Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniminiän jouluruokien laitto

Vierailija
17.12.2023 |

Olen jo sairaseläkkeellä rannekulumien takia. Poika on tulossa jouluksi useammaksi päiväksi vaimonsa kanssa , joka on vegaani. Ehdotin, että jos miniä tekisi joulun ne ruuat joihin ei tule suoraan lihaa. Eli laatikot ja karjalanpiirakat. Minä hoitaisin sitten kinkun ja karjalanpaistin.

En vain osaa ja jaksa lähteä säätämään, miten immelletty perunalaatikko tai porkkanalaatikko tehdään ilman kulutusmaitoa/kermaa johonkin kaurajuomaan. Sehän olisi pakko tehdä joku testiannos eka, että tuleeko kunnollista. Ja sama juttu niiden karjalanpiirakoiden kanssa. Puuro, voitelut jne. Vielä nämä ranteetkin niin kipeänä.

Nyt on kauhea sota sitten! Miniä suuttunut, kun joutuisi jouluksi laittamaan jotain koko porukalle. Sanoo, ettei tarvitse mitään. Uhkailevat etteivät etteivät tule ollenkaan, jos joutuvatkin jotain laittamaan jne. Ehdottaa, että minä teen ihan normaalit jouluruuat ja hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita. Mikä tässä on niin hankalaa?

Ovatko muut saaneet näitä nykynuoria laittamaan ruokaa jouluksi?

Kommentit (237)

Vierailija
161/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti näitä iänikuisia miniä-provoja. 

Vierailija
162/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jollain on edes aikaa mennä viettämään joulua jonkun luo kuudeksi päiväksi? Ei sillä, provohan tämä on.

Tulevat 500 km päästä ja poika samalla näkee lapsuuden koulukavereitaan, kun se on täältä kotoisin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jollain on edes aikaa mennä viettämään joulua jonkun luo kuudeksi päiväksi? Ei sillä, provohan tämä on.

Nuorilla opiskelijoilla on pitkät lomat joulun aikaan.

-ohis

Vierailija
164/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aikuisia lapsia jotka menevät jouluksi iäkkäillekin vanhemmille passattavaksi. itse olen hoitanut perheen joulut jo 30-vuotiaasta lähtien niin että äitini ei ole tarvinnut tehdä mitään.

Miehen sukulaisilla jos vietän joulun niin vien omat ruokani ja tarjoan maistiaisia halukkaille.

t.vegaani

Vierailija
165/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan laatikot ovat paljon parempia kuin itse tehdyt, kun ennen uuniin laittoa sekoittaa joukkoon kuohukermaa ja laittaa päälle monta nokaretta voita. Tämä avasjallekin vinkiksi.

Koska vegaanius ei ole allergiaa, vaan syömishäiriö tätä sairautta ei pidä ruokkia.

Vierailija
166/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset järkeä nyt siihen joulun valmisteluun ja viettoon  joulu ei ole mistään laatikoista ja ruoista kiinni. Ei ainakaan pitäisi olla.

Vierailija
167/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan laatikot ovat paljon parempia kuin itse tehdyt, kun ennen uuniin laittoa sekoittaa joukkoon kuohukermaa ja laittaa päälle monta nokaretta voita. Tämä avasjallekin vinkiksi.

Koska vegaanius ei ole allergiaa, vaan syömishäiriö tätä sairautta ei pidä ruokkia.

Jostain kaupan valmiista porkkanalaatikosta saa parempaa, kun siihen sekottaa kuohukermaa ja paistaa uunissa uudestaan. Joo. Voi helposti feikata, että tein muka itse. Mutta ei siitä parempaa tule kuin itsetehdystä! Eikä imellettyyn perunalaatikkoon laiteta kermaa kyllä ollenkaan!

Vierailija
168/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vegaanisena. Imelletty perunalaatikko voi jäädä saamatta.

-Kymppi porkkana-, bataatti- tai punajuurilaatikko tarvitsee vain sulatuksen ja lämmityksen:

https://kymppi.fi/tuoteryhma/joululaatikot/

-Pykälää isommalla vaivalla näistä:

https://kymppi.fi/tuoteryhma/juuressoseet/

Näitä löytyy ainakin isompien kauppojen pakastealtaasta.

Samoin kaupoista löytyy ainakin tätä HoviRuoka Vege riisipiirakkaa

https://hoviruoka.fi/tuotteet/riisipiirakka-4-x-60-g

Vierailija
169/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset järkeä nyt siihen joulun valmisteluun ja viettoon  joulu ei ole mistään laatikoista ja ruoista kiinni. Ei ainakaan pitäisi olla.

Suurimmalle osalle ihmisistä joulussa tärkeintä on yhdessä olo ja nimenomaan se ruoka! Ei suinkaan lahjat, pukki, kuusi, saati sitten jumalanpalvelukset!

Vierailija
170/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.

Ilkeys ja riitaisuus huokuu joka lauseesta.

Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?

Ap.

Oikein huokuu rakkaus ja lämmin joulutunnelma tuosta joulunvietosta! Minkä helkkarin takia pitää viettää joulua ihmisten kesken joille se on lähinnä pakkopullaa? Miksei kaikki kotonaan niin ei ranteet tai mitkään muutkaan rasitu!

Vierailija
171/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain nyt sovittua sen toisen miniän kanssa. Eli toisen poikani vaimon. Hän tulee minulle päiväksi auttamaan laatikoiden paistossa ja karjalanpiirakoiden kanssa ennen joulua. Ihmetteli kyllä hänkin sen toisen miniän asennetta!

Tällä miniällä on omakin joulu laitettavana, kolme pientä lasta joiden perään katsoa ja yhtä vielä imettää. Mutta onneksi sanoi, että tottakai tulee vanhaa ihmistä auttamaan, kun tietää minun ranteet.

Suunniteltiin, että tehdään nyt ihan normaalit laatikot kulutusmaidolla, kermalla ja kananmunalla. Ja ihan normaalit oikeat karjalanpiirakat. Ilmotellaan sille vegaaniminiälle, että jos ei auttaminen joulun laitossa kiinnosta, niin tuokoon omat ruuat.  Minä hänen takiaan kaksia ruokia tee, jos hän ei voi itse niissä auttaa.

Joten tämä on nyt ratkennut!

Nyt alkaa hieman suupieliä jo nykiä... Toivon että ranteiden tietäminen jää elämään av:lle raikkaiden voileipien ja jauhenlihan pesemisen rinnalle 😀 

Vierailija
172/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.

Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?

Ap.

Siis aloituksessa valitit sitä, ettet saa tehdä laatikoita niin kuin ennen, ei-vegaanisina. Miniä sitten ehdotti, että tuo vegaaniruoat mukanaan ja sinä teet laatikot niin kuin aina ennenkin. Ongelma ratkaistu? Ehei!

Niin nyt onkin ongelma se, että joudut tekemään ruoat ylipäänsä? Mitäpä jos soittaisit nyt niille jouluvieraille, joka ikiselle, että hei, jaetaan ruoanlaittovastuu kun itsellä on NIIIN KIPEÄT RANTEET ja RAHAT LOPPU, ettei kykene kaikkea yksin hoitamaan. Turha sitä vegaaniutta tästä syyttää, jos ongelma on ihan muualla. 

Vierailija
173/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain nyt sovittua sen toisen miniän kanssa. Eli toisen poikani vaimon. Hän tulee minulle päiväksi auttamaan laatikoiden paistossa ja karjalanpiirakoiden kanssa ennen joulua. Ihmetteli kyllä hänkin sen toisen miniän asennetta!

Tällä miniällä on omakin joulu laitettavana, kolme pientä lasta joiden perään katsoa ja yhtä vielä imettää. Mutta onneksi sanoi, että tottakai tulee vanhaa ihmistä auttamaan, kun tietää minun ranteet.

Suunniteltiin, että tehdään nyt ihan normaalit laatikot kulutusmaidolla, kermalla ja kananmunalla. Ja ihan normaalit oikeat karjalanpiirakat. Ilmotellaan sille vegaaniminiälle, että jos ei auttaminen joulun laitossa kiinnosta, niin tuokoon omat ruuat.  Minä hänen takiaan kaksia ruokia tee, jos hän ei voi itse niissä auttaa.

Joten tämä on nyt ratkennut!

No sitähän se vegaaniminiä sulle alunperin ehdotti, että teet niinkun ennekin ja hän tuo omat ruoat!! Miten se sitten ei kelvannut?! Voi luoja. MIkset vain sanonut, että tarvitset ruuanlaittoapua, koska ranteesi ovat kipeät? Eikai se miniä voinut siitä vegaanikiukusta sinun rannekipuasi diagnosoida? Herranjestas sentään! 

Vierailija
174/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Siis aloituksessa valitit sitä, ettet saa tehdä laatikoita niin kuin ennen, ei-vegaanisina. Miniä sitten ehdotti, että tuo vegaaniruoat mukanaan ja sinä teet laatikot niin kuin aina ennenkin. Ongelma ratkaistu? Ehei!

Niin nyt onkin ongelma se, että joudut tekemään ruoat ylipäänsä? Mitäpä jos soittaisit nyt niille jouluvieraille, joka ikiselle, että hei, jaetaan ruoanlaittovastuu kun itsellä on NIIIN KIPEÄT RANTEET ja RAHAT L

Tämä lähti nimenomaan siitä, että pyysin sitä etelästä tulevaa miniää, että kun tulee, niin voisiko se hän tehdä laatikot ja piirakat. Eli yritin jakaa ruuanlaittovastuuta! Hän tietäisi varmaan mitä niihin vegaaniversioihin saa laittaa ja miten niistä tulee hyviä. Hänelle ei kelvannut, että ruuanlaitto vastuuta olisi jaettu! Ei halunnut tehdä itse mitään!

ap.

Vierailija
175/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Niin nyt onkin ongelma se, että joudut tekemään ruoat ylipäänsä? Mitäpä jos soittaisit nyt niille jouluvieraille, joka ikiselle, että hei, jaetaan ruoanlaittovas

Miniä ei varmaan jaksa tehdä kaikkea yksin, jos on ollut kiirettä töiden/lasten/opiskelujen kanssa. Nuorten ihmisten elämä on aika hektistä. 

Vierailija
176/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehdottaa, että minä teen ihan normaalit jouluruuat ja hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita."

Hyvä ehdotus miniältä. Kyllähän ne eri ruoat nyt uuniin mahtuu peräjälkeenkin. Ja jos miniä kerran suostuu itselleen jotain tekemään ja sitä odottamaan, niin sinähän tässä se vastarannankiiski olet, joka teet asiasta vaikean.

Vierailija
177/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, yhdistetty marttyyriäiti, hankala miniä ja vegaanius niin ja joulukin! 

Popparit mikroon. 

Niin sille miniällekin voi tarjota poppareita ja vuustoleipiä, ellei ranteet ole liian kipeät laittaa mikroa päälle.

Vierailija
178/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on jo miniäksi asti ehtinyt ja silti tuli kiire ja ongelmia ruokavalion kanssa, niin olisiko kannattanut aikaisemmin sopia niistä jouluruoista? Olisi voinut silloin, kun siitä miniästä tuli miniä, ruveta miettimään, että mitä sitten, jos tulevat syömään joskus.

Vierailija
179/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniäsi on ainoa, jonka mielestäsi pitäisi osallistua. Miksei kenenkään muun?

Koska hän on ainoa, joka haluaa erikoisruokavalion?

Miniähän sanoi tuovansa omat ruuat, mutta marttyyrianopille se ei kelpaa, vaan ne miniän ruuat on tehtävä anopin keittiössä.

Vierailija
180/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aikuisia lapsia jotka menevät jouluksi iäkkäillekin vanhemmille passattavaksi. itse olen hoitanut perheen joulut jo 30-vuotiaasta lähtien niin että äitini ei ole tarvinnut tehdä mitään.

Miehen sukulaisilla jos vietän joulun niin vien omat ruokani ja tarjoan maistiaisia halukkaille.

t.vegaani

En ymmärrä aikuisia jotka menevät jouluksi vanhemmille.