Milloin se laihtuminen oikein alkaa???
Olen nyt kahden kuukauden ajan ollut 16/8 pätkäpaastolla, olen harrastanut reipasta liikuntaa noin tunnin viisi kertaa viikossa. Olen syönyt kasviksia puoli kiloa päivässä. Sen lisäksi punnitsen ruuat ja lasken kalorit, joka päivä kalorivaje on voin 500-700kcal. Silti grammaakaan en ole laihtunut! Minulla on lääke jonka sanotaan aiheuttavan turvotusta mutta eikö silloin ole muka mahdollista laihtua YHTÄÄN? Alkaa ketutta tämä touhu mutta pakko jatkaa koska muuten varmaan lihoisin vaan kokoajan.
Kommentit (63)
Tämä ketju on kuin kopio siitä ketjusta, joka minulla oli muutama viikko sitten. Ongelmani oli sama kuin ap:lla, mutta kaikki sanoivat, että syön liikaa. Kukaan ei uskonut, että en syö. Kaikki väittivät, että en vain huomaa, jos syön ylimääräistä, vaikka laitoin kalorilaskuriin jokaisen teelusikallisen oliiviöljyä tai oivariinia, jota käytin. Jotenkin tosi loukkaavaa, kun epäillään toisen älyä.
Olen laihduttanut useita useita kertoja elämäni aikana. Olen pyrkinyt aina ottamaan pois sen ylimääräiset viisi kiloa, mikä tulee. Tiedän kyllä, mitä laihduttaminen tarkoittaa ja miten se saadaan pois. Olen ollut siinä hyvin kurinalainen, enkä retkahtele.
Nuorena kilot lähti parissa viikossa. Kolmikymppisenä kuukaudessa, ja nyt vaihdevuodet ohittaneena ei sitten millään. Jotain on kropalle tapahtunut, mutta en tiedä mitä. Minulla on kilpirauhaslääkkeet ja estrogeenilaaatari, joten ne hormonitovat kohdallaan. Nukun hyvin eikä ole stressiä. En syö klo 18 jälkeen. Syön tasapainoisesti ja syön maitohappobekteereita. En tiedä mitä ihmettä pitäisi tehdä, jollei halua kitudieetille.
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnassa pitää hengästyä. Sitten tietää että kuluttaa tarpeeksi kaloreita ja kunto nousee. Pitää pistää itsensä koville ja hikoilla kunnolla. Olen työskennellyt kuntosaleilla 15 vuotta.
https://dynamic.hs.fi/a/2022/liikuntaeilaihduta/
Joka aamu toiveikas lenkkeilijä lähtee liikkeelle. Vielä toiveikkaampi hän on juostuaan itsensä hikeen ja silmäillessään sykemittaristaan, kuinka monta kilokaloria hän on kuluttanut. Hän toivoo, että kun niitä on kulunut riittävästi, vyötärölle kertyneet liikakilot alkavat vihdoin sulaa.
Toiveikkuuteen on syynsä: lukemattomissa lähteissä kerrotaan, että painonpudotuksessa 80 prosenttia tulee ruokavaliosta ja 20 prosenttia liikunnasta ja 20 prosenttia on paljon.
Mutta onko toivo perusteltua? Yhdysvaltalaisen Duken yliopiston antropologin Herman Pontzeak
No joo. Varmaan totta, mutta ehkä pointti onkin enemmän siinä, että ei rehki ja yritä liikkumalla kuluttaa kaloreita, vaan hakee siitä hyvinvoinnin tunnetta ja muuta ajateltavaa. Itseäni ilahduttaa kun huomaan edistyväni. Eli vaikkei suoraa painonpudotushyötyä olisi, niin on muuta hyötyä. Plus että maltillinen liike on terveydeksi.
Tämäkin keskustelu on taas hyvä osoitus siitä, että kaloriteoria ei toimi ihmiselimistön monimutkaisessa systeemissä. Ruoan makrojakaumalla on suurempi merkitys kuin sen sisältämillä kaloreilla.
T. Hoikka
Sinä sentään laitat kalorilaskuriin kaiken, ap ei
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on kuin kopio siitä ketjusta, joka minulla oli muutama viikko sitten. Ongelmani oli sama kuin ap:lla, mutta kaikki sanoivat, että syön liikaa. Kukaan ei uskonut, että en syö. Kaikki väittivät, että en vain huomaa, jos syön ylimääräistä, vaikka laitoin kalorilaskuriin jokaisen teelusikallisen oliiviöljyä tai oivariinia, jota käytin. Jotenkin tosi loukkaavaa, kun epäillään toisen älyä.
Olen laihduttanut useita useita kertoja elämäni aikana. Olen pyrkinyt aina ottamaan pois sen ylimääräiset viisi kiloa, mikä tulee. Tiedän kyllä, mitä laihduttaminen tarkoittaa ja miten se saadaan pois. Olen ollut siinä hyvin kurinalainen, enkä retkahtele.
Nuorena kilot lähti parissa viikossa. Kolmikymppisenä kuukaudessa, ja nyt vaihdevuodet ohittaneena ei sitten millään. Jotain on kropalle tapahtunut, mutta en tiedä mitä. Minulla on kilpirauhaslääkkeet ja estrogeenilaaatari, joten ne hormonitovat kohdallaan. Nuk
Ettei vaan ap söisi liian vähän? Kyllähän pitäisi syödä itsensä kylläiseksi että aineenvaihdutan toimii.
Tuttuja selityksiä. Totuus on kuitenkin se, että se lihottaa, mitä suuhunsa pistää. Mikään ei tätä faktaa muuta, ei mikään. Puhun kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kaloreita saan noin 1200 päivässä. Minun älykellon sovellus näyttää kulutuksen niinä päivinä kun liikun,1900 ja silloin kun en liiku niin vähön alle 1700. Liikun crosstrainerilla ja lisäksi tulee arkiliikuntaa kun on kaikenmaailman pihatöitä ym mutta ei joka päivä. En nyt terveydentilaani muuten halua tässä avata mutta minulla on ilmeisesti jonkinlainen matala-asteinen tulehdus josta tutkimukset tulossa pian. Voisiko sekin vaikuttaa. Olen lyhyt 163cm nainen niin peruskulutukseni on pieni. Ehkä se 1200kcal on liikaa jos haluaa laihtua, mutta kyllä mielestäni kulutan kuitenkin sen 1500 jos en tee yhtään mitään.
Ap
Sun keho on kroonisessa stressitilassa liian vähäisen energian vuoksi. Stressihormonit estää laihtumisen, koska ihmisen elimistön ei ole tarkoitus menettää rasvaa vaan kerätä sitä. Nosta kalorit ainakin 1800: n ja katso mitä tapahtuu. Vaikka olet pieni nainen, nuo tuhannen kalorin dieetin keksijät pitäisi laittaa vastuuseen petoksestaan. Tuloksena on lihasten menetystä ja kroonista aliravitsemusta.
Samaa olen odotellut. Hikiliikuntaa noin 6 tuntia viikossa ja pätkäpaastotyylinen dieetti. Ylipainoa ei varsinaisesti ole, mutta turhan tarkkana saa olla, ettei paino nousisi.
Kulutus riippuu rasvattomasta painosta eikä vaakalukemasta.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kilot lähti parissa viikossa. Kolmikymppisenä kuukaudessa, ja nyt vaihdevuodet ohittaneena ei sitten millään. Jotain on kropalle tapahtunut, mutta en tiedä mitä. Minulla on kilpirauhaslääkkeet ja estrogeenilaaatari, joten ne hormonitovat kohdallaan. Nuk
Tee itsellesi palvelus ja vaihda Oivariini voihin.
Johonkin jauhelihakastikkeeseen yms. peruskotiruokaan lurahtaa yllättävän helposti paljon voita ja jauhoja. Siihen päälle vielä riisi, peruna tai makaroni ja mahdollisesti vielä ketsuppia niin kyllä niitä kaloreita kertyy.
Olen itse 40-vuotias 156cm /56kg nainen, enkä voi syödä kuin 3x vuorokaudessa. Esimerkkinä:
Aamupala: 150g rahkaa, kaurahiutaleita desi, pellavansiemeniä ja oliiviöljyä. Kahvi kermalla ja sokerilla.
Lounas proteiinia 150-200g (raakapaino) + kasviksia (ei riisiä/perunaa /makaronia) ja öljyä
Illallinen esim. 1-1,5dl pastaa (kuivana) ja siihen jotain proteiinia 100g, kasviksia, puolikas fondi ja kermaa 2rkl.
Tämä siis arkena. Herkuttelen viikonloppuisin pizzalla tai hampurilaisaterialla, olutta tai viiniä otan joskus myös, mutta pyrin herkuttelupäivänä ja sitä seuraavana päivänä syömään vähemmän kuin normaalisti. Jos kovana treenipäivänä tulee vielä illallisen jälkeen nälkä, saatan syödä pari paahtoleipää voilla ja juustolla. Aerobista tai anarobista liikuntaa vähintään 5h viikossa sykemittarin mukaan.
Mulla alkoi paino nousta siinä päälle 30-vuotiaana, sitä ennen sai syödä ihan mitä sattuu. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä tarkemmin pitää syödä. Harmittaa, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vastaava ketju täällä 1-2 kk sitten. Painoni on noussut kilon !!! siitä, kun aloitin dieettini lokakuussa. Olen hieman vähentänyt syömisiä, mutta suurin muutos on se, että kaikki sokeri ja karkit on pois. Kalorilaskurin mukaan syön 1200-1600 kaloria vrk.
olen ollut epätoivoinen, kun paino nousee. Juuri eilen ajattelin, että heitän hanskat tiskiin. Söin suklaata pitkästä aikaa. Sitten mies tuli töistä kotiin ja sanoi, että hän huomasi viime yönä, kun nukuimme sylikkäin, että vatsani ei enää niin paljoa paina hänen (isoa) vatsaa vasten.
Eli kaipa se vaaka pitää heittää roskiin ja ottaa mittanauha käteen. Ja sitkeästi jatkaa yrittämistä.
Sitkeästi vaan. Tärkeintä että totut rutiiniin. Terve syöminen on yleensä vähän tylsää ja ehkä sopii toisille helpommin. En laskisi kaloreita vaan soisin ainakin arkisin annoskokojen ja kevyehköiksi tiedettyjen ruokien mukaan. Kun saat tuosta pysyvän tavan ja reipasta kävelyä vielä niin ihme jos ei vähitellen ala näkyä ja tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kilot lähti parissa viikossa. Kolmikymppisenä kuukaudessa, ja nyt vaihdevuodet ohittaneena ei sitten millään. Jotain on kropalle tapahtunut, mutta en tiedä mitä. Minulla on kilpirauhaslääkkeet ja estro
Tee itsellesi palvelus ja vaihda Oivariini voihin.
Syön viikossa noin 6-8 palaa jälkiuunileipää. Käytän viikossa ruokalusikallisen oivariiniä. Ihan oikeastiko sillä on merkitystä, onko tuo rkl voita vai oivariinia?
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi jokaisella on erilainen aineenvaihdunta eri variaatioineen, toiset laihtuu atkinsilla toiset kasvisruokavaliolla ja jotkut syö ns lautasmallin normaalia ruokaa ja paino ei nouse.
Jos laihdutat atkinssilla seuraa verenpainettasi. Jouduin lopettamaan toimivan dietin kun verenpaine hyppäsi vaikka minne.
Miksi liikunta ei laihduta?
Jos ihminen kuluttaa enemmän kuin syö, hän laihtuu. Eikö silloin ole aivan sama, lisääkö kulutusta vai vähentääkö syömistä? Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä äärimmäisen fiksu kehomme ei toimi näin suoraviivaisesti. Tähän on monta syytä.
Liikunnan osuus laihdutuksessa
Toisin kuin usein luullaan, liikunnan osuus laihdutuksessa on melko pieni. Itseään ei tarvitse treenata henkihieveriin, varsinkaan jos ei nauti siitä. Jonkinasteista liikuntaa toki kannattaa harrastaa, mutta ei niinkään painonpudotusmielessä vaan yleisen terveyden kannalta sekä siksi, että sen avulla voi ylläpitää lihaksia.
Jos haluaisi laihtua pelkästään liikuntaa lisäämällä, joutuisi todennäköisesti rehkimään melko paljon. Kukaan ei tietenkään jaksa pitkän päälle sellaista, ja harvalla olisi edes aikaa moiseen. Lisäksi runsas liikkuminen lisää nälän tunnetta ja keho haluaa kompensoida energiavajeen, joten syöminen yleensä lisääntyy samaa tahtia liikkumisen kanssa.
Sen sijaan kohtuullinen liikunta tukee laihtumista, kunhan muistaa samalla keskittyä hyviin ruokailutottumuksiin. Liikunta antaa energiaa ja iloa sekä vähentää stressiä. Usein myös uni paranee, kun arki sisältää sopivasti liikuntaa.
Miksi en laihdu, vaikka mitä teen? Lääkärit paljastavat miksi toiselle laihtuminen on helpompaa kuin toiselle
Aloitat ystäväsi kanssa saman ruokavalion ja treeniohjelman noudattamisen. Puolen vuoden päästä ystäväsi on päässyt painotavoitteeseensa, mutta sinuun viimeiset liikakilot tuntuvat tarranneen kiinni takiaisen lailla. Kysyimme lääkäreiltä ja lihavuustutkijoilta, miksi rasva tarraa toisiin meistä tiukemmin kiinni.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/23/miksi-en-laihdu-vaikka-mita-te…
Mulla meni 4kk, että alkoi näkyä. Aloitin kesällä ja sorruin usein jäätelöön. Muuten menin sillä 500kcal vajeella. Laskin ja punnitsin hiilarit, rasvat ja proteiinit.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuja selityksiä. Totuus on kuitenkin se, että se lihottaa, mitä suuhunsa pistää. Mikään ei tätä faktaa muuta, ei mikään. Puhun kokemuksesta.
Mikäli se herkku sisältyy laskelmiin, takuu varmasti laihtuu. Suurin ongelma on se, että herkku ei pidä nälkää. Esim. Mikäli päivän kcal on 1400, mahtuu siihen hyvin kahvipulla tai piirakka. Itse sen koon määrittää.
Vierailija kirjoitti:
Nukkuminen,stressi, kehon matala-asteinen tulehdus,veren sokerit jne jos nuo ei ole kunnossa.... ja kierre on valmis laihtuminen on käytännössä mahdotonta.
Jos syö enenemmän kaloreita kuin kuluttaa, niin lihoo.
Jos syö vähemmän kaloreita kuin kuluttaa, niin laihtuu.
Unohtakaa jo tekosyyt ja menkää lenkille!! Joulun jälkeen jätätte ne suklaatkin pois niin laihdutte tekin. Kukaan ei hyödy valheista ettei lihava voi laihtua!
Koita hetken aikaa laskea kalorit oikeasti tarkkaan