Ne jotka ei juo jouluna pisaraakaan ja kieltää mm. oluen myös muilta
Onko teillä jotain huonoja kokemuksia omasta lapsuudesta vai miksi noin tiukka linja? Mitä pahaa esim viinissä tai oluessa ruokajuomana?
Meillä ei kukaan ole humalassa mutta kyllä em alkoholit löytyvät joulupöydästä.
Kommentit (109)
Kummallista,että monissa maissa (Italia,Espanja,Ranska...) lapset ei tramatisoidu jos vanhemmat juo viiniä ruoan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa on monet sanoneet että heillä ei juoda jouluna lasillistakaan. Avaatteko vielä taustoja? Onko huonoja kokemuksia alkoholista?
Ei ole huonoja kokemuksia. Otin alkoholia työpaikan pikkujoulussa aikuisten seurassa ja kaverin kanssa risteilyllä marraskuussa. Omassa kodissa jouluna lasteni seurassa otan alkoholitonta punaviiniä.
Kannattaa jokaisen vähän katsoa niitä nauttimismääriä, esimerkiksi keski-ikäisillä naisilla rintasyöpäriski alkaa nousta jo aika pienistä määristä. Samoin vaihdevuosioireisiin löytyy helpotus usein siitä että luopuu niistä pienistäkin alkoholimääristä.
Niin, ei kenenkään mikään riski kasva jos ottaa joulupöydässä lasillisen. Ei kenenkään, ellei ole se alkoholiongelma, silloin voi lähteä käsistä.
Kohdussa olevan vauvanalun riski kasvaa kyllä.
En juo alkoholia, mutta jouluna tarjoan olutta ja punkkua. Tässä porukassa ei ole juoppoja eli kyse on ruokajuomasta.
Oletan, että aikuinen ihminen osaa säädellä omaa alkoholinkäyttöään ja pitää sen sivistyneenä ja sellaisena, että voi autoakin vielä ajaa.
Rattiin on nollatoleranssi jokaisella fiksulla ihmisellä. Mikään ei ole säälittävämpää kuin nämä kelloonvilkuilijat, jotka ynnäilee että kai tässä voi pari ottaa niin lähtiessä ollaan just ja just promillerajan alle.
Aikuiset voivat touhuta keskenään mitä haluaa, mutta tarjotkaa lapsillenne selvä joulu. "Pikkuhiprakassa" käyskentelevä isi tai äiti ei ole lapsen mielestä hauska.
Miksi juoda alkoholia sillä ajatuksella, ettei sen ole tarkoitus mennä päähän? Kenen mielestä mikään alkoholi on oikeasti maultaan muka niin hyvää, että sitä juodaan sen maun takia? Itse en ole vielä tällaiseen alkoholijuomaan törmännyt. Siispä alkoholi ei koskaan ole kuulunut minun jouluuni.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sellaisen seurassa on jouluaan viettää? Jos minun uskovainen ja absolutisti äitini kieltäisi muita juomasta, saisi viettää joulunsa yksinään kotonaan.
Jaa. Minä en ole koskaan kieltänyt muita juomasta, mutta eivät ole juoneet joulupöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani eivät juoneet
Juopuneet pelottaa lapsia - joulu on lasten juhla
Juuri näin
Juokaa muulloin jos pakko
Ilman muuta, ei ne juopuneet lapsia pelota muulloin kuin jouluna :D. Ja sitäpaitsi joulu on kaikkien juhla, missä ihmeessä näin on päätetty jotta se vain lapsille olisi. Mä ainakin juhlin joulua, aikuinen ihminen. Ja vielä senverran että kamalaa jos sulla on viinan kanssa ongelmia, ettet osaa ottaa kohtuudella vaan vedät lärvit. Minä osaan ottaa vain senverran ettei tuu juopuneeseen tilaan.
Tällä palstalla on kyllä mestarillisen taitavia juojia. Vaikka miten paljon juotaisiin niin ei juovuta. Otahan sille!
Siis tottakai sitä juopuu jos vähänkin enemmän ottaa, missä mä niin sanoin ettei näin olisi. Ihme vääntämistä. Jos mä otan punkkua illan aikana yhden lasillisen (en juoda kulauta sitä kerralla) niin en varmasti tuu juovuksiin. Jos sinä tuut niin ei kaikki muut tule.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että aikuinen ihminen osaa säädellä omaa alkoholinkäyttöään ja pitää sen sivistyneenä ja sellaisena, että voi autoakin vielä ajaa.
Rattiin on nollatoleranssi jokaisella fiksulla ihmisellä. Mikään ei ole säälittävämpää kuin nämä kelloonvilkuilijat, jotka ynnäilee että kai tässä voi pari ottaa niin lähtiessä ollaan just ja just promillerajan alle.
Mulla oli sellainen setä jolla oli aina juhliin tullessaan hirveä hoppu juomatarjoilujen suhteen että ehti mahdollisimman monta juoda mutta oli silti lähtiessä "riittävän selvä" ajamaan. Sai se jonkun rattijuopumustuomionkin sitten joskus kun meni ynnäilyt pieleen. Kotipuolessaan kuulemma ajoi kyllä aika kovassakin humalassa, kun "tutut tiet, eikä täällä maaseudulla liikennettäkään ole, eikä ainakaan poliiseja, heh heh". 40 vuotta sitten tietysti katseltiin vähän eri vinkkelistä noitakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sellainen setä jolla oli aina juhliin tullessaan hirveä hoppu juomatarjoilujen suhteen että ehti mahdollisimman monta juoda mutta oli silti lähtiessä "riittävän selvä" ajamaan. Sai se jonkun rattijuopumustuomionkin sitten joskus kun meni ynnäilyt pieleen. Kotipuolessaan kuulemma ajoi kyllä aika kovassakin humalassa, kun "tutut tiet, eikä täällä maaseudulla liikennettäkään ole, eikä ainakaan poliiseja, heh heh". 40 vuotta sitten tietysti katseltiin vähän eri vinkkelistä noitakin asio
meillä on kotona alkometri, joka on kaikkien käytettävissä. AIka hyvin ainakin omat tuttavapiirissämme olevat ihmiset tarkastavat promillensa, vaikka olisivat juoneet vain puoli lasillista. Vastuullista porukkaa ja luojen kiitos, ei kuulu päihderiippuvaisia tuttavapiiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jouluna pitää juopotella? Ymmärrän kyllä että joku voi haluta juoda viiniä maun vuoksi mutta mietin sitä että miksi se viini ei voisi olla alkoholitonta. Totuus kun on että alkoholi vaikuttaa ihmiseen jo pieninä määrinä.
Missään muualla viiniä ruoan kanssa ei ole juopotteöua kuin Suomessa. Ei edes ruoan jälkeiset liköörit ole juopottelua.
Hämmentävä ajattelutapa. Meillä on aina ollut hienommalla aterioilla viinit ja lapsia on mukana. Viiniä on korkeintaan parin kaadon verran, eikä kukaan traumatisoidu tai pelkää. Me kun osataan jutella myös ilman viiniä, joten käytös ei muutu
Junteilla on omat jutut: joko kaikki kurkusta alas kerralla tai pisaraakaan ei saa ottaa. Emme voi junteille mitään.
Väkijuomaa tarjoo kunnon väki, kuusen alla, kuusen allla, tip tap tipa tap..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jouluna pitää juopotella? Ymmärrän kyllä että joku voi haluta juoda viiniä maun vuoksi mutta mietin sitä että miksi se viini ei voisi olla alkoholitonta. Totuus kun on että alkoholi vaikuttaa ihmiseen jo pieninä määrinä.
Missään muualla viiniä ruoan kanssa ei ole juopotteöua kuin Suomessa. Ei edes ruoan jälkeiset liköörit ole juopottelua.
Hämmentävä ajattelutapa. Meillä on aina ollut hienommalla aterioilla viinit ja lapsia on mukana. Viiniä on korkeintaan parin kaadon verran, eikä kukaan traumatisoidu tai pelkää. Me kun osataan jutella myös ilman viiniä, joten käytös ei muutu
Junteilla on omat jutut: joko kaikki kurkusta alas kerralla tai pisaraakaan ei saa ottaa. Emme voi junteille mitään.
Nykypäivän juntit ovat kylläkin näitä jotka yhdistävät keskieurooppalaiset viinit ja perisuomalaiset viinat ja ovat mielestään niin kansainvälisiä kun koko ajan on pakko ottaa jotakin sorttia.
