Aistiyliherkkä on painajainen kaikille muille
"Voitko sammuttaa tuon valon kun sen sähkö häiritsee minua"
"Sopiiko jos kukaan ei tässä tilassa käyttäisi käsidesiä kun sen voimakas haju ärsyttää minua"
Kommentit (125)
Minulla on juuri tuollainen fibrosta kärsivä aistiyliherkkä, erityisherkkä työkaveri, joka sanoo kaiken lisäksi oleva diagnostisoimaton ADHD.
Laiska pska, joka saikuttaa koko ajan
Ei ole painajainen todellakaan. Ei hermoston tiloille kaikki voi mitään, sairauksille, allergioille tai jos aiheutuu keinotekoisesta ympäristöstä haittaa. "Normaali" voi olla painajainen ihmiselle joka aistii normaalisti tai herkemmin, koska ympäristö on muokattu epänormaalin kirkkaisiin valoihin, kovaan meluun, hajuhin ja kiire, kylmä, kuuma, ihmiset säheltävät joskus. Jos sitä ei näe, on aistiturta, miksi. Juotteko niin paljon alkoholia tai tv, ettei näe tai aisti enää maailmaa. Eikö herkät saisi valita asuinpaikkaansa, entä jos ei ole rahaa valita.
Mä olen herkkä vähän kaikelle, mutta en mä ulise. Mulla on hyvät mölyntorjuntakuulokkeet joista voin kuunnella jotain rauhoittavaa, jos joudun työskentelemään meluisammassa.
Kukaan töissä ei käytä niin löyhkäävää hajuvettä, että se olisi kamalaa, mutta jos käyttäisi, niin varmasti siihen pitäisi puuttua. Mutta jokaisesta hajusta ei tarvitse ärsyyntyä, kyllä itseään voi ylipäätään siedättää sietämään hajua, siis kyllähän maailmassa nyt on tuoksuja. Suosittelen.
Ehkä olin painajainen kun aina häikäisi ja kirveli silmiä. Kymmenien vuosien jälkeen löytyi silmälääkäri joka sai silmäni kuntoon minimaalisella vaivannäöllä, eivätkä valot enää haitanneet, paitsi migreenissä. Kymmenien vuosien jälkeen löytyi lopulta lääke, joka paransi myös migreenin.
Edelleen olen silti painajainen minut pitkään tunteneille, koska heidän on liian vaikea oppia muistamaan, ettei takiani tarvitsekaan enää varoa.
Heidän painajaisensa on heillä korvien välissä.
Saan astmakohtauksen melkein mistä vain. En silti yritä hallita ympäristöäni sairauden varjolla. Usein sitäpaitsi koko yliherkkyys paranisi psykiatrin avulla, mutta senhän nämä herkät kieltävät loppuun asti. Saa haukkua minut vapaasti. Olen väsynyt kuviteltuihin ongelmiin, kun osa ihmisistä on aivan oikeasti sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä, mutta ymmärrätkö yhtään minkälaista painajaista aistiyliherkän koko elämä on just sun kaltaisten ihmisten takia?
On se kyllä varmasti painajaismaista. Kaupassakin ja joka paikassa näkee ja on haistavinaan hieltä haisevia ihmisiä. Pohjimmiltaan se on kuitenkin vaan sitä että pitää ihmisiä ällöttävinä, eläinten hajut kun taas ei sitten samaisia aistiyliherkkiä jostain syystä ole häirinneet.
En minä ainakaan sian- ja koiranpskaa haistele yhtään mieluummin kuin ihmisen. Kissanksesta puhumattakaan Ja kyllä suoraan navetasta markettiin marssinut isäntä aiheuttaa yhtä paljon pahoinvointia kuin ojasta kömpinyt rantojen Late.
Kaikkein pahimpia ovat kemikaalit ja niitä eivät eläimet itseensä lotraa. Siedän oikein hyvin voimakkaita tuoksuja, esimerkiksi hyasintti tuoksuu minusta ihanalta. Teolliset hajusteet sen sijaan aiheuttavat minulle migreenin. Ongelma ei ole itse tuoksu, vaan kemikaalit, joilla se on aikaansaatu.
Äänien kohdalla ei ole mitään väliä sillä, onko mölyäjä ihminen vai eläin. Koiran tauoton räkytys on ihan yhtä sietämätöntä kuin lapsen rääkynä tai musiikin huudatus. Mitään eroa ei ole silläkään, onko räksyttäjä oma koirani vai naapurin, enkä varmasti jaksaisi kuunnella oman lapsen kirkumista yhtään kauempaa kuin jonkun vieraan lapsen.
Kemikaaliyliherkkyys minulle on kehittynyt ajan ja hajustettujen tuotteiden käytön myötä. Rakastin nuorena voimakkaan tuoksuisia tuotteita, kunnes ne alkoivat aiheuttaa minulle migreeniä. Muutamaan vuoteen en sietänyt edes mitään voimakkaita luonnollisia tuoksuja, tilanne pääsi niin pahaksi. Nykyään pystyn taas pitämään esimerkiksi hyasintteja kotonani.
Ääniä siedän edelleen huonosti, enkä siitä vaivasta varmasti pääse ikinä eroon. Ääniin ei voi edes siedättyä. Mitä meluisampi ympäristö, sitä herkemmäksi tulen. En pysty asumaan taajamassa, koska siellä melusaaste on jatkuvaa. Nyt, muutaman maalla asutun vuoden jälkeen, selviydyn esimerkiksi sukujuhlista mekastavine lapsineen ja kälättävine täteineen ihan hyvin. Tosin kotona vaadin niiden jälkeen muutaman tunnin täyden hiljaisuuden.
Ja loppuun vielä todettakoon, etten ole koskaan valittanut ihmisille heidän hajuistaan ja metelöinnistään. Olen vain poistunut paikalta niin pian kuin olen voinut. Samoin toimii varmasti suurin osa meistä aistiyliherkistä.
Sisko on asperger ja aistiyliherkkä. Olen vuosien saatossa oppinut, että tuulimyllyjä vastaan on turha taistella. Useimmiten hän kuitenkin hoitaa itse kaikki. Eli kuljettaa vaihtovaatevarastoa mukana, erilaisia aurinkolaseja ja valitsee tarkasti tuotteet, joita käyttää ja toivoo lahjaksi.
Tapaan häntä sopivissa olosuhteissa, enkä esim. majoitu samaan mökkiin. Minun kodissani käydessään hän ei saa säädellä valaistusta, patteria yms. mutta omassaan tietenkin. Helpointa näin.
Voitko ap laittaa listan teistä kaikista normaaleista, siis ihan nimet, osoitteet, hetut ja muut? Haluan ehdottomasti kiertää kaukaa normaalit möykkäpellet ja haisevat jarrutusraidat. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti näihin eri herkkyyksiin on olemassa lääkitys. Hankkikaa se ja lakatkaa kiusaamasta lähimmäisiänne.
Näille aistiyliherkille voisi aueta ihan uusi, normaali elämä melko helpolla lääkityksellä, mutta eiväthän he sitä halua. Kivempaa tehdä itsestään turha numero.
Mikä lääkitys auttaa autistin aistiyliherkkyyksiin? En ole ikinä kuullut moisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti näihin eri herkkyyksiin on olemassa lääkitys. Hankkikaa se ja lakatkaa kiusaamasta lähimmäisiänne.
Näille aistiyliherkille voisi aueta ihan uusi, normaali elämä melko helpolla lääkityksellä, mutta eiväthän he sitä halua. Kivempaa tehdä itsestään turha numero.
Mikä lääkitys auttaa autistin aistiyliherkkyyksiin? En ole ikinä kuullut moisesta.
Fiksuina ihmisinä eivät tule esim tälle palstalle puskatohtorien ruodittavaksi. Mikä on muuten sinun diagnoosiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuina ihmisinä eivät tule esim tälle palstalle puskatohtorien ruodittavaksi. Mikä on muuten sinun diagnoosiksi?
Autismin kirjon häiriö. Eikä mulla ole hätää aistiyliherkkyyksieni takia, kenenkään ei tarvii niiden takia joustaa (paitsi minun itseni tietysti).
Mutta kiinnostaa tuo, että väitetään asiaan olevan olemassa lääkkeitä, kun olen itse aina ollut siis käsityksessä, ettei sellaisia ole olemassa.
Suurin osa aistiyliherkistä luultavasti kärsii ihan hiljaisuudessa. Jos jotkut eivät, en pidä sitä maailman suurimpana ongelmana. Huomattavasti mielummin haluaisin tuollaisen naapuriksi, kun "normaalin" möykkääjän ja tupakoitsijan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismin kirjon häiriö. Eikä mulla ole hätää aistiyliherkkyyksieni takia, kenenkään ei tarvii niiden takia joustaa (paitsi minun itseni tietysti).
Mu
Ei niitä olekaan. Muita kyllä on, mutten suosittele. Tuppaavat aiheuttamaan pakkoliikkeitä ja kuolaamista. Myös kuolema sivuoireena on aika yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Saan astmakohtauksen melkein mistä vain. En silti yritä hallita ympäristöäni sairauden varjolla. Usein sitäpaitsi koko yliherkkyys paranisi psykiatrin avulla, mutta senhän nämä herkät kieltävät loppuun asti. Saa haukkua minut vapaasti. Olen väsynyt kuviteltuihin ongelmiin, kun osa ihmisistä on aivan oikeasti sairaita.
Lopeta sitten keuhkoaminen, ystäväiseni.
Vierailija kirjoitti:
Jos hermosto on koko elämän ajan tottunut reagoimaan tietyllä tavalla, niin naks vaan se ei oikene.
Mutta voi niitä reaktioita lievittää, totutella, siedättää.
Hankala tilanne, jos toisetkin on jo ärtyneet. Se vain pahentaa tilannetta.
Mutta joku kohtuus asiassa ois syytä löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun en ole kuullutkaan tässä 40v aikana kun olen kärsinyt aistisäätelyn hankaluuksista. Silloin lapsena sellaisesta ei puhuttu. En toitota ja vaadi muttei se helppoa ole oman olemisen kannalta. Kerropa mikä tuo helppo lääke on joka auttaa ?
Sekä ympäröivän maailman että aistiyliherkän ite on tultava puolitiehen vastaan, että hommaan löytyy joku balanssi. Esim. ääniyliherkkä ihminen ei voi realistisesti vaatia, että koko muu maailma lakkaa elämästä hänen herkkyytensä takia, ja ton takia monet käyttääkin tarvittaessa vastamelukuulokkeita. Bussissa huutavaa vauvaa ei voi käskeä hiljaseks, joten ääniyliherkällä on itellään oltava keinoja selvitä siitä tilanteesta. Samalla jokaisen pitäis kuitenkin sen verran pyrkiä ottamaan aistiyliherkkiä ja ylipäätään ympärillä olevia ihmisiä huomioon, ettei tieten tahtoen aiheuta muille kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hajut häiritsee niin pyykkipoika nenään ja jos äänet niin tulpat korviin. Se kellä on ongelma on se joka sopeutuu eikä niin että koko maailma säädetään kaikenlaisten herkkien mukaan.
No tavallaan näin. Olen itse aistiyliherkkä (äänet, valot, hajut, pahiten vaivaa äänet ja melu) mutta olen TIETOISESTI siedättänyt itseäni ja altistanut itseäni ja pystyn nyt hyvin toimimaan ns normaalissa maailmassa. Se on minun tehtäväni sopeutua maailmaan eikä maailman minuun.
harmillisen moni aistiyliherkkä on uniikki lumihiutale ja herkkä lootuksenkukka, jota koko maailman tulisi huomioida.
Ei se noin mene. Se menee yleensä niin päin, että on pakottanut itseään sopeutumaan koko elämänsä ja sitten jossain vaiheessa tulee kestokyky vastaan. Monet erakoituvar jonnekin, kaikki eivät pysty.