Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne jotka ei juo jouluna pisaraakaan ja kieltää mm. oluen myös muilta

Vierailija
22.12.2023 |

Onko teillä jotain huonoja kokemuksia omasta lapsuudesta vai miksi noin tiukka linja? Mitä pahaa esim viinissä tai oluessa ruokajuomana? 

Meillä ei kukaan ole humalassa mutta kyllä em alkoholit löytyvät joulupöydästä. 

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusivuosi on pämppääjiä varten. Jouluun sen ei tarvitse kuulua siis ollenkaan. Ihan oikeasti siinä pitäisi lasten olla ykkösenä. Mitä enemmän vakuutellaan muuta, sitä hartaammaksi mielipiteeni käy. 

Vierailija
62/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa on monet sanoneet että heillä ei juoda jouluna lasillistakaan. Avaatteko vielä taustoja? Onko huonoja kokemuksia alkoholista?

Ei ole huonoja kokemuksia. Otin alkoholia työpaikan pikkujoulussa aikuisten seurassa ja kaverin kanssa risteilyllä marraskuussa. Omassa kodissa jouluna lasteni seurassa otan alkoholitonta punaviiniä.

Kannattaa jokaisen vähän katsoa niitä nauttimismääriä, esimerkiksi keski-ikäisillä naisilla rintasyöpäriski alkaa nousta jo aika pienistä määristä. Samoin vaihdevuosioireisiin löytyy helpotus usein siitä että luopuu niistä pienistäkin alkoholimääristä.

Vierailija
64/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää puolustella alkoholinkäyttöä. Hyvin riippuvainen täytyy olla, jos ei edes jouluna pysty ilman olemaan. Toivottavasti perheessä ei ole lapsia.

Jep. Yksi alkoholismin tunnusmerkeistä on pakonomainen juominen eli ei pysty olemaan tietyissä tilanteissa ilman vaikka haluaisi. Jos ei pysty kahta päivää olemaan juomatta niin hälytyskellot soi.

Mut miksi pitäisi haluta olla jouluna ilman sitä lasillistaan? Mitä haittaa siitä kenellekään on, jos HALUAA juhlapöydässä ottaa vähän viiniä. Ihminen joka pystyy olemaan 360 päivää vuodesta juomatta ei ole alkoholisti, vaikka joisi jouluna viiniä. 

Vierailija
65/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa on monet sanoneet että heillä ei juoda jouluna lasillistakaan. Avaatteko vielä taustoja? Onko huonoja kokemuksia alkoholista?

On. Toinen vanhemmistani on alkoholisti. Jos joku ei meillä voi viettää joulua siksi, että ei voi juoda, pysykööt poissa.

Itse en juo lainkaan, koska en halua myrkyttää itseäni alkoholilla. Jouluna meillä ei juo kukaan, koska en halua lasten altistuvan vähänkään humaltuvan aikuisen muuttuvalle käytökselle.

Vierailija
66/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on kallista. Henki haisee. Juopunut on kemiallisesti tekopirteä.

Vierailija
67/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole huonoja kokemuksia. Otin alkoholia työpaikan pikkujoulussa aikuisten seurassa ja kaverin kanssa risteilyllä marraskuussa. Omassa kodissa jouluna lasteni seurassa otan alkoholitonta punaviiniä.

Kannattaa jokaisen vähän katsoa niitä nauttimismääriä, esimerkiksi keski-ikäisillä naisilla rintasyöpäriski alkaa nousta jo aika pienistä määristä. Samoin vaihdevuosioireisiin löytyy helpotus usein siitä että luopuu niistä pienistäkin alkoholimääristä.

Niin, ei kenenkään mikään riski kasva jos ottaa joulupöydässä lasillisen. Ei kenenkään, ellei ole se alkoholiongelma, silloin voi lähteä käsistä. 

Vierailija
68/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää puolustella alkoholinkäyttöä. Hyvin riippuvainen täytyy olla, jos ei edes jouluna pysty ilman olemaan. Toivottavasti perheessä ei ole lapsia.

Jep. Yksi alkoholismin tunnusmerkeistä on pakonomainen juominen eli ei pysty olemaan tietyissä tilanteissa ilman vaikka haluaisi. Jos ei pysty kahta päivää olemaan juomatta niin hälytyskellot soi.

Mut miksi pitäisi haluta olla jouluna ilman sitä lasillistaan? Mitä haittaa siitä kenellekään on, jos HALUAA juhlapöydässä ottaa vähän viiniä. Ihminen joka pystyy olemaan 360 päivää vuodesta juomatta ei ole alkoholisti, vaikka joisi jouluna viiniä. 

Minusta tuntuu tosi omituiselta, että joku on 360 päivää vuodesta juomatta, ja sitten juuri jouluna haluaa oikein caps lockit päällä ottaa viiniä. Mitä on tapahtunut sitä joulua valmistellessa? Millaisia kipukohtia siinä lääkitään? Miksi se joulu on erilainen kuin ne muut 360 päivää?

Vierailija
69/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei kenenkään mikään riski kasva jos ottaa joulupöydässä lasillisen. Ei kenenkään, ellei ole se alkoholiongelma, silloin voi lähteä käsistä. 

Kysytään näin päin, että miksi sinulle on niin tärkeää, että minä, täysin tuntematon ihminen, joisin lasillisen juuri jouluna?

Vierailija
70/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani eivät juoneet

Juopuneet pelottaa lapsia - joulu on lasten juhla

Juuri näin

Juokaa muulloin jos pakko

Ilman muuta, ei ne juopuneet lapsia pelota muulloin kuin jouluna  :D. Ja sitäpaitsi joulu on kaikkien juhla, missä ihmeessä näin on päätetty jotta se vain lapsille olisi. Mä ainakin juhlin joulua, aikuinen ihminen. Ja vielä senverran että kamalaa jos sulla on viinan kanssa ongelmia, ettet osaa ottaa kohtuudella vaan vedät lärvit. Minä osaan ottaa vain senverran ettei tuu juopuneeseen tilaan.

Tällä palstalla on kyllä mestarillisen taitavia juojia. Vaikka miten paljon juotaisiin niin ei juovuta. Otahan sille!

Ja mestarillisia piilokörttiläisiä. Nyt nuttura tiukemmalle ja kovempi ääni virsiin.

Vierailija
71/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu tosi omituiselta, että joku on 360 päivää vuodesta juomatta, ja sitten juuri jouluna haluaa oikein caps lockit pää

Hmm mitenköhän se joulu eroaa muista päivistä, siinäpä pohdinnan aihetta. Luulen että suurimmalla osalla joulu ei ole ihan normipäivä kuitenkaan. 

Vierailija
72/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei kenenkään mikään riski kasva jos ottaa joulupöydässä lasillisen. Ei kenenkään, ellei ole se alkoholiongelma, silloin voi lähteä käsis

Missäs väitettiin että olisi tärkeää että joku tuntematon ottaa lasillisen joulupöydässä? Ei se kiinnosta ketään. Jostain syystä monia kuitenkin tuntuu kiinnostavan se, jos joku tuntematon sen lasillisen juo. 

Vierailija
73/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästikin päihtynyt aikuinen voi herättää lapsessa pelkoa.

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000000461133.html

Vierailija
74/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

73: jos vaikka katsot ylös päin sitä ketjua, jota itse kommentoit. Hirveä tivaaminen, että miksi et juo.

Vierailija
75/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä hemmetti siinä on niin vaikeata tajuta, että monet ihan todella osaa juoda niin vähän ettei tunnu missään? Mun tuttavapiirissä on ainakin vaikka kuinka paljon näitä "mestarillisen taitavia juojia", jotka ei tosiaankaan tule humalaan siitä yhdestä viinilasillisestaan. Toki tiedän joitain jotka ei halua ottaa lasten nähden sitä yhtäkään, heistä jokaisella on alkoholistivanhempi ja lapsuustraumat siinä taustalla."

Sinulla on päivänselvästi ongelma juomisesi kanssa kun et kykene ymmärtämään että joku voisi olla täysin juomatta ilman että siinä on mitään traumoja taustalla.

Vierailija
76/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta alkoholi ei vain kuulu joulun henkeen ja minun mielestäni se viinien lipittäminen joulupöydässä on ennen kaikkea sellainen ulkomailta tuotu tapa siinä missä halloweenkin on meidän kulttuuriin kuulumaton tuontijuhla. Minä näen nämä ennen kaikkea kansallisena kulttuuri -ja identiteettikysymyksenä. Minua ärsyttää se, että sulaudumme kulttuuriltamme globaaliin mössöön.

Vierailija
77/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta alkoholi ei vain kuulu joulun henkeen ja minun mielestäni se viinien lipittäminen joulupöydässä on ennen kaikkea sellainen ulkomailta tuotu tapa siinä missä halloweenkin on meidän kulttuuriin kuulumaton tuontijuhla. Minä näen nämä ennen kaikkea kansallisena kulttuuri -ja identiteettikysymyksenä. Minua ärsyttää se, että sulaudumme kulttuuriltamme globaaliin mössöön.

Ennenwanhaan talon isäntä korkkasi viinapullon heti aamusta, koska se ennusti huonoa onnea seuraavalle vuodelle jos isäntä oli joulukirkossa selvinpäin. Kun kirkon jälkeen palattiin kotiin niin isäntä jakoi naukkuja muullekin perheelle, hövelimpi isäntä myös piioille ja rengeille.

Vierailija
78/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Siksi juommekin joulupöydässä vain suomalaista olutta ja viinaa sekä luonnollisesti itse tehtyä sahtia.

Vierailija
79/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä jouluna pitää juopotella? Ymmärrän kyllä että joku voi haluta juoda viiniä maun vuoksi mutta mietin sitä että miksi se viini ei voisi olla alkoholitonta. Totuus kun on että alkoholi vaikuttaa ihmiseen jo pieninä määrinä.

Missään muualla viiniä ruoan kanssa ei ole juopotteöua kuin Suomessa. Ei edes ruoan jälkeiset liköörit ole juopottelua.

Hämmentävä ajattelutapa. Meillä on aina ollut hienommalla aterioilla viinit ja lapsia on mukana. Viiniä on korkeintaan parin kaadon verran, eikä kukaan traumatisoidu tai pelkää. Me kun osataan jutella myös ilman viiniä, joten käytös ei muutu

Vierailija
80/109 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en välitä ruualla juoda alkoholia, vaan se vesi nyt on vain parasta. Muita en tietenkään kiellä juomasta. 

Onneksi minun raittiuteni ei ole perheessämme ongelma. Joulutraumoja minulla on lapsena enostani, joka erottuaan vaimostaan tuli jouluksi meille viinat eväitään. Vanhempani olivat raittiita ja kaipasin niitä jouluja, joita vietimme perheen kesken ilman juoppoa enoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme