Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aistiyliherkkä on painajainen kaikille muille

Vierailija
23.12.2023 |

"Voitko sammuttaa tuon valon kun sen sähkö häiritsee minua"

"Sopiiko jos kukaan ei tässä tilassa käyttäisi käsidesiä kun sen voimakas haju ärsyttää minua"

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kestä kovia ääniä, mutta siksi käytänkin usein vastamelukuulokkeita. Myös kotona kun mies huudattaa telkkaria.

Kuulokkeet ei ole vaihtoehto, kun haluaa olla kartalla ympäristön signaaleista. Mutta joo, minäkin kärsin kovasta äänestä. Tuntuu, että se ei ota korviin, vaan suoraan johonkin kipuhermoihin. Esimerkiksi jos on pullonpalautusautomaatilla  ja joku alkaa vieressä palauttamaan lasipulloja, niin tuntuu siltä, kuin pitäisi äkkiä päästä karkuun. Se ääni on "luita helisyttävä". kun ne hajoaa siinä takana pudoten korkealta. Samasta syystä mun miehen homma on viedä lasinkeräykseen lasijutut.

Vierailija
122/125 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti näihin eri herkkyyksiin on olemassa lääkitys. Hankkikaa se ja lakatkaa kiusaamasta lähimmäisiänne.

Minun yliherkkyyksistäni (valo, ääni), ei tiedä kuin lähiomaiset. En tuo sitä missään esiin, enkä todellakaan ole hakenut mitään diagnoosia. Mikä lääke auttaa valoherkkyyteen? Miehelleni on täysin ok, ettei meillä kotona ole esim. loisteputkivaloja, kun ne ehjänäkin räpättää silmiini veemäisesti. Ei ole paha rasti käyttää muita polttimoita, Eikä pihalla ole tarvetta käyttää suoraan silmiin paistavia liiketunnistinvaloja voimakkuuksilla, mikä pudottaisi lentokoneenkin.

Olisi naurettavaa, jos 27 vuoden suhde kaatuisi siihen, että mies väkisin haluaisi tieten loisteputkivalaisimet. Älä ole typerä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelen, jos tämä häiritsee jotakin. Mielelläni olisi normaali, enkä ole tätä valinnut. Valitettavasti tämä nyt on yksi autismikirjon oireista itselläni. En myöskään ole sitä autismikirjoakaan valinnut ja elämä tämän diagnoosin kanssa on muutenkin vaikeaa. Joudun istumaan paljon pimeässä vessassa. Onneksi nyt sentään on pimeä vuodenaika niin on edes vähän helpompaa.

Samoin tyttärelläni. Äänet, valot, hajusteet jatkuva sosiaalisuuden määrä (esim. koulussa). Ei hän vaadi muilta mitään, mutta on ihan loppu aina koulupäivien jälkeen. Aistiylikuorma on niin suuri. Ei hän ole osaansa valinnut, eikä sellainen ole ilkeyttään. Se on Aspergerin mukanaan tuomaa.

Vierailija
124/125 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä usein mukaudun tilanteisiin,koen harvemmin että älykkyys kohtaa ihmisten kanssa.Naisten varsinkin.  Enkä kaikkeen viitsi enkä halua sanoa mitä ajattelen,etten loukkaisi. 

On varmaan itserakasta sanoa että olen ihan helvetin älykäs.

Silti koen usein ja olen kokenut elämässä että ei kuunnella ja kävellään yli,jälkeenpäin tulos on ollut että noniin siinäpä näitte sitte..Viisaita usein vähemmän älykkäät arvostelee ja on kateellisia tietynlaiselle itsevarmuudelle.

En omaa paljoa kavereita ja joskus tuntuu että kun ei oo niiden läheisempien ystävienkään kanssa samalla levelillä, niin on vähän niin ja näin välistä. Kun aina vähän mukautuu. Negatiivisia ihmisiä ja murehtijoita on paljon,mikä kyllä syö.

Mutta ei sekään haittaa kun kaikki tutut ja ystävät on hyvä pitää elämässä. Eihän niiden kans tarvi olla tekemisissä ku fiiliksen mukaan :)  

Aina löytyy näitä tyyppejä jotka ei usko mihinkään hömppään vaan pitää osata erottaa nämäkin hömpät. Sähkö allergia nyt on varmaan ihan höpö höpöä sen jokanen osaa järellä aatella mutta sähkö pattereista voi tulla kuiva suu ja kurkku. Niinkö koneellinen ilmastointi jotku reagoi siihen. 

Jäätävästi keskitytään aistiherkkyyden negatiivisiin puoliin. Mihin elämässä kannattaa keskittyä ja mikä vie eteenpäin.

Mää en pysty syömään sokerisia karkkeja paljon yhtään, en oo ikinä tykännyt vanukkaista tai mutakakusta. Keho kertoo tarviiko hedelmäsokeria vai protskua. Aivan helevetin siistiä. Pystyn sulkeen hajuaistin pistämättä nenää kiinni kun siivoan kissankakkoja. 

Kyllä se parisuhde elämässä ja äiti elämässä myös on hyödyllinen piirre. 

<3 

N28 

Vierailija
125/125 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut hermosto-oireita, neurologisia oireita tai aistiherkkyyttä, voi sitä paremmin ymmärtää muita. Miksi tuomita, jos voi ymmärtää tai jos ei ymmärrä vielä pysyy erillään sitten. Ympäristö olisi helppoa muokata paremmaksi kaikille. Ei aina se että soitetaan kovalla musiikkia, porataan koneella ja rekat, jyrätään kaikki, on hajuja ja kirkkaita valoja. Ei ennen haluttu pilata ympäristöä melulla ja valoilla. Muitakin ajateltiin ja käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän