Muistisairas isä juo kaikki rahat. Mulla lähtee järki!
Sovittu että laitan hänen pienestä eläkkeestä 120 e joka viikko ruokarahaksi. Raha on jo monesti torstaina loppu kun ostelee kalliimpia kaljamerkkejä. Eikä ole rahaa ostaa ruokaa.
Lääkärikin uhkaili deliriumilla jos lopettaa juomisen seinään.
Sitten tekstailee että laita 100e tarvii ruokaa, laita 50e, pitää käydä kaupassa. Olen laittanut vaikka 20e, mutta taas seur päivänä: laita 100e 😭
Jotain edunvalvojaakin olen miettinyt, mutta sitten ei taida olla enää mitään vaikutusvaltaa isän asioihin.
Kommentit (61)
En tiedä haluatko holhota, mutta antamalla esim. S-kaupan lahjakortin isäsi voi ostaa kaikkea muuta paitsi alkoholia ja tupakkaa. Kuukauden ruokarahat lahjakortilla niin ei tarvitse joka viikko järjestää ruokarahoja Tietenkin tarvitse jonkun verran käteistä yllättäviin menoihin vaikkapa bussiin tai taksiin
Vierailija kirjoitti:
Mitä rapajuopoille vanhuksille tapahtuu?
Mitä alkoholisti muistisairas tekee hoivakodissa
makaa lepositeissä?
Omat isovanhemmat ainakin ryyppäsivät itsensä hengiltä. Alkoholismi aiheuttaa muistisairauksia, että jossain vaiheessa on jo niin pihalla, ettei muista edes ryypätä.
Surkea kohtalo kyllä. Voimia aloittajalle, muista ettei aina tarvitse jaksaa ja venyä. Oma elämäsi on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo "laittaa rahaa" tarkoittaa? Minne laitat sen rahan?
Siirrän isän eläketililtä isän käyttötilille, jotta ei käytä kaikkia kuukauden eläkkeitä alle 2 viikossa. Maksut maksan eläketililtä.
Ja noin saa tehdä vain, jos on hakenut ja saanut maistraatilta pääsyn edunvalvojaksi. Jos edunvalvojaksi ryhtyy joku muu, sinä joudut vastuuseen tekemisistäsi, toivottavasti sinulla on tarkka kirjapinto siitä, mihin rahat ovat menneet. Nyt on kaksi tietä, ts. joko ostat sille häkillisen viinaa, tupakkaa ja tulitikkuja, jotta se hoituu ns. luonnollista tietä hautaan ja säästää kaikkien varoja, hermoja ja aivan vtusti surua ja vaivaa, tai ryhdyt omaishoitajaksi, turvaat hänen elämänlaatunsa kunnes hän joko kuolee, tai joutuu laitokseen muitten riesaksi. Joka tapauksessa laki edellyttää että sinulla on virallinen lupa raha-asioiden hoitoon, aloita siitä.
Ryhdy itse edunvalvojaksi, asia sillä selvä. Itse olin molempien muistisairaiden vanhempieni edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos
et laita rahaa???
On nälissään.
Vierailija kirjoitti:
Muisti sairaan isän voi viedä lääkäriin. Lääkäri juttelee muisti sairaalle isälle asiasta. Lääkäri oikea paikka nyt.
Ollaan käyty lääkärissä. Lääkäri antoi päihdepuolen numeron. Isä ei halua sinne mennä. Ei saa mitään muuta apua, koska juo. Mutta miten hoitaa muistisairasta alkoholisoitunutta, joka ei halua apua. Ei mitenkään. Läheisenä kärsin ja tilanne surettaa.
Osta sille konjakkia tai jotain muuta vahvempaa alkoholia kotiin. Kaljan kittaaminen tulee kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän aikuisen ihmisen, joka ei hallitse rahankäyttöään.
En tiedä, onko kyseessä virallinen edunvalvonta, mutta ovat sopineet niin, että lähisukulainen valvoo rahankäyttöä, että vuokrat jne tulee maksettua. Tämä lähisukulainen siirtää pienen summan tämän ihmisen käyttötilille.
Jos luit ketjua, niin näin olemme toimineet. Mutta tuntuu kamalalta, kun en tiedä onko isällä oikeasti ruuat loppu vai vedättääkö vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä rapajuopoille vanhuksille tapahtuu?
Mitä alkoholisti muistisairas tekee hoivakodissa
makaa lepositeissä?
Omat isovanhemmat ainakin ryyppäsivät itsensä hengiltä. Alkoholismi aiheuttaa muistisairauksia, että jossain vaiheessa on jo niin pihalla, ettei muista edes ryypätä.
Surkea kohtalo kyllä. Voimia aloittajalle, muista ettei aina tarvitse jaksaa ja venyä. Oma elämäsi on tärkein.
Kiitos sinulle myötätunnosta Hyvää joulua!
Uppis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo "laittaa rahaa" tarkoittaa? Minne laitat sen rahan?
Siirrän isän eläketililtä isän käyttötilille, jotta ei käytä kaikkia kuukauden eläkkeitä alle 2 viikossa. Maksut maksan eläketililtä.
Ja noin saa tehdä vain, jos on hakenut ja saanut maistraatilta pääsyn edunvalvojaksi. Jos edunvalvojaksi ryhtyy joku muu, sinä joudut vastuuseen tekemisistäsi, toivottavasti sinulla on tarkka kirjapinto siitä, mihin rahat ovat menneet. Nyt on kaksi tietä, ts. joko ostat sille häkillisen viinaa, tupakkaa ja tulitikkuja, jotta se hoituu ns. luonnollista tietä hautaan ja säästää kaikkien varoja, hermoja ja aivan vtusti surua ja vaivaa, tai ryhdyt omaishoitajaksi, turvaat hänen elämänlaatunsa kunnes hän joko kuolee, tai joutuu laitokseen muitten riesaksi. Joka tapauksessa laki edellyttää että sinulla on viralli
Yhdessä olemme sopineet asioiden hoidosta näin, kun oli paremmassa kunnossa. Ja kaikki kaskut ym on ylhäällä.
Edunvalvontapaperi on myös tehtynä, muttei sitä ole vielä viety eteenpäin, koska asiat ovat saatu sovittua yhteisymmärryksessä. Toki nyt vaikuttaa siltä, että täytyisi paperi laittaa eteenpäin kun tullut mutkia matkaan ja tilanne mennyt huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikset itse ryhdy isäsi edunvalvojaksi?
Käytännössä hoidankin hänen asiansa nyt. Mutta stressaa tuo järjetön rahan kulutus tuon juomisen takia 😢
Ja ainoa asia mitä hänellä on enää asiaa minulle on että "laita rahaa".
Muistisairaus (+alkoholismi) on järkyttävä yhdistelmä
Alkoholismi on jo ilman muistisairauttakin ikävää. Määräänsä enempää ei omaisetkaan voi tehdä. Raskasta seurata sivusta kun omainen juo itsensä hautaan tavalla tai toisella.
Parempi juoda itsensä hengiltä kuin joutua hoivakotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko kyseessä virallinen edunvalvonta, mutta ovat sopineet niin, että lähisukulainen valvoo rahankäyttöä, että vuokrat jne tulee maksettua. Tämä lähisukulainen siirtää pienen summan tämän ihmisen käyttötilille.
Jos luit ketjua, niin näin olemme toimineet. Mutta tuntuu kamalalta, kun en tiedä onko isällä oikeasti ruuat loppu vai vedättääkö vaan.
Molempia.
Eli juo kaikki rahat eikä osta ruokaa tai unohtaa syödä tms.
Itse ryhtyisin tässä tilanteessa isän edunvalvojaksi. Silloin "virallisella" statuksella voisi alkaa ajaa hoitopaikkaa. Muistisairauden takia jo hänen pitäisi päästä johonkin hoitokotiin.
Alkoholisti juo kunnes saavuttaa pohjan ja sen jälkeen joko raitistuu tai se pohja on kuolema.
Muistisairaan kohdalla se sairaus tuo vielä lisäkuvionsa kokonaisuuteen.
Laita paperit edunvalvojaksi vetämään heti, päätöstä odotellessa käy viemässä isälle kassillinen ruokaa ja/tai kokkaa pakkaseen annoksia.
Rahaa hän ei tarvitse kai kuin juomiseen, jos hoidat jo nyt laskut, joten kun tiedät, että ruokaa on, ei tarvitse välittää rahapyynnöistä. Jos sanoo, että ruoka loppu, käy tarkistamassa ja hanki lisää. Mutta rahaa älä anna, ne juodaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos pääsee kotihoidon palveluiden piiriin niin voi hakea lääkäriltä c-lausunnon ja saa kelalta hoitotukea.
Kotihoidon palvelut maksaa paljon, jos on vähänkin suurempi työeläke.
Jos taas elät elämäsi sossupummina, saat samat palvelut maksamatta mitään. Onko tämä oikein?
No eihän 120€:lla paljoa olutta osteta. Tuttava pariskunta saattaa ryyppyputken aikaan käyttää tuon päivässäkin.
Saisitko isäsi ateriapalvelun piiriin? Ruokia ei tarvitse toimittaa edes päivittäin, mutta tieto siitä että jokaista päivää kohti on ainakin yksi ateria, rauhoittaa mieltäsi. Käyttörahan voit jakaa sitten ohjautumaan tilille vaikka päivittäin.
Dementoituva alkoholisti lakkaa tunnistamasta ihmisiä, unohtaa ostaa ruokaa tai vaihtaa vaatteita, mutta alkossa käyntiä tai oluen ostoa hän ei hevin unohda. Lääkärin tai kenenkään muunkaan puheilla ei ole merkitystä.
Isäsi on ilmeisesti tehnyt edunhoitoon valtuutuksen siinä vaiheessa, kun lääkäri on katsonut hänet siihen vielä kykeneväksi. Oletko ainoa lapsi? Silloin kukaan ei voi jälkeenpäin riitauttaa asiaa. Jos et ole, hakeutuisin virallisen edunvalvonnan piiriin, edunvalvojana voit toimia itse, tai hakea kunnallista edunvalvontaa. Edunvalvontaa suosittelen omaksi suojaksesi - sisarukset voivat keksiä riidanaiheen rahan käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muisti sairaan isän voi viedä lääkäriin. Lääkäri juttelee muisti sairaalle isälle asiasta. Lääkäri oikea paikka nyt.
Ollaan käyty lääkärissä. Lääkäri antoi päihdepuolen numeron. Isä ei halua sinne mennä. Ei saa mitään muuta apua, koska juo. Mutta miten hoitaa muistisairasta alkoholisoitunutta, joka ei halua apua. Ei mitenkään. Läheisenä kärsin ja tilanne surettaa.
Tämä on erittäin väärin. Siinä tuhotaan aikuisten lasten elämä. Minä lähtisin myös tuota ateria- ja kauppapalvelua selvittämään. Palveluohjaaja taitaa olla oikea osoite, ettei tarvitse kantaa huolta isän syömisistä. Mutta voi olla, että isällesi paras vaihtoehto olisi tosiaan päästä vapaalle viinalle. Tosin siinä voi olla sitten pää halki ja aivoverenvuoto, mutta oma isäni kärsi vanhainkodissa. Oli tavallaan oikeassa paikassa siellä ja sitten taas ei ollenkaan. Pää kun toimi omituisesti, ei ymmärtänyt aikaa ja paikkaa mutta silti teki vaikeita ristikoita ja sudokuja edelleen sen minkä näki. Onneksi hänen ei tarvinnut siellä kauaa vanheta, oli heikentynyt sen verran hyvin, että keuhkokuume korjasi laiheliinin.
Saisitkohan itsellesi apua jos soitat sinne päihdenumeroon? Itse olen vuoden orpouden jälkeen aivan pihalla. Ei tämän näin pitäisi mennä.
Ateriapalvelun ruuat ovat aika luokattomia hintaansa nähden. Eipä niitä vanhukset oikein syö, kun ruokahalut ovat muutenkin hyvin huonot.
Ilman muuta sinä itse edunvalvojaksi, ei ulkopuolisia siihen. Ei se niin vaikeaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ateriapalvelun ruuat ovat aika luokattomia hintaansa nähden. Eipä niitä vanhukset oikein syö, kun ruokahalut ovat muutenkin hyvin huonot.
Meillä kotihoidon sh vinkkasi yksityisen lounasruokalan, jolta voi tilata. Paljon paremmat eväät halvemmalla...