Laatikot on tosi helppo tehdä itse, kuinka moni täällä tekee ne alusta asti itse?
Minä tein tänään valmiiksi punajuuri-aura laatikot, lanttulaatikot ja porkkanalaatikot. Huomenna imellytän perunalaatikot ja sitten aaton aattona paistan kinkun.
jonkun tiikerikakun pyöräytiän ehkä perjantaina ja rosollin sekä tioresalastin teen vasta aattona. Nuorimmaiset haluavat lihapullia ja perunamuussia, ne teen myös aattoaamuna. Lohi saa odottaa joulupäivään.
Kommentit (84)
Ei ole helppoudesta tai vaikeudesta kiinni, vaan ajasta, jota tänä vuonna ruokien tekoon ei ole. Kaikki valmiina. Ei kiva, mutta ens vuonna sit toivottavasti toisin.
Yhden hengen taloudessa ei pahemmin laatikoita laitella. Kaupan laatikot ovat parantuneet paljon vuosien varrella, mutta kuitenkin nyt kun ostin Saarioisten lanttulooran niin eipä ole kehumista. Vetelää velliä ja maistuu makean sijaan sokeriselta.
Laatikot on kyllä helppotekoisia, varsinkin nykyään kun saa valmista sosetta. Mutta toisaalta ne valmiitkin on ihan hyviä ja jouluna kun on muutakin hommaa niin jossain voi oikoa.
No ei voi villasukkien neulomiseen verrata laatikoiden tekoa, ne vaatii oikeasti vähän taitoa ja harjoittelua. Laatikot osaa kyllä tehdä kuka vaan, jos on edes joskus jotain ruokaa laittanut. Eri asia viitsiikö tai onko järkeä nähdä sitä vaivaa.
Olen oppinut kotona tekemään laatikoita, omassa perheessä menekki on vähäistä joten ostetaan se mikä syödään.
Ihan helppoa on myös veistää lohikäärme. Ottaa kivenmurikan ja poistaa siitä vaan kaiken, mikä ei näytä lohikäärmeeltä.
Osaan tehdä itse kaikki jouluruuat ja leivonnaiset.
Silti nousee niskakarvat pystyyn, kun nämä oman elämänsä martat hyveellisinä tunkevat sitä itsetekemisen pakkoa toisten kurkusta alas.
Ihan sama, kuinka kukin joulunsa laittaa, kunhan itse on tyytyväinen.
Helpompaa ostaa valmiina. Yhden ainoan kerran on tehty itse. Itsetehdyt eivät olleet ollenkaan hyviä, joten kaupan laatikot ovat kelvanneet. Joskus on ostettu muka parempia "käsintehtyjä" laatikoita. Ne menetteli, mutta nekään eivät maistuneet yhtä hyvin kuin kaupan peruslaatikot, jotka meillä syödään sellaisenaan ilman tuunaamista.
Minusta itse tehdyt on parempia kuin kaupan, joten siksi tehdään ne äidin kanssa kimpassa. Perunalaatikkoa ei meillä syö kukaan ja porkkanalaatikkoon tulee ripaus inkivääriä. Bataattilaatikko on suosituin, niitä tein 4 isoa vuokaa. Lanttulaatikko on perinteinen.
En ole koskaa tehnyt laatikoita, en paistanut kinkkua, en graavannut kalaa.
Joskus olen leiponut valmistaikinasta torttuja ja pipareita. Siitä aikaa vuosia. Ai niin, olenhan minä riisipuuroakin tehnyt.
N49
Vierailija kirjoitti:
No ei voi villasukkien neulomiseen verrata laatikoiden tekoa, ne vaatii oikeasti vähän taitoa ja harjoittelua. Laatikot osaa kyllä tehdä kuka vaan, jos on edes joskus jotain ruokaa laittanut. Eri asia viitsiikö tai onko järkeä nähdä sitä vaivaa.
Laatikot saa varmasti tehtyä, mutta ei ne välttämättä maistu siltä miltä pitää. Harva punnitsee kaikki ainekset gramman tarkkuudella. Jos ohje on suurpiirteinen, lopputulos voi olla millainen tahansa.
Villasukkiin on netissä hyviä ohjeita silmukka silmukalta.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen leiponut valmistaikinasta torttuja ja pipareita. Siitä aikaa vuosia. Ai niin, olenhan minä riisipuuroakin tehnyt.
N49
Et ilmeisesti rakasta läheisiäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatikot saa varmasti tehtyä, mutta ei ne välttämättä maistu siltä miltä pitää. Harva punnitsee kaikki ainekset gramman tarkkuudella. Jos ohje on suurpiirteinen, lopputulos voi olla millainen tahansa.
Villasukkiin on netissä hyviä ohjeita silmukka silmukalta.
Kyllä ei tarvitse punnita aineksia gramman tarkkuudella joululaatikoita tehdessä. Tietenkin se just oikean oman maun mukaisen reseptin löytäminen voi vaatia useita kokeiluita.
Helppohan lanttulaatikko on tehdä, aikaa vie mutta saa mitä haluaa. Kuori, keitä lantut, raasta/ soseuta ja mausta : siirappia, hieman vehnäjauhoja, loraus kermaa, suolaa ja vain ja ainoastaan jauhettua maustepippuria. Päälle korppujauhoa ja voinokareita. Pitkä, matalalämpöinen paisto. Voi pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N49
Et ilmeisesti rakasta läheisiäsi?
Sinua ei rakasta kukaan.
En tee (enkä edes osta), koska niin pientä määrää on turha alkaa tekemään mitä minun taloudessani laatikoita kuluisi. Ne kaupan valmiit 400g rasiatkin kun ovat aivan liian suuria.
Inhoan suurinta osaa perinteisistä jouluruuista, erityisesti laatikoita. Ei tulisi mieleenikään ruveta niitä väkertämään.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tehnyt itse laatikoita. Ostan valmislaatikot, sekoitan joukkoon kermaa, laitan päälle nokareen voita, laitan uunivuokiin ja kuumennan uunissa. Kaikki kehuvat etteivät ole saaneet parempaa.
Voilla ja kermalla saa maistuvaa vaikka kengänpohjista.
Tänä vuonna nyt tulee laatikoista tehtyä vain lanttulaatikkoa, kun lähikaupasta sai lanttuhautaa.
-m
Kannattaa huvikseen katsoa ohje, ei paljon helpompaa ruokaa voi olla. Sekoita ainekset ja lykkää uuniin. Siis ainakin lanttu- ja porkkanalaatikko menee näin.