Katariina Souri on masentunut, ei ihme
Souri sai kokea intersektionaalisen marxilaisen postmodernin feminismin vallankäyttöä. Hän kokee nyt vihaa ja epäoikeudenmukaisuutta, ei ihme. Woke-ideologia ja sen säännöt ovat ehdottomat ja julmat. Ideologia vetää puoleensa autistisia narsisteja, jotka käyttävät valtaa ja saavat nautintoa puolustaen kaikin keinoin milloinkin kuviteltua sorrettua ryhmää ja samalla hyvesignaloivat itseään. Tähän hyökkäykseen on vaikeaa puolustautua saati löytää puolustajia, koska onhan hyökkääjä pienen sorretun puolella jota on nyt syvästi loukattu. Tässä tapauksessa kyse oli saamelaistytöstä maalauksessa, joka oli representoitu väärin ja jota Sourilla ei olisi ollut edes oikeutta ideologian mukaan maalata. Tämän rikoksen puolustaminen tarkottaisi kuvitteellisten sortavien rakenteiden sorron hyväksyntää, eli käytännössä siis fasismia. Ideologia ja narsistiset soturit ovat vahvoilla niin kauan kuin ihmiset vaikenevat pelosta, pysyvät hiljaisina. Sitten kun tarpeeksi moni vain sanoo, ettei saamelaistytön maalaaminen, noitarumpu tai intiaanipäähine lastenohjelmassa ole sortamista, vaan se voi myös olla kunnianosoitus, ideologialta putoaa pohja. Miksi, koska se on täysin älytön ajatusrakennelma. Ilmiö nimeltä Kulttuurinen omiminen on ideologian keksimä vallankäytön väline, se ei ole todellisuutta vuonna 2023, se on järjen vastaista. Katariina Souri, sinulla on täysi oikeus maalata saamelaistyttöjä, sitä ei päätä Petra Laitit.
Kommentit (262)
Miksi pitää haukkua saamelaisia joka paikassa. Vaikka saamelainen aloitti keskustelun, niin saamelaiset eivät ole vaatineet sensuuria tai mollaanneet työtä. He ovat kommentoineet sitä, että taitelija on sanonut saamelaisten olevan menneisyyden kansa ja samassa ryhmässä enkelien ja merenneitojen kanssa. Heistä on ikävää se, että taiteilijan näkemys saamelaisista on tuollainen. Keskustelua ovat käyneet enemmänkin suomalaiset, jotka ovat puhuneet toritaiteesta ja sensuurista. Eikä tuo työ ole ollut saamelaismaailmassa suuri asia, suomalaiset ovat sitä jatkaneet. Saamelaiset ovat iloineet viime aikoina esim. saamelaismuseoita koskevasta väitöstutkimuksesta.
Saa käyttää saamelaiskäsitöitä. Siksihän niitä tehdään ja myydään. Ainut mitä ei saa käyttää on se saamenpuku. Sehän tehdään jokaiselle henkilökohtaisesti ja on vain saamelaisten ja saamelaisyhteisöön kuuluvien käytössä. Saamelaisyhteisöön kuuluu myös paljon suomalaisia.
Mitä valtaa Laitilla on? Ei mitään. Hän kirjoittaa somessa ja suomalaiset toimittajat valitsevat postauksista vain harvan mediaansa. Laitin toiminta jää suurimmalle osalle kansasta ihan tuntemattomaksi.
Souri on väsynyt ja vihainen. HÄn ei ole masentunut. Masentunut ihminen ei pysty kirjoittamaan noita pitkää kirjoitusta, eikä erittelemään tunteitaan noin. Mie olen ollut vakavasti masentunut jo vuosia enkä kyllä ensimmäisinä vuosina pystynyt kirjoittamaan tuommoista tekstiä. Miksi julkkisuuden ihmiset väärinkäyttävät alakuloaan sanomalla sitä masennukseksi. Masennus on todellinen sairaus, eikä silloin suunnitella ulkomaille lähtöä. Silloin ei pysty suunnitelmaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tää wok€-paska@ tulla jo korvista ulos. Ihan oikeastiko nuo ei ymmärrä että tämä kääntyy heitä itseään vastaan? Mulla oli lapsena Lapista lomareissulla ostettu naisten saamelaishattu ja kotitossuina poronkarvasta tehdyt tossut. Näitä myytiin turisteille matkamuistoksi. Nykyään ei enää edes tee mieli lähteä Lappiin tän woketuksen takia kun ei tiedä mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
Tässä keississä olen täysin Sourin puolella. Kova muija joka on selvinnyt monesta. Arvostan.
Aivan samaa mieltä. Käyn Lapissa useamman kerran vuodessa, mutta en kannata ostoksillani saamelaisia enkä osta heidän valmistamiaan tuotteita. Tein päätöksen jo ennen tätä maalauskohua ja tämä kohu on vain vahvistanut sitä, että päätös oli oikein!
Koita Kata kestää!
Vierailija kirjoitti:
Souri on väsynyt ja vihainen. HÄn ei ole masentunut. Masentunut ihminen ei pysty kirjoittamaan noita pitkää kirjoitusta, eikä erittelemään tunteitaan noin. Mie olen ollut vakavasti masentunut jo vuosia enkä kyllä ensimmäisinä vuosina pystynyt kirjoittamaan tuommoista tekstiä. Miksi julkkisuuden ihmiset väärinkäyttävät alakuloaan sanomalla sitä masennukseksi. Masennus on todellinen sairaus, eikä silloin suunnitella ulkomaille lähtöä. Silloin ei pysty suunnitelmaan mitään.
Minun serkkuni oli vakavasti masentunut ja kävi siitä huolimatta töissä. Mikä sinä olet sanelemaan mitä masentunut voi tehdä ja mitä ei? Luuletko sinä pelle että kaikki ovat juuri sinunkaltaisiasi? Taidat olla Laitin kanssa samanlainen narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Saa käyttää saamelaiskäsitöitä. Siksihän niitä tehdään ja myydään. Ainut mitä ei saa käyttää on se saamenpuku. Sehän tehdään jokaiselle henkilökohtaisesti ja on vain saamelaisten ja saamelaisyhteisöön kuuluvien käytössä. Saamelaisyhteisöön kuuluu myös paljon suomalaisia.
En halua tukea noin ahdasmielistä väestöryhmää ostamalla heidän käsitöitään. Minun puolestani saamelaiset voivat pitää rojunsa aivan itsellään. Eipähän tarvitse Laitien ja Nuorgamien pahoittaa mieltään.
Sen lisäksi, ettei Souri edes saisi maalata tällaista kuvaa Laiti haukkui Sourin taulua stereotyyppiseksi. Kummallista, koska hän itse jakaa aivan yhtä stereotyyppistä kuvastoa itse.
Musta Sourin työt on hienoja. Niissä on värejä ja näyttävyyttä. Esimerkiksi maalaus Marinista oli tosi huikea. Joku sanoo, että toritaidetta. Ihan sama. Suurin osa taiteesta on täyttä scheissea nykyään, joten monet torimaalarit on itseasiassa oikein hyviä ja osaavat sitä paitsi maalata toisin kuin nämä laiskat fiilistelijät. Sitähän se on. Laiskuutta. Kun ei osata tehdä kunnolla, tehdään jostain kahdesta läikästä paperilla ja halkaistusta kivestä taidetta. Puhutaan symboliikasta. Se on täysin heidän omassa päässään ja kriitikot ihailee. Symboliikka on ok ja toivottavaakin, mutta pitäisi sen teoksen osoittaa jotain osaamistakin tekijältään. Ei fiilis voi olla, että "mäkin kykenisin tuohon".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grundproblemet är det att gumman inte kan måla. Man har varken följt med diskussionen eller deltagit i den. Bilder av olika tavlor har man sett och i mitt tycke är de alla på amatörnivå och även det med ett rejält minus i kanten.
Jos ei osaa maalata, niin tuotos on ok sensuroida?
Som skrivet, deltar man inte i diskussionen och förstör sin tid med sådant. Tantens tidigare alster har varit på auktion och trots namnet, går de för en spottstyver p.g.a. vad de är. Utan sitt namn hade ingen någonsin brytt sig om tavlan som diskuterats i veckor.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun serkkuni oli vakavasti masentunut ja kävi siitä huolimatta töissä. Mikä sinä olet sanelemaan mitä masentunut voi tehdä ja mitä ei? Luuletko sinä pelle että kaikki ovat juuri sinunkaltaisiasi? Taidat olla Laitin kanssa samanlainen narsisti.
Masennuksia on eriasteisia. On psykoottisia vaikeita, keskitasoisia ja lieviä masennustiloja. Töistä riippuen voi käydä töissä. Olen ollut useammalla kuntotuskurssilla, ja tiedän, että on ihmisiä, jotka pystyvät käymään töissä. Itse en pystynyt, kun työni vaati ajattelua, enkä pystynyt ajattelemaan. Kiva kuulla olevansa pelle. Mitä työtä serkkusi teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua tukea noin ahdasmielistä väestöryhmää ostamalla heidän käsitöitään. Minun puolestani saamelaiset voivat pitää rojunsa aivan itsellään. Eipähän tarvitse Laitien ja Nuorgamien pahoittaa mieltään.
Ahdasmielisiä. He ovat siis ahdasmielisiä, jos sanovat jotakin omaa kansaansa koskevaa?
Vierailija kirjoitti:
Syypäänä on myös media. Miksi Laitin valituksesta edes uutisoidaan? Miksi Hgin kaupunki sanoi, että "prosessi on pettänyt"? Mitä prosessia he edes tarkoittivat, ilmeisesti ennakkosensuuria? Media ei kuitenkaan kyseenalaistanut kommenttia.
Syypää on media ja monet instanssit aina opetushallitusta yliopistoja ja oikeusministeriöitä myöten, joihin ideologia on päässyt kuin varkain sisään terminologiansa ja mielipuolisten ohjeistuksiensa kanssa. Tässä juuri esimerkki siitä, kuinka nämä menevät heti kyykkyyn, kun sorretun vähemmistön edustaja käskee. Toinen esimerkki, kuinka yliopistossa opetetaan miesten menstruaatiosta ja kun tämän opiskelija kyseenalaisti, hän lensi kurssilta ulos.
Ideologian tuottama hulluus ei lopu, siitä voi olla varma. Aina jostain löytyy joku hullumpi vielä mielipuolisilla vaatimuksillaan, jos tälle vaan kumarrellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennuksia on eriasteisia. On psykoottisia vaikeita, keskitasoisia ja lieviä masennu
Tiedät että on ihmisiä jotka pystyvät käymään töissä ja silti oli otsaa sanella aiemmin että mitä masentunut voi tehdä ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdasmielisiä. He ovat siis ahdasmielisiä, jos sanovat jotakin omaa kansaansa koskevaa?
He ovat ahdasmielisiä koska sanelevat sääntöjä kaikille muille paitsi omalle kansalleen. Heidän mielestään me teemme aina jotain mikä muka loukkaa heitä. Pyrkivät määräilemään mitä me saamme omassa maassamme tehdä.
En jaksanut lukea ketjua mutta ap:lle haluan sanoa, että Kata Kärkkäinen, huolimatta siitä että on esiintynyt Playboyssa, on hippi ja feministi, ja mm. Maria Nordinin kaveri.
Se, miksi monet taiteellisemmat ja kultturellimmat tyypit arvostelevat häntä, on julkkisnimellä ja isän rahoilla ratsastaminen. Ja totta puhuen, vaikka itse en taiteilijan tielle lähtenytkään, niin nämä Katan töherrykset ovat samaa tasoa mitä itse tein yläasteella ja lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt hivenen hassua alkaa tässä kohtaa ulisemaan toiseuttamisesta kun ovat tuotteistaneet ja kaupallistaneet omaa kulttuuriaan jo vuosikymmeniä matkamuistokitchiksi ja siten ruokkineet stereotypiaa lappalaisista. Sekö nyt sitten kaduttaa?
Entäs sitten se porojen hyväksikäyttö, ovatko wokettajat laatineet jo siihen omat määräyksensä? Vai saako tämä erityisvähemmistö erivapauden käyttää eläinten kehoja hyväkseen? MIelenkiinnolla odotan linjausta.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua mutta ap:lle haluan sanoa, että Kata Kärkkäinen, huolimatta siitä että on esiintynyt Playboyssa, on hippi ja feministi, ja mm. Maria Nordinin kaveri.
Se, miksi monet taiteellisemmat ja kultturellimmat tyypit arvostelevat häntä, on julkkisnimellä ja isän rahoilla ratsastaminen. Ja totta puhuen, vaikka itse en taiteilijan tielle lähtenytkään, niin nämä Katan töherrykset ovat samaa tasoa mitä itse tein yläasteella ja lukiossa.
Eikös tämä ole kaikkien tiedossa. Eihän siitä ole kysymys, vaan siitä, että Laiti vaatii intersektionaalisen ideologian nimissä taulun sensurointia, koska Sourilla ei ole oikeutta maalata saamelaiskuvastoa, koska hän ei ole saamelainen. Tästä Helsingin Kaupunki ilmoitti prosessin pettäneen. Tätä äärimmäistä ideologiaa pitää vastustaa, koska sen hulluudelle ei ole loppua. Kaikilla on oikeus maalata saamelaisia, Lappia sun muita noitarumpuja. Sourin taulun taiteellisista ansioista voi ruotia muissa ketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ilahduttavaa katsella, kuinka palstapersut tukevat muunsukupuolista taiteilijaa.
Se on mukavaa että sinäkin tunnet iloa edes jostain. "Palstapersuna" minä todellakin tuen tässä tapauksessa Souria joka on joutunut täysin käsittämättömän maalituksen kohteeksi jonkun narsistiämmän taholta. Jos nyt annetaan tuon sanella mitä Souri saa maalata niin seuraavaksi tulee taas uusia vaatimuksia. Adolf Hitlerin oppityttö tuo Petra.
Rauhoituhan. Me elämme länsimaisessa systeemissä. Täällä on sananvapaus. Kata saa maalata mitä haluaa ja Petra saa olla siitä mitä mieltä haluaa. Ja minä sivumennen sanoen olen sitä mieltä että maalaus on huono ja sinun kouhotuksesi hölmöä. Tämä kaikki on sananvapautta.
Olisi syytä tutkia saako Laiti venäjältä ruplia näiden ulostulojensa jälkeen. Vaikuttaa siltä meinaan todella vahvasti.