Jos ihminen pystyy tekemään 3 ulkomaan matkaa vuodessa, onko se sinusta hyvä vai huono juttu?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Minua rasittaa lentäminen ja ulkomailla käynti. Saa kokoajan seurata ryöstääkö joku. Stressaavaa, itse en tykkää. Taloissa voi olla torakoita tai myrkkyhämähäkkejä, varastavia siivoojia... Länsimaalaisia kidnapataan... Huh huh... ei kiitos
Ja luteet! Jos ei ole saunaa, missä kuumentaa tavarat matkan jälkeen, niin eipä matkustaminen kiinnosta.
Nyt, kun olen sellaisessa tilanteessa, että voin itse valita loma-aikani ja rahaa on hieman enemmän käytettävissä, tavoitteenani on tehdä vuodessa yksi todella iso matka (esimerkiksi safari Keniassa, Karibian risteily tai road trip Jenkeissä). Lisäksi suunnittelen pitäväni yhden pidemmän peruslomamatkan kolmen kuukauden välein (esimerkiksi Kreikka, Italia tai Kroatia) sekä kerran kuussa pitkän viikonlopun joko kotimaassa tai Euroopassa (esimerkiksi Kööpenhamina, Pariisi tai Amsterdam). Silloin kun olin nuori, niin matkustin myös paljon, mutta silloin mentiin kyllä tosi pienellä budjetilla reppureissutyyliin. Matkustaminen tuo iloa ja vaihtelua elämään.
Vierailija kirjoitti:
Huono, koska kenelläkään ei ole tarvetta tuollaiseen reissutahtiin.
Miten määrittelet tarpeen? Etenkin muiden ihmisten tarpeen?
Onhan se mukavaa, jos on enemmän puskuria. Ulkomaanmatkojen määrän perusteella on vaikeaa sanoa aiheesta paljoakaan. Pystyn tekemään kolme ulkomaanmatkaa vaikka päivässä, kävellen, hintaan 0€ ja useampaan kuin yhteen maahan. Onko se hyvä vai huono juttu, en osaa sanoa.
Itse joudun matkustamaan paljon jo senkin takia, että asumme ulkomailla ja minulla ja miehelläni on perhettä yhteensä viidessä eri maassa, joista kaukaisin Australia.
Itse en hyväksy huvilentelyä niin kauan kuin koneet kulkee fossiilisilla. Nimittäin lentäminen ja matkustelu ei ole mikään ihmisoikeus. Varmasti matkustaminen on monelle tärkeä henkireikä, itselleni tulee vähän surullinen fiilis tuollaisesta. Että pitää lähteä ihan toiseen maahan asti rentoutumaan irti arjen kuvioista? Mutta mitäpä väliä sillä on etten mä hyväksy, ketään ei kiinnosta. Eläkää omien arvojenne mukaan, jos lentomatkustelu ei aiheuta pistosta omassatunnossa niin siitä vaan, mahtaa elämä olla mukavaa, eipä tälle ilmasto- ja ekokatastrofille enää oikein mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan!
Mulla on varattuna jo 3 matkaa etelä-Eurooppaan: 9pv maaliskuussa, 2kk vapun jälkeen ja 2kk syyskuun alusta. Voi olla että tulee vielä äkkilähtö vuodenvaihteessa.
Rahallisesti pikkusumma, lentoihin meni yhteensä n 700e. Majoitus maksaa sähkön ja veden verran, ruoka saman kuin kotona + muutaman ravintolakäynnin.
Reissaan terveydellisistä syistä, lämpö on ainoa lääke koviin kipuihini. Nyt ollut vajaan 2kk Suomessa ja kivut tapissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan!
Mulla on varattuna jo 3 matkaa etelä-Eurooppaan: 9pv maaliskuussa, 2kk vapun jälkeen ja 2kk syyskuun alusta. Voi olla että tulee vielä äkkilähtö vuodenvaihteessa.
Rahallisesti pikkusumma, lentoihin meni yhteensä n 700e. Majoitus maksaa sähkön ja veden verran, ruoka saman kuin kotona + muutaman ravintolakäynnin.
Reissaan terveydellisistä syistä, lämpö on ainoa lääke koviin kipuihini. Nyt ollut vajaan 2kk Suomessa ja kivut tapissaan.
Muuta etelään ja käy kesällä Suomessa.
Ns. lentohäpeästä puhumisen lisääntyminen ja lentomatkustamisen lisääntyminen samaan aikaan korostaa vain sitä, että pieni äänekäs vähemmistö saa netin kautta asian tuntumaan enemmistön mielipiteeltä. Suurin osa väestöstä edelleenkin nauttii matkustamisesta eikä se pieni lentomatkustamista paheksuva joukko saa massan käyttäytymistä muutettua vaikka kuinka äänekkäästi asiasta huutaisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en hyväksy huvilentelyä niin kauan kuin koneet kulkee fossiilisilla. Nimittäin lentäminen ja matkustelu ei ole mikään ihmisoikeus. Varmasti matkustaminen on monelle tärkeä henkireikä, itselleni tulee vähän surullinen fiilis tuollaisesta. Että pitää lähteä ihan toiseen maahan asti rentoutumaan irti arjen kuvioista? Mutta mitäpä väliä sillä on etten mä hyväksy, ketään ei kiinnosta. Eläkää omien arvojenne mukaan, jos lentomatkustelu ei aiheuta pistosta omassatunnossa niin siitä vaan, mahtaa elämä olla mukavaa, eipä tälle ilmasto- ja ekokatastrofille enää oikein mitään voi.
Aika on rahaa, nopeammin pääsee lentämällä ja mitä enemmän lennetään sen parempi, myös osakkeenomistajat hyötyvät tästä, kohdemaat turistien muodossa jne. Porukka saisi kyllä vieläkin enemmän matkustella, hyvä vaan että lentävät, näkevät eripaikkoja jne. Sinä voit pysyä sitten siellä kotonasi ja ahdistua asioihin, mille ei voida mitään, vaikka pohjola pyyhkäistäisiin pois kartalta, ei näy missään. Samalla tavalla koneet lentää ja autotkin kulkee, 20miljoonan asukkaan kun kaupungissa käy niin avartaa vähän asioita enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ns. lentohäpeästä puhumisen lisääntyminen ja lentomatkustamisen lisääntyminen samaan aikaan korostaa vain sitä, että pieni äänekäs vähemmistö saa netin kautta asian tuntumaan enemmistön mielipiteeltä. Suurin osa väestöstä edelleenkin nauttii matkustamisesta eikä se pieni lentomatkustamista paheksuva joukko saa massan käyttäytymistä muutettua vaikka kuinka äänekkäästi asiasta huutaisi.
Kummasti koneet on täynnä maan sisäisillä reitillä, saisi olla enemmän lentoyhtiöitä paikkakuntien välillä, niin saisi hintaa alemmaksi. Jotku ahdistuu, ehkäpä niille sopisi jokin hyvä terapia. Kannattaa vaan etsiä äkkilähtö ja lämpimään vaan, lentäen.
Vierailija kirjoitti:
Minua rasittaa lentäminen ja ulkomailla käynti. Saa kokoajan seurata ryöstääkö joku. Stressaavaa, itse en tykkää. Taloissa voi olla torakoita tai myrkkyhämähäkkejä, varastavia siivoojia... Länsimaalaisia kidnapataan... Huh huh... ei kiitos
Sinun kannattaisi ehkä tehdä niin kuin minä ja matkustaa lähinnä muissa länsimaissa. :D
Niissä ei ole noita pelkoja kyllä juurikaan. Euroopassa voi olla ihan niin kuin Suomessa. Ehkä jotain taskuvarkaita pitää varoa, ei mitään sen pahempaa.
Ensin matkustetaan halvimmalla mahdollisella matkatoimistolla jonnekin meksikoon, ja sitten raivotaan, kun ei tulla hävittäjällä hakemaan herrasväkeä yksityisesti kotimaahan just nyt, eikä melkein, vaikka koko Euroopassa oli lumikaaoksen takia lennot minimissään.
Huono. Se on ihan älyttömän epäekologista 😡
Riippuu kai minne matkustetaan. Nythän joku vei tehdä 20 risteilymatkaa vuodessa Tallinnaan. Sitä ei voi verrata vaiikapa 10 mannerten väliseen lentoon.
Matkustaminen on monelle niitä harvoja rauhoittavia ja iloa elämään tuovia asioita. Arki pohjolassa on välillä raskasta kaikin puolin.
Minä tein tänä vuona neljä ulkomaanmatkaa vaikka teen pskaduunia. Säästän kaiken ylimääräisen matkusteluun. Oikeastaan elämääni ei enää tuo iloa muu kuin matkustelu (olen masentunut). Aina pitää olla vähintään yksi matka varattuna.
Toivoisin tuota - melkein kuukausittain pitää olla lapsenlikkana.
Kolme reissua vuodessa on melko keskiverto itelleni. Viime vuonna tein 5 ulkomaan reissua, jotka kesti yhteensä 10 viikkoa. Tänä vuonna tullu tehtyä kolme matkaa kestoltaan 8 viikkoa.
Nykyään käyn yhen reissun aikana useammassa maassa, jotta ei tarvii lennellä yksittäisten kohteiden takia jatkuvasti. Kaukomailla oon kerralla pidempään, esim. viime talvena olin 6 viikkoa Meksikossa ja Keski-Amerikassa, tänä talvena 3 viikkoa Lähi-idässä. Tammikuussa lähen taas kolmeks viikoks Pohjois-Afrikka/Lähi-itä suunnille. Pisin yksittäinen reissu on kestäny 10 viikkoa, sekin akselilla Meksiko/Keski-Amerikka, missä liikuin pääosin bussilla maasta toiseen.
Harrastan matkailun ohessa maabongausta eli haluan käydä reissujen aikana mielellään uusissa maissa. Kohta 50 maata kasassa. Maa ja kohde valikoituu yleensä sen mukaan, millaisia historiallisia nähtävyyksiä tai Unescon maailmanperintökohteita siellä on, millaiset luontokohteet/onko mahdollisuutta vaellukseen yms. Myös maiden kulttuurit kiinnostaa. Reissut on aktiivilomia, vuokrataan myös usein auto ja ajellaan sillä tai just bussilla maasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ensin matkustetaan halvimmalla mahdollisella matkatoimistolla jonnekin meksikoon, ja sitten raivotaan, kun ei tulla hävittäjällä hakemaan herrasväkeä yksityisesti kotimaahan just nyt, eikä melkein, vaikka koko Euroopassa oli lumikaaoksen takia lennot minimissään.
*Henkilösväki
Suomalaisuuden ydin: pääasia että on ankeaa.