Aistiyliherkkä on painajainen kaikille muille
"Voitko sammuttaa tuon valon kun sen sähkö häiritsee minua"
"Sopiiko jos kukaan ei tässä tilassa käyttäisi käsidesiä kun sen voimakas haju ärsyttää minua"
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Jos hajut häiritsee niin pyykkipoika nenään ja jos äänet niin tulpat korviin. Se kellä on ongelma on se joka sopeutuu eikä niin että koko maailma säädetään kaikenlaisten herkkien mukaan.
No tavallaan näin. Olen itse aistiyliherkkä (äänet, valot, hajut, pahiten vaivaa äänet ja melu) mutta olen TIETOISESTI siedättänyt itseäni ja altistanut itseäni ja pystyn nyt hyvin toimimaan ns normaalissa maailmassa. Se on minun tehtäväni sopeutua maailmaan eikä maailman minuun.
harmillisen moni aistiyliherkkä on uniikki lumihiutale ja herkkä lootuksenkukka, jota koko maailman tulisi huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kestä kovia ääniä, mutta siksi käytänkin usein vastamelukuulokkeita. Myös kotona kun mies huudattaa telkkaria.
Meillä mies osti itselleen kuulokkeet millä kuuntelee , niin minä saan lepuuttaa välillä korvia .
Vierailija kirjoitti:
Etelässä käydessä ihaninta on erilaiset tuoksut. Jopa luonto tuoksuu voimakkaasti. Ihmiset tuoksuvat, kaupoissa, ravintoloissa ja erilaisissa tiloissa on tuoksunsa.
Ja heti kun palaa Suomeen, ei tuoksu mikään missään. Kun täälä heti joku kuolee jos vähänkään on tuoksua.
Luonnolliset tuoksut ovatkin usein miellyttäviä. Kemikaalipilvistä, tupakan hajusta yms. tulee pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kestä kovia ääniä, mutta siksi käytänkin usein vastamelukuulokkeita. Myös kotona kun mies huudattaa telkkaria.
Meillä mies osti itselleen kuulokkeet millä kuuntelee , niin minä saan lepuuttaa välillä korvia .
Ettei vaan olisi kuulosuojaimet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hajut häiritsee niin pyykkipoika nenään ja jos äänet niin tulpat korviin. Se kellä on ongelma on se joka sopeutuu eikä niin että koko maailma säädetään kaikenlaisten herkkien mukaan.
Sinä et voi tehdä mitä tahansa sinua huvittaa. Sinunkin pitää huomioida toiset ihmiset, kuten muutkin tässä maailmassa joutuvat tekemään. Korvatulppia pidän joka päivä korvissani ja ne eivät suojaa kaikelta melulta.
Ketään ei voi vaatia pitämään pyykkipoikaa nenässään, oletpa tyhmä ja kpäinen itsekäs moukka.
Jos sinulle on niin vaikea huomioida muitakin ihmisiä tässä maailmassa, niiin et ole yhteiskuntakelpoinen, vaan kuulut jonnekin korpeen sikailemaan.
Karma kostaa vielä sinullekin. Kyllä sinäkin vielä saat maistaa omaa lääkettäsi ja saat opetuksen.
Kuulostatpa ilkeältä ja pahantahtoiselta. Tuollaisiako te aistiyliherkät olettekin?
En ole aistiyliherkkä, enkä osaa kuvitella heidän kärsimystä. Silti minulle kirkkaat valot, voimakkaat hajut ja meteli kuten huono musiikki aiheuttaa merkittävää ärtymistä.
Minulla on aistiyliherkkiä ystäviä, eikä ole mitään ongelmaa ottaa heitä huomioon. Koen aistiyliherkkien olevan lähtökohtaisesti mukavampia ihmisiä ja he osaavat ottaa muut huomioon paremmin kuin täysnormot. Aistiyliherkällä ei tarvitse olla omakohtaista kokemusta jostain asiasta, kun he ymmärtävät että ihmisillä on erilaisia vahvuuksia ja puutteita. He eivät oleta asioita vaan ennemmin kysyvät. Normojen maailmassa aina vain oletetaan että muutkin ovat samanlaisia kuin he, eikä muunlaisia tartte ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Sähköallergia on täysin korvien välissä oleva ongelma
Eikä sillä olekaan yliherkkyyksien kanssa mitään tekemistä
Eli perusturvallisuutesi on järkkynyt ja koet kaiken muiden tekemän uhaksi. Ota traumasi käsittelyyn ja alat siedättämään itseäsi äänille ja muille ärsykkeille. Keskity itseesi äläkä muiden tekemiseen. Se turva ja rauha pitää löytää itsestä. Ympärillä tulee aina olemaan ärsykkeitä. Ja ei ole tervettä tuntea vihaisia ajatuksia, jos lapset pitävät meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Sinne korpeen joutaa juuri nämä valittajat jotka vaativat että enemmistön pitäisi tanssia heidän pillin mukaan. Siellä korvessa ei ole niitä "sikailijoita". Saat olla rauhassa neurooseinesi.
Minulla ei ole joukoittain neurooseja enkä valita joka risahduksesta. Jumalaton melu, riehuminen, rääkyminen, musiikin luukutus täysillä ja mekastaminen haittaavat minua.
Muuta sinne korpeen jos et kestä elämän merkkejä. En tiedä mutta auttaisko joku terapia/lääkitys jos kuitenkin haluaa olla ihmisten ilmoilla.
Olen kuullut tuollaisen kommentin monen häiriintyneen alkon ylikuluttajan suusta. Kertoo kaiken "oikeuksista".
En koskisi pitkällä tikullakaan, vaikka säälinkin teitä, rikkinäisiä ihmisiä.
Antakaa kunnon ihmisten olla rauhassa ja pysyä työkykyisinä. Kuka teidän kuntoutukset muuten maksaa.
Noiden pillin mukaan ei missään tapauksessa pidä alkaa tanssia, se leikki ei lopu koskaan. Aina tulee uusia märinöitä ja juttuja joihin muiden pitäisi taipua koska minäminäminä.
Yksilö sopeutuu, ei ympäristö.
Valoherkkyys on oikeasti v*ttumaista. Minnekään ei voi lähteä ilman aurinkolaseja/huppua päässä. En vaadi muita kohtelemaan minua eri lailla, mutta ilkeät kommentit voisi jättää sanomatta.
Uskon, että OIKEASTI yliherkät yrittävät peittää ongelmiaan ja sopeutua hiljaa ympäröivään yhteiskuntaan.
Satunnaisesti Ylilaudalla aikaa viettäneenä huomaan että sieltä on valunut porukkaa tänne. Jo(i)llain on selkeästi paha olla.
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen, jos tämä häiritsee jotakin. Mielelläni olisi normaali, enkä ole tätä valinnut. Valitettavasti tämä nyt on yksi autismikirjon oireista itselläni. En myöskään ole sitä autismikirjoakaan valinnut ja elämä tämän diagnoosin kanssa on muutenkin vaikeaa. Joudun istumaan paljon pimeässä vessassa. Onneksi nyt sentään on pimeä vuodenaika niin on edes vähän helpompaa.
Miksi et maskaa?
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on siis huonokuuloinen? Nykyään kuulo voidaan onnistuneesti korjata leikkauksella tai kuulolaitteella.
Oikeesti näihin eri herkkyyksiin on olemassa lääkitys. Hankkikaa se ja lakatkaa kiusaamasta lähimmäisiänne.
oletko aistiyliherkkäyliherkkä? Minä olen aistiyliherkkäyliherkkäyliherkkä
Pidän luonnollisista tuoksuista, esim. metsä, sateen jälkeinen ilma ja viljapelto, eivätkä ne aiheuta mitään, ei myöskään lemmikit. Sen sijaan pitkään iholla säilyvät voimakkaat tuoksuöljyt aiheuttavat päänsärkyä. Se päänsärky voi mennä migreeniksi asti ja migreenin kanssa on aika vttumaista olla. Tupakanhaju ärsyttää kurkkua ja haisee todella pahalle muutenkin. En käsitä miten niin pahanhajuista kukaan voi vetää keuhkoihinsa - sähkötupakka ei aiheuta minulle mitään, jos sitä höyryä joutuu hengittämään.
En pysty keskittymään työn tekemiseen, kun aikuiset ihmiset avokonttorissa rummuttavat pöytää, huutavat särmien yli työkavereille, huutonauravat kovaan ääneen. No, eivät kyllä hekään töitä tee, kun työaika kuluu mekastamiseen. Jos laitan vastamelukuulokkeet korville tuon mekastamisen takia, että VOIN TEHDÄ TÖITÄ, minulle sanotaan, että on toisia kohtaan epäkohteliasta, kun en kuule mitä he sanovat. Ei vttu, koko konttori on tekemättä mitään, koska minun pitää kuunnella sitä mekastusta ja mekastajat vaan mekastaa, eivätkä tee töitä. Ja sinä, joka nyt mietit, että voi raukkaa, kun ei voi keskittyä: anna kun tulen viereesi huutamaan vaikka tunniksi, kun sinä yrität tehdä töitä. Ei muuten onnistu sinultakaan, voin taata sen.
Minua ei haittaa sähkö, mutta kirkas valo väsyttää silmäni. Minulla valitettavasti on näössä puutteita ja sillekään en voi mitään. Silmälaseilla tai piilolinsseillä voin korjata näöntarkkuutta, mutta en sitä, että kirkas valo väsyttää.
Enkä voi sillekään mitään, että kerrostalonaapureista kuuluvat satakiloisen kuulan lattialle tippumista muistuttavien jymähdysten kuuleminen herättää minut sikeimmästäkin unesta.
Jos voisin, olisin mieluummin se mekastava ihmissika ilman migreeniä, ilman väsyviä silmiä ja ilman mitään mielenkiintoa työtäni kohtaan, kun sen työpäivän voisi käyttää mekastamiseen ja parfyymi- ja tupakansavupilvessä elämiseen.
Muuta sinne korpeen jos et kestä elämän merkkejä. En tiedä mutta auttaisko joku terapia/lääkitys jos kuitenkin haluaa olla ihmisten ilmoilla.