Mikä vaivaa ihmistä joka sanoo työttömälle, että "mene vaikka kassalle tai hoitoalalle?"
Tajuaako toi ihminen, että kaikki ihmiset ei ole soveltuvia noihin töihin? Sama kuin sanoisin vaikka rekkakussille että "no hae kampaajaksi"
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti: Kyllähän jokainen osaa sen verran uhriutua että osaa julkisesti itkeä että en kykene mitään työtä tekemään jota perustellaan erilaisilla tekosyillä että saisi olla muiden elätettävänä ilman että tarvitsee ottaa vastuu omasta elämästä ja taloudesta
Kyllä meillä on ihan epikriisit ja lääkärin todistukset vaivoistamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuskymppinen pitkäaikaistyötön ei pääse sinne kauppaan kuormia purkamaankaan saati kassalle.
Höpö höpö. Kyllä vaan naapurin rouva pääsi yli 60-vuotiaana K-supermarkettiin töihin. Hän on todella hyvä työntekijä ja aina kohtelias ja iloinen. Kyllä se on ihan ihmisestä itsestään kiinni. Jos naamasta näkyy, että kalja on maistunut, niin ei kukaan palkkaa.
Kyllä se on ihan työnantajasta kiinni. Harva haluaa palkata yli 50v, saati yli 60v työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen sairaanhoitajan työssä ollut mitään kummallista.
Se oli arvostettu ammatti. Nykynuoret haluavat hoitoa ja palveluja 24/7, mutta itse eivät halua hoitotyötä tehdä.
Jokainen on kulttuurituottaja, koutsi, seksuaaliterapeutti tai näyttää pyllyä Only Fansissa.
Ennen ei kyllä ollut sairaanhoitajan työ tätä mitä nykyään. Ihmiset on ihan hirvittävän huonossa kunnossa niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja oireilu on jo sellaista, että useammin sitä pelkää itsensä kuin sen potilaan puolesta. Joskus aiemmin sitä kuoltiin eikä kituutettu petipotilaana vuosia, kun toimintakyky on nolla mutta hyvällä lääkityksellä henki pihisee. Sairaanhoitaja on kai vieläkin arvostettu ammatti ainakin juhlapuheissa, mutta kyllä se kunnioitus on paljolti hävinnyt ja enemmän vaan on uutisoitu siitä, miten käydään päälle kun yritetään auttaa. En ihmettele että vanhat hoitajat lähtee ja nuoria ei ala kiinnosta, vaan helpommin saa tilille täytettä vaikka sitten pyllyä näyttämällä. Jos tätä vuosia jaksaa, saa olla melkoinen työmotivaatio ja kutsumus, sekä rautainen ammattitaito mitkä pitää pinnalla. Kaikkea ei voi rahan takia loputtomiin sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä kertaa taas ketju, jossa työttömät selittää, mikseivät he voi tehdä töitä. Seuraavaksi sitten taas ketju, jossa haukutaan työnantajat.
Kerro nyt sitten onko sulle ookoo että sun lastasi tai vanhustasi hoitaa ihminen joka on vaikkapa täysin hoivavietitön, empatiakyvytön, inhoaa koskettaa muita ihmisiä, on lyhytpinnainen ja joka tavalla vaan sopimaton?
Sen ihmisen on vaan opeteltava peittämään todelliset tunteet. Kaikki asiakaspalvelutyötä tekevät toimivat niin. Koko päivän on naamalla hymyilevä maski. Samaa joutuvat hoitajatkin tekemään.
