Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniminiän jouluruokien laitto

Vierailija
17.12.2023 |

Olen jo sairaseläkkeellä rannekulumien takia. Poika on tulossa jouluksi useammaksi päiväksi vaimonsa kanssa , joka on vegaani. Ehdotin, että jos miniä tekisi joulun ne ruuat joihin ei tule suoraan lihaa. Eli laatikot ja karjalanpiirakat. Minä hoitaisin sitten kinkun ja karjalanpaistin.

En vain osaa ja jaksa lähteä säätämään, miten immelletty perunalaatikko tai porkkanalaatikko tehdään ilman kulutusmaitoa/kermaa johonkin kaurajuomaan. Sehän olisi pakko tehdä joku testiannos eka, että tuleeko kunnollista. Ja sama juttu niiden karjalanpiirakoiden kanssa. Puuro, voitelut jne. Vielä nämä ranteetkin niin kipeänä.

Nyt on kauhea sota sitten! Miniä suuttunut, kun joutuisi jouluksi laittamaan jotain koko porukalle. Sanoo, ettei tarvitse mitään. Uhkailevat etteivät etteivät tule ollenkaan, jos joutuvatkin jotain laittamaan jne. Ehdottaa, että minä teen ihan normaalit jouluruuat ja hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita. Mikä tässä on niin hankalaa?

Ovatko muut saaneet näitä nykynuoria laittamaan ruokaa jouluksi?

Kommentit (237)

Vierailija
221/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan riippumatta ruokavaliosta on hyvän tavan mukaista, että aikuiset lapset ja kumppanit keventävät illan emännän ja isännän työtaakkaa. 

Antaa olla tulematta, jos ei laatikoiden paistaminen heitä innosta. 

Mitä vikaa oli ehdotuksessa, että miniä tuo itselleen sellaisen ruuan, jota pystyy syömään? Se poika laittakoot äitinsä joululaatikot! Vai onko tämä jotain "nainen kuuluu keittiöön, mies ei" -ulinaa? Aikuinen jätkä kyseessä! Ne laatikot ovat niin simppeliä settiä, että jopa miessukupuolinen osaa tehdä, mikäli siis oletus on että miessukupuolinen on jotenkin vajavainen kyvyistään. Pikkulapsikin osaisi 

Vierailija
222/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.

Ilkeys ja riitaisuus huokuu joka lauseesta.

Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?

Ap.

Poikasi voi kokata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän takapajuista tässä provossa tämä "meidän suvussa naiset tekee jouluruuat". Näitähän on todellisuudessa, onnea vaan sinne 1950-luvulle. Kannattaisiko tulla jo ihan nykypäivään, mieskin pystyy sitä kauhaa pitelemään.

Vierailija
224/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä tuon ap:n fyysisen vaivan ja että sen takia haluaisi keventää työtaakkaansa, mutta en yhtään nyt ymmärrä tätä "ongelmaa", että sen kuohukerman sijaan laittaisi kaurakermaa. Ei siinä tarvitse tehdä yhtään mitään sen suurempia taikoja, mikään muu ei muutu, eri purkki vaan kädessä. Voi myös ottaa pienen annoksen syrjään niitä keitettyjä juureksia, tehdä muut laatikot kuten on tottunut ja sen yhden ilman kermaa ja kananmunaa. Itse esimerkiksi teen perunamuusin aina näin, että maidottomalle annos omaan kulhoon, ja muille muussaan kattilassa maidon kanssa.

Mitä taas riisipuuroon tulee, niin veteen tai kauratuotteisiin keitettynä on jopa helpompaa tehdä kuin maitoon! Ei tarvitse kytätä koko ajan ja ei kärvähdä heti pohjaan kun silmiäsi erehdyt räpäyttämään. 

Ja kun se oikea ainoa ongelma on ne kipeät kädet, niin kai se kuorimaveitsi pysyy myös miesten kädessä? Hirveitä kokin taitoja ei juuresten kuoriminen, pilkkominen, keittäminen ja soseutus vaadi tai piirakoiden rypytys, jos emäntä itse taikinan tekee. En kyllä yhtään ihmettele, jos miniä älähti koko suvulle yksin kokkaamisesta. Siellä näyttää olevan muitakin terveitä henkilöitä avuksi. 

Vierailija
225/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän kuuloista, onko teillä muillakin joulu samanlaista hampaiden kiristelyä?

Vierailija
226/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman anoppini kanssa emme ole läheisiä. Meillä ei ole riitaa, olemme vain hyvin erilaisia luonteiltamme, emmekä erityisemmin viihdy toistemme seurassa. Kunnioitan häntä kuitenkin suuresti, sillä hän on kasvattanut kaksi poikaansa hyvin. Mieheni ja hänen veljensä eivät ole uusavuttomia vässyköitä. Sekä minä, että toinen miniä tarjoudumme kyllä vierailuilla auttamaan keittiössäkin, mutta anopin vastaus on, että pysyy se tiskiharja poikienkin kädessä. Joskus toivoisin, että meillä olisi anopin kanssa läheisemmät välit, mutta osaan näitä juttuja lukiessa kuitenkin olla kiitollinen, ettei anoppini ole samanlainen marttyyriloukkaantuja, kuin Ap tuntuu olevan.

Vierailija
227/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes ollut mitään ruoka-allergioita tai muita rajoitteita ruokailuissa, mutta lapsuudenperheessä ei ollut ikinä jouluna esim. kinkkua tai kuin pelkästään peruna- tai bataattilaatikkoa. Muita hyviä ruokia oli kyllä yllin kyllin, ja miellän muiden mielestä ehkä hassuja asioita jouluruuiksi. Ja sukuni on niin perisuomalainen kuin voi olla. Nämä keskustelut missä aina täristään vaahto suussa että on PAKKO olla sitä ja tätä on aina huvittavia. :D

Vierailija
228/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitti. Tämän ketjun innoittamana ostin Kymppi porkkanososetta, jossa riisit valmiina. Tuossa se pötkylä nyt on sulamassa. Ohjeessa sulatus 1-2vrk jääkaapissa, mutta kun tarve on tänään, aioin lykätä sen kohta mikroon. Tuunaan kaurakermalla, siirapilla, muskottipähkinällä ja kananmunankin heitän sekaan, koska kyse ei ole kasvisruoan tarpeesta, ja uuniin. 

Satuinpa siinä samalla kuulemaan parin päälle seitsemänkymppisen tätösen jutustelua. Toinen hämmästeli kuinka hirveä määrä on taas kaikkea ruokaa jouluksi myynnissä. Tarkoitti varmaan hyllyrivien päähän tuotuja kylmäaltaita, joissa laatikot, torttutaikinat ym. Tähän toinen, että kuinka ennen ihmiset osasi tehdä itse, mutta nykyään ei viitsitä yrittää. Ihan veinasin kysyä, lukiko rouvat kenties aamulla vauvapalstaa. 😆 

Vierailija
229/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi: Meidän suvun joulumenuun kuuluu itsetehdyt laatikot, karjalanpiirakat, karjalanpaisti ja kinkku. Teepäs sinä vegaanina nuo lihattomat vegaanisesti koko suvulle. Minä laitan karjalanpaistin ainekset pataan ja mies paistaa kinkun.

Vegaani"miniä", joka ilmeisesti on AP:n lapsettoman nuoren opiskelijapojan opiskelijatyttöystävä ja ensimmäistä kertaa tulossa heille syömään tai joulunviettoon: En tarvitse mitään! Tehkää te vain itsellenne miten ennenkin, älkää minun syömisistäni huolehtiko. Minä tuon omat ruokani ja syön niitä.

Anoppi: Ei käy, sinun täytyy tehdä koko porukalle 5 eri väristä laatikkoa ja karjalanpiirakoita!!

Tyttöystävä: En ole koskaan tehnyt itse laatikoita enkä karjalanpiirakoita, mutta voidaan käydä kaupan kautta poikasi kanssa. Poika kertoi, ettei hänkään osaa tehdä, ei kuulemma ole kotona oppinut ruuanlaittoa.

Anoppi: MEILLÄ EI KAUPASTA OSTETA, NAISET RAATAVAT KEITTIÖSSÄ! 

Tyttöystävä: Selvä, kiitos kutsusta, vietän jouluni muualla. 

Anoppi: Kyllä on laiskaa nykynuoriso ja hankalia vegaanit, kun pitäisi tulla valmiiseen pöytään ja missään ei haluta auttaa!!!

Vierailija
230/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinne siis tulossa ketään muita kuin:

Anoppi + appi

Poika + tyttöystävä ?

Tyttöystävä tarjoutui hoitamaan omat syömisensä. 

AP, miksi syytät tyttöä siitä, ettet jaksa kokata itsellesi, miehellesi ja pojallesi?

Siis yhdelle ihmiselle enemmän kuin arkena. Omalle lapsellesi! Jota et ole kasvattanut auttamaan.

Miten ranteesi arkena jaksavat, kun miehesi tulee valmiiseen pöytään 365 päivää vuodessa?

Vierailija
231/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva nuori lapseton ja naimaton opiskelijatyttö/poika on vielä tehnyt joululaatikoita itse, kun eivät ole omaa joulua vielä laittaneet ja suvun matriarkat tekevät omalla parhaalla reseptillään vuodesta toiseen.

Ja aika harva aikuinenkaan tekee karjalanpiirakat itse käsin, kun kaupasta saa oikein hyviä! Jouluna on muutenkin laittamista, niin miksi tuollainen extrapiiperrys, josta ei tule mitään lisäarvoa paistopisteen karjiksiin verrattuna?

Vierailija
232/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis onko tämä vegaanityttö naimisissa poikasi kanssa?

Aloituksessa lukee vaimo, mutta miten et muka koskaan ennen ole ollut hänen kanssaan samassa ruokapöydässä?

Mitä heidän häissään oli tarjolla?

Vai boikotoitko koko juhlaa, koska tyttö ei väsännyt itse ruokia kaikille vieraille?

Vierailija
233/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita. Mikä tässä on niin hankalaa?"

Miniähän sanoi, että laittaa itselleen JOTAIN.

Mistä tiedät, että hän haluaa paistaa useita vega-laatikoita sinun uunissasi?

Mikä on hankalaa? Sinä. Mahtaa olla aika usein hankalaa tuolla asenteella.

Vierailija
234/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En repisi stressiä emäntänä enkä vieraana. Emäntänä sanoisin että tuo mukanaan itselleen sopivat eväät. Vieraaksi tullessa asia olisi ihan ok. En ikinä kehtaisi vaatia sairasta ihmistä tekemään erikseen minulle ruuat. Emäntänä tuossa tilanteessa ja muutenkin ