Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kala ei kuulu joulupöytään, eihän se sovellu minkään muun jouluruoan kanssa!

Vierailija
23.12.2023 |

Meillä ei koskaan ollut kalaa joulupöydässä. Viime jouluna kuitenkin kokeilin ja hyvin outo ja sopimaton makuyhdistelmä kun graavilohta ja silliä muun jouluruoan kanssa, esim laatikot, kinkku, rosollit jne.

Ravintoloissakin kun käyty joululounaalla, se kalapöytä alkupalaksi ei tuo juurikaan joulua mieleen, ehkä enemmän juhannuksen. Ja kun seuraavaksi ottaa lämminruokaa joka perinteisempää jouluruokaa, tuntuu oudolta kun juuri syönyt kalaa.

Ainoa on ehkä lipeäkala, siinä ei ole tavanomaista kalanmakua, oikeastaan ei maistu juuri miltään. Sitä voin syödä muun jouluruoan kanssa.

Muita joiden mielestä kala ei kuulu joulupöytään?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikoina se kala oli pääosassa joulupöytää lampaan ja naudan ohella. Sika tuli vasta myöhemmin kuvioihin ja syrjäytti täysin kalan, naudan ja lampaan vasta 1900-luvulla.

Joulukinkkuperinne on suhteellisen nuori. Sikaa kun ei voitu hyödyntää lähinnä muuta kuin lihaksi. Lehmistä saatiin maitoa ja nahkaa ja lampaista villaa/nahkaa/taljoja. 

Kalaa taas sai merestä ja järvistä ympäri vuoden.

Tuon takia se sika on varmaan joulupöytään tullutkin, sama kuin riisipuuro, joka oli jotain eksoottista ja varmasti kallista ja sitä ostettiin pieni nyssäkkä kerrallaan jouluksi 

Vierailija
42/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon härän sisäfile-pihvi 300g grillattuna rökittaa 6-0 jonkun köyhien harmaasiolatun kinkkuviipaleet!

Meillä on molempia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään jouluna graavi- ja kylmäsavulohta uusien perunoiden kanssa, kinkku laatikoiden kanssa.

Meillä syödään uusia perunoita juhannuksena, sillit ja silakat myös kesällä. Jouluna on kyllä graavi lohi.

Vierailija
44/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikoina se kala oli pääosassa joulupöytää lampaan ja naudan ohella. Sika tuli vasta myöhemmin kuvioihin ja syrjäytti täysin kalan, naudan ja lampaan vasta 1900-luvulla.

Joulukinkkuperinne on suhteellisen nuori. Sikaa kun ei voitu hyödyntää lähinnä muuta kuin lihaksi. Lehmistä saatiin maitoa ja nahkaa ja lampaista villaa/nahkaa/taljoja. 

Kerroppas sitten viisaampana miten sitä kalaa on saatu, kun on järvet jäässä. Pilkkiminen taitaa kuitenkin olla aika uusi keksintö. Verkotko ne muka on laittanut? Anna mun nauraa! 

Vierailija
45/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saakka tätä on jatkunut?

Vierailija
46/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saastainen sika ei kuulu joulupöytään.

Ettekä te saastaiset muslimit kuulu Suomeen!

Vierailija
47/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppas sitten viisaampana miten sitä kalaa on saatu, kun on järvet jäässä. Pilkkiminen taitaa kuitenkin olla aika uusi keksintö. Verkotko ne muka on laittanut? Anna mun nauraa! 

Kyllä te hesalaiset jaksatte aina yllättää tyhmyydellänne!

Etkö muka ole koskaan kuullut verkkokalastuksesta talvella!?

Vierailija
48/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä kalastettu talviverkoilla ja hyvin on kalaa noussut. Ja kyllä esimerkiksi pilkkimällä saa kalaa, kuten ahventa, talvella enemmän kuin kesällä onkimiseen verrattuna. Sopii kokeilla. 

Vierailija
49/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silli kuuluu rosolliin ja sellaisenaan perunoiden kanssa. Kylmäsavulohtakin meillä on aina ja kirjolohenmätiä, joskus savukalaakin, mutta en viitsi vain itseni takia sitä ostaa.

Perinteinen on lipeäkala, jota en kyllä ole ikinä maistanut enkä maista.

Ja mikä kukaan on sanomaan, mikä kuuluu ja mikä ei joulupöytään.

Vierailija
50/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetty peruna voisulalla, kaloja eri muodoissaan kera vihersalaatin ja laadukkaan, kuivan valkoviinin. 

Sit, jos vatsaan mahtuu ja mieli tekee, hiukan ankkapateeta, kalkkunaa ja rosollia hyvällä kastikkeella kera punaviinin. 

Jälkkäriksi luumukiisseliä kermavaahdolla.

Hyvää joulua!

Vierailija
51/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naura vaan ihan rauhassa. Pohjoisessa on kalastettu ympäri vuoden jo vuosisatoja. Menetelmät ja välineet ovat toki kehittyneet vuosien saatossa. 

Vierailija
52/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saastainen sika ei kuulu joulupöytään.

No jätä se!

Vierailija
53/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia perinteitä. Itse olen tottunut runsaaseen joulupöytään johon kuuluu alkupalana kalapöytä. Miehen suvussa taas on minun mielestä köyhä joulupöytä jossa on vain kinkku, porkkana- ja lanttulaatikko, keitetyt perunat ja rosolli. Eikä ole heillä rahasta kiinni vaan se on vain heidän perinne. Muistan kun ensimmäisinä yhteisinä jouluina toistemme kotona kumpikin oli ihmeissään. Minä ihmettelin sitä heidän joulupöydän niukkuutta ja mies minun perheen erilaisia kaloja, karjalanpaistia jne. jotka eivät hänelle olleet perinteisiä jouluruokia.

Vierailija
54/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on silleen, että syön pelkkää kalaa ja jätän laatikot väliin :p

Savulohta

Itse maustettua graavilohta

Paistettua lohta

En ole koskaan tykännyt lanttu ym. laatikoista, en syö kinkkua jne.

Juu. Tein graavilohta ja lohikeittoa, itse pilkityista ahvenista pihvejä. Ei ole kuin puolikas ahvenpihvi enää jäljellä. Ei säilynyt jouluaattoon, voi ei :D

Vierailija
55/55 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä te hesalaiset jaksatte aina yllättää tyhmyydellänne!

Etkö muka ole koskaan kuullut verkkokalastuksesta talvella!?

Pitää Joulupäivänä mennä katsomaan, montako kuhaa on verkossa, koska kaupassa se on törkeän kallista.

Haukifilekin maksaa jo ahneiden sikojen k-kaupassa 40€/ kilo. Ei helvetti :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä