Ysin keskiarvolla ei taida päästä mihinkään hyvään lukioon.
Pitäisi olla yli 9,5, että pääsisi hyvään lukioon.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Mun oma lapsi ei halunnut lähilukioon, joten muutimme lähemmäksi haluamaansa lukiota. Haluamansa lukio oli ns. erikoislukio, mutta yleinen puoli myös hyvin haluttu. Lapseni viihtyi lukion ilmapiirissä ja hänellä oli opiskeluaikana paljon hyviä ystäviä. Hän kirjoitti hyvät paperit ja jatkoi välivuoden jälkeen papereilla suoraan lääketieteelliseen tiedekuntaan.
Itse pidän tärkeänä nuorelle viihtymistä lukion ilmapiirissä. Omassa lukiossaan nuori sai olla koulussa hyvin menestyvä ilman kateutta tai kovaa kilpailuhenkisyyttä. Jokainen opiskeli itseään varten, ei paineen vuoksi. Kaveripiiri teki yhdessä mukavia asioita ja meno oli fiksua.
Opetus oli laadukasta ja oppilaanohjaus hyvää. Nuori valitsi opiskelemassa ja kirjoittamansa aineet jatko-opiskeluja silmällä pitäen.
Tämä lukio pärjää yleensä lukiovertailuissa hyvin. Voin suositella lämpimästi. Hyvä henki ja hyvä paikka opiskella. Puolalanmäen l
Kuulostaa hyvältä. Tuollaisia myös pääkaupunkiseudulle.
Ysin päättötodistuksella pääsee ihan varmasti hyvään lukioon, pk-seudullakin top10-lukioon. Ei tosiaankaan tarvitse pelätä, että "ysin lukiossa" olisi sellaisia, joilla ei ole motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Helsingin seudulla ei päästä lukioon alhaisella keskiarvolla. Vaikka veroja maksetaan kuinka, lukuisat nuoret jäävät täysin lukiokoulutuksen ulkopuolelle. "
Niin koska on stadilaiselle tai espoolaiselle mahdoton ajatus mennä lukioon vaikka Vantaalle jonne pääsee alimmillaan seiskan keskiarvolla.
No onhan se. Parin tunnin koulumatka päivittäin.
Mikäpä siinä kulkiessa, kun julkista liikennettä on. Pohjois- ja Itä-Suomen syrjäseuduilla moni joutuu muuttamaan kotoaan pois toisen asteen opintojen myötä.
Jos on valinnut asua periferiassa, ei varmaankaan odota olevansa palveluiden äärellä. Neliöhinnatkin taitavat olla vähän erilaiset.
Jos on valinnut asua Helsingissä, ei varmaankaan odota pääsevänsä juuri siihen lukioon, johon pyritään joka puolelta muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmat lapset on ressulaisia. Sinne on meiltä puolisen tuntia. Ollaan kyllä tyytyväisiä.
Itse ajattelimme niin, että jos kerran Helsingissä on tarjolla kielikouluja, painotuksia ja huippulukioita, niin miksi ihmeessä ei lapsiaan niihin laittaisi. Pienemmillä paikkakunnilla ei tätä mahdollisuutta ole.
Ainakin Suomen kymmenestä suurimmasta kaupungista löytyy kielikouluja, painotuksia ja niitä hyviä lukioitakin.
Ai se olikin Marxin sitaatti. No pistetään toinen Twainilta. Dont let schooling interfere with your education.
Jyväskylässä pääsisi melkein mihin lukioon hyvänsä, Norssissa välillä ka raja ollut yli 9.
Nyt kun yhteishaku on pian alkamassa, tiedoksi niille, jotka väittävät ettei Helsingissä tai Espoossa pääse lukioon kuin hyvällä keskiarvolla. Tässä Ylen uutisessa on pääkaupunkiseudun 10 alhaisimman sisäänpääsykeskiarvon lukiota. Ja HUOM! Niistä vain kaksi Vantaalla, jota aina parjataan.
https://yle.fi/a/74-20036500
Uutisessa listattuja kouluja on niin idässä kuin lännessä, pohjoisessa kuin melko lähellä kantakaupunkiakin. Eli puhe hankalasta koulumatkasta on osin puppua. Alle seiskan keskiarvolla ei lukioon edes kannata mennä, silloin parempi mennä vaikka tuvalle korottamaan arvosanojaan ja miettimään, minne oikeasti haluaa opiskelemaan.
Aika moni lukio on ruotsinkielinen, mutta 7,5-8 keskiarvolla pääsee jo moneen suomenkieliseenkin kouluun ja ihan jokaisessa pääkaupunkiseudun kaupungissa.
Jos joku miettii huippulukioita, vain Ressuun ja Norssiin tarvittiin viime vuonna yli 9,5 keskiarvo. Yli ysin lukioita on sitten enemmän, niitä on listattu tänne (SYK puuttuu, koska siellä kielivalinta vaikuttaa eikä kaikille linjoille ole niin kova keskiarvo):
https://yle.fi/a/74-20037645
Mun molemmat lapset on ressulaisia. Sinne on meiltä puolisen tuntia. Ollaan kyllä tyytyväisiä.
Itse ajattelimme niin, että jos kerran Helsingissä on tarjolla kielikouluja, painotuksia ja huippulukioita, niin miksi ihmeessä ei lapsiaan niihin laittaisi. Pienemmillä paikkakunnilla ei tätä mahdollisuutta ole.