Ekonomisti mahdollisista veronkorotuksista: Kyllä tässä ylemmän keskiluokan ja keskiluokan kukkarolle täytyy mennä
Muilla ei ole rahhoo
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Ei keskiluokkaakaan voi loputtomiin kupata. Tärkeämpää olisi avata keskustelu siitä miten tolkuttoman kokoista julkista sektoria saataisiin järkeistettyä. Tämän suon ylläpitoon ei mikään raha riitä. Julkinen sektori isolle laihdutuskuurille ja tehokkuus kuntoon niin riittää rahaa hoitajien, poliisien, palomiesten, jne. kunnollisiin palkkoihin ja työoloihin kun ei byrokratia ja hallinto syö kaikkea.
Onhan se kutistunutkin siitä, mitä suurimmillaan on ollut.
Ongelma on se, ettei yksityinen sektori kasva. Ei kiinnosta investoida. Ei kiinnosta kasvaa, rekrytoida. Varsinkin jos pitäisi itse kouluttaa työvoimaa eikä vain odotella, että julkisen pitäisi sekin asia hoitaa.
Ei oikein voida lähteä kilpailemaan sillä, kumpaa kutistetaan enemmän.
Jos tiedät, miten sote-alaa saataisiin tehostettua, olet nero, joka on ihan väärässä paikassa kun tänne vauvalle kirjoittelee. Miksi et ole työssä, jossa osaamistasi saadaan hyödynnettyä? Olet osa ongelmaa, et ratkaisua.
Tietysti voitaisiin aloittaa vaikka purkamalla työteveyshuollon muodostama päällekkäisyys. Siitä on sanottu, että Suomessa iso osa lääkärikuntaa hoitaa työterveydessä suhteellisen terveitä potilaita. Se toimii myös ohituskaistana erikoissairaanhoitoon, joka onkin ihan pöhöttynyt suhteessa perusterveydenhuoltoon.
Arvaa vain, kelpaako keskiluokalle tuo ehdotus.
YLE vassari ekonomistien puheet veronkiristyksistä johtavat kysynnän heikkenemiseen ja työttömyyden kasvuun. Köyhät vain köyhtyvät lisää ja tulee uusia köyhiä jakamaan valtion rahaa heidän kanssaan.
Puheet tulevasta kasvusta ovat huuhaata. Suomessa ei ole mitään sellaista alaa joka toisi merkittävää kasvua lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei keskiluokkaakaan voi loputtomiin kupata. Tärkeämpää olisi avata keskustelu siitä miten tolkuttoman kokoista julkista sektoria saataisiin järkeistettyä. Tämän suon ylläpitoon ei mikään raha riitä. Julkinen sektori isolle laihdutuskuurille ja tehokkuus kuntoon niin riittää rahaa hoitajien, poliisien, palomiesten, jne. kunnollisiin palkkoihin ja työoloihin kun ei byrokratia ja hallinto syö kaikkea.
Onhan se kutistunutkin siitä, mitä suurimmillaan on ollut.
Ongelma on se, ettei yksityinen sektori kasva. Ei kiinnosta investoida. Ei kiinnosta kasvaa, rekrytoida. Varsinkin jos pitäisi itse kouluttaa työvoimaa eikä vain odotella, että julkisen pitäisi sekin asia hoitaa.
Ei oikein voida lähteä kilpailemaan sillä, kumpaa kutistetaan enemmän.
Jos tiedät, miten sote-alaa saataisiin tehostettua, olet nero, joka on ihan väärässä paikassa kun tänne vauvall
työterveyshuolto on hyvä porkkana käydä töissä..ei niitä etuja muuten ihan liikaa ole. Tehostamisen paikka olisi kymmennissä/sadoissa "projekteissa" minkä varjolla matkustellaan ties missä, mutta siinä taitaa päättäjät olla jo iloisesti itse "työllistettynä" eli ei omaan nilkkaan tähtäillä.
Alempiin keskituloisiin kuuluvat tienaavat kuukaudessa käytettävissä olevaa tuloa 1525 - 2236 € ja heitä on 33 % väestöstä.
Keskimmäisen keskituloisten ryhmän käytettävissä olevat rahatulot ovat 2237 - 3049 €/kk ja ylemmän keskituloisen 3050 - 4065 €/kk.
Keskimmäiseen ryhmään kuuluu 24,5 % ja ylempään 10,7 % väestöstä.
https://www.saldo.com/fi-fi/blog/keskituloinen/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Työn ja talouden tutkimus Laboren johtaja Mika Malirannan mukaan tulevien sopeutustoimien pitäisi kohdistua seuraavaksi keski- ja ylempään keskiluokkaan.
Jos me oikeasti haluamme korjata julkista taloutta niin, että vältämme pahimpia hyvinvointivaikutuksia, niin sen pitäisi voimakkaammin osua keskituloisiin ja ylempiin keskituloisiin.
Jos jo nyt korkeaa verotusta korotettaisiin lisää, niin esim minä hlökohtaisesti jättäisin ylennykset (ja sitä kautta palkankorotukset) ottamatta. Mä en ota lisää vastuuta ja enemmän työtä siksi, että verottaja voisi verottaa enemmän ja jakaa mun ansaitsemia rahoja muille.
Nyt jo verotus syö niin paljon, että en halunnut mitään korotuksia.
sama vika, ei ole järkeä kouluttautua lisää taikka hakea korkeampaa toimen
Vai että lyövät hanskat tiskiin. Sen kun näkisi. Kiltisti ne tekee saman kuin ovat tähänkin asti tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Työn ja talouden tutkimus Laboren johtaja Mika Malirannan mukaan tulevien sopeutustoimien pitäisi kohdistua seuraavaksi keski- ja ylempään keskiluokkaan.
Jos me oikeasti haluamme korjata julkista taloutta niin, että vältämme pahimpia hyvinvointivaikutuksia, niin sen pitäisi voimakkaammin osua keskituloisiin ja ylempiin keskituloisiin.
Jos jo nyt korkeaa verotusta korotettaisiin lisää, niin esim minä hlökohtaisesti jättäisin ylennykset (ja sitä kautta palkankorotukset) ottamatta. Mä en ota lisää vastuuta ja enemmän työtä siksi, että verottaja voisi verottaa enemmän ja jakaa mun ansaitsemia rahoja muille.
Nyt jo verotus syö niin paljon, että en halunnut mitään korotuksia.
No mutta sehän on hyvä. Työnantajasi joutuu miettimään, miten saa työtä järkeistettyä niin, että selvitään ilman sitä että sinut tai joku muu korotetaan pikkubossiksi.
Suomessa tehotonta ei ole ainoastaan julkinen hallinto, vaan myös yksityiset yritykset. Tuottavuus ei ole kehittynyt kuten kilpailijamaissa.
Ei pidä tehdä enemmän työtä, vaan fiksummin työtä. Eiköhän nykyisessä työssäsi ole kapasiteettisi jo käytössä ihan maksimaalisesti. Ei ole tarpeenkaan, että rasittuisit enempää. Jos teet itsellesi liian raskasta ja vastuullista työtä ihan vain rahan takia, teet siinä luultavasti myös raskaita virheitä.
Kun olen määräaikaisessa työssä sijaisena tau palkkatuella niin palkkarahat on säästettävä työttömyysajan ruokaan, koska ansiosidonnaista ei enää saa.
Hassua miten YLE haastattelee aina vain taloustieteilijöitä. Siis oikeammin taloushistorioitsijoita arvailemaan talouden tulevaisuutta.
YLE ei koskaan haastattele yritysjohtajia. Siis heitä jotka ohjaavat Suomen teollisuutta, taloutta ja rahavirtoja.
Johtuisiko YLEn vasemmistolaisuudesta etteivät yritysjohtajat edes halua tulla YLEn punalinnakkeeseen. Vai siitä että heitä ei kutsuta koska he kertovat ääneen asioita jotka eivät sovi YLEn vihervasemmistolaiseen feministiseen woke ideologiaan.
Vierailija kirjoitti:
Alempiin keskituloisiin kuuluvat tienaavat kuukaudessa käytettävissä olevaa tuloa 1525 - 2236 € ja heitä on 33 % väestöstä.
Keskimmäisen keskituloisten ryhmän käytettävissä olevat rahatulot ovat 2237 - 3049 €/kk ja ylemmän keskituloisen 3050 - 4065 €/kk.
Keskimmäiseen ryhmään kuuluu 24,5 % ja ylempään 10,7 % väestöstä.
https://www.saldo.com/fi-fi/blog/keskituloinen/
Rikasta porukkaa suomessa 😁😆
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa ja sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyyskorvauksista eli 58-vuotiaana irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Jotta pääsee takaisin leikatulle ansiosidonnaiselle pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten YLE haastattelee aina vain taloustieteilijöitä. Siis oikeammin taloushistorioitsijoita arvailemaan talouden tulevaisuutta.
YLE ei koskaan haastattele yritysjohtajia. Siis heitä jotka ohjaavat Suomen teollisuutta, taloutta ja rahavirtoja.
Johtuisiko YLEn vasemmistolaisuudesta etteivät yritysjohtajat edes halua tulla YLEn punalinnakkeeseen. Vai siitä että heitä ei kutsuta koska he kertovat ääneen asioita jotka eivät sovi YLEn vihervasemmistolaiseen feministiseen woke ideologiaan.
YLE:ssäkin pätee myös sanonta: Kenen leipää syöt....
Irtisanomissuojaa heikennetään ja se koskee myös valtion ja kaupungin työntekijöitä.
Alle 50 hengen yrityksillä ja yhteisöllä ei ole enää takaisinottovelvoitetta eli voi ottaa uuden työntekijän jo heti pian kun taloustilanne paranee.
Ihmiset ei enää kuluta ja yrittäjät ei saa asumistukea omistusasuntoon enää vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei enää kuluta ja yrittäjät ei saa asumistukea omistusasuntoon enää vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään ja se koskee myös valtion ja kaupungin työntekijöitä.
Alle 50 hengen yrityksillä ja yhteisöllä ei ole enää takaisinottovelvoitetta eli voi ottaa uuden työntekijän jo heti pian kun taloustilanne paranee.
Mita mita, eikö ne enää annakaan 5 vuoden palkkaa kotiin maksettuna? Nii kauhiast mää ihmettelen!
Mä olen menossa ostamaan hiusvärin ruokakaupasta tänään. Puoliso laittaa hiusvärin mun päähän kotona tänään ja leikkaa mun hiukset.
Eläköön Suomi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Helpommin uhkailtu kuin tehty, koska hallitus on haluton verottamaan tuloja ja keskiluokka on nyt näyttänyt, miten se reagoi uhkailuihin.
Moni on valmis maksamaan enemmän veroja. Perheellinen käyttää mielellään hyviä julkisia palveluita, eikä kukaan halua kuskata lapsia johonkin Mehiläiseen "neuvolatarkastukseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mita mita, eikö ne enää annakaan 5 vuoden palkkaa kotiin maksettuna? Nii kauhiast mää ihmettelen!
Juu, seurataan ulosottoviraston sivuja.
Voi tulla halpaa asuntoa myyntiin, eiks je 😜
Ehkä te ihmiset joskus heräätte siihen todellisuuteen, että Suomi on sen verran sosialismiin kallellaan, ettei täällä mitään oikeistoa edes ole.