Laatikot on tosi helppo tehdä itse, kuinka moni täällä tekee ne alusta asti itse?
Minä tein tänään valmiiksi punajuuri-aura laatikot, lanttulaatikot ja porkkanalaatikot. Huomenna imellytän perunalaatikot ja sitten aaton aattona paistan kinkun.
jonkun tiikerikakun pyöräytiän ehkä perjantaina ja rosollin sekä tioresalastin teen vasta aattona. Nuorimmaiset haluavat lihapullia ja perunamuussia, ne teen myös aattoaamuna. Lohi saa odottaa joulupäivään.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tehnyt itse laatikoita. Ostan valmislaatikot, sekoitan joukkoon kermaa, laitan päälle nokareen voita, laitan uunivuokiin ja kuumennan uunissa. Kaikki kehuvat etteivät ole saaneet parempaa.
HYVÄ IDEA, kiitos. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo? Juu ei ainakaan onnistuisi multa eikä onneksi tarvitsekaan. Inhoan ruoanlaittoa niin olisi painjaismaista tuollanen. Saarioisten laatikoilla mennään.
Minkä kuvittelet olevan se vaikein osuus?
juuresten kuoriminen/pilkkominen?
keittäminen kattilassa?
soseuttaminen?
maustaminen?
kerman/kananmunan/korppujauheen lisääminen?
sekoittaminen?
vuokaan kaataminen?
uuniin laittaminen?
ymmärrän, jos ihminen sanoo, ettei viitsi, on laiska, mutta että joku pokkana väittää ettei OSAA, se on jo vähän liikaa.
Juuri se siinä on vaikeaa, että on monta eri vaihetta ja aikaa menee paljon, kun on muitekin kiireitä. Valmiit laatikot eivät paljon maksa, ja niihin voi lisätä jotain mausteita, juustoja tai kermaa jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen vain imelletyn perunalaatikon. Lanttu- ja porkkanalaatikkoa menee niin vähän, että ostan ne valmiina.
Samoin. Rosollista ei välitä kukaan, joten teen jonkin joulupöytään sopivan salaatin. Haudutettu punakaali maistuu kyllä.
Älä AP tuu sitten tapanina tänne nillittämään, että oot niiiiiiin väsynyt, kun kaikki piti tehdä itse, eikä kukaan tarjoutunut auttamaan. Tosin taisit huhkia glögin voimin, kun oli pikkuisen tullut kirjoitusvirheitä. Ihan ohiksena: kuinka monta henkeä joulupöydässäsi on.
Aikanaan kun talven juhlaan piti löytää syötävää, monissa taloissa oli pelkästään juureksia ja paleltuneita pottuja. Kiitos entisaikojen emännille, että se on nykyään juhlaruokaa!
Minunkin mielestäni on helppoa ja teen, koska tykkään ruoanlaitosta. Silti en näe mitään ihmeellistä siinä, että joku ostaa valmiina (tai vaikka puolivalmiina eli soseena).
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tehnyt itse laatikoita. Ostan valmislaatikot, sekoitan joukkoon kermaa, laitan päälle nokareen voita, laitan uunivuokiin ja kuumennan uunissa. Kaikki kehuvat etteivät ole saaneet parempaa.
Ja tuolla kermalisäyksellä hävität sen varsinaisen maun eli lantun tai porkkanan maun. Mikä järki tuossakaan on? Kuumenna ne laatikot semmoisinaan uunissa, maistuvat edes jonkin verran sille, mille pitääkin.
Olen aina ostanut ne 2 laatikkoa kaupasta.
50+
En tee itse kun ei ttuakaan kiinnosta tehdä. Keittiö sotkeentuu ja menee aikaa, ja kaupasta valmiina ostamalla pääsee samaan lopputulokseen.
Kaupan juureksista tehdyt laatikot eivät ole alusta asti tehdyt. Tulee olla itse kasvatetut juurekset. Riisiä ei voi näillä leveysasteilla kasvattaa, mutta sen sijaan ohraa voi. Maksalaatikkoa varten tietenkin kasvatetaan ja teurastetaan elukat itse ja käytetään maksat jne jne.
Mutta jos AIVAN alusta asti haluaa kaiken tehdä, pitää luoda maailmankaikkeus ensin.
- huoh -
Minä en ole "alusta asti" -ihminen, ostan kaiken kaupasta valmiina.
En ole ikinä ostanut valmislaatikoita, itse teen alusta asti.Ei ole suuritöistä, aattona paistan, en tee pakkaseen.Kerran olen maistanut kaupan valmislaatikoita, ero kyllä selvä, ei kiitos.
Ostan valmiina 400 g peruna-, porkkana- ja lanttulaatikot, enempää meillä kahdella ei mene. Osaan kyllä tehdä itsekin mutten viitsi vaivautua noin pientä määrää tekemään.
Laatikkomestari on äitini mutta kyllä voisin minäkin tehdä
omat on parempia
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan kun talven juhlaan piti löytää syötävää, monissa taloissa oli pelkästään juureksia ja paleltuneita pottuja. Kiitos entisaikojen emännille, että se on nykyään juhlaruokaa!
Syksyllähän on varastot olleet täysimmillään. Perunatkin paleltuu helmikuun pakkasissa eikä syksyllä.
Voisin tehdäkin, mutta kun syödään jouluruokia vain 2 päivänä. Yhdestä valmislaatikostakin jää tähteitä, jotka on vähän väkisin syötävä, ettei tarvitse heittää haaskiin.
Ajattelin tehdä Hasselbackan bataatit juureslisäkkeeksi.
Miksi ne laatikot pitäisi tehdä itse?
Mä teen aina itse alusta asti. Tosin teen vain porkkana- ja lanttulaatikon, kun perunalaatikkoa tulee niin vähän syötyä. Minusta laatikoita on kiva tehdä, tulee kiva joulun tuoksu kotiin. En koe sitä raskaana tai vaikeana, vaan pikemminkin se on kivaa rentouttavaa puuhaa itselle, aivot narikkaan. Lämmittää myös mieltä, ettei itse tehden laatikot maksa juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä yltiöpäistä kerman tai voin käyttöä, kun mun mielestä nuo valmislaatikot on kauhean rasvasia. Mutta onneksi mun ei tartte syödä sellasta mitä en halua.
Esim. Saarioisten lanttulaatikossa on 4,5 g rasvaa 100 g kohden, että onpa hurrrrjan rasvaista ja sekin on öljyä.
Kyllä joulun ja uudenvuoden välillä saa syödä kermaa ja voita. Sinä voit syödä vaikka keitettyjä lanttu- ja porkkanakuutioita.
En syö ollenkaan mitään köyhien juureslaatikoita. Pelkkä ajatuskin etoo.
Jouluna syödään kunnon ruokaa
Jos olisi tarkka ohje, voisin tietysti yrittää, mutta onnistuisiko se siltikään - en jotenkin usko. Suurin syy miksen tee itse, on tietysti etten halua, jaksa tai viitsi.