Ihan hoitajana tästä sivusta huutelen, että tuo "työnaama" on ihan eri juttu, kuin olla persoonaltaan ja toimintakyvyltään sopimaton alalle. Hymynaaman tarkoit
Jännästi naishoitajilta katoaa empatia potilasta kohtaan kun potilaana on mies jolloin sanotaan että kestä kuin mies ja tämä toimenpide tehdään ilman kivunlievitystä. Ja jos mies potilas sattuu olemaan niin huonossa kunnossa että näkee jo päällepäin että jostain syystä pyöritään tajunnan menetyksen rajamailla sitä potilasta revitään ja riuhdotaan samalla kun tiuskitaan käskyjä että se tajunta pitää palauttaa välittömästi potilaan toimesta että hoitajan työ olisi helpompaa tai näin ainakin pirkanmaalla miespotilaita kohdellaan
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ja en ymmärrä. Tiedän esim. työttömiä, jotka eivät "sovellu" käytännössä mihinkään työhön, koska eivät esim. jaksa keskittyä tai tykkää olla pitkään paikallaan. Työn pitäisi olla vaihtelevaa, mutta helppoa. Työajan pitäisi saada valita joustavasti esim. tehdä osapäivää jos ei jaksa. Ei sellaista olekaan. Kyllä se niin vaan on, että meillä on asiat liian hyvin, jos näillä perusteilla ei mene töihin.
Toisaalta taas en halua hoitoalalle sinne sopimattomia epäempaattisia tumpeloita, mutta johonkin kassalle kyllä melkein kuka tahansa pystyy, vaikkei se kivaa olekaan.
Ei noita töitä ole, mutta kun olen vierestä katsonut erään tällaista työtä tarvitsevan elämää niin pakko sanoa että ei se ole kummoista. Ei ne ihmiset keksi ongelmia työllistymistä vaikeuttamaan, vaan ihan oikeasti kärsivät siitä että ei pysty keskittymään, työtehtävät ei vastaa omaa työkykyä ja kokpäivätyö ajaa saikulle, kun ei pysty palautumaan vapaa-ajalla. Ainakin tuntemani ihminen haluaisi kovasti työllistyä, mutta minkäs teet kun soveltuvuus nykypäivän työelämään on olematonta eikä sairaseläkkeelle pääse.
Mä voin mielellään tulla teidän lapsia ja vanhuksia hoitamaan. Ai niin, mutta en pääsisi. No kaupan kassalle. Oho, ei mua sinnekään huolita. Mutta ei se mitään, pääasia että yrittää! 😅
On paljon hanttihommia, mitä voi tehdä ilman koulutusta kunhan vain viitsii ja on pakko. Itse olen ollut ravintoloissa, kahviloissa, kaupoissa, kioskilla, narikassa, vartijana, postilla, kassalla, ikkunoita pesemässä, siivoomassa, maalaamassa, pakkaamossa, hyllyttymässä ja tiskaamassa. Ihan kaikkea olen tehnyt kun vaan oli pakko opiskeluaikana. Vanhemmat eivät tukeneet ja opintolainaa en halunnut ihan älyttömiä määriä ottaa. Tekisin uudestaan mitä vaan, jos sellainen tilanne tulisi eteen, ettei mistään saa rahaa. Ei se ole niin kamalaa, kun vaan asennoituu siihen, ettei vaihtoehtoja ole. Ja nythän vaihtoehdot vähenee kun tuet tippuu ihmisillä.
Minulla on nyt oma yritys ja näkymät ihan hyvät. Olen aina ollut ahkera painamaan hommia, joten tuskin mihinkään pulaan joudun. Suosittelen opiskelemista kaikille. Etsikää se oma juttu ja pyrkikää siihen joka hetki.
Tyhmää ehdottaa hoitoalalle hakeutumista, kun ei se sovi kaikille, mutta aika moni voi olla töissä ruokakaupassa. Varsinkin jos on kyse jostain isosta marketista, kuten Prisma tai Citymarket, niin siellä voi vaikka hyllyttää tavaroita jos ei ole esim. Kielitaitoa kassatyöskentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin monen hoitajan ja kaupan työntekijän kanssa seurustellut sekä vähän aikaa terveysalan töitä tehneenä voi hyvillä mielin sanoa että kumpikaan työ ei vaadi mitään erityisiä taitoja ja molemmat työt kykenee tekemään jos omaa vähänkin järkeä ja osaa tehdä ihan perus asiat mitä elämältä vaaditaan
Hei
Ei voi tehdä
Terveisin leikkaussalissa työskentelevä hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kyllähän jokainen osaa sen verran uhriutua että osaa julkisesti itkeä että en kykene mitään työtä tekemään jota perustellaan erilaisilla tekosyillä että saisi olla muiden elätettävänä ilman että tarvitsee ottaa vastuu omasta elämästä ja taloudesta
Kaikkihan sen tietää että Suomessa lääkäreiltä saa puhuttua diagnoosin kuin diagnoosin jos omistaa hyvät puhujan lahjat.
Vai väitätkö että et tunne yhtään ihmistä joka olisi saanut lääkäriltä puhuttua sitä lääkettä tai diagnoosia mitä itse haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin työtön tajuaa sen että kun nirsoilee työpaikoista sanoo ihan suoraan työläiselle että sinun pitää elättää minua sinun työn tuloksella kun minä en ole löytänyt vielä työpaikkaa joka olisi juuri täsmälleen sitä mitä minä haluan kun en muuta suostu tekemään.
Ei se ole nirsoilua, jos etsii sellaista työtä joka on itselle sopivaa (koulutus, osaaminen, fyysinen toimintakyky, kielitaito jne.).
Jos tällaista työtä ei ole tarjolla, kyllä se menee nirsoilun piikkiin, jos mikään muu ei kelpaa.
Miten te voitte olla noin *rpoja? Yksi kirjoittaa fyysisestä toimintakyvystä ja sinä tolppana et vaan tajua... Lue silimälläs, eläkä persereiälläs...
Fyysinen toimintakyky on melko laaja käsite, kun puhutaan eri ammateista. Ei kaikki ammatit vaadi loistavaa fyysistä kuntoa. Pyörätuoliakin käyttäviä on työelämässä.
Edelleen, töihin ei vain mennä. Siinä välissä on rekrytoija joka päättää onko kys.henkilö sopiva kyseiseen työhön vai ei. Vai voiko työtön vain mennä johonkin firmaan, huutaa ovella että nyt tultiin töihin. Näinhän nää " Menkää töihin"- hallusinoijat kuvittelevat.
"Jännästi naishoitajilta katoaa empatia potilasta kohtaan kun potilaana on mies jolloin sanotaan että kestä kuin mies ja tämä toimenpide tehdään ilman kivunlievitystä. Ja jos mies potilas sattuu olemaan niin huonossa kunnossa että näkee jo päällepäin että jostain syystä pyöritään tajunnan menetyksen rajamailla sitä potilasta revitään ja riuhdotaan samalla kun tiuskitaan käskyjä että se tajunta pitää palauttaa välittömästi potilaan toimesta että hoitajan työ olisi helpompaa tai näin ainakin pirkanmaalla miespotilaita kohdellaan"
Kai olet ottanut yhteyttä potilasasiamieheen ja tehnyt sinne kantelun huonosta kohtelusta ja riittämättömästä kivunhoidosta? Erittäin ikävää, että olet joutunut tuollaisen kokemaan, mutta älä nyt hyvä ihminen yleistä tuota koskemaan kaikkia naishoitajia, kun alalla on tuhansia työntekijöitä ja enemmistö on ihan empaattisia ja ammattitaitoisia. Aiheeseen liittyen voisi olla hyvin mahdollista, että kohdallesi on osunut tällainen alalle täysin sopimaton ihminen, jollaiset ilmeisesti ovat tervetulleita työllistymään hoitoalalle sieltä kotisohvilta tukiensa parista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidän muiden pitää elättää ihmisiä jotka eivät ole riittävän kyvykkäitä heidän unelma-alalleen? Kyllä silloin voi mennä töihin ihan vaan johonkin jos ainut mikä kiinnostaa olisi helikopterilentäjä mutta äly ja näkökyky ei riitä juuri siihen.
