Vegaaniminiän jouluruokien laitto
Olen jo sairaseläkkeellä rannekulumien takia. Poika on tulossa jouluksi useammaksi päiväksi vaimonsa kanssa , joka on vegaani. Ehdotin, että jos miniä tekisi joulun ne ruuat joihin ei tule suoraan lihaa. Eli laatikot ja karjalanpiirakat. Minä hoitaisin sitten kinkun ja karjalanpaistin.
En vain osaa ja jaksa lähteä säätämään, miten immelletty perunalaatikko tai porkkanalaatikko tehdään ilman kulutusmaitoa/kermaa johonkin kaurajuomaan. Sehän olisi pakko tehdä joku testiannos eka, että tuleeko kunnollista. Ja sama juttu niiden karjalanpiirakoiden kanssa. Puuro, voitelut jne. Vielä nämä ranteetkin niin kipeänä.
Nyt on kauhea sota sitten! Miniä suuttunut, kun joutuisi jouluksi laittamaan jotain koko porukalle. Sanoo, ettei tarvitse mitään. Uhkailevat etteivät etteivät tule ollenkaan, jos joutuvatkin jotain laittamaan jne. Ehdottaa, että minä teen ihan normaalit jouluruuat ja hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita. Mikä tässä on niin hankalaa?
Ovatko muut saaneet näitä nykynuoria laittamaan ruokaa jouluksi?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietän joulun kolmatta kertaa porukassa jossa on muutama vegaani. Joulu vietetään nyyttärityylisesti, eli kaikki vie jotain.
Ainoastaan laatikot vaativat vähän tekemistä jos tekee vegaaniset versiot. Nekin on ihan yhtä hyviä kun ei vegaaniset versionsa.
On kinkkua ja kalaa meille muille, jotka ei ole vegaaneja.
Turha kitistä ja tehdä ongelmaa tästäkin asiasta, kun kyse on vain pienistä twiikkauksista muutamaan hassuun ruokaan.
Eikö teillä ole muita ongelmia elämässä?
Tuo on aivan paskapuhetta, että vegaaniset versiot laatikoista maistuisivat yhtä hyvältä kuin perinteiset, mutta itse olen sivistyneenä ihmisenä tehnyt paljon ruokia jouluna ja juhlissa vegaanisina koko porukalle huomioidakseni erityisruokavaliot helpolla ja vaivattomalla tavalla.
Ole läski hiljaa. Ne maistuu ihan yhtä hyviltä vaikka ei kaada kermaa purkkitolkulla kun laittaa kauratuotteita tilalle. Paskaa puhut vain sinä. Ja muka "sivistyneenä ihmisenä" kun käytät termiä paskapuhetta. Missähän tuommonen on sivistynyttä käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietän joulun kolmatta kertaa porukassa jossa on muutama vegaani. Joulu vietetään nyyttärityylisesti, eli kaikki vie jotain.
Ainoastaan laatikot vaativat vähän tekemistä jos tekee vegaaniset versiot. Nekin on ihan yhtä hyviä kun ei vegaaniset versionsa.
On kinkkua ja kalaa meille muille, jotka ei ole vegaaneja.
Turha kitistä ja tehdä ongelmaa tästäkin asiasta, kun kyse on vain pienistä twiikkauksista muutamaan hassuun ruokaan.
Eikö teillä ole muita ongelmia elämässä?
Tuo on aivan paskapuhetta, että vegaaniset versiot laatikoista maistuisivat yhtä hyvältä kuin perinteiset, mutta itse olen sivistyneenä ihmisenä tehnyt paljon ruokia jouluna ja juhlissa vegaanisina koko porukalle huomioidakseni erityisruokavaliot helpolla ja vaivattomalla tavalla.
Älä valehtele, vihervassari!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne laatikot pitää tehdä itse? Ostatte valmiina kaupasta.
Taidat olla joulumarttyyri.
Meillä ei ole koskaan ikipäivänä mitään kaupan laatikoita syöty jouluna, eikä syödä tänäkään jouluna. Myydäänkö kaupassa vegaanisia laatikoita ja karjalanpiirakoita, laita linkkiä!
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koskaan ikipäivänä mitään kaupan laatikoita syöty jouluna, eikä syödä tänäkään jouluna. Myydäänkö kaupassa vegaanisia laatikoita ja karjalanpiirakoita, laita linkkiä!
Ap.
onko miniä leskirouva kun et kuulu ehdottelevan poikasi tekevän ruokia?
Vierailija kirjoitti:
Siis vegaaniruuat valmiina, Yhden ihmisen annos ei ole yhtä suuri kuin muut.
Elämä on täsmälleen niin vaikeaa kuin sen itse tekee.
Sun ei tietenkään tarvitse itse laittaa jouluruokia yhtään enempää kuin pystyt ja jaksat. Sulla ei kuitenkaan ole myöskään oikeutta vaatia, että jonkun muun pitäisi niitä laittaa alusta asti itse. Kaupasta saa valmiita hyviä jouluruokia. Mulla on miehen kanssa sellainen jouluperinne, että jouluna ei laiteta ruokaa ollenkaan, vaan lämmitetään kaupan laatikoita valmiin kypsän kinkun kylkeen :) Sun miniän vegaanisuus on tässä aika lailla sivuseikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippumatta kuka sen laatikon tekee, vegaaninen laatikko on todella helppo tehdä eikä todellakaan tarvitse erikseen tehdä testilaatikoita.
No, miten sanon sen sille vegaanille?
Toinen poikamme asuu meidän kanssa samalla paikkakunnalla. Niillä kolme pientä lasta ja sillä miniällä on ihan tarpeeksi lasten kanssa ja oman joulun kanssa. He tulevat meille käymään vain aattopäiväksi ja -illaksi. Tämä vegaaniminiän poika tulee Helsingistä, niillä ei ole lapsia, joten luulisi, että sillä olis aikaa täällä ne laatikot laittaa, kun vegaaniset pitää olla.
Jos hän sanoo ettei tarvitse vegaanilaatikoita, niin miksi ne pitäisi tehdä vegaanisina? Jos hän kerran on valmis tuomaan itselleen jotain sopivaa ja/tai tyytymään siihen mikä pöydässä on valmiiksi vegaanista, niin mikä on ongelma? Tietenkään heidän ei kuulu tulla teille täysihoitoon (paitsi jos olet vaatimalla vaatinut heidät koko viikoksi), vaan sekä poika että miniä osallistuvat valmisteluihin. Jos miniä ei halua laitella normaaliruokia, minkä hyvin ymmärrän, poikasi voinee osallistua ruuanlaittoon ja miniä hakee yhdessä appensa kanssa joulukuusen, ja mitä muita miesten hommia nyt olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
onko miniä leskirouva kun et kuulu ehdottelevan poikasi tekevän ruokia?
Hän auttaa muuten! Joulukuuset, saunan lämmitykset, nostaa kinkut ja paistit, kun näillä ranteilla ei pysty. Lumityöt, kaupassa käynti. Meidän suvussa naiset laittaa muuten ruuan. Mutta yleinen käsitys tuntuu olla se, että jos sattuu olemaan vegaani, niin silloin ei sitten tarvitse tehdä yhteisen joulun ja yhteisten ruokien eteen mitään. Kaikki tuntuu sanovan, että vegaani vastaa vain omista ruuistaan. Eikä yhteisten ruokien ja työmäärän tasaus kuulu hänelle.
Jotain en nyt tässä ymmärrä. Pitää varmaan apua pyytää siltä toiselta miniältä, vaikka sillä on kaksi alle kaksi vuotiasta lasta, joten varmaan muutakin tekemistä olisi.
Hän auttaa muuten! Joulukuuset, saunan lämmitykset, nostaa kinkut ja paistit, kun näillä ranteilla ei pysty. Lumityöt, kaupassa käynti. Meidän suvussa naiset laittaa muuten ruuan. Mutta yleinen käsitys tuntuu olla se, että jos sattuu olemaan vegaani, niin silloin ei sitten tarvitse tehdä yhteisen joulun ja yhteisten ruokien eteen mitään. Kaikki tuntuu sanovan, että vegaani vastaa vain omista ruuistaan. Eikä yhteisten ruokien ja työmäärän tasaus kuulu hänelle.
Jotain en nyt tässä ymmärrä. Pitää varmaan apua pyytää siltä toiselta miniältä, vaikka sillä on kaksi alle kaksi vuotiasta lasta, joten varmaan muutakin tekemistä olisi.
Miniä hoitelee kuusen, lämmittää saunan, tekee lumityöt ja käy kaupassa. Poika laittaa kanssasi ruuan, niin on sitten jo valmiiksi keittiössä nostamaan kinkut ja paistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.
Ilkeys ja riitaisuus huokuu joka lauseesta.
Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?
Ap.
No hyvä ihme, sano suoraan että kätesi ovat nyt niin kipeät, ettet voi laittaa kaikkia ruokia itse ja tarvitset siihen apua. Onko tulossa muitakin kuin vain poikasi perhe? Jos on tulossa paljon muitakin sukulaisia, niin ymmärrän ettei uusi miniä (ilmeisesti tämä on ensimmäinen joulu teillä yhdessä, kun vegaaniversiot ovat sinulle uutta) uskalla ottaa vastuuta isosti vieraiden ihmisten jouluruokailusta. Mutta silloin varmasti nämä muutkin tulijat voivat tuoda jotakin.
Joulun jälkeen voit tulla kertomaan kuinka miniä ei auta uudenvuoden valmisteluissa.
Jos nyt jätetään huomiotta mieltä kiihdyttävät yksityiskohdat vegaani, miniä ja anoppi, on asia hyvinkin selkeä.
Olipa kyseessä kuka tahansa, on epäkohteliasta tulla päiväkausiksi täysihoitoon osallistumatta mitenkään ruuanlaittoon ja muihin puuhiin, ja eritoten jouluna. Ja tietysti jos tehdään jokin jouluaterian osa, se tehdään koko porukalle.
Minä, mieheni ja alakouluikäinen tyttäremme menemme minun yli 80-vuotiaiden vanhempien luokse jouluksi ja palaamme kotiin vasta loppiaisena (koulun alkuun). Näin pitkä aika onnistuu, kun teen etätyötä. Miehelläni vastaavasti joulusta loppiaiseen on hiljaista töissä.
Sisareni, joka asuu lähellä käy vanhemmillemme ostamassa valmiiksi mm. kinkun ja muuta jouluruokaa. Minä teen mieheni kanssa valmiiksi porkkana-, lanttu-, peruna- ja pataattilastikot. Piparit leivoin tyttären kanssa ja joulutortut tehdään valmiista taikinasta (sen verran helpotusta). Mieheni on myös kymäsavustaa lohen.
Loput ruuat valmistetaan paikan päällä perjantaina, lauantaina ja aattona sekä käydään kaupassa.
Me sisarukset järjestetään joulu vanhemmilleni. Joulusiivous ostetaan heille lahjaksi ellei ehditä auttamaan. Meidän sisarusten puolisot niin vävyt kuin miniätkin osallistuu kaikkeen. Vanhemmat toivovat jouluksi porukkaa sinne, mutta itse eivät jaksa matkustaa, kun sairastelevat. Kuitenkaan meistä sisaruksista yhtä aikaa vanhemmills e ole kuin 1-2 sisarusta perheineen.
Meillä ei vegaaneja ole lähipiirissä. Tosin niitä löytyy, jotka ei syö lihaa, mutta syö kalaa ja maito, kananmunat jne kyllä syövät.
Ongelmana taitaa olla se, että ap vaatii miniää tekemään laatikot alusta asti eli lanttujen ja porkkanoiden kuorinnasta alkaen. Vegaanisia laatikoita on kyllä tarjolla paistamista vaille valmiina, mutta ne eivät ilmeisesti ap:lle kelpaa, miniän kuuluu RAATAA!
Voihan muuten olla, että miniä ei ole koskaan tehnyt laatikoita, sen paremmin maidolla kuin vegaanisinakaan. Tuskin silloin haluaa tehdä ensimmäistä kokeilua vieraan suvun joulunvietossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, ongelma ei nyt ole miniän vegaaniruokavaliossa, vaan sinun asennevammassasi.
Ps. Voisi kuvitella, että rannevaivaiselle karjalanpiirakoiden tekeminen olisi pahinta mahdollista hommaa, mutta valitsit sitten kuitenkin tehdä ne?
Ei kun olen pyytänyt, että se miniä tekisi ne juuri sen takia, että pitää olla vegaanisia ja on nämä ranteet. Meillä on jouluna ollut aina karjalanpiirakoita kinkun kanssa.
Jos sinä haluat karjalanpiirakoita, niin sinä teet tai ostat ne. Miniä pärjännee ilmankin. Onhan sitä muutakin ruokaa tarjolla.
Tai sitten voi ostaa kaupasta myös vegaanisia karjalanpiirakoita.
Aloitus on pelkkä provo. Täällä pyörii kolme keskustelua vegaaneista. Ensi viikon loppuun mennessä on keksitty jo varmaan kuusi keskustelua lisää miksi vegaani on sitä tätä ja tuota.
Putosinko jo kärryiltä tässä tarinassa. Anopille ei kelpaa, että vegaani tuo omat ruoat ja hänen ruoistaan ei tarvitse huolehtia. Vaan vegaanin pitäisi laittaa ruoat kaikille, muu vaihtoehto ei ole mahdollinen. Muiden ei tarvitse ruoanlaittoon jouluvieraista osallistua.
Vegaani ei välttämättä ole hyvä kokki, ja ette ap oikein vielä vaikuta perheeltä joka aidosti ystävällisesti kannustaisi kokeilemaan jotain uutta (meidän perheessä aina -asenne on aika pelottava). Jos olisit ap vielä työelämässä, voisi olla että kuulisit joskus psykologisesta turvallisuudesta. Sellaiset yhteisöt (oli ne töissä tai tässä tapauksessa suvuissa), jotka ovat avoimia uudelle, pystyvät kokeilemaan helpommin uutta, ja lopulta ne onnistumaan nopeammin. Lyttäävät yhteisöt epäonnistuvat todennäköisemmin kun maailma muuttuu. (Nyt hyvin jäykän perheen joulu menee pilalle kun sukuun tulee vegaani.)
Entä jos ottaisitte tämän joulun yhdessä oppimismatkana? Jos joku pojistasi opettelisi tekemään karjalanpiirakoita, jos sinä opettelisit etsimään vegaanisen reseptin, jos miniä opettelisi tekemään vegaanisen laatikon yhdessä sinun kanssasi, jos miehesi opettelisi sietämään muutoksia joulutarjoiluissa. Juhlisitte yhdessä jos onnistutte, mutta jos ei, niin ei kun uusi yritys ensi vuonna. Siinäkin tapauksessa moni saattaisi saada onnellisemman joulun kuin mikä nyt näyttää olevan tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Putosinko jo kärryiltä tässä tarinassa. Anopille ei kelpaa, että vegaani tuo omat ruoat ja hänen ruoistaan ei tarvitse huolehtia. Vaan vegaanin pitäisi laittaa ruoat kaikille, muu vaihtoehto ei ole mahdollinen. Muiden ei tarvitse ruoanlaittoon jouluvieraista osallistua.
Tosiaan, näin tuo APn keksimä trollaustarina tänään menee. Oikeastihan ap ei ole anopi, nainen eikä tuskin suomalainenkaan. Itätrollien vakiokamaa nämä pahan mielen anoppi/miniä/vegaanitrollaukset.
Minusta on ihan itsestäänselvyys, että jokainen tuo ruokaa mukanaan, jos yhdessä vietetään joulua. Ei niin, että emäntä (yleensä se suvun vanhus) selkä ruvella vääntää kaikki ruoat kaikille. Siis vaikka ei olisi mitään erityisruokavalioita. En kehtaisi ikinä mennä tyhjin käsin.