40 vuotta hoitoalalla: eläke 924 euroa kuukaudessa
Välillä niukkuus tuntuu teini-ikäisestä asti töitä tehneestä Karolasta epäreilulta: eihän se ole hänen syynsä, että eläke on niin pieni. Hänen mukaansa arjessa on jatkuvasti läsnä kauhun tasapaino.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000010018664.html
Ei kuulosta reilulta.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa ihminen väittää tehneensä hoitoalalla töitä yli 40 vuotta. Hän ei kertonut olleensa lastenhoitovapaalla vuosia. Eläke kertyy työstä.
Jotenkin ne unohtuu aina mainita. Toki päästään yhteiskunnan arvoihin (eikö lastenhoito itse muutaman vuoden ikään olisi suotavaa), mutta niin..
Välillä sitä miettii mihin näillä köyhyysvalituksilla oikeastaan pyritään. Monessa muussa maassa ennen pärjänneet tyypit asuu kadulla. Kaikki heistä eivät ole addikteja/mt keissejä.
Suomessa elinkustannukset ovat kalliihkoja mutta asua voi melkoisen halvalla kun tinkii sijainnista. Tästä ei saisi puhua kun se loukkaa ja satuttaa oikeutta olla siellä missä itse haluaa.
Eikä ole mitään sellaista rahamäärää ettei jostakin voisi tuntua olevan puutetta.
Hän saa kyllä eläkettä 1118€. Ei ole paljoa sekään. Mutta sairastuminen vaikuttaa. Viimeisinä vuosina kertyy eläkettä enemmän ja sairastaminen vie sitä. Toisilla on iso eläke jo tuossa vaiheessa. Pienestä palkasta tulee pieni eläke. Mediaani eläke on muistaakseni 1200€. Eli hänen eläkkeen luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa ihminen väittää tehneensä hoitoalalla töitä yli 40 vuotta. Hän ei kertonut olleensa lastenhoitovapaalla vuosia. Eläke kertyy työstä.
Jotenkin ne unohtuu aina mainita. Toki päästään yhteiskunnan arvoihin (eikö lastenhoito itse muutaman vuoden ikään olisi suotavaa), mutta niin..
Välillä sitä miettii mihin näillä köyhyysvalituksilla oikeastaan pyritään. Monessa muussa maassa ennen pärjänneet tyypit asuu kadulla. Kaikki heistä eivät ole addikteja/mt keissejä.
Suomessa elinkustannukset ovat kalliihkoja mutta asua voi melkoisen halvalla kun tinkii sijainnista. Tästä ei saisi puhua kun se loukkaa ja satuttaa oikeutta olla siellä missä itse haluaa.
Eikä ole mitään sellaista rahamäärää ettei jostakin voisi tuntua olevan puutetta.
Sijainnissa täytyy ottaa huomioon kunnallisverotus jossain kunnassa on yli 4% korkeampi kunnallisvero kuin jossain toisessa vaikka asunnot ja vuokrat olisivat halvempia,tekee pitemmässä juoksussa ison rahan
Ainakin tuossa ikäryhmässä eläkettä alkaa kertyä vasta 23 ikävuoden jälkeen, vaikka työsuhde olisi alkanut 18 vuotiaana.
Lamavuosina 1990 luvulla työsuhteet olivat tyypillisesti keikkatyötä, osa tästä koostui yksittäisistä työvuoroista, jotka saattoivat olla 6,5- 7,5 h/pv, nämäkään eivät kerrytä eläkettä. Koko kk/palkkajakso saattoi kertyä tällaisista työvuoroista, sitten vielä mahdollisesti tuo osa-aikatyö.
Kannattaa alasta riippumatta katsoa se oma eläkekertymä. Harva teistä saa Nesteen pääjohtajan tasoista työeläkettä, kun se aika koitaa. Ja kun uhoatte ja sössitte oman oikeusturvanne työelämässä vielä vähän lisää, ette välttämättä eläköidy ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun eläkekertymä alkoi myös 23v., tein 27 vuotta vakitöitä ja loput ennen eläkettä pätkätöitä vanhusten palvelukeskuksessa, eläkkeeni on n.2000e brutto (olen kouluttamaton).
Sinulla on hyvä eläke ottaen huomioon lyhyen työuran ja pätkätyöt.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tuossa ikäryhmässä eläkettä alkaa kertyä vasta 23 ikävuoden jälkeen, vaikka työsuhde olisi alkanut 18 vuotiaana.
Lamavuosina 1990 luvulla työsuhteet olivat tyypillisesti keikkatyötä, osa tästä koostui yksittäisistä työvuoroista, jotka saattoivat olla 6,5- 7,5 h/pv, nämäkään eivät kerrytä eläkettä. Koko kk/palkkajakso saattoi kertyä tällaisista työvuoroista, sitten vielä mahdollisesti tuo osa-aikatyö.
Kannattaa alasta riippumatta katsoa se oma eläkekertymä. Harva teistä saa Nesteen pääjohtajan tasoista työeläkettä, kun se aika koitaa. Ja kun uhoatte ja sössitte oman oikeusturvanne työelämässä vielä vähän lisää, ette välttämättä eläköidy ollenkaan.
Myös lamavuosina keikkapäivistä kertyi eläkettä.
Ei silloin tuollaisia heikennyksiä tehty, että eläkemaksuista luovuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa 40 työvuoden aikana varmaan jäänyt palkasta säästöönkin, ja nyt on aika käyttää niitä säästöjä eläkkeen lisäksi?
Hoitajan palkoista ei normaalia elämää viettäen säästetä jos on jälkikasvuakin ollut. Ne tulot kun on siihen liian pienet. Toki jos kulkee sen 40v raskaassa vuorotyössä polkupyörällä matkat kesät talvet ja syö pelkkää puuroa eikä koskaan vie lapsia lomalle tms, sitten ehkä.
Kummallakin taitaa olla mm. elämänhallinnallisia ongelmia takanaan, joten ko "tarinaa en ihan sellaisenaan niele."
Vierailija kirjoitti:
Kummallakin taitaa olla mm. elämänhallinnallisia ongelmia takanaan, joten ko "tarinaa en ihan sellaisenaan niele."
"Pari muutti reilu vuosi sitten suureen maalaistaloon Tenholaan"
Ja pakko olla se auto...
Kyllä kyllä, suklaata, juustoa, kookosmaitoa, ja vähän parempaa kaurapuuroa ja tomaattimurskaa...
Hän kaipaili niitä kasviksia
Apetit Kartanon kasvikset kasvissekoitus pakaste 300g, 1,99 €
Rainbow hienonnettu pinaatti 150g pakaste, 0,45 €
(Karl Fazer maitosuklaa suklaalevy 200g, 2,49 €)
Tuntuu epärealistiselta. Saman saisi jo takuueläkkeenä.
Itseäni harmittaa kun alle 23 vuotiaana tehdystä 8 vuoden kokoaikatyöstä ei kertynyt eläkettä, ei myöskään yhdestä äitiyslomasta eikä kahden vuoden aikuisopiskelusta. Niistähän nykyisin maksetaan. Lisäksi karvas totuus yli kymmenen vuoden vastentahtoisesta osa-aikatyöstä kertyneestä eläkkeestä ottaa pattiin. Koko ikäni vaivannut köyhyys vain jatkuu, mutta ehkä se kärsimys edelleen jalostaa. En kuitenkaan ihan noin vähillä ole, kuin ko. henkilö. Tosin, yksin olen maksanut elämiseni, ei ole kulujen jakajaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa eläkekertymässä mättää. Onko ollut kokoaikatyössä ja miten monta vuotta?
Totta. Minulle tuli tänä vuonna 40 vuotta hoitoala ja välissä on äitiysloman ja hoitovapaa. Silti eläjekertymä on nyt jo 2100 euroa. Lopullinen tällä näkymällä 2600
T.lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eläkekertymä alkoi myös 23v., tein 27 vuotta vakitöitä ja loput ennen eläkettä pätkätöitä vanhusten palvelukeskuksessa, eläkkeeni on n.2000e brutto (olen kouluttamaton).
Sinulla on hyvä eläke ottaen huomioon lyhyen työuran ja pätkätyöt.
Kysymyksessä on aika lailla normi työura! 27 vuotta vakitöissä ja pätkätyöt päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä tehnyt täysipäivästä työtä tuolla eläkkeellä.
Minulla 30v hoitoalalla , nyt sairaseläkkeellä. Eläke 1900 e/kk.
Aivan! En kyllä lukenut artikkelia mutta jokk. tuossa mättää.
Voisko olla se, että et lukenut sitä artikkelia?
Naisella oli alunperin omistusasunto Helsingissä. Nyt hänellä on huonokuntoinen talo korvessa. Koska mies ja tämän lapset ja heidän tarpeet. Tuossa vietiin naista ja kovaa. Mies ulosotossa ja mielenterveysongelmia. Nainen ei todellakaan ole ollut köyhä sillä oli kyseessä perintö tai muutoin saatua omaisuutta asunnon muodossa. Sai Helsingin asunnon helposti myytyä kun asuntomarkkinat vielä vetivät jutussa kerrottiin. Nykyisen talon kanssa tuleekin olemaan ongelmissa kun ikää tulee koko ajan lisää. Niin talolle kuin asujille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa 40 työvuoden aikana varmaan jäänyt palkasta säästöönkin, ja nyt on aika käyttää niitä säästöjä eläkkeen lisäksi?
Hoitajan palkoista ei normaalia elämää viettäen säästetä jos on jälkikasvuakin ollut. Ne tulot kun on siihen liian pienet. Toki jos kulkee sen 40v raskaassa vuorotyössä polkupyörällä matkat kesät talvet ja syö pelkkää puuroa eikä koskaan vie lapsia lomalle tms, sitten ehkä.
En ole hoitaja mutta sama palkka on (pidempi koulutus) ja olen pystynyt säästämään. 3 lasta on. Miehellä sama palkka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyllä, suklaata, juustoa, kookosmaitoa, ja vähän parempaa kaurapuuroa ja tomaattimurskaa...
Katsoin että onnistuivat tuhlaamaan 22 euroa saaden todella vähän ruokatarpeita.
Minulla on eläkeotteella vanhan eläkelain mukaan merkitty laskennallinen kuukausipalkka 2691 € ja sillä on kertynyt eläkettä 87,47 €/kk. Eläkelakia muutettiin 1.1.2005 alkaen, niin sen jälkeen eläkekertymä on puolittunut. Esim. tällä hetkellä 3000 €/kk palkalla kertyy eläkettä 48,49 €/kk. Hieno kusetussysteemi. En ole ollut työttömänä (viimeksi 1 kk työttömyysjakso vuonna 2003), teen koko ajan kokopäiväisesti töitä, niin omassa eläkekertymässä tuo näkyy vain murusina, joku muu vetää välistä.
Eivät yrittäjien eläkkeet ole sen kummempia. Samaa luokkaa ovat ainakin akateemisen yksinyrittäjän eläkkeet, jos sitäkään.