Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vaivaa ihmistä joka sanoo työttömälle, että "mene vaikka kassalle tai hoitoalalle?"

Vierailija
17.12.2023 |

Tajuaako toi ihminen, että kaikki ihmiset ei ole soveltuvia noihin töihin? Sama kuin sanoisin vaikka rekkakussille että "no hae kampaajaksi"

Kommentit (187)

Vierailija
141/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä minua vaivaa? Minä nimittäin ajattelen, että mene vaikka kassalle tai hoitoalalle".

Tai ainakin niihin pitää yrittää päästä jos on työtön. Ja ainakaan tarjottua työtä ei pidä torjua ja valita tuilla elämistä.

Jos on sairas - ei työkykyinen, niin se on eri asia. Tarkoitan työkykyistä työnhakijaa. 

Ei ole yksiselitteistä työkykyistä työnhakijaa. Työkykyä ei lasketa niin, että voit tehdä kaikkia eri ammatteja, tai et voi tehdä mitään. Työkyky lasketaan niin, että voit tehdä alaa A 100 prosenttia, alaa B 80 prosenttia, alaa C 20  prosenttia ja alaa D 0 prosenttia. Eli alan D työkyvytön hakija voi hakea alaa A, jossa hänen terveysongelmansa eivät ole haitaksi.

Tässä tullaan näihin elämän realiteetteihin, jotka rajoittavat sitä mitä työtä voi tehdä. Eikä se työnantajakaan halua sellaista työntekijää, joka ei hänen alallaan suoriudu työtehtävistä.

Vierailija
142/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vaivaa työtöntä joka ei suostu ottamaan työtä vastaan joka ei ole täsmälleen sitä mihin on kouluttautunut ja jota haluaisi tehdä?

Työ kuin työ ja palkka kuin palkka joka ainakin laskee pummittavaa tukisummaa. 

Ihan jokainen pystyy tekemään jotain työtä. Suomessa työskentelee kehityvammaisia ja halvaantuneitakin mutta työttömät ei kykene tekemään juuri mitään työtä

Tässä ketjussa on nimenomaan tuotu esille sitä, että kullakin on vaivansa ja kaikille ei sovi juuri myyjä tai lähäri. Sen sijaan joku muu homma voi sopia. Outoa, että sinäkin halusit tuoda negaa esille. Niillä muutamalla työhaluttomalla hampuusilla 260 000 työttömän joukossa ei ole mitään merkitystä.

Kun olisikin vain kyseessä muutama 260 tuhannesta kun todellisuudessa tuo luku on aivan järkyttävästi suurempi kuin vain muutama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä varmaan lopulta aika pieni ihmisryhmä ketä on työttömänä silkkaa laiskuuttaan. Harva jaksaa oikeesti pienellä rahalla elellä päivästä toiseen vaan lojuen jos on pää ja kroppa kunnossa. 

Eiköhän suurimmat ongelmat ole päihderiippuvuus, vakavat mielenterveyden ongelmat tai molemmat. 

Sit tietysti pimeet työt joita mieluummin tehdään pienemmällä vaivalla kuten seksityö, sitä on suhteellisen helppo tehdä pimeänä ainakin naisilla. Toki seksityöläisistäkin suomessa valtaosalla on päihdeongelma.

Vierailija
144/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Pointti olikin siinä että aina löytyy lääkäreitä että saa haluaman diagnoosin niin sitä diagnoosia on aivan turha käyttää tekosyynä että jotain työtä ei voi tehdä

Tuo on jo rajatylittävän huipputörkeää. Sinä ainakin tarvitsisit diagnoosin ja lääkkeet, käy vaihtamassa, jos entiset eivät toimi.

Tätä juuri tarkoitin diagnoosin saa tuntemattomiltakin joilla ei ole edes lääketieteen koulutusta niin sen diagnoosin taakse ei voi piiloutua kieltäytymään töistä

Vierailija
145/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kenelläkään ei ole mitään oikeutta tuomita toisen työttömyyttä. Et voi tietää miksi joku oikeesti on työtön ja yleensä se on joku muu syy kuin pelkkä laiskuus.

Vierailija
146/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jos ei kassalle niin vaikka hyllyttämään tai varastoon.Kaikille joku työ sopii,ellei ole oikeasti sairas (silloin pääsee varmaan työkyvyttömyys eläkkeelle?).Kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija
147/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kyllähän niitä hoitajan työhän soveltuvia on. Valmiiksi kouutettujakin ja osaavia. Lähtevät kuitenkin alalta joukkioittain, kun työolosuhteet ja ehdot on niin huonot. Sun ratkaisu on siis palkata alalle soveltumattomia sinne tunaroimaan. Keksitkö millään mitään muuta vaihtoehtoa, jolla tätä ongelmaa voisi ratkaista ja saisimme osaavat soveltuvat hoitajat pysymään alalla ja alalle soveltuvat kandidaatit hakeutumaan ja kouluttautumaan niihin hommiin...

Monet ovat myös valittaneet huonosta työilmapiiristä ja harjoittelijoista ei halua jäädä alalle, koska heitä on kohdeltu huonosti. Tällaiset asiat pitäisi laittaa kuntoon. Niin kauan kun näihin asioihin ei tartuta, ei muutostakaan tule. Hallituksen pitäisi panostaa ongelman juurien selvittämiseen ja korjaamiseen.

Vierailija
148/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että mielelläni tekisin jotakin panostaakseni yhteiskuntaan, vaikka sitten sitä kassan hommaa. Sekin on tärkeää työtä. Vaikka saisinkin tukiaisina ehkä saman tai melkein saman, haluan osallistua veronmaksuun tai ylipäätään siihen, että jokainen antaa työpanoksensa (toki on syitä, että työpanosta ei voi antaa, kuten sairastumisen, mutta en nyt puhu niistä). Haluaisin myös, että minulla olisi yhteisö. Lisäksi haluan oppia jatkuvasti kokemuksistani ja uskoisin, että kassallaa oppisi vaikka mitä. 

Ja oletko tällä hetkellä itse työtön vai työssä?

Vierailija
149/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kenelläkään ei ole mitään oikeutta tuomita toisen työttömyyttä. Et voi tietää miksi joku oikeesti on työtön ja yleensä se on joku muu syy kuin pelkkä laiskuus.

Aivan. Kas kun näillä menkää töihin -huutelijoilla, eikä hallituksella ole mitään halua vilkaista niitä syitä.

Vierailija
150/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle jolla on neljä tervettä raajaa löytyy töitä, jos ei ole liian nirso. Esimerkiksi maatalouslomittajista on niin kova pula, että siviilipalvelusmiehiä on suunniteltu käytettäväksi lomittajina. Samoin henkilökohtaisista avustajista ja lähihoitajista on pulaa. Yhteiskunta ei voi toimia niin, että jokainen tekee vain omaa untelmajuttuaan, en itsekään tee sitä, vaan sellaista, mistä maksetaan.

Kiitos sinulle, että mainitsit terveet raajat. Olen itse puolikuntoinen, mutta voin silti tehdä niitä töitä, joille minulla on koulutus. Valitettavasti en ole päässyt töihin. Työpaikkaa hakee aina muutkin kuin minä.

Vierailija
151/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekkamiehille on töitä, niistä on pula samoin bussikuskeista. Täällä eivät saa edes koulutuksia täyteen, kun ei ilmeisesti työttömillä nappaa nuokaan hommat. Mitä niille pitäisi sanoa ? 

ei oo ajokorttia tai edes varaa sellaiseen työttöämänä

Vierailija
152/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että hoitoalalla kaikki on jotain hoivaviettisiä tyttösiä tai reippaita miehiä? Meillä olis loppuneet hoitajat jo ajat sitten ellei sinne otettais lähes kaikkia kynnelle kykeneviä.

Mulla on amk-koulutus, jolla en työllistynyt. Katson vieläkin sen alan töitä välillä, mutta olen ottanut asenteekseni sen, että minä en paskaperseitä pelkää. Tämä on nyt mun työmarkkina-arvo.

Jos sun tuki- ja liikuntaelimistö on edes kohtalaisessa kunnossa etkä lyö/huuda takaisin, jos sua haukutaan ja lyödään, niin ei muuta ku lähäriksi!

Itse hoidan vanhuksia, mutta muitakin työpaikkoja on. Ei tarvitse olla edes sosiaalinen, eivät he aina edes kommunikoi mitenkään. Normaali ajatus siitä, miten haluaisit itseäsi hoidettavan, riittää. 

Mun työhön kuuluu eniten kävelyä, mua se ei haittaa, jalkoihin ei satu, mutta se kannattaa tietty tiedostaa. Yritän tehdä ihan lihaskuntoharjoituksia, jotta työkyky pysyis.

Olisi kyllä tämän hallituksen aika korjata hoitajien työturvallisuusasiat. Voisi houkutella enemmän työn tekijöitä.

Vierailija
153/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyyshän sellaista vaivaa, joka käskee työttömän mihin tahansa vapaana olevaan työpaikkaan, välittämättä tai tietämättä mitään hänen osaamisestaan ja koulutuksestaan.

Jos osaamisesta ja koulutuksesta huolimatta ei saa töitä on haettava muuta.Ei voi olla niin että kouluttaututaan kaikenmaailman tyhjänpäiväisiin ammatteihin ja sitten kun töitä ei saakaan ollaan tukia vaatimassa ."kun mä olen niin koulutettu."

Se on niin päin, että meitä korkeakoulutettuja ei huolita enää duunarinhommiin, vaikka meillä olisi ammatilliset perustutkinnot käytynä myös.

Vierailija
154/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työttömät eivät ole ko. aloille soveltunattomia. 

Eivät tietenkään ole. Toisaalta ihmisiä rampautetaan valtava määrä pois työmarkkinoilta kiusaamisen kautta. Sitä tekevät niin peruskoululaiset ja lukiolaiset toisilleen, vanhemmat lapsilleen, kuin työpaikoissa työntekijät ja esimiehet toisilleen. Pitäisi kasvattaa vahvoja nuoria ja aikuisia, jotka uskovat itseensä ja tekemiseensä.

Vierailija
155/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon hanttihommia, mitä voi tehdä ilman koulutusta kunhan vain viitsii ja on pakko. Itse olen ollut ravintoloissa, kahviloissa, kaupoissa, kioskilla, narikassa, vartijana, postilla, kassalla, ikkunoita pesemässä, siivoomassa, maalaamassa, pakkaamossa, hyllyttymässä ja tiskaamassa. Ihan kaikkea olen tehnyt kun vaan oli pakko opiskeluaikana. Vanhemmat eivät tukeneet ja opintolainaa en halunnut ihan älyttömiä määriä ottaa. Tekisin uudestaan mitä vaan, jos sellainen tilanne tulisi eteen, ettei mistään saa rahaa. Ei se ole niin kamalaa, kun vaan asennoituu siihen, ettei vaihtoehtoja ole. Ja nythän vaihtoehdot vähenee kun tuet tippuu ihmisillä. 

Minulla on nyt oma yritys ja näkymät ihan hyvät. Olen aina ollut ahkera painamaan hommia, joten tuskin mihinkään pulaan joudun. Suosittelen opiskelemista kaikille. Etsikää se oma juttu ja pyrkikää siihen joka hetki.

Ja tämä kaikki tapahtui millä vuosikymmenellä. Työelämä ja sen vaatimukset on muuttuneet aikalailla viime vuosikymmeninä. Joka työpaikkaan on moninkertainen määrä hakijoita. Ei niihin töihin todellakaan nykyään vaan mennä. Ilman koulutusta muut hakijat todellakin menee ohi. Kouluttamatonta ei nykyään palkata juurikaan yhtään mihinkään, eikä ole useinkaan mistään viitsimisestä kiinni. Toki oma aktiivisuus ja sinnikkyys auttaa ja joku onnekas sitten voi onnistuakin. Mutta eivät kaikki aktiiviset yitteliäätkään ja kaikissa ruumiin ja sielun voimissa olevatkaan onnistu saamaan esim niitä töitä. Saati sitten jos on jotain rajoitteita, esim. sairauksia...

Kiva että sulla on mennyt hyvin. Voisit kuitenkin vähän laajentaa ja päivittää käsitystäsi elämän ja ihmisten moninaisesta todellisuudesta ja tilanteista ja myös nykypäivän työelämästä. Se on helppo huudella vähän ymmärtämättömän ylimielisesti kun itsellä on onnistunut aika hyvin. Moni kaltaisesti ymmärtää vasta ne muutkin puolet asioista kun sattuukin se isompi (oman vallan ulkopuoinen) vastoinkäyminen omalle kohdalle, jota ei noin vaan pystykään ratkaisemaan ja oikaisemaan vaan omalla sinnikkyydellä, taikka menettää terveyden ja toimintakykyään eikä kykenekään enää samanlaiseen tarmokkuuteenkaan kuin ennen tms.

Vierailija
156/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realismin puute. Tuollaisen voisi ottaa mukaan katsomaan kun menen sinne kaupan kassalle tai lähihoitajaksi. Ehkä hän huomaisi ettei sinne noin vain mennä. Mukaan tuollainen on saatava kuitenkin katsomaan millaista on oikean työttömän elämä.

Vierailija
157/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin työtön tajuaa sen että kun nirsoilee työpaikoista sanoo ihan suoraan työläiselle että sinun pitää elättää minua sinun työn tuloksella kun minä en ole löytänyt vielä työpaikkaa joka olisi juuri täsmälleen sitä mitä minä haluan kun en muuta suostu tekemään.

Ei se ole nirsoilua, jos etsii sellaista työtä joka on itselle sopivaa (koulutus, osaaminen, fyysinen toimintakyky, kielitaito jne.). 

Jos tällaista työtä ei ole tarjolla, kyllä se menee nirsoilun piikkiin, jos mikään muu ei kelpaa. 

Miten te voitte olla noin *rpoja? Yksi kirjoittaa fyysisestä toimintakyvystä ja sinä tolppana et vaan tajua... Lue silimälläs, el

"Fyysinen toimintakyky on melko laaja käsite, kun puhutaan eri ammateista. Ei kaikki ammatit vaadi loistavaa fyysistä kuntoa. Pyörätuoliakin käyttäviä on työelämässä."

Kyllä, esim. pyörätuoliakin käyttävä voi olla työelämässä siinä HÄNELLE SOVELTUVASSA TYÖSSÄ ja tietenkin hän hakee vain iteselleen soveltuvia töitä näiden rajoitteidensa puitteissa. Esim. tavallinen lähihoitajan hoitotyö taitaa olla häneltä aikalailla poissuljettu homma. 

Vierailija
158/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin työtön tajuaa sen että kun nirsoilee työpaikoista sanoo ihan suoraan työläiselle että sinun pitää elättää minua sinun työn tuloksella kun minä en ole löytänyt vielä työpaikkaa joka olisi juuri täsmälleen sitä mitä minä haluan kun en muuta suostu tekemään.

Ei se ole nirsoilua, jos etsii sellaista työtä joka on itselle sopivaa (koulutus, osaaminen, fyysinen toimintakyky, kielitaito jne.). 

Jos tällaista työtä ei ole tarjolla, kyllä se menee nirsoilun piikkiin, jos mikään muu ei kelpaa. 

Miten te voitte olla noin *rpoja? Yksi kirjoittaa fyysisestä toimintakyvystä ja

Vastasit nyt täysin asian vierestä. Ei ollut puhetta lähihoitajan työstä, vaan yleisesti töistä, mitkä soveltuu fyysisesti rajoittuneille. 

Vierailija
159/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin valituksia sosiaalisista tilanteista. "Ei katsonut silmiin." "Ei hymyillyt." "Mikä sitä vaivaa?" Lähihoitajana kaikki asiat tulisi niin iholle, että saisin työuupumuksen tai masennuksen. Sitten terapiassa joutuisi käsittelemään itselleen sopimatonta ammatinvalintaa. T. Nepsy nainen

Vierailija
160/187 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä joka kehottaa töihin, vaivaa se että loisit hänen rahoillaan. Olet lokki ja pummi, arvoton vätys.

Sinähän se olet, koska et itsesi jumalan tasolle nostaneena työllisenä ratkaisemaan miten 250 000 ihmiselle saadaan työpaikka. Avoimia kokopäiväisiä työpaikkoja on alle 8000. Tämän pitäisi olla sinulle helppo nakki.