On jo aikakin puhua myös keskiluokasta, eikä aina vain köyhistä
Alan olla kurkkua myöten täynnä niitä vasemmistolaisia valittajia, jotka haukkuvat sosiaaliturvan uudistuksia ja vaativat koko ajan lisää rahaa. Ihan kuin maailmassa ei ketään muita olisikaan kuin nämä sossun elätit. Mistään muunlaisesta elämäntavasta ei saa edes puhua kuin tuilla elämisestä, tai se tuomitaan julkisesti.
Todellisuudessa kuitenkin köyhät ovat pieni vähemmistö ja suurin osa ihmisistä on ihan normaaleja keskiluokkaisia, työssäkäyviä ihmisiä. Se että vaikkapa Mika Aaltola sanoi, että säästää rahaa juomalla halvempaa viiniä, niin sehän on täysin normaalia. Eiköhän suurin osa ihmisistä tee samoin, minä ainakin.
Se oli suorastaan jopa virkistävä kommentti, että joku uskalsi ja kehtasi tässä vasemmiston luvatussa maassa kertoa ääneen olevansa ihan kohtuullisesti toimeentuleva, eikä sossun asiakas. Haluan lisää tällaista keskustelua. Haluan että Suomessa alettaisiin normalisoida elämässä ja työelämässä menestymistä, eikä aina paheksua sitä kuten tässä kateuden hallitsemassa maassa.
Onko vastaavaa nujertavaa menestyksen vastaista kulttuuria missään muussa maassa? Ainakin jenkeissä menestys on ihmiselle meriitti, eikä häpeä. Vastaavaa kannustavaa ajattelua tarvittaisiin Suomeenkin, muuten taloutemmekaan ei lähde koskaan kunnolla nousuun, nythän olemme olleet teollisuusmaiden hännänhuippu talouskasvun suhteen.
Tuntuu että kaikki puolueet ovat siirtyneet vasemmalle viime aikoina. Julkista keskustelua dominoi köyhyys ja sosiaaliturvapuhe. Olisi hyvä, jos roolimalleina esiteltäisiin enemmän niitä, jotka pärjäävät hyvin ja joilla on mukava elintaso.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokan sisään on sullottu liian suuri tulohaitari. 2268-6600 euroa. Loppupäällä on yli tuplapalkka ensimmäisiin nähden.
Virhe, virhe!
2486-6630
Esim yksinasuvalla ei ole helppoa vaikka olisi keskituloinen. Itse joudun valitsemaan surkean asunnon tai surkean auton välillä. Molempia ei saa kun kaikki asumiskulut yksin maksettavana. (En asu pk-seudulla missä ei tarvi autoa)
Mutta ainakin tienaan rahani itse nkä saa mitään tukia
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pysty katsomaan köyhyyttä, kannattaa mennä itseensä. Keskiluokkaa ei uhkaa mikään. Jos koet rahapulaa, kulutat joko likaa tai et ole keskiluokkaa, jota toivoisit niin kovasti tässä menestyskeskeisessä maailmassa olevasi.
Keskiluokka maksaa itse asumisen, itse ruokansa, itse sähkön, itse lääkkeet, itse mahdolliset lääkäri käynnit jne. Menkööt köyhät itseensä ja edes yrittäisivät katsoa omia menojaan. Onko ne rakennekynnet ja tatuoinnit pakollisia ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pysty katsomaan köyhyyttä, kannattaa mennä itseensä. Keskiluokkaa ei uhkaa mikään. Jos koet rahapulaa, kulutat joko likaa tai et ole keskiluokkaa, jota toivoisit niin kovasti tässä menestyskeskeisessä maailmassa olevasi.
Keskiluokka maksaa itse asumisen, itse ruokansa, itse sähkön, itse lääkkeet, itse mahdolliset lääkäri käynnit jne. Menkööt köyhät itseensä ja edes yrittäisivät katsoa omia menojaan. Onko ne rakennekynnet ja tatuoinnit pakollisia ?
Toivon että saat maistaa köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä että mitä keskituloisella on valittamista. Itse tienaan bruttona 2600€/kk, eikä ole mitään erityistä valittamista. Ei edes näin hintojen noustua. Sitä vastoin jos tuloni olisivat vaikkapa noin tonnin kuussa, niin se vituttaisi.
Olen työtön ja tuntisin itseni rikkaaksi jos saisin bruttona 2400e/kk.
Olisit siis keskiluokkaa. Nipin napin, mutta kuitenkin.
Ei vaan jäisi keskiluokan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaisuus ei ole yhtä kuin pröystäily.
Suomessa keskiluokkaan kuuluu esimerkiksi sairaanhoitajia, rekkakuskeja ja opettajia. Eikö heillä kuulukin olla mahdollisuus ostaa muutakin kuin välttämätön tai halvin? Saada rahaa säästöön ja vaurastua?
Tämä ryhmä on se, joka pitää yhteiskunnan pyörimässä. He kantavat vastuuta sekä itsestään että muista.
Tunnemme kaikki surullisen kuuluisan Sari sairaanhoitajan. Hänkin muuten napisi, etteivät rahat riitä lomamatkailuun samoin kuin ennen, koska sijoitusasunnot ja sijoitussalkku...
"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2 200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Siis oikeasti, jos 2200 euroa ei NETTONA riitä elämiseen, niin silloin on Sari sairaanhoitajalla liian suuret unelmat. Tuo on kuitenkin monen toimistotyöntekijän brutto.
Huonoa oman talouden hallintaa on kaikissa tuloluokissa. 2200 pitäisi riittää siihen, ettei joka asiassa tarvitse nuukailla, mutta tarkkana pitää kuitenkin kulutuksessaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuvottavaa, että edes kehdataan aukoa päätä keskiluokan taloudellisille murheille, kun itse eletään sen saman keskiluokan rahoilla. Kyllä me ne rahamme kernaasti itsekin pitäisimme, mitä köyhät haaskaavat rakennekynsiinsä ja kroppansa kuvittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kumpiakaan, en myöskään käytä huumeita, en juo alkoholia, en syö valkoista sokeria sisältäviä tuotteita, enkä polta tupakkaa. Rahat eivät silti riitä ja kaikista kolmista välihousuistani on haarat hajalla. Olen yrittänyt paikata, mutta reikää ei voi parsia toiseen reikään.
Ja koulutusta löytyy kiitos vain.
Keskiluokan sisään on sullottu liian suuri tulohaitari. 2268-6600 euroa. Loppupäällä on yli tuplapalkka ensimmäisiin nähden.