Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistisairas isä juo kaikki rahat. Mulla lähtee järki!

Vierailija
22.12.2023 |

Sovittu että laitan hänen pienestä eläkkeestä 120 e joka viikko ruokarahaksi. Raha on jo monesti torstaina loppu kun ostelee kalliimpia kaljamerkkejä. Eikä ole rahaa ostaa ruokaa.

Lääkärikin uhkaili deliriumilla jos lopettaa juomisen seinään.

Sitten tekstailee että laita 100e tarvii ruokaa, laita 50e, pitää käydä kaupassa. Olen laittanut vaikka 20e, mutta taas seur päivänä: laita 100e 😭 

Jotain edunvalvojaakin olen miettinyt, mutta sitten ei taida olla enää mitään vaikutusvaltaa isän asioihin.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu jos

et laita rahaa???

Vierailija
22/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos pääsee kotihoidon palveluiden piiriin niin voi hakea lääkäriltä c-lausunnon ja saa kelalta hoitotukea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen ryypätä itsensä hengiltä. En ymmärrä lainkaan tätä juoppojen ja nistien hyysäämistä.

Vierailija
24/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäsi on aikuinen

jos ostaa kaljaa, ei syö

kyllä nälkä opettaa.

lopeta alkoholistin juottaminen

Vierailija
25/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna sen ryypätä itsensä hengiltä. En ymmärrä lainkaan tätä juoppojen ja nistien hyysäämistä.

Ei taida olla tarpeeksi muistisairas lopettaakseen. Olen nähnyt muutaman, jotka joivat aivonsa pilalle ja jo nuorina dementikkoina joutuivat hoitokotiin. Siellä olivat jo unohtaneet alkoholinkin eli juominen lopulta jäi. Mutta olivat keski-iköisiä siellä vanhusten joukossa, lyhyt ja huono elämä.

Vierailija
26/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä rapajuopoille vanhuksille tapahtuu?

Mitä alkoholisti muistisairas tekee hoivakodissa

makaa lepositeissä?

Vierailija
27/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikset itse ryhdy isäsi edunvalvojaksi?

Käytännössä hoidankin hänen asiansa nyt. Mutta stressaa tuo järjetön rahan kulutus tuon juomisen takia 😢

Ja ainoa asia mitä hänellä on enää asiaa minulle on että "laita rahaa".

Muistisairaus (+alkoholismi) on järkyttävä yhdistelmä 

Alkoholismi on jo ilman muistisairauttakin ikävää. Määräänsä enempää ei omaisetkaan voi tehdä. Raskasta seurata sivusta kun omainen juo itsensä hautaan tavalla tai toisella.

Vierailija
28/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskäs täällä ap

joulu tulee ja kalja loppu!

tuo kori jouluista mallasolutta

ja vähän kinkkua sivuun

Vierailija
29/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie isälles pullo viinaa jouluksi

jos on juotu

niin alkoholistihan tuo

Vierailija
30/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkoon delirium. Ei ole sinun ogelmasi

Vierailija
31/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iskäs täällä ap

joulu tulee ja kalja loppu!

tuo kori jouluista mallasolutta

ja vähän kinkkua sivuun

Lisäksi voisit viedä pullot kauppaan

100 tyhjää pulloa haisee melko ikävältä:(

Vierailija
33/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisti sairaan isän voi viedä lääkäriin. Lääkäri juttelee muisti sairaalle isälle asiasta. Lääkäri oikea paikka nyt. 

Vierailija
34/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

makaa lepositeissä?

Jokseenkin noin jos on riehuvaa sorttia. Muuten harhailee pupu asussa ympäriinsä.

Vierailija
35/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

makaa lepositeissä?

Kun muistisairaus etenee, unohtuu juominenkin ennen pitkää.

Vierailija
36/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on juonut vuosikymmenet. En narise asiasta, vaikka silläkin pää pehmennyt, koska viimeiset vuodet kyseessä. Minä ja veljeni maksellaan sen laskuja. Elättihän sekin pieninä meidät.

Vierailija
37/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

120€ / vk on n. 17€ päivä. Laita isällesi automaattinen tilinsiirto tuolle summalle per päivä. Silloin hänelle on tarvittaessa joka päivä rahaa ruokaan. Ja jos hän taas haluaa mennä kauppaan tekemään enemmän ostoksia kerralla, hän voi säästää muutaman päivän ennen kauppareissua. Jos tulee nälkä päivän aikana kun rahat meni juomiseen, niin seuraavan päivänä voi käydä ostamassa taas ruokaa. Ja tietysti mitään ylimääräistä et hänelle laita.

Vierailija
38/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajasta raha siirtymään lyhyemmissä pätkissä/pienemmissä erissä?

Vierailija
39/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikset itse ryhdy isäsi edunvalvojaksi?

Käytännössä hoidankin hänen asiansa nyt. Mutta stressaa tuo järjetön rahan kulutus tuon juomisen takia 😢

Ja ainoa asia mitä hänellä on enää asiaa minulle on että "laita rahaa".

Muistisairaus (+alkoholismi) on järkyttävä yhdistelmä 

Ap. Otan osaa.

Saman laista polkua oon kulkenut. Ei oo kovin lohdullista. Nousee kipu pintaan kun mietin mitä edes sanoa, vaikea tilanne. Isäsi tila todennäköisesti vain huononee ja se on kipeintä myöntää, ettet välttämättä voi auttaa vaikka kuinka huhkit ja koitat ehtiä auttaa ja selvittää ja pitää huolta.

Uuvutat tuossa itsesi, varmaan olet sen jo tehnytkin. Edunvalvonnassa on puolensa ja puolensa. Voit olla itse, tai sen voi hoitaa virallinen edunvalvoja. Näissä on eroja, lueskele niistö ennen kuin päätät. Jos annat/haet suoraan viranomaisen edunvalvojaksi, niin sitä ei voi enää keventää ja ottaa itse hoidettavaksi. Jos itse aloitat, sen voi silti hakea viranomaiselle. Eli jos voimia riittää, suosittelen myös tuota itse edunvalovojaksi ryhtymisen miettimistä. Tällöon paremmin saat hallita, ettei juo kaikkea ja saat palveluna esim. ruuat mitä myös ehdotettukin jo.

Hyviä vinkkejä ja tosiaam lue ja selvitä näitä lisää. Tärkeintä on että et riko itseäsi tuossa, ja valutettavasti siltä se vaikuttaa. Itselläni tilanne ajautui jo huonoksi ja nyt on myöhäistä. Siis molempien kannalta, kun molemmat on syvissä vesissä on isompi työ saada itsensä ja toisen tilanne kuntoon. Ja omasta isästäni muistisairaus on vienyt jo niin suren osan, et oma kipu on lamaannuttanut. On vaan pakko hyväksyä ja jatkaa omaa suruprosessia, samalla kun tekee sen minkä jaksaa ja pystyy. Kaikkia ei voi pelastaa ja jossain kohtaa pitää miettiä, antaako toisen kohtalon pelastamiselle suuremman arvon kuin omalle menetetylle elämälleen.

Pahoittelut meni enemmälti omaksi ulostuloksi, mutta hienoa kun olet alkanut selvittää mistä saisi apua. Toivottavasti saat rauhassa mietittyä ja tehtyä päätöksiä rauhallisin mielin, vaikka se kipeää tekisikin. Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
40/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvojan hommia tämä. Tapatat omaa isääsi vain antamalla lisää rahaa viinaan.