Mielelläni kieltäisin alkoholin kokonaan joulupöydästä, mutta menen vanhempieni luokse syömään jouluna, joten he vastaavat tarjoilusta. Pöydässä on sitten olutta, viiniä, snapsia jne. Itse en juo ja vanhempien rentoutuminen näkyy puheissa pian näiden ruokajuomien nauttimisen jälkeen. Aletaan ns. haastamaan riitaa ja töksäytellään omia viisaita neuvoja lapsillekin. Rasittavaa kaikin puolin. Eivät juo siis itseään känniin, mutta ikäänkuin kaikki jarrut puuttuvat puheissa ja juorutaan muista läheisistä ikäviä yksityisiä asioita.
Itse en nauti alkoholin mausta, vaikka monia olenkin maistanut. En myöskään tarvitse alkoholia rentoutuakseni.
Meillä kotona ei todellakaan ollut alkometriä. Olisikohan johtunut siitä, että isä käytti sellaista työkseen. Isä opetti, että jos otat, et enää samana päivänä aja. Jos tuli teini-iässä ottaneeksi, oli mihin aikaan tahansa lupa soittaa kotiin ja tilata kyyti. Oli hyvä lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista,että monissa maissa (Italia,Espanja,Ranska...) lapset ei tramatisoidu jos vanhemmat juo viiniä ruoan kanssa.
Mistä tiedät? Noissa maissa tosin jo lapsille juotetaan viiniä vedellä lantattuna. Alkoholismilla pitkät perinteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Noissa maissa tosin jo lapsille juotetaan viiniä vedellä lantattuna. Alkoholismilla pitkät perinteet.
Ranskassa eniten FAS-lapsia ja kirroosia. Kovasti siellä tehdään valistustyötä, että päästäisiin perinteisestä viinikulttuurista.
No, minulla on kokemusta kännisistä ja riitaisista jouluista sekä lapsuuden että aikuisuuden ajalta. Meno meni lopuksi niin väkivaltaiseksi, että olen sen jälkeen viettänyt jouluni yksin. Ilman alkoholia. Mitään lämpimiä joulumuistoja ei siis ole. Enkä tykkää koko joulusta.
Tiedän kyllä, että on paljon ihmisiä, jotka pystyvät rajoittamaan alkoholinkäyttönsä muutamaan lasilliseen, näin teen itsekin ystävien seurassa. Mutta sen verran tiedän viinanhimosta, että en juo yksin, vaikka kaappi onkin täynnä lahjaksi saatuja viinipulloja (siis täysiä). Enkä muuten usko, että tänne kirjoittaneet pyhistelijät, jotka kertovat juovansa jouluna vain muutaman lasillisen, pystyvät jättämään sen siihen. Tietysti hienoa olisi, jos näin olisi.
Se, mitä läheisteni alkoholiköyttö minulle opetti, on, että osaan varoa alkoholismia. Ehkä minun pitäisi kuitenkin olla kiitollinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin paha alkoholiriippuvuus, että sitä pitää joulunakin ottaa? Ai niin, vaan maun vuoksi sehän tosiaan olikin. On se maultaan niin kerrassaan ihanaa ja nimenomaan vain maultaan, ei muuten.
en kiellä alkoholijuomien nauttimista muilta, edes omassa kodissani, mutta jos minun kodissani niitä nautitaan, niin kielto napsahtaa heti sen jälkeen, jos minä joudun alkamaan kärsimään niiden juomisesta. Oletan, että aikuinen ihminen osaa säädellä omaa alkoholinkäyttöään ja pitää sen sivistyneenä ja sellaisena, että voi autoakin vielä ajaa. Pidän itsekin esimerkiksi laadukkaista viineistä, mutta en huonossa seurassa.
Muunlaiset ihmiset voivat mennä juomaan alkonsa sitten vaikka muun päihdeporukan kanssa jonnekin.
Olen näinkin ankara ihan siksi, että asuin vuosia sellaisen wt-suurtalouskokin naapurina ja kuuntelin aivan liikaa känniörinäänsä ja känniöriseviä ystäviään. kesälomilla juominen oli laatua 24/7 koko kesäloman ajan. Sitten asuin kännipariskunnan naapurissa, jolle sain soitella häken kautta aina apua. Kerran yritin seurustella miehen kanssa, joka veti kännit noin kerran kuukaudessa, mutta sovittiin, että hän jättää ne kertomatta minulle. Noh.. känissä sitten soitteli minulle rakkaudentunnustuksiaan. Sekin auttoi minua pääsemään tähän moodiin, jossa laitoin nutturan tiukalle ja totesin, että minun kotiini tulee tästä lähin vain sisivstyneempää porukkaa.