla edes kiitoksen. Ja ne ite vaatii kaikkea turhaa tavaraa muiden ostettavaksi. Se on täysin heidän vanhempien ns vapaan kasvatuksen syytä. Hyvä, jos kiittävät edes ruoasta, jota saavat eteensä. En ymmärrä tällaista ollenkaan ! Keskimmäinen on vieläpä vammainen. Ja nuorin tykkää pelata öisin jotakin ihmeen sotapeliä, takuulla alaikäisiltä kielletty. Ja nukkuu jonnekin kello 12:00:n asti päivällä. Ainakin näin lomilla.
Kyllä kiitos kuuluu totta kai aina sanoa, mutta en minä ainakaan aikuisena odota saavani lapsilta tai joltain parikymppisiltä sisaren lapsilta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti vei minut ja 8 vuotiaan siskoni yllättäen
Siskonsa luo jouluksi.
Olin säästänyt ja ostanut siskolle ison nuken .
Jouluna tädin lapsi sai 20 lahjaa.
Sisko sai nuken.
Minä en saanut mitään.
Äiti sai kullia poikaystävältään.
Ap tässä
Ulinaaaaaaa ulinaaa uuuiääää
Ap
Minua on loukattu
Ei sen väliä jos jonkun pikkusisko saa vain yhden nuken.
Minun perheeni kunniaa on loukattu!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se yksi kahvipaketti ja 5 joulutorttua ei paljon auta mummopuolen joulunvalmistelussa, kun vieraat tulevat valmiiseen pöytään ja se mummopuolen eläke ei edes riitä, jouluruokien ja jokaisella lahjan ostamiseen, siinä missä miehen isä porskuttaa kuin jouluja ja vierailuja ei olisikaan ja pihistelee rahojaan. Sentään oli se mummopuolen konvehdirasia, jonka mummopuolen mies hätäpäis
Minun äitini vei meidät siskolleen jouluksi ilman joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mun sisarukseni tulevat perheineen, joka joulu "sieltä etelä mummolaan" ja olen mieheni kanssa uhriutunut jo 10v valmistamaan joulun heille mummolassa, kun asutaan samalla paikkakunnalla. . Onneksi lapseni on jo teinejä.
Äitini yli 80v ja hän aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa ja ohjelmoi meidät molemmat. Ja ravataan kaupoissa, ostamassa lahjoja, ruokaa, hankitaan kuusi ja tehdään joulu.
Molemmat olemme alkaneet vihata joulua yhä enemmän, kun se on niin raskas ja työntäyteinen, kun töissä vielä vuoden kiireisintä aikaa. Ja niin ristiriitaiset fiilikset, kun emme halua pilata iäkkään äitini joulua, kun hän haluaa lapset ja lastenlapset luokseen, mutta ei enää jaksa tehdä juuri mitään, puhumattakaan joulun rakentamisesta, vaan se jää meidän tehtäväksi.
Ja tämä liittyi asiaan?
Ainoastaa
"
Ja tämä liittyi asiaan?
Ainoastaan miehen isovanhemmat on eläkkeellä, muut ovat työelämässä ja perusterveitä"
Eli siis ap: n miehen isä ja puoliso eivät ole raihnaisia vanhuksia vaan työikäisiä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kumma, että suklaakonvehtirasiaa ei arvosteta. Puhutaan "namista" ja "karkkirasiasta", kuin sellaisesta kämmeneen sopivasta karkkilaatikosta. Ihan hieno lahja se olisi, jos sitä osaisi arvostaa. AP on ilmeisesti aina saanut kaiken mitä haluaa ja nyt aikuisena on vaikea sietää pikku pettymyksiä.
No, jos lapsille on jaossa Pandan Juhlapöydän konvehdit tai joku Lego-paketti, niin kumpihan on toivotumpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos lapsille on jaossa Pandan Juhlapöydän konvehdit tai joku Lego-paketti, niin kumpihan on toivotumpi?
Ja kaikenlisäksi ei ole lapsen/lapsien oma/omat rasiat vaan koko perheelle jaettavaksi
Miehesi on ihan oikeassa. Sen olisi voinut lapsille sanoa, että pukki tuo teidän lahjat kotiosoitteeseen.
Ei ne lapset tuosta traumatisoidu, ellet itse tee siitä numeroa.