Unelma-ammatin ja sen, ettei oikeasti sovellu jollekin alalle, välillä on paljon muuta. Juuri sitä, mitä ehkäpä useimmat ihmiset tekevät työkseen. Harvempi on oikeasti ihan unelma-ammatissaan ja harvempi myös on työssä johon ei yhtään sovellu ja joka ei suju. Usein on, ja onkin hyvä olla, jonkinnäköistä soveltuvuutta hommaan jota tekee, jotta siitä pystyy suoriutumaan asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä kertaa taas ketju, jossa työttömät selittää, mikseivät he voi tehdä töitä. Seuraavaksi sitten taas ketju, jossa haukutaan työnantajat.
Kerro nyt sitten onko sulle ookoo että sun lastasi tai vanhustasi hoitaa ihminen joka on vaikkapa täysin hoivavietitön, empatiakyvytön, inhoaa koskettaa muita ihmisiä, on lyhytpinnainen ja joka tavalla vaan sopimaton?
Sen ihmisen on vaan opeteltava peittämään todelliset tunteet. Kaikki asiakaspalvelutyötä tekevät toimivat niin. Koko päivän on naamalla hymyilevä maski. Samaa joutuvat hoitajatkin tekemään.
Ihan hoitajana tästä sivusta huutelen, että tuo "työnaama" on ihan eri juttu, kuin olla persoonaltaan ja toim
Heh, No etpä tiedä millaista on naisena synnyttää. Kuulostaa just tuolta. Ei ole ollenkaan erilaista miten miehiä kohdellaan vs miten naisia kohdellaan.
Kuka haluaa sosiopaatin hoitoalalle tai kassantyöntekijäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin monen hoitajan ja kaupan työntekijän kanssa seurustellut sekä vähän aikaa terveysalan töitä tehneenä voi hyvillä mielin sanoa että kumpikaan työ ei vaadi mitään erityisiä taitoja ja molemmat työt kykenee tekemään jos omaa vähänkin järkeä ja osaa tehdä ihan perus asiat mitä elämältä vaaditaan
Hei
Ei voi tehdä
Terveisin leikkaussalissa työskentelevä hoitaja
Kyllä se sinun itsekin pitää tietää että leikkaussalihoitajan työ ei ole perushoitajan työtä vaan se vaatii erikoistumista sinne leikkaussaliin.
Vai väitätkö tosissasi että päivystyshoitajan työ ja leikkaussalihoitajan työ on vaatimuksiltaan samanlaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan sen tietää että Suomessa lääkäreiltä saa puhuttua diagnoosin kuin diagnoosin jos omistaa hyvät puhujan lahjat.
Vai väitätkö että et tunne yhtään ihmistä joka olisi saanut lääkäriltä puhuttua sitä lääkettä tai diagnoosia mitä itse haluaa?
Tunnen montakin. Olen hoitaja, ja nähnyt työssäni monenlaista yrittäjää. Ei todellakaan saa ainakaan julkisella puolella läkäriltä puhumalla mitä tahansa lääkettä tai diagnoosia. Osa yksityisistä on hövelimpiä, koska kyse on enemmän rahasta ja potilastyytyväisyys on tärkeää, mutta en sanoisi että yksityiselläkään ihan mitä tahansa saa, ainakaan kaikilta.
Kassalle ei päästää henkilöä, joka kovin hermoilee ja ei pysty työskentelemään kiireessä tai kun on paljon ihmisiä. Tai on kovin töykeä ja epäsosiaalinen, sosiaalisesti kömpelö.
Hoitoalalle ei voi päästää huolimatonta, välinpitämätöntä, ilkeää tms. Jos pyörtyy kun näkee verta ja eivoi sietää neuloja. Täytyy olla myös nopea ja fyysisesti hyvässä kunnossa. Jos on liian empaattinen niin vie työasiat yksityiselämäänsä, palaa loppuun helposti.
Itse pystyisin kassalle mutten hoitoalalle.