40 vuotta hoitoalalla: eläke 924 euroa kuukaudessa
Välillä niukkuus tuntuu teini-ikäisestä asti töitä tehneestä Karolasta epäreilulta: eihän se ole hänen syynsä, että eläke on niin pieni. Hänen mukaansa arjessa on jatkuvasti läsnä kauhun tasapaino.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010018664.html
Ei kuulosta reilulta.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Jos kuukausitulot on 2200 euroa ja kuukaudessa jää ruokaan vain 260 euroa, niin minne ne loput rahat menee?
Pirkkaan . 6 tölkkiä päivässä on päiväannoksein. Sitten törsään ja ostan hk sinistä. Kerran ostin sinappiakin. Että älä siinä yhtään kuule ala pätemään! Siitä on kuule ikuisuus kun lihavat on ollu lepposia!! Painan enemmän kuin sä ja sun kuusi kaveria!! Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa prkl!
En tiedä ko naisen tilannetta, mutta minulla on pieni eläke, koska olen saanut kolme lasta 70-luvulla ja hoitanut heidät kolme vuotiaiksi kotona kituen miehen palkalla.
Eipä silloin tuosta ajasta eläke kertynyt eikä ollut kotihoidontukea. 9 v pienentynyt kertymä, lisäksi olin pari vuotta opintovapaalla, joten 11 v yhteensä pois kertymästä. Työura alkoi 15 v, joten tästä lisää minusta 8 v.
Yhteensä siis 19 v aikaa, josta ei tule eläkekertymää. Oma 40 vuoden työelämä onkin puolta pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Okei aika jännä. Äitini on yrittäjä ja tienannut aina bruttona alle 2000e (luovan alan yrittäjä). Maksanut kuitenkin ihan ok eläkemaksut kun tulee saamaan eläkettä 1800e ensi syksystä alkaen. Voiko palkansaaja maksaa itse eläkemaksuja, jos palkasta pidätetty osa ei riitä? On kyllä ihan älytöntä, että 40v. hoitoalalla ja eläke noin pieni. Jokin ei täsmää vai onko tuo oikeasti mahdollista?
Ap:n esimerkin henkilö on varhennetulla eläkkeellä joka on joko 25 tai 50% varsinaisesta vanhuuseläkkeestä. Ap nyt vain haluaa tehdä juttua aiheesta mikä ei ole edes aihe. Kun tuo henkilö jää varsinaiselle vanhuuseläkkeelle on eläke yli 2000e/kk
Työskentelin hallinnon alalla ja eläkkeelle jäädessäni palkkani oli n. 2700 eur/kk brutto. Olin 1990-luvulla työttömänä useita vuosia joten eläkekertymä jäi vajaaksi ja senpä takia minun kannatti sinnitellä ja jaksaa vähän hammastakin purren tehdä tehdä töitä 2 vuotta yli alimman eläkeikärajan mikä nosti tuntuvasti eläkettäni johon on nyt tullut eläkkeelle jäännin jälkeen 2 mukavan suuruista korotustakin ja eläke on nyt jo 2000 euron paremnalla puolella. Näitä eläkekertymiä pitäisi jokaisen miettiä viimeistään keski-iässä jolloin asialle voi vielä tehdä jotain eikä eläkkeen määrä tule olemaan yllätys sitten, kun eläkeikää koittaa. Jos ei ole hankkinut itselleen koulutusta ja on tyytynyt työiän pienipalkkaisiin töihin niin eläke ei sekään ole kaksinen joskin nykyään sitä saa kyllä jonkun verran nostettua jos jatkaa töitä alinta mahdollista eläkeikää kauemmin.
Valhetta valheen perään. Suvussani on leegio eläkkeellä olevia hoitajia. Eläkkeet ovat näillä yli 2000. Tietysti on surullista, kun sairastuu vakavasti. Itse olen ollut työelämässä yli 40 vuotta. Eläkkeeni on lähes 3000 brutto. Koulutus, yritteliäisyys ja uralla eteneminen ovat avaimia hyvään eläkkeeseen. Äitiyslomia kahdesta lapsesta pidin yhteensä 9 kuukautta. Tällaiset jutut, joissa kerrotaan, että eläkettä ei kerry, ovat hölyn pölyä.n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa 40 työvuoden aikana varmaan jäänyt palkasta säästöönkin, ja nyt on aika käyttää niitä säästöjä eläkkeen lisäksi?
Jos on pienipalkkainen nainen ja asuu yksin niin kaikki raha menee ihan elämiseen. Ei jää säästöön.
Miten sukupuoli liittyy asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Valhetta valheen perään. Suvussani on leegio eläkkeellä olevia hoitajia. Eläkkeet ovat näillä yli 2000. Tietysti on surullista, kun sairastuu vakavasti. Itse olen ollut työelämässä yli 40 vuotta. Eläkkeeni on lähes 3000 brutto. Koulutus, yritteliäisyys ja uralla eteneminen ovat avaimia hyvään eläkkeeseen. Äitiyslomia kahdesta lapsesta pidin yhteensä 9 kuukautta. Tällaiset jutut, joissa kerrotaan, että eläkettä ei kerry, ovat hölyn pölyä.n
Jos et itse halunnut hoitaa lapsiasi kuin muutaman kuukauden, mutta jotkut pistävät lapset rahan edelle ja jos on hoitanut ennen kotihoidontukia yms lapsia useamman vuoden, niin sitä eläkettä ei kertynyt. Mikä siinä on valhetta?
Tässä jutussa ihminen väittää tehneensä hoitoalalla töitä yli 40 vuotta. Hän ei kertonut olleensa lastenhoitovapaalla vuosia. Eläke kertyy työstä.
Takuueläke on samansuuruinen ja tulee kaikille, vaikka ei olisi tehnyt päivääkään töitä!
Olin noin 40v hoitoapulainen, viimeiset vuodet lähihoitaja. Tein kolmivuorotyötä ja eläkkeeni on 2020 euroa, jäin eläkkeelle 63v. Käyn edelleen töissä muutaman päivän kuukaudessa. Ostin palkallani Lapista pienen rivitalokaksion, mikä nyt on velaton ja yhtiövastike on 156 euroa.
Jutun nainen ei tosiaan ole ollut paljonkaan töissä, kun eläke on noin pieni.
"Noista vuosikymmenistä työeläkettä kertyi 924 euroa. Lisäksi Karolalle maksetaan kansaneläkettä 194 euroa. Yhteensä hänen tulonsa ovat siis 1118 euroa kuukaudessa verojen jälkeen."
Karola omisti yksin sen kaksion Helsingissä kerrotaan jutussa .Ei kuulosta mitenkään köyhän touhulta. Myi ja ostivat nykyisin talon. Eli Karola ilmeisesti sijoitti rahansa tuohon ja ulosotossa oleva vähän kuin siivellä varmaan uudessakin asunnossa?
Kansaneläke päälle vielä. Jos 1600 euron kuukausipalkalla ollu niin tuo ihan normi.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta töissä eikä mitään säästöjä tai sijoituksia?
No ei ,kun sai kitupalkalla koettaa elää ja kouluttaa lasta.
Onneksi oli oppivainen ja hyvässä hommassa nytte ja auttaa mammaa jos on pulaa...
Hoitoalalla ei palkat päätä huimaa, välillä pitää olla "lomalla" esim kouluavustaja joka tekee muutenkin lyhyttäm päivää.
Ei ole sanottu että siitä tulosta voi säästää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mahdollista?
Ap:n esimerkin henkilö on varhennetulla eläkkeellä joka on joko 25 tai 50% varsinaisesta vanhuuseläkkeestä. Ap nyt vain haluaa tehdä juttua aiheesta mikä ei ole edes aihe. Kun tuo henkilö jää varsinaiselle vanhuuseläkkeelle on eläke yli 2000e/kk
"Osittaista vanhuuseläkettä hakiessasi voit valita, otatko kertyneestä eläkkeestäsi maksuun 25 vai 50 prosenttia. Osittaisen vanhuuseläkkeen ottaminen pienentää tulevaa eläkettäsi pysyvästi, jos otat sen ennen alinta vanhuuseläkeikää."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäänyt 62-vuotiaana eläkkeelle, ei ole nykyisille työikäisille sellaisia etuja tarjolla.
Juuri niin. Varmaan tuo kyseinen nainen on ollut 90-ja 00-luvuilla määräaikaisissa työsuhteissa - tuolloinhan niistä ei kertynyt eläkettä. Tuo oli raakaa-aikaa. Teit töitä täysipäiväisenä määräaikaisena, ei saanut vakituista paikkaa ja eläkettä ei kertynyt. Työnantajat ketjutti sosiaalialalla määräaikaisuuksia ja siinä sitten väki yritti saada vakinaista paikkaa.
Tämä nyt ei kyllä pidä paikkaansa.
Kyllä noina vuosikymmeninä kertyi eläkettä joka ikisestä tunnista töitä jonka teit ja sait palkkaa. Myös nollatuntisopimuksista, ellei tuntimääräsi ollut nolla. Ja yhtälailla sosiaalipuolen määräaikaista sopimuksista.
Ei ymmärretä kokonaiskustannuksia, siitähän tässä on kyse. Ei se talon hankintahinta ole kuin osa kuluista. Eikä tuommoisella tulorakenteella voi kustantaa asumista isolle porukalle - minkä ikäisistä lapsista oikein on kyse?
Ja tosiaan, nainen sairaseläkkeellä varhennetulle. Eli mikä siis todellisuudessa työuran kesto?
Hoitajien työ on kutsumus ei palkka ole tärkeää vaan se että saa auttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäänyt 62-vuotiaana eläkkeelle, ei ole nykyisille työikäisille sellaisia etuja tarjolla.
Juuri niin. Varmaan tuo kyseinen nainen on ollut 90-ja 00-luvuilla määräaikaisissa työsuhteissa - tuolloinhan niistä ei kertynyt eläkettä. Tuo oli raakaa-aikaa. Teit töitä täysipäiväisenä määräaikaisena, ei saanut vakituista paikkaa ja eläkettä ei kertynyt. Työnantajat ketjutti sosiaalialalla määräaikaisuuksia ja siinä sitten väki yritti saada vakinaista paikkaa.
Tämä nyt ei kyllä pidä paikkaansa.
Kyllä noina vuosikymmeninä kertyi eläkettä joka ikisestä tunnista töitä jonka teit ja sait palkkaa. Myös nollatuntisopimuksista, ellei tuntimääräsi ollut nolla. Ja yhtälailla sosiaalipuolen määräaikaista sopimuksista.
Mikäli väitteen esittäjälle ei ole kertynyt eläkettä määräaikaista työsuhteista, niin työnantaja on jättänyt verot ja eläkemaksut maksamatta, tehnyt rikoksen.
Kehotan menemään oman eläkeyhtiön sivuille ja tarkastamaan, että onko sinne kirjattu kaikki eläkettä kerryttäneet työsuhteet. Jos virheitä tai puutteita löytyy, niin niitä voi korjata. Korjausprosessi on kerrottu sivuilla. Ainakin omassa eläkeyhtiössä on näin.
Olen syntynyt -57, eläkeikä oli 63v.9kk