Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin mielestä hyvätuloisilta ja varakkailta pitäisi leikata?

Vierailija
22.12.2023 |

Miten? He eivät saa mitään tukia nytkään. 

Kommentit (499)

Vierailija
341/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran valtion talous on kuralla ja sillä perusteella leikataan köyhiltä, niin silloin sillä perusteella pitää leikata kaikilta muiltakin. Pitää leikata sieltä mistä voi. 

Pikemminkin tarkistetaan sitä, millainen elintaso ja palveluiden määrä kuuluu perusturvaan. Onko se nyt sitten leikkaamista, vai yleisen oikeustajun mukaista toimintaa.

Myös eläkeläiset saisivat liittyä säästäjien joukkoon. Voisi ajatella, että esim. eläkeläisen kohdalla uimahalli-, teatteri-, matka-, jne. lippujen alennus voitaisiin poistaa. Silloin nimenomaan kuluttamista verotettaisiin. Näistä palveluista keskituloinen maksaa kaikesta täyden hinnan, kun lähes kaikille muille ryhmille on jokin alennus. Tosiasiassa kulut kuitenkin on maksettava, eli ne työssäkävijät maksavat myös nämä alennukset omissa lipuissaan. 

Jos keskituloisen verotaakka vielä nousee, niin motivaatio työntekoon loppuu. Se ei taida olla kenenkään edun mukaista. Jotain jokainen voi kantaa yhteiseen kassaan - edes vähän. 

Vierailija
342/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto

Sen aikaansaaminen taitaa olla niin pitkässä kuusessa, että nyt isoja eläkkeitä nostavat ovat jo siirtyneet parin metrin syvyyteen. Eläkekatto tulisi voimaan juuri niille, jotka ovat eläkettä joutuneet viimeisen jälkeen maksamaan - ja sitten sekin otettaisiin pois. Toki olisi aikaa varautua siihen, että sitäkään turvaa ei ole olemassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä luulisi että vaikkapa 3500e kuussa nettoavat maksaisivat ihan mielellään vaikka satasen lisää veroihin jotta Suomi saataisiin nousuun tästä. Eikä heidän juurikaan tarvitsisi muutta kulutustottumuksiaan.

But nooo. Maanpetturit mielummin uhkailee maastamuutolla, kun että jäisivät kantamassa kortensa kekoon vaikeina aikoina. Ovat rintamakarkureihin verrattavia.

tai tapatyötön edes joskus tekisi jotain ja kantaisi kortensa kekoon mut ei

Tämä. Hyvätuloinen antaa jo sen työpanoksensa, veronsa ja kulutuksensa yhteiskuntaa pyörittäväksi voimaksi. Tämän lisäksi yleensä vielä aika tavalla hyväntekeväisyyteen. En tunne ketään hyvätuloista, joka EI tekisi niin. Ja yleensä verenluovutusjonossakin näkee enemmän keskiluokkaa kuin köyhiä.

Sitten ne, jotka eivät anna yhtään mitään, vaativat lisää.

Pitäisi pikkuhiljaa alkaa ymmärtää, että nämä yhteiskunnan tulonsiirrot ovat pohjimmiltaan sama asia kuin entinen köyhäinapu. Hyväntekeväisyyttä. Sellaista, että normaali ihminen häpeää kun joutuu ottamaan vastaan. Ei mikään perusoikeus, jota voi vaatia lisää.

Vierailija
344/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto

Sen aikaansaaminen taitaa olla niin pitkässä kuusessa, että nyt isoja eläkkeitä nostavat ovat jo siirtyneet parin metrin syvyyteen. Eläkekatto tulisi voimaan juuri niille, jotka ovat eläkettä joutuneet viimeisen jälkeen maksamaan - ja sitten sekin otettaisiin pois. Toki olisi aikaa varautua siihen, että sitäkään turvaa ei ole olemassa. 

Eläkkeitä ei myöskään leikata sen takia, että eläkeläisiä on aika paljon ja ne ovat aktiivisia äänestäjiä. Olisi poliittinen i-t-se-m-u-r-ha- tehdä niin.

Vierailija
345/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakin ois ihan sama jääkö mulle palkasta käteen joku 4100e vai 4000e tai vaikka 3900e. Jos siis mun kuukausittaiset menot ois reilusti alle tuon. Ikinä ei mulla kyllä tuu tuollasta palkkaa olemaan. Tietenkin se on se ainoa syy miksi ajattelen näin..

Minulle jää nettona tätä nykyä 3800 e. Ja voin rehellisesti sanoa, että sen jälkeen kun bruttopalkka ylitti ensimmäisen kerran 3 000 e, on ollut aika sama, paljonko rahaa tulee. Se riittää kuluihini aina, ja säästöönkin jää.

Siksi ihmettelen syvästi tätä "hyvätuloisilta viedään tuhkatkin pesästä"-ulinaa.

oletpa nero eli sulle voi laittaa vero % 50 ni iha ok sillä elättelet kela porukkaa sit.kyllä se vielä just riittää sun kuluihin

Jos kolme

Juuri näin. Muutenkin olisi reilumpaa puhua pelkästä nettopalkasta, koska sillä eletään. 

toinen vaihtoehto on purkaa tämä hyvinvointiyhteiskunta ja siirtyä esim. 20% tasaveroon kaikille. 

asumistuki saisi olla kuntien oma juttu. Silloin kunnat voisivat tukipolitiikalla houkutella työntekijöitä kuntaan asumaan. Silloin olisi mahdollista myös perustaa tehdas tms. pienelle paikkakunnalle, kun olisi saatavilla työvoimaa. 

Vierailija
346/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran valtion talous on kuralla ja sillä perusteella leikataan köyhiltä, niin silloin sillä perusteella pitää leikata kaikilta muiltakin. Pitää leikata sieltä mistä voi. 

Pikemminkin tarkistetaan sitä, millainen elintaso ja palveluiden määrä kuuluu perusturvaan. Onko se nyt sitten leikkaamista, vai yleisen oikeustajun mukaista toimintaa.

Myös eläkeläiset saisivat liittyä säästäjien joukkoon. Voisi ajatella, että esim. eläkeläisen kohdalla uimahalli-, teatteri-, matka-, jne. lippujen alennus voitaisiin poistaa. Silloin nimenomaan kuluttamista verotettaisiin. Näistä palveluista keskituloinen maksaa kaikesta täyden hinnan, kun lähes kaikille muille ryhmille on jokin alennus. Tosiasiassa kulut kuitenkin on maksettava, eli ne työssäkävijät maksavat myös nämä alennukset omissa lipuissaan. 

Jos keskituloisen verotaakk

Mistä luulet, että ihmisen, jolla on AMK tutkinto jaksaminen riittää palkattomiin työkokeiluihin tai sijaisuuksiin, kun ansiosidonnaista leikataan ja on perhe. 

Itse menen hakemaan sairaslomaa, kun sijaisuus päättyy. Uupumuksesta ja masennuksesta. 

Vierailija
347/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuota verotusta voisi kiristää omalta tuloluokalta, koska meillä se ei juuri mitään aiheuta. Oma palkka on 9600€/kk + bonukset. 

Vierailija
348/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista leikataan. Minä en tee mitään ilmaistyötä vapaa-ajalla eli en hoida eläkkeellä olevia vanhempia enkä puolison vanhempia. Puoliso on ainoa lapsi. 

Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta. 

Vierailija
349/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, että kaikkien pitäisi osallistua talkoisiin.

No hehän tämän touhun nytkin kustantavat. Parhaiten tienaava 17 % maksaa 60 % veroista. Suomessa hyvin tienaavat ovat todella korkeasti verotettuja ja alimmat tuloluokat sitten taas normaalin Euroopan tasoa. Eli milloin nämä pienituloiset aikovat osallistua talkoisiin.

No heti alan osallistua, kun palkkaani nostetaan. Epäilen ettei nosteta. 

Jonkun pitää tässä maassa se työkin tehdä. Kaikki eivät voi olla toimitusjohtajia. 

Väitätkö sinä ihan oikeasti, että se teidän firman toimari ei tee töitä? Voin sanoa, että hän on tehnyt elämässään enemmän töitä kuin sinä tulet ikinä tekemään. Hän on opiskellut aivan älyttömästi, hän on tehnyt aivan

Tämä muuten ihmisiltä tuppaa unohtumaan: johtoporras tekee pidempää päivää. Poikkeuksetta. Eikä niille makseta ylitöistä. Tämän lisäksi ovat aina töissä, käytännössä, aina vastaavat puhelimeen tai lukevat sähköposteja.

Eikä myöskään ole irtisanomissuojaa.

Vierailija
350/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sopii että kaikilta leikataan.

Multa leikattiin 450€/kk, edellytän että köyhiltä leikataan saman verran.

Vierailija
351/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin viime vuonna veroja reilut 37000 euroa. Paljonko sinusta oli riittävästi?

Veroprosenttilaskurin mukaan tuon verran veroja maksava tienaa vuodessa noin 112 000 euroa. Nettovuosituloiksi jää siis (otetaan vielä muutkin kulut huomioon) 112000-37000-8008 (työeläke)-1680 (työttömyysvakuutus) = 65 312 euroa. Nettokuukausitulo on siis 5 442,67 euroa.

Onko tosiaan niin, että elintaso romahtaa, jos kuukaudessa saisikin käteen vain 5 200 euroa? Tai tasan 5 000 euroa? Joutuuko sitten soittamaan vuokranantajalle, että pitää vähän neuvotella maksuaikaa? Pitääkö jo soittaa Kelaan? Tai äidille? 

eihä siitä o

Mahdatko tietää, että prosentti ja prosenttiyksikkö ovat eri asioita?

Vierailija
352/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista leikataan. Minä en tee mitään ilmaistyötä vapaa-ajalla eli en hoida eläkkeellä olevia vanhempia enkä puolison vanhempia. Puoliso on ainoa lapsi. 

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Valtiolle tulee eläkeläisten hoidosta iso lasku. 

Vierailija
353/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos keskituloisen verotaakk

Keskituloisten työmotivaatio kulkee nimellä asuntolaina.

Vierailija
354/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Valtiolle tulee eläkeläisten hoidosta iso lasku. 

Naiset ei tee enää ilmaistyötä vapaa-ajalla. 

Vierailija
355/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hehän tämän touhun nytkin kustantavat. Parhaiten tienaava 17 % maksaa 60 % veroista. Suomessa hyvin tienaavat ovat todella korkeasti verotettuja ja alimmat tuloluokat sitten taas normaalin Euroopan tasoa. Eli milloin nämä pienituloiset aikovat osallistua talkoisiin.

No heti alan osallistua, kun palkkaani nostetaan. Epäilen ettei nosteta. 

Jonkun pitää tässä maassa se työkin tehdä. Kaikki eivät voi olla toimitusjohtajia. 

Väitätkö sinä ihan oikeasti, että se teidän firman toimari ei tee töitä? Voin sanoa, että hän on tehnyt elämässään enemmän töitä kuin sinä tulet ikinä tekemään. Hän on o

Pienituloinen tekee palkattomia työkokeiluita ja siivoaa itse kodin ja tekee ruoat itse. 

Hyvätuloiset hakevat verovähennystä kodin siivouksen ostosta. 

Vierailija
356/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä siivoan kodin jouluksi, paistan itse kinkun, teen itse laatikkoruoat, karjalanpaistin, lihapullat, salaatit ja kalan. 

Mitä tekee hyvätuloisen vaimo, siivooja siivoaa kodin ja ruoat ostetaan valmiina. 

Vierailija
357/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei tykkäisi, jos joulupöydässä olisi valmisruokia, itse tehdyt on paremman makuisia. 

Vierailija
358/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä siivoan kodin jouluksi, paistan itse kinkun, teen itse laatikkoruoat, karjalanpaistin, lihapullat, salaatit ja kalan. 

Mitä tekee hyvätuloisen vaimo, siivooja siivoaa kodin ja ruoat ostetaan valmiina.

Tultiin juuri ruokakaupasta. Huomenna sitten siivoan koko huushollin. t: hyvätuloinen

Vierailija
359/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tultiin juuri ruokakaupasta. Huomenna sitten siivoan koko huushollin. t: hyvätuloinen

Monella hyvätuloisella käy siivooja.

Naapurit ajattelevat, että uusavuton vaimo. 

Vierailija
360/499 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeudenmukaisuuden vuoksi. Suurin osa näistä ei ole palkkansa eikä tulojensa arvoisia. Duunarit pitävät Suomea pystyssä ja taloutta pyörimässä. Suomessa on liian kallista suhteessa palkkoihin. Hinnat alas. Tai tehdään kuten Sveitsissä, jossa on kallista mutta palkat ovat myös korkeita. 

Että niin voidaan tehdä tarvitaan tehokkuutta, tuottavuutta ja korkean jalostusarvon vientituotteita. Yhtäkään ei Suomesta löydy.

Pitäisi pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään, että nykyiset edut on ansaittu joskus Nokian kulta aikoina. Ei ole enää sellaista Nokiaa eikä tule vaan suomen talous on heikentynyt jo vuosikymmeniä.

Niin, miksi yksityinen sektori on Suomessa niin huono, ettei se

Yritystukia saa hotellit ja ravintolat ja raviradat jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi