Ne jotka ei juo jouluna pisaraakaan ja kieltää mm. oluen myös muilta
Onko teillä jotain huonoja kokemuksia omasta lapsuudesta vai miksi noin tiukka linja? Mitä pahaa esim viinissä tai oluessa ruokajuomana?
Meillä ei kukaan ole humalassa mutta kyllä em alkoholit löytyvät joulupöydästä.
Kommentit (109)
kyllä päihdyksissä pitää olla, se nyt kuuluu jouluun katsellaan uutisia 1.1.2024 mitä on meneillään. Itse ainakin ryyppään koko joulun ja..mahdollisesti uuteenvuoteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää puolustella alkoholinkäyttöä. Hyvin riippuvainen täytyy olla, jos ei edes jouluna pysty ilman olemaan. Toivottavasti perheessä ei ole lapsia.
Meinaat, että ollaan riippuvaisia kun pari kertaa vuodessa ruoan kanssa nautitaan viinilasillinen tai olut? Et taida tietää alkoholin käytöstä yhtään mitään. Emme ole mitään puliukkoja jotka kännäävät aamusta iltaan.
Olen eri, mutta minun mielestäni on outoa, että ne pari vuotuista alkoholiannosta jollakulla ajoittuvat juuri joulupäivälliselle, eivät vaikka esimerkiksi jonnekin kevään valmistujaisjuhliin, kesän musiikkitapahtumiin tai työpaikan pikkujouluihin. Joulu on minulle ollut kuitenkin aina ensisijaisesti lasten juhla, ja siksi tuntuu hassulta että joku ottaa alkoholia juuri silloin.
En siis mitenkään kritisoi yhden alkoholiannoksen ottamista, ihmettelen vain ajankohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani eivät juoneet
Juopuneet pelottaa lapsia - joulu on lasten juhla
Juuri näin
Juokaa muulloin jos pakko
Ilman muuta, ei ne juopuneet lapsia pelota muulloin kuin jouluna :D. Ja sitäpaitsi joulu on kaikkien juhla, missä ihmeessä näin on päätetty jotta se vain lapsille olisi. Mä ainakin juhlin joulua, aikuinen ihminen. Ja vielä senverran että kamalaa jos sulla on viinan kanssa ongelmia, ettet osaa ottaa kohtuudella vaan vedät lärvit. Minä osaan ottaa vain senverran ettei tuu juopuneeseen tilaan.
Tällä palstalla on kyllä mestarillisen taitavia juojia. Vaikka miten paljon juotaisiin niin ei juovuta. Otahan sille!
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/christerschoultz/264179-joulunodotusta…
Joulun odotusta päihdeperheissä - mitä se oikeasti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jouluna pitää juopotella? Ymmärrän kyllä että joku voi haluta juoda viiniä maun vuoksi mutta mietin sitä että miksi se viini ei voisi olla alkoholitonta. Totuus kun on että alkoholi vaikuttaa ihmiseen jo pieninä määrinä.
Miksi jouluna pitää murjottaa sen sijaan että sallisi itselleen rentouttavan juoman?
Opettele olemaan murjottamatta. Ei se ole pakollista. Jos muut ovat rasittavia, niin ei sinun tarvitse heitä läpikotaisin ymmärtää suodaksesi sen heille. Voit ihan vain sallia sen, jos nyt kerran sallivuus on pop. Anna heidän olla sellaisia kuin ovat, ja silti riittävän ok. Jos taas ovat ilkeitä, niin vääntäkää kättä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi olut juhlapöydässä = juopunut?
Vierailija kirjoitti:
On teillä outoja ja kaunaisia ihmissuhteita, ei voi kuin sääliä teitä.
Ja ilmeinen alkoholiongelma myös, koska absolutismi kertoo siitä, että joku on sen absolutistin lähipiirissä ollut alkoholisti. Se kulkee suvussa.
Ei kerro, ainakaan minun tapaukseni. Vanhemmat juovat, mutta aika maltillisesti ja vain satunnaisesti.Jouluna esim pari lasia viiniä ruuan kanssa, kahvin kanssa konjakki tms Ne perinteiset. Tai mökillä iltaisin saunakalja tai pari. Itse en vain pidä alkoholista. En mausta, enkä sen tuomasta olosta. Joten en juo, miksi joisin? Muiden juominen ei haittaa, jos ovat muuten hyvä seuraa. Umpikännisten sammallusta ja jankkaamista en kauheasti jaksa kuunnellla, joten saatan kyllä lähteä kemuista "kesken" pois siinä vaiheessa kun kenelläkään ei ole enää mitään järjellistä sanottavaa, silloin kun reippaammin ottavassa seurueessa iltaani vietän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää puolustella alkoholinkäyttöä. Hyvin riippuvainen täytyy olla, jos ei edes jouluna pysty ilman olemaan. Toivottavasti perheessä ei ole lapsia.
Meinaat, että ollaan riippuvaisia kun pari kertaa vuodessa ruoan kanssa nautitaan viinilasillinen tai olut? Et taida tietää alkoholin käytöstä yhtään mitään. Emme ole mitään puliukkoja jotka kännäävät aamusta iltaan.
Olen eri, mutta minun mielestäni on outoa, että ne pari vuotuista alkoholiannosta jollakulla ajoittuvat juuri joulupäivälliselle, eivät vaikka esimerkiksi jonnekin kevään valmistujaisjuhliin, kesän musiikkitapahtumiin tai työpaikan pikkujouluihin. Joulu on minulle ollut kuitenkin aina ensisijaisesti lasten juhla, ja siksi tuntuu hassulta että joku ottaa alkoholia juuri silloin.
En siis mitenkään kritisoi
Juhla kuin juhla, varmasti suurin osa ottaa sen pari annosta muinakin juhlapäivinä, kuten tuossa nyt mainittiin, muutaman kerran vuodessa. Pääsiäisenä, ehkä vappuna, juhannuksena, jouluna. Joulu on paljon muutakin kuin lasten juhla, joulun ruokatarjoilukin näyttäisi aika erille jos se vain lapsia varten tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Yksi alkoholismin tunnusmerkeistä on pakonomainen juominen eli ei pysty olemaan tietyissä tilanteissa ilman vaikka haluaisi. Jos ei pysty kahta päivää olemaan juomatta niin hälytyskellot soi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen ihme harhakäsitys on peräisin että joulu olisi lasten juhla? Koulun limudisko on lasten juhla, joulu on kaikille jotka sitä haluavat viettää.
Tässäkin ketjussa on monet sanoneet että heillä ei juoda jouluna lasillistakaan. Avaatteko vielä taustoja? Onko huonoja kokemuksia alkoholista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jouluna pitää juopotella? Ymmärrän kyllä että joku voi haluta juoda viiniä maun vuoksi mutta mietin sitä että miksi se viini ei voisi olla alkoholitonta. Totuus kun on että alkoholi vaikuttaa ihmiseen jo pieninä määrinä.
Miksi jouluna pitää murjottaa sen sijaan että sallisi itselleen rentouttavan juoman?
Onneksi alkoholittomuus ei tarkoita murjottamista tai pingottamista. Päin vastoin. Olen iloisempi ja paremmalla tuulella täysin selvin päin ja rentoutuminen fyysisesti ja psyykkisesti onnistuu ilman alkoholia paremmin kuin pienenkään alkoholimäärän kanssa. Surullista, kuinka monella juhliminen, arjesta irrottautuminen ja rentoutuminen niin vahvasti yhdistyy alkoholiin.
Hannele sai pysyvät traumat vanhempien jouluisista juomaputkista: "Alkoholi ei muelestäni kuulu jouluun ollenkaan."
Vierailija kirjoitti:
Ja ilmeinen alkoholiongelma myös, koska absolutismi kertoo siitä, että joku on sen absolutistin lähipiirissä ollut alkoholisti. Se kulkee suvussa.
Se, että muiden absolutismikin pitää selitellä alkoholiongelmasta johtuvaksi kertoo että se akoholiongelma löytyy ihan sietä omasta päästä. Niin moneen kertaan nähty.- muiden juomattomuus on aina suurin ongelma niille joiden oma juominen ei pysy lapasessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen ihme harhakäsitys on peräisin että joulu olisi lasten juhla? Koulun limudisko on lasten juhla, joulu on kaikille jotka sitä haluavat viettää.
Itse sain tämän käsityksen äidiltäni, joka usein totesi joulun olevan lasten juhla. Meillä esimerkiksi kävi joulupukki, eikä varmastikaan aikuisia varten.
Alkoholia meillä ei käytetty muissakaan perhejuhlissa. Vanhemmilla oli joskus talkoita tai saunailtoja, mutta niihin meitä lapsia ei otettu mukaan, joten en osaa sanoa, nautittiinko siellä alkoholia. Oikein mukavaa elämää elettiin, enkä usko kenenkään perheessämme kaivanneen jouluna alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että muiden absolutismikin pitää selitellä alkoholiongelmasta johtuvaksi kertoo että se akoholiongelma löytyy ihan sietä omasta päästä. Niin moneen kertaan nähty.- muiden juomattomuus on aina suurin ongelma niille joiden oma juominen ei pysy lapasessa.
Samaa tekee nistit. Tuputtavat roinaansa aina porukassa niille, jotka eivät käytä. Ehkä se on joku alemmuudentunne mikä sen tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin
Juokaa muulloin jos pakko
Ilman muuta, ei ne juopuneet lapsia pelota muulloin kuin jouluna :D. Ja sitäpaitsi joulu on kaikkien juhla, missä ihmeessä näin on päätetty jotta se vain lapsille olisi. Mä ainakin juhlin joulua, aikuinen ihminen. Ja vielä senverran että kamalaa jos sulla on viinan kanssa ongelmia, ettet osaa ottaa kohtuudella vaan vedät lärvit. Minä osaan ottaa vain senverran ettei tuu juopuneeseen tilaan.
Tällä palstalla on kyllä mestarillisen taitavia juojia. Vaikka miten paljon juotaisiin niin ei juovuta. Otahan sille!
Mikä hemmetti siinä on niin vaikeata tajuta, että monet ihan todella osaa juoda niin vähän ettei tunnu missään? Mun tuttavapiirissä on ainakin vaikka kuinka paljon näitä "mestarillisen taitavia juojia", jotka ei tosiaankaan tule humalaan siitä yhdestä viinilasillisestaan. Toki tiedän joitain jotka ei halua ottaa lasten nähden sitä yhtäkään, heistä jokaisella on alkoholistivanhempi ja lapsuustraumat siinä taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä juodaan juuri sen maun takia? Alkoholiton viini on aivan karmeaa. En ymmärrä lainkaan miksi joulupöydässä ei voisi juoda viiniä. Ei sitä valtaosa kännin takia juo ja ne jotka juo ei tällaisesta keskustelusta välitä pätkän vertaa.
Hölynpölyä että pieni määrä viiniä olisi häiriötekijä kenellekään esim käytöksen osalta.
Kyllä alkoholi vaikuttaa käytökseen jo hyvinkin pieninä määrinä, vaikka se ei aiheutakaan vielä silloin samoja reaktioita kuin kaatokännissä.
Juu niin. Mutta vain positiivisia, kun ihmiset ovat iloisempia ja puheliaampia. Ei tarvitse aina oli niin jäyhä ja kiusallinen tunnelma, kun ei oikein kukaan tiedä mitä sanoa.
Ei todellakaan pelkästään myönteisiä. Muistan elävästi omasta lapsuudesta turvattomuuden, jota koin, kun huomasin aikuisten käytöksen muuttuvan heidän juotuaan. He eivät olleet kovassa humalassa vaan pienessä, iloisessa hiprakassa, mutta pahalta se tuntui.
Up