Millä tuloilla sinusta joku on suurituloinen?
Itse näkisin, että jos bruttona tienaa yli 3000€ on ihan hyvätuloinen, hyvätuloinen jos tienaa yli 3800€ ja suurituloinen yli 5000€. Eli 5000€ minusta.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Puhtaana käteen tai tilille siis 4000-5000 euroa. Ja siitä ylöspäin. Diplomi-Insinööri tehtaassa tai toimitusjohtaja teollisuudessa. Piheys ei helpota silti vaimoa.
Tuo on ihan peruspalkkatasoa.
Jos saa nimen lehteen niin silloin on hyvätuloinen.
Hersileijaa...suurituloinem 3000€ kuukausituloilla joka tarkoittaa 2050€/ kk netto käteen ja kun se suhteutetaan ostovoimaan, mitä sillä saa? Niukkuutta ja köyhyyttä.
Hyvätuloinen on 14.000€/kk ansaitseva eli n. 160.000€/v. Tästä tulotasosta nykyinen hallitus on pitänyt kiinni ja kodistanut verohelpotukset.
Palkkani on 3100€/kk ja käteen jää reilu paritonnia ja kyllä, olen pitänyt itseäni pienituloisena, eikä varaa ole ulkomaan matkoihin tai muuhun ylimääräiseen, vaan kaikki menee kulutukseen, säästän kaikessa ja käytän kirppiksiä.
Missä ihmeen maailmassa ap. elää? Kun huomioidaan asumiskustannukset, työmatkat, terv.hoito jne.
Vierailija kirjoitti:
Palkkani on 3100€/kk ja käteen jää reilu paritonnia ja kyllä, olen pitänyt itseäni pienituloisena, eikä varaa ole ulkomaan matkoihin tai muuhun ylimääräiseen, vaan kaikki menee kulutukseen, säästän kaikessa ja käytän kirppiksiä.
Missä ihmeen maailmassa ap. elää? Kun huomioidaan asumiskustannukset, työmatkat, terv.hoito jne.
Ap on varmaan työtön ja ei ymmärrä mitä menoja perheellisillä on ja miten kova verotus täällä on.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen sun rahat menee? Samat tulot ja mulla on asunto italiassa ja pystyn matkustamaan sinne vähintään pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm itse koen ja ajattelen näin.
-Pienituloinen eli köyhä on alle 2500e/kk tuloilla.
-Alempi keskiluokka tienaa 2500e-3000e/kk.
-Keskiluokka tienaa 3000e-3500e/kk.
Ylempikeskiluokka tienaa 3500e-4000e/kk.
-Hyvätuloinen tienaa 4000e-5000e/kk.
-Rikas tienaa yli 5000e/kk.
Rikkaus ja hyvätuloisuus ovat erilaisia asioita. Joku voi olla rikas vaikkei olisi tuloja lainkaan. Rikkaus perustuu omaisuuden määrään, ei tulovirtaan.
No ei se omaisuuskaan aina niin positiivista ole, jos siitä on paljon menoja. Jos on paljon omaisuutta, kalliita autoja ja purjeveneitä, muttei tuloja, voi nopeasti kääntyä rikkaasta köyhäksi.
Mulla jää käteen n.3500€/kk eikä tällä kovin leveästi elellä. Sama summa tuplana olisi kova sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaus ja hyvätuloisuus ovat erilaisia asioita. Joku voi olla rikas vaikkei olisi tuloja lainkaan. Rikkaus perustuu omaisuuden määrään, ei tulovirtaan.
No ei se omaisuuskaan aina niin positiivista ole, jos siitä on paljon menoja. Jos on paljon omaisuutta, kalliita autoja ja purjeveneitä, muttei tuloja, voi nopeasti kääntyä rikkaasta köyhäksi.
Fiksu ymmärtää myydä veneet ja autot yms. jos niihin ei ole varaa.
Itse pidän suurituloisena yli 5000 e/kk tienaavia, vaikka eihän siitä mitään valtavia Suomessa käteen jää. Mutta kuitenkin, viiden tonnin palkka tuntuu minusta sellaiselta rajapyykiltä, että voi puhua isosta tulosta. Itse tienaan bruttona 3800 e/kk ja koen olevani hyväosainen ja palkka on elämääni täysin riittävä, mutta kuitenkaan hyvätuloiseksi en itseäni koe, vaan keskituloiseksi.
Vähintään 10 000e/kk pitäisi tienata ollakseen suurituloisten mielestäni. Itse tienaan 2700.
Vierailija kirjoitti:
2-300€ tuhatta vuodessa
2000-300000€???
Ei Suomessa juuri pääse palkkatyöllä rikastumaan, toimeen sillä voi kyllä tulla erittäin hyvin. Enimmäkseen työn avulla rikastuneet ovat olleet yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
-RIKAS kertoo henkilön OMAISUUDESTA ei TULOISTA. RIKAS voi olla vaikka tulot olisi 0 tai vaikka tulot olisi 10 000 €/kk niin voi olla ettei ole ollenkaan RIKAS kun OMAISUUTTA ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhtaana käteen tai tilille siis 4000-5000 euroa. Ja siitä ylöspäin. Diplomi-Insinööri tehtaassa tai toimitusjohtaja teollisuudessa. Piheys ei helpota silti vaimoa.
Tuo on ihan peruspalkkatasoa.
No ei nyt sentään 4000 NETTO mitään perustasoa ole kun se on suurempi kuin mediaani BRUTTOpalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-RIKAS kertoo henkilön OMAISUUDESTA ei TULOISTA. RIKAS voi olla vaikka tulot olisi 0 tai vaikka tulot olisi 10 000 €/kk niin voi olla ettei ole ollenkaan RIKAS kun OMAISUUTTA ei ole.
Kuinka suuri omisuus pitäisi olla että lasketaan rikkaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Erilaisia matemaattisia arvoja ja kaavoja voidaan soveltaa, mutta niillä kaikilla on vahvuutensa ja heikkoutensa.
Yksinkertaistettuna sanoisin, että suurituloinen on se, jonka tulot riittävät kaikkeen tarpeelliseen ja ylikin.
Tällä hetkellä puolenvuoden palkkatukityöstä, minä saan säästöön 200-300 €/kk. Toisaalta, olen oppinut elämään vähällä ja tarvitsen paljon kaikkea uutta, huonekaluja, puhelimen ja tietokoneen. En koe itseäni suurituloiseksi, vaikka pärjäänkin erittäin hyvin. Työ tuskin jatkuu, eikä uudesta paikasta ole varmuutta, vaikka todennäköisempää on löytää uusi työpaikka nyt kuin vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Ai että 5000e/kk tienaava olisi rikas?? Hohhoijaa 🙈 itse tienaan sen kun vuosibruton jakaa joka kuulle. Eikä tosiaan tunnu rikkaalta, tuon summan melkein vaatii että yksinasuva pärjää, juuri vaihdoin halvempaan vuokra-asuntoonkin että saisin rahaa säästöön. Käteen tuollaisesta palkasta jää noin puolet, vuokra ottaa siitä lähes kolmasosan, polttoainekulut kuukaudessa 250e, sähkö ja siirto talvisin 200-300e kk, ruokakauppa 200-300e/kk plus muut laskut.. sanoisin että ylo 100 000 vuodessa tienaava on hyvätuloinen.
Kuinka paljon liioittelet kun sanot käteen jäävän noin puolet? Verohallinnon laskurilla ilman vähennyksiä laskin 60k€ vuosituloilla veroprosentiksi 26%.
Se, että tuon vaatisi että pärjää yksin on 100% elämäntyylikysymys. Mulla ja vaimolla on yhteenlasketut bruttotulot vähemmän kuin 5k ja hyvin pärjätään. Paljon vähemmälläkin on pärjätty.
Siitä toki samaa mieltä, että 5k kuukausitulot ei tarkoita että olisi rikas.
Jos käteen jaa vaikka kymppitonni kuussa, niin kyllä silloin on varmaan suurituloinen. Hyvätuloisella ehkä rajana on sitten 5000 kuussa käteen eli varmaan vähän yli 8000 euron kuukausipalkka.