Millä tuloilla sinusta joku on suurituloinen?
Itse näkisin, että jos bruttona tienaa yli 3000€ on ihan hyvätuloinen, hyvätuloinen jos tienaa yli 3800€ ja suurituloinen yli 5000€. Eli 5000€ minusta.
Kommentit (73)
Hellou, sairaanhoitajana tienaan 4800 e enkä todellakaan pidä tulojani suurena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrrä kyllä miten ei 3000 tuloista jää yksinasuvalle mitään säästöön?
Itse elän pienellä eläkkeellä, alle 900 e.Sen lisäksi tulee asumistuki. ja maksan SIITÄ kuntoutuskustannuksia 400-600 euroa kuussa.
Se on jo tiukkaa. Miten joko 3000 tonnia tienaava kehtaa sanoa, että just ja just pärjää?
3000€ tulosta menee tonni veroa ja muita maksuja eli käteen jää 2000€ netto, monella useampi satanen työmatkoihin, jos oma auta, lapsen päivähoitomaksu 200-300€/kk, vakuutukset esim. auto- ja kotivakuutus 80-100€/kk, asuminen, ruoka, vaatteet ja kengät, puhelin- ja netti 30-50€/kk/henkilö, vesimaksu 30€/kk/henkilö, sähkö jne.
Ei mene tonnia veroja ja muita maksuja noin pienestä palkasta. Mä tienaan melkein tuplasti ton eikä mullakaan mene kuin yhteensä noin 35% veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. 2200-2300e netto olisi todenmukaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Bruttona yli 150 000 e vuodessa. Eihän tuo ole nettona kuin 90 000 e.
Ei edes sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm itse koen ja ajattelen näin.
-Pienituloinen eli köyhä on alle 2500e/kk tuloilla.
-Alempi keskiluokka tienaa 2500e-3000e/kk.
-Keskiluokka tienaa 3000e-3500e/kk.
Ylempikeskiluokka tienaa 3500e-4000e/kk.
-Hyvätuloinen tienaa 4000e-5000e/kk.
-Rikas tienaa yli 5000e/kk.
Rikkaus ja hyvätuloisuus ovat erilaisia asioita. Joku voi olla rikas vaikkei olisi tuloja lainkaan. Rikkaus perustuu omaisuuden määrään, ei tulovirtaan.
No ei se omaisuuskaan aina niin positiivista ole, jos siitä on paljon menoja. Jos on paljon omaisuutta, kalliita autoja ja purjeveneitä, muttei tuloja, voi nopeasti kääntyä rikkaasta köyhäksi.
Niin? Ei r
Vaikka olisi kuinka ylimmässä tulodesiilissä, ei se todellakaan tarkoita että olisi rikas. Sinkku varmaan niistä tuloista pystyy kerryttämään nopeastikin itselleen omaisuutta, mutta jos samalla rahalla on elätettävä vaikkapa 4 lasta, niin kyllä kaikki menee mikä tuleekin.
Oletko marginaaliveroprosentista kuullut? Se on minulla 50%.
Kyllä se verottaja pitää huolen, että palkkatyöllä ei rikastu. Hyvät tulot voi olla ja suuret, mutta on sitten sitä velkaa ja hienot autot velaksi. Mikäpä niitä on maksella ja perintövero korjaa loput aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm itse koen ja ajattelen näin.
-Pienituloinen eli köyhä on alle 2500e/kk tuloilla.
-Alempi keskiluokka tienaa 2500e-3000e/kk.
-Keskiluokka tienaa 3000e-3500e/kk.
Ylempikeskiluokka tienaa 3500e-4000e/kk.
-Hyvätuloinen tienaa 4000e-5000e/kk.
-Rikas tienaa yli 5000e/kk.
Rikkaus ja hyvätuloisuus ovat erilaisia asioita. Joku voi olla rikas vaikkei olisi tuloja lainkaan. Rikkaus perustuu omaisuuden määrään, ei tulovirtaan.
No ei se omaisuuskaan aina niin positiivista ole, jos siitä on paljon menoja. Jos on paljon omaisuutta, kalliita autoja ja purjeveneitä, muttei tuloja, voi nopeasti kääntyä rikka
Lasten hankkiminen on kuitenkin oma valinta, toisin kuin esim sairastuminen tai kuntoutuksen tarve. Kuntoutus vie helposti monta sataa, jopa tonninkin kuussa. Aina ei yhteiskunta maksa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrrä kyllä miten ei 3000 tuloista jää yksinasuvalle mitään säästöön?
Itse elän pienellä eläkkeellä, alle 900 e.Sen lisäksi tulee asumistuki. ja maksan SIITÄ kuntoutuskustannuksia 400-600 euroa kuussa.
Se on jo tiukkaa. Miten joko 3000 tonnia tienaava kehtaa sanoa, että just ja just pärjää?
Tämä. Monia sosiaaliturvaa kahdehtiva ei ymmärrä, että sos turvalla elää huonokuntoisia ihmisiä, jotka joutuvat maksamaan kuntoutkset yms siitä sosiaaliturvasta ja elämä on muutenkin taistelua päivästä toiseen ilman omaa syytä.
Oman näkemyksen mukana karkeasti alle 2000€ tienaavat pienituloisia, yli 3000€ tienaavat keskituloisia ja yli 5000 suurituloisia.
T. Keskituloinen duunari. Alanvaihto mielessä, mutta siitä tienaa paljon vähemmän..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä summia, mutta hyvä taloudenhoito on siinä miten rahat käyttää. Pienituloinen voi saada rahat riittämään, on siis vakavarainen. Ja suurituloinen ökyillä niin ettei mikään riitä.
Niin ne on ne elämän tärkeä asiat mitkä tekee sen peruskulutuksen eli: puoliso ja tämän tulotaso, mahdolliset lapset, asumismuoto, asunnon sijainti eli tarvitseeko autoa, työpaikan sijainti.
Olen monesti miettinyt miten huonoja päätöksiä olen taloudellisesti tehnyt kun asun n. 30 km. päässä töistä öljylämmitteisessä omakotitalossa ja töissä käyn autolla. Jos asuisin työpaikan lähellä kerrostalossa niin kuukauden perusmenot laskisivat tyyliin tonnilla
Kyllä, mutta mietipä elämänlaatua kerrostalossa työpaikan vieressä verrattuna järvenrantatonttiin maaseudun rauhassa. Itse olen myös tällaisen valinnan tehnyt - molemmat olen siis kokenut. Mielelläni maksan sen isomman summan luonnon helmassa elämisestä. Öljylämmitys on sentään vaihdettu maalämpöön, ja sähkökulut ovat pienet. Diesel-auto meillä on, koska täällä maaseudulla kärryteillä sähkö tai edes hybridi ei ole järkevä vaihtoehto.
Kantii puhua netosta, koska köyhät ei tajua verotusta. Itsellä brutto 4300 e ja netto 2800 e. Olen keskituloinen.
Hyvätuloinen on noin 100 000 e bruttona vuodessa saava eli 8000 e / kk. Nettona noin 5500 e / kk.
Tuloni ovat reilu 5000 e / kk, ja en todellakaan ole hyvätuloinen. Pitäisin itseäni hyvätuloisena, jos saisin 8000 e / kk.
Ja tietysti puhun brutosta. Nettoansiot eivät ole vertailukelpoisia, koska ei voi tietää, millaisista asioista verotetaan ja ei veroteta.
Olen lukion opettaja, 40-vuotias.
Eli ap:n mielestä opettajat ja opotkin on suurituloisia.
Itse miellän suurituloiseksi jos tienaa yli 8 000 e kuukaudessa.