Läheinen kuoli, osaako joku neuvoa
Oli eläkeläinen ja sai eläkettä ja asumistukea, pitääkö asunto tyhjentää tämän kuun aikana vai miten tammikuun vuokra hoidetaan?
mistä asiaa voisi tiedustella? Tuskin kela näissä asioissa neuvoo?
Olisin erittäin kiitollinen jos joku osaisi kertoa.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrasopimus irtisanotaan tänään, ei tarvitse maksaa koko tammikuun vuokraa, vaan ainoastaan 17.1. saakka. Eli mitä nopeammin asia hoidetaan, sitä vähemmän jää maksettavaa.
Kyllä se normaalisti on koko seuraavan kuun vuokra. Ainakin minulla aina ollut niin.
Jos irtisanomisaika on 1kk (kuten yleensä on), silloin aika on 1kk eikä 1,5kk.
Ei todellakaan mene noin. Tässä esim
netistä asian tiimoilta:
Irtisanomisaika. Vuokralaisen irtisanomisaika on yksi kuukausi. Aika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, ellei toisin ole sovittu
Todellakin menee noin. 1kk irtisamonisaika on 1kk irtisanomisaika. Se on sitten eri asia, jos vuokrasopimuksessa lukee tuo, mitä lainasit. Mutta se ei ole mikään automaatio. Esimerkiksi minulla on aina lukenut "irtisanomisaika 1kk" enkä tietenkään ole maksanut koko kuun vuokraa, jos olen irtisanonut asunnon esim. 15. päivä. Näihin ei ole mitään yleispätevää sääntöä, vaan kaikki on kiinni siitä, mitä vuokrasopimukseen on kirjattu.
Vuokranantajalla kannattaa kyllä kysyä asiasta, emme me kaikki ole täysiä k*päitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt ihmeessä yhteys sinne kelaan. Hautajaisetkin on järjestettävä ja ne ne vasta maksaaakin.
Ei Kela hoida tällaisia asioita. Vuokranantajan kanssa ne neuvotellaan.
Sitä minäkin mietin että kela ei varmasti näitä asioita hoida, mutta lähinnä mietittyttää juuri tuo että mistä raha tammikuun vuokraan, kukaan omainen ei pysty asuntoa tyhjentämään tässä ajassa joulukuun loppuun mennessä.
ap
Ei se vuokranmaksuvelvoite pääty joulukuun loppuun, vaikka saisittekin asunnon tyhjäksi. Joudutte silti maksamaan tammikuun vuokran ellei vuokrantaja tule vastaan siltä osin. Heti nyt vaan puhelin käteen ja yhteys häneen. Tai viimeistään huomenna, j
Vuokranantaja on se, johon otetaan yhteyttä. Jos se sopii, että asunto tyhjennetään joulukuun loppuun mennessä ja hän tietää, että vuokralainen on varaton, ei hän saa sitä tammikuun vuokraa mistään.
Perilliset eivät ole velvollisia maksamaan vainajan velkoja.
Oikeusaputoimistoon yhteys! Esim. Vuokraan ja hautajaiskulujen järjestelyyn saa sieltä apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat ikäviä asioita, kun surun keskellä pitää hoitaa käytännön asioita jotka eivät ole itselle tuttuja.
Vuokrasopimus pitää purkaa kuten normaalistikin, jos nyt laitatte ilmoituksen ei helmikuun vuokraa enää tarvitse maksaa (jos siis normaali kuukauden irtisanomisaika). Vuokranantajan kanssa voi varmaankin neuvotella tammikuun vuokran maksamisesta - itse vastaavassa tilanteessa sovittiin, että kuolinpesä maksaa yhtiövastikkeen verran jotten kuitenkaan vuokranantajana jää miinukselle. Jaksamista teille!
kiitos! Kuolinpesän osakas on täysin sokissa kuolemasta ja samoin me muut läheiset.
Olen melko varma että vuokranantaja haluaa vuokransa (yksityinen) toki hänelle ilmoitamme kuolemasta mutta tällä hetkellä vainajan tilillä on muutama kymppi. Eikä muita varoja.
ap
Älä oleta mitään, vaan ota puhelin käteen ja soita. Turhaan sinä ennakkoon vatvot, kun voi hyvinkin olla, että joustoa löytyy kun kyse on kuolintapauksesta. Joka tapauksessa sinun tai jonkun toisen on soitettava vuokranantajalle ja irtisanottava vuokrasopimus, joten samalla hoituu myös maksuasioista kysyminen.
Seurakunnan diakoniatoimi saattaisi voida neuvoa käytännön asioissa ja ehkä jopa avustaa.
Eiköhän rahat saa kun myytte realisointiliikkeelle ne kamat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat ikäviä asioita, kun surun keskellä pitää hoitaa käytännön asioita jotka eivät ole itselle tuttuja.
Vuokrasopimus pitää purkaa kuten normaalistikin, jos nyt laitatte ilmoituksen ei helmikuun vuokraa enää tarvitse maksaa (jos siis normaali kuukauden irtisanomisaika). Vuokranantajan kanssa voi varmaankin neuvotella tammikuun vuokran maksamisesta - itse vastaavassa tilanteessa sovittiin, että kuolinpesä maksaa yhtiövastikkeen verran jotten kuitenkaan vuokranantajana jää miinukselle. Jaksamista teille!
kiitos! Kuolinpesän osakas on täysin sokissa kuolemasta ja samoin me muut läheiset.
Olen melko varma että vuokranantaja haluaa vuokransa (yksityinen) toki hänelle ilmoitamme kuolemasta mutta tällä hetkellä vainajan tilillä on muutama kymppi. Eikä muita varoja.
Just näin. Vuokranantaja voi hyvinkin joustaa kuolintapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrasopimus irtisanotaan tänään, ei tarvitse maksaa koko tammikuun vuokraa, vaan ainoastaan 17.1. saakka. Eli mitä nopeammin asia hoidetaan, sitä vähemmän jää maksettavaa.
Kyllä se normaalisti on koko seuraavan kuun vuokra. Ainakin minulla aina ollut niin.
Sehän riippuu mitä siellä sopimuksessa lukee. Se voidaan laskea kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jolloin vuokrasopimus on irtisanottu.
Mikäli on vain mainittu että irtisanomisaika on kuukausi niin se lasketaan kuun viimeisestä päivästä. Riippumatta siitä minä päivänä
Väärin. Kuukausi on kuukausi ja lasketaan siitä päivästä, jolloin sopimus irtisanotaan. Jos haluat koko kuun vuokran, sinun pitää laittaa vuokrasopimukseen maininta, että irtisanomisaika lasketaan kuun lopusta. Jos et laita, laskeminen tapahtuu siitä päivästä, kun irtisanominen tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Oikeusaputoimistoon yhteys! Esim. Vuokraan ja hautajaiskulujen järjestelyyn saa sieltä apua.
Ei todellakaan. Vuokra-asia hoituu vuokranantajan kanssa ja hautauskulut sosiaalitoimen kanssa. Oikeusaputoimistolla ei ole mitään tekemistä kummankaan asian kanssa.
Vuokrasin aikoinaan asuntoani ja en missään nimessä olisi perinnyt enää tammikuun vuokraa tällaisessa tapauksessa.
Nyt soitto vaan heti vuokranantajalle.
Hautaustoimisto osaa myös varmasti neuvoa edullisimmat hautauskäytännöt viimeiselle matkalle. Hyvä, että läheisiä on, seremoniat helpottavat surua, vaikka kalliita ovat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt ihmeessä yhteys sinne kelaan. Hautajaisetkin on järjestettävä ja ne ne vasta maksaaakin.
Sitä minäkin mietin että kela ei varmasti näitä asioita hoida, mutta lähinnä mietittyttää juuri tuo että mistä raha tammikuun vuokraan, kukaan omainen ei pysty asuntoa tyhjentämään tässä ajassa joulukuun loppuun mennessä.
ap
Ei se vuokranmaksuvelvoite pääty joulukuun loppuun, vaikka saisittekin asunnon tyhjäksi. Joudutte silti maksamaan tammikuun vuokran ellei vuokrantaja tule vastaan siltä osin. Heti nyt vaan puhelin kät
Tottakai ilmoitamme vuokranantajalle että asukas on kuollut. Sanommeko siis samalla vain että emme pysty tyhjentämään asuntoa kuun loppuun mennessä ja vainajalla ei ole varas maksaa ensikuun vuokraa?!? Hienoa olisi jos hän tähän suostuisi mutta oletan että hänkin haluaa rahansa.
sitten ollaan taas samassa tilanteessa kuin nyt.
mutta ehkä soitamme sosiaalitoimeen huomenna jos sieltä osaisi joku neuvoa.
ap
Väittäisin, että 98% vuokranantajista joustaa kuolintapauksessa. Esimerkiksi niin kuin joku jo kertoikin, että tammikuulta maksuun vain yhtiövastikkeen verran. Sen rahan saa tarvittaessa sossusta. Tai voi sen kuitata tammikuun asumistuestakin, kun ei Kela kuitenkaan ehdi sitä vielä poikkaista.
Lukekaa huoneenvuokralakia te jankuttajat
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu.
olette kenties sitten aina sopineet jostain muusta jos olette maksaneet yhden kuukauden vuokran. Itse olen vuokrakämpissä joutunut aina maksamaan koko seuraavan täyden kuun vuokran.
Ihan turha vääntää irtisanomisajasta kun se on laissa miten se lasketaan. Ap heti huomenna soitto vuokranantajalle ja lisäksi kirjallisesti vuokrasopimuksen irtisanominen. Sitten hautajaisjärjestelyiden kimppuun ja yhteys sosiaalitoimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu mitä siellä sopimuksessa lukee. Se voidaan laskea kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jolloin vuokrasopimus on irtisanottu.
Mikäli on vain mainittu että irtisanomisaika on kuukausi niin se lasketaan kuun viimeisest
tämä ei ole ketjun aihe, teetkö oman aloituksen. Kiitos.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ei vainajan varoista eikä kenelläkään läheisellä ole varaa maksaa yhden kuukauden vuokraa?! Tuskin kyse kuitenkaan on tuhansista euroista. Samalla saa aikaa rauhassa tyhjentää asunnon.
Ensinnäkään kenenkään ei tarvitse sitä maksaa! Se on kuolinpesän murhe. Jos kuolinpesä on varaton, niin se on ikävä juttu vuokranantajalle. Kuolinpesän osakkaiden ei vuokraa tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoidakaan, mutta neuvovat, sitä varten ne on siellä töissä. Jos ei muualta saa rahaa jää kelan maksettavaksi.
Mikäli on vain mainittu että irtisanomisaika on kuukausi niin se lasketaan kuun viimeisestä päivästä. Riippumatta siitä minä päivänä tässä kuussa irtisanon asunnon.