Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tuloilla sinusta joku on suurituloinen?

Vierailija
19.12.2023 |

Itse näkisin, että jos bruttona tienaa yli 3000€ on ihan hyvätuloinen, hyvätuloinen jos tienaa yli 3800€ ja suurituloinen yli 5000€. Eli 5000€ minusta. 

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm itse koen ja ajattelen näin.

-Pienituloinen eli köyhä on alle 2500e/kk tuloilla.

-Alempi keskiluokka tienaa 2500e-3000e/kk. 

-Keskiluokka tienaa 3000e-3500e/kk.

Ylempikeskiluokka tienaa 3500e-4000e/kk.

-Hyvätuloinen tienaa 4000e-5000e/kk.

-Rikas tienaa yli 5000e/kk.

-RIKAS kertoo henkilön OMAISUUDESTA ei TULOISTA. RIKAS voi olla vaikka tulot olisi 0 tai vaikka tulot olisi 10 000 €/kk niin voi olla ettei ole ollenkaan RIKAS kun OMAISUUTTA ei ole.

Kuinka suuri omisuus pitäisi olla että lasketaan rikkaaksi?

Vähintään milli.

Vierailija
42/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrrä kyllä miten ei 3000 tuloista jää yksinasuvalle mitään säästöön?

Itse elän pienellä eläkkeellä, alle 900 e.Sen lisäksi tulee asumistuki.  ja maksan SIITÄ kuntoutuskustannuksia 400-600 euroa kuussa.

Se on jo tiukkaa. Miten joko 3000 tonnia tienaava kehtaa sanoa, että just ja just pärjää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse elän pienellä eläkkeellä, alle 900 e.Sen lisäksi tulee asumistuki.  ja maksan SIITÄ kuntoutuskustannuksia 400-600 euroa kuussa.

Se on jo tiukkaa. Miten joko 3000 tonnia tienaava kehtaa sanoa, että just ja just pärjää?

3000 tonnia on 3000000. Siitä pitäisi kyllä jäädä jotain säästöön.

Vierailija
44/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että 5000e/kk tienaava olisi rikas?? Hohhoijaa 🙈 itse tienaan sen kun vuosibruton jakaa joka kuulle. Eikä tosiaan tunnu rikkaalta, tuon summan melkein vaatii että yksinasuva pärjää, juuri vaihdoin halvempaan vuokra-asuntoonkin että saisin rahaa säästöön. Käteen tuollaisesta palkasta jää noin puolet, vuokra ottaa siitä lähes kolmasosan, polttoainekulut kuukaudessa 250e, sähkö ja siirto talvisin 200-300e kk, ruokakauppa 200-300e/kk plus muut laskut.. sanoisin että ylo 100 000 vuodessa tienaava on hyvätuloinen.

Kuinka paljon liioittelet kun sanot käteen jäävän noin puolet? Verohallinnon laskurilla ilman vähennyksiä laskin 60k€ vuosituloilla veroprosentiksi 26%.

Se, että tuon vaatisi että pärjää yksin on 100% elämäntyylikysymys. Mulla ja vaimolla on yhteenlasketut bruttotulot vähemmän kuin 5k ja hyvin pärjätään. Paljon vähemmälläkin on pärjätty.

Tuossa ei taida olla eläkemaksu

Vierailija
45/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaus ja hyvätuloisuus ovat erilaisia asioita. Joku voi olla rikas vaikkei olisi tuloja lainkaan. Rikkaus perustuu omaisuuden määrään, ei tulovirtaan.

No ei se omaisuuskaan aina niin positiivista ole, jos siitä on paljon menoja. Jos on paljon omaisuutta, kalliita autoja ja purjeveneitä, muttei tuloja, voi nopeasti kääntyä rikkaasta köyhäksi.

Niin? Ei rikkaus ole mikään staattinen omaisuus. Useampikin henkilö voi vauraudessa elämänsä aikana olla useammassakin varallisuusluokassa. Minäkin lähdin liikkeelle köyhänä, ollen köyhä pitkälle yli 10 vuotta, sitten jossain vaiheessa havahduin että olenkin ihan keskimääräisen varakas ja nykyään kuulun varakkaimpaan 5%. Onko varakkain 5% sitten "rikas" Suomessa vai ei onkin toinen kysymys. Minä en mielestäni vielä ole kuitenkaan rikas. Ihan yhtä hyvin varallisuuteni voi kääntyä laskuun.

Vierailija
46/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 000 €/kk

Vierailija
47/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voi tarjota baarissa drinkin jollekin muulle

Olen tehnyt tuota työttömänäkin, ansiosidonnaisella tosin.

Vierailija
48/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntipalkka on yli 11€ se on minulle hyvä tuloinen ja jos tuntipalkka on yli 15€ niin pidän sellaista suurituloisena 

Vierailija
49/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloinen on 7-15k€ - silloin ei tarvitse koko ajan pohtia, miten rahat riittävät. Tuon 15k€ ylittävä tulo suo jo melkoisen vapauden elämässä.

Vierailija
50/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 200 000 e vuotuisia NETTOtuloja pidän hyvinä. Bruttona tämä voi olla mitä vain noin 250 000 € - 560 000 € väliltä, joten bruttotulo on huono mittari.

Vierailija
51/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OECD:n määritelmän mukaan keskituloinen ansaitsee bruttona 2486-6630 €/kk. Alle sen on pienituloinen ja yli suurituloinen.

Vierailija
52/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin mielestä kela rahalla elävät on suurituloisia.

Monen kelatuilla elävän mielestä kaikki yrittäjät ovat suurituloisia.

Vierailija
53/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3000€ tulosta menee tonni veroa ja muita maksuja eli käteen jää 2000€ netto, monella useampi satanen työmatkoihin, jos oma auta, lapsen päivähoitomaksu 200-300€/kk, vakuutukset esim. auto- ja kotivakuutus 80-100€/kk, asuminen, ruoka, vaatteet ja kengät, puhelin- ja netti 30-50€/kk/henkilö, vesimaksu 30€/kk/henkilö, sähkö jne.

Vierailija
54/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että 5000e/kk tienaava olisi rikas?? Hohhoijaa 🙈 itse tienaan sen kun vuosibruton jakaa joka kuulle. Eikä tosiaan tunnu rikkaalta, tuon summan melkein vaatii että yksinasuva pärjää, juuri vaihdoin halvempaan vuokra-asuntoonkin että saisin rahaa säästöön. Käteen tuollaisesta palkasta jää noin puolet, vuokra ottaa siitä lähes kolmasosan, polttoainekulut kuukaudessa 250e, sähkö ja siirto talvisin 200-300e kk, ruokakauppa 200-300e/kk plus muut laskut.. sanoisin että ylo 100 000 vuodessa tienaava on hyvätuloinen.

Kuinka paljon liioittelet kun sanot käteen jäävän noin puolet? Verohallinnon laskurilla ilman vähennyksiä laskin 60k€ vuosituloilla veroprosentiksi 26%.

Se, että tuon vaatisi että pärjää yksin on 100% elämäntyylikysymys. Mulla ja vaimolla on yhteenlasketut bruttotulot vähemmän kuin 5k ja hyvin pärjätään. Paljon vähemmälläkin on pärjätty.

VERO ei ole ainoa maksu mikä menee bruttopalkasta. verohallinnon laskurilla ET SAA näitä mukaan. veron lisäksi palkasta menee työttömyysvakuutusmaksu (1,5 %) ja työeläkemaksu (7,15/8,65%) Eli tuon 26% päälle tulee vielä veroluontoisia maksuja 8,65 % tai 10,15% Eli jos laskit että 26% olisi veroprosentti niin todellisuudessa nettona jääkin 65,35% tai 63,85% eli vähän päälle puolet.

Vierailija
55/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään mielipidekysymys. Meillä on tarkkaa tietoa siitä missä menee minkäkin tulodesiilin rajat. 

Tuolla on hyvin tietoa asiasta, ei tarvitse arvuutella.

https://duunitori.fi/tyoelama/keskituloinen-palkka-mediaanipalkka-suomi

Vierailija
56/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useiden kommentoijien pitäisi erottaa termit hyvätuloinen ja SUURITULOINEN mitä ap kysyi.

Mielestäni kyllä ap:n suurituloinen on keskituloinen.

Alle 2000 -huono

2-3k pienituloinen

3-5k keskituloinen (tähänhän osuu mediaani)

5-10k parempituloinen

10-20k hyvätuloinen 

> 20k suurituloinen

(Ja hyvä - parempi menee tarkoituksella väärässä järjestyksessä jostain syystä.)

Vierailija
57/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään mielipidekysymys. Meillä on tarkkaa tietoa siitä missä menee minkäkin tulodesiilin rajat. 

Tuolla on hyvin tietoa asiasta, ei tarvitse arvuutella.

https://duunitori.fi/tyoelama/keskituloinen-palkka-mediaanipalkka-suomi

no mitkä desiilit mielestäsi ovat hyvätuloisia? vain ylin? 2 ylintä? 3....?

Vierailija
58/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3000€ tulosta menee tonni veroa ja muita maksuja eli käteen jää 2000€ netto, monella useampi satanen työmatkoihin, jos oma auta, lapsen päivähoitomaksu 200-300€/kk, vakuutukset esim. auto- ja kotivakuutus 80-100€/kk, asuminen, ruoka, vaatteet ja kengät, puhelin- ja netti 30-50€/kk/henkilö, vesimaksu 30€/kk/henkilö, sähkö jne.

Kenelle yksinasuva maksaisi päivähoitomaksuja? Asumiseen menee yksin asuvalla sellainen 500-800€, ruokaan ehkä satanen viikossa jos syö ravintoloissakin. Liikkumiseen mitä nyt menee, jos on pakko ostaa uusi auto niin saahan siihen menemään vaikka mitä, tai jos käy töissä jossain sadan kilometrin päässä, suurin osa ei. Isoissa kaupungeissa pärjää yleensä bussikortilla. Ei tarvi yhtään nuukailla niin saa 500€ säästöön.

Vierailija
59/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaus ja hyvätuloisuus ovat erilaisia asioita. Joku voi olla rikas vaikkei olisi tuloja lainkaan. Rikkaus perustuu omaisuuden määrään, ei tulovirtaan.

No ei se omaisuuskaan aina niin positiivista ole, jos siitä on paljon menoja. Jos on paljon omaisuutta, kalliita autoja ja purjeveneitä, muttei tuloja, voi nopeasti kääntyä rikkaasta köyhäksi.

Niin? Ei rikkaus ole mikään staattinen omaisuus. Useampikin

Jos tienaa enemmän kuin keskituloinen, alkaa kyllä olla rikas. En ymmärrä miksi jotkut rikkaat vähättelee sitä mitä on rikkaus, onko oikeasti rikkaat niin tottuneita suuriin summiin ja isoihin rahoihin ettei mikään tunnu missään? Jos on ylimmässä desiilissä, niin satavarmasti on rikas, samalla tavalla kuin alimpaan desiiliin kuuluva on köyhä, ja vielä toiseksi alimpaankin.

Vierailija
60/73 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Vuositulot bruttona 60000€. Yksinhuoltaja. Arjen kulut saa maksettua (pääkaupunkiseutu) mutta mitään matkoja ei tehdä. Tuntipalkka on h e*** tin huono koska työpäivät asiantuntijatyössä on pitkiä!! Verottaja vie julkisen sektorin tuhlattavaksi leijonanosan palkastani, siis rahasta, jonka pitäisi kuulua ensisijaisesti minulle ja lapsilleni.

Kaikki sosiaalituet saisi mun puolesta lakkauttaa tietyn kiintiön jälkeen niin että vuosikausia ei toisten kustannuksella voisi elellä. Vanhukset ja vammaiset on tietysti asia erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi