Läheinen kuoli, osaako joku neuvoa
Oli eläkeläinen ja sai eläkettä ja asumistukea, pitääkö asunto tyhjentää tämän kuun aikana vai miten tammikuun vuokra hoidetaan?
mistä asiaa voisi tiedustella? Tuskin kela näissä asioissa neuvoo?
Olisin erittäin kiitollinen jos joku osaisi kertoa.
Kommentit (210)
Kuinka tyhmiä ihmisiä mm täällä on?
Nämä saavat äänestää valtiollisissa vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että 98% vuokranantajista joustaa kuolintapauksessa. Esimerkiksi niin kuin joku jo kertoikin, että tammikuulta maksuun vain yhtiövastikkeen verran. Sen rahan saa tarvittaessa sossusta. Tai voi sen kuitata tammikuun asumistuestakin, kun ei Kela kuitenkaan ehdi sitä vielä poikkaista.
oho tämä oli minulle uutta. Mutta yritetään nyt varautua siihen että jos vuokranantaja ei tähän suostu.
Vainaja ei ollut toimeentulotuki asiakas niin voiko hän/kuolinpesä saada silti sieltä tukea?
Ap
Rettan sivuilta
Miten irtisanomisaika lasketaan ja kauanko se kestää?
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu. Asunnon irtisanomista ei tarvitse, eikä kannata jättää kuitenkaan kuun viimeiseen päivään, vaan vuokrasopimuksen voit irtisanoa minä päivänä tahansa. Esimerkiksi elokuun alussa irtisanottu vuokrasopimus päättyy siis syyskuun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt ihmeessä yhteys sinne kelaan. Hautajaisetkin on järjestettävä ja ne ne vasta maksaaakin.
Eipä se kela nyt taida siinä olla apuna. Hautaustoimistosta saa hyviä neuvoja.
Soita ihan ensimmäisenä sille vuokranantajalle ja selvität tilanteen. Ehkä ei tarvitse enää maksaa tammikuun vuokraa, jos vuokranantajalle näin sopii.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa huoneenvuokralakia te jankuttajat
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu.
olette kenties sitten aina sopineet jostain muusta jos olette maksaneet yhden kuukauden vuokran. Itse olen vuokrakämpissä joutunut aina maksamaan koko seuraavan täyden kuun vuokran.
Luepa ihan itse vaan. Keskity erityisesti kohtaan JOLLEI TOISIN SOVITA. Siitä ei ihan hirveän vaikea ole päätellä, että ratkaisevaa on se, mitä vuokrasopimukseen on kirjattu.
Ihmiset ovat kyllä aika kädettömiä jos ap:kin tuttuineen pohtii nyt asunnon irtisanomistakin tällaisella vimmalla. Edessä kaikki muut muodollisuudet. Miten niistä selviää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että 98% vuokranantajista joustaa kuolintapauksessa. Esimerkiksi niin kuin joku jo kertoikin, että tammikuulta maksuun vain yhtiövastikkeen verran. Sen rahan saa tarvittaessa sossusta. Tai voi sen kuitata tammikuun asumistuestakin, kun ei Kela kuitenkaan ehdi sitä vielä poikkaista.
oho tämä oli minulle uutta. Mutta yritetään nyt varautua siihen että jos vuokranantaja ei tähän suostu.
Vainaja ei ollut toimeentulotuki asiakas niin voiko hän/kuolinpesä saada silti sieltä tukea?
Ap
Miksi jankutat omia olettamiasi etkä ota puhelinta käteen ja soita? Sillähän se selviää, mikä on vuokranantajan kanta. Ei täällä kukaan sitä voi tietää, mutta lähtökohtaisesti asiat ovat yleensä sovittavissa. Jos eivät ole, sitten soitat huomenna sossuun.
Jos kuolinpesä on varaton niin ette te tosiaan mitään vuokraa joudu enää maksamaan. Kuolinpesän varoistakin maksetaan ensisijaisesti hautajaiskulut ja sitten muut.
Ilmoita vuokrananatajalle tilanne.
Ja jos vuokranantaja vaatii maksamaan tammikuun loppuun, miten olisi tammikuun puoliväli jolloin ehkä ehtisitte tyhjentääkin? Siis voi yrittää ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa huoneenvuokralakia te jankuttajat
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu.
olette kenties sitten aina sopineet jostain muusta jos olette maksaneet yhden kuukauden vuokran. Itse olen vuokrakämpissä joutunut aina maksamaan koko seuraavan täyden kuun vuokran.
Luepa ihan itse vaan. Keskity erityisesti kohtaan JOLLEI TOISIN SOVITA. Siitä ei ihan hirveän vaikea ole päätellä, että ratkaisevaa on se, mitä vuokrasopimukseen on kirjattu.
Viittasin lakiin huoneenvuokrasta. Me emme tiedä mitä kyseisessä tapauksessa sopimuksessa lukee mutta lain mukaan noin.
Ihmetyttää, että ei ymmärretä ottaa esille vainajan tekemää vuokrasopimusta, ja lukemaan sieltä mitä irtisanomisessa on kirjattu.
Tänne laitetaan viesti!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuolinpesä voidaan hakewa konkurssiin, jolloin vuokranantaja kuten kaikki muutkin velkojat jäävät nuolemaan näppejään. Mutta silloin kukaan ei myöskään saa yhtään mitään perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat kyllä aika kädettömiä jos ap:kin tuttuineen pohtii nyt asunnon irtisanomistakin tällaisella vimmalla. Edessä kaikki muut muodollisuudet. Miten niistä selviää?
en ole pohtinut irtisanomista ja sanoin jo kerran että aiheesta voisi tehdä oman ketjun. Halusin neuvoja tähän tilanteeseen ei nyt hirveästi kiinosta onko irtisanomisaika kuukausi vai kaksi viikkoa, kun emme pysty asuntoa tyhjentämään kuukauden loppuun mennessä ja varoja ei ole.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha vääntää irtisanomisajasta kun se on laissa miten se lasketaan. Ap heti huomenna soitto vuokranantajalle ja lisäksi kirjallisesti vuokrasopimuksen irtisanominen. Sitten hautajaisjärjestelyiden kimppuun ja yhteys sosiaalitoimeen.
Ei ole laissa, vaan vuokrasopimuksessa. Laissahan lukee "ellei toisin ole sovittu". Yllättävän vaikeaa tajuta noinkin yksinkertaista asiaa teille, jotka jankkaatte, että aina menee laissa ehdotetulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt ihmeessä yhteys sinne kelaan. Hautajaisetkin on järjestettävä ja ne ne vasta maksaaakin.
Ei Kela hoida tällaisia asioita. Vuokranantajan kanssa ne neuvotellaan.
Sitä minäkin mietin että kela ei varmasti näitä asioita hoida, mutta lähinnä mietittyttää juuri tuo että mistä raha tammikuun vuokraan, kukaan omainen ei pysty asuntoa tyhjentämään tässä ajassa joulukuun loppuun mennessä.
ap
Otat yhteyttä vuoranantajaan ja kysyt onko edesmennellä vuokralaisella vuokratakuita sisällä. Jos kuolinpesä on varaton/velkainen, niin sitten se on ja sellaiseksi se merkitään perunkirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela hoida tällaisia asioita. Vuokranantajan kanssa ne neuvotellaan.
Sitä minäkin mietin että kela ei varmasti näitä asioita hoida, mutta lähinnä mietittyttää juuri tuo että mistä raha tammikuun vuokraan, kukaan omainen ei pysty asuntoa tyhjentämään tässä
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika kuukausi eli kun irtisanot sopimuksen, vielä seuraavan kuun vuokra pitää aina maksaa. Mutta tässä tapauksessa ei tarvitse jos kuolinpesä on varaton tai velkainen.
Irtisanot nyt ja teillä on tammikuu aikaa tyhjentää asunto. Jos ei ole varaa maksaa tammikuun eli irtisanomisajan vuokraa, se merkitään perukirjaan vainajan velaksi. Velka ei periydy, joten jos vainajan kuolinpesä on negatiivinen eli velkainen, pesässä ei siis ole varaa maksaa velkoja pois, velka jää vuokranantajan tappioksi. Hautauskulut saa varaton sosiaalitukena.
Mutta jos viivytät tahallasi irtisanomista ja tulee useamman kuukauden vuokravelka, niin siitä voit itse joutua velkavastuuseen. Toimikaa nyt joulukuun puolella jotta ei tule kuin tammikuu vuokravelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän rahat saa kun myytte realisointiliikkeelle ne kamat
Ei kuolinpesän tavaroita saa myydä ennen perunkirjoitusta.
Tässä ajassa, kun ap jankkaa täällä, olisi jo soitettu vuokranantajalle moneen kertaan ja kaikkiin ap:n kysymyksiin olisi saatu paikkansa pitävä vastaus sitä kautta.
Ykkösprioriteetti on soittaa sille vuokranantajalla ja irtisanoa sopimus. Sen jälkeen tiedät, tarvitsetko sosiaalitoimen apua vai et. Ehdit vielä tänäänkin soittaa vuokranantajalle, joten teepä se heti niin on yksi asia pois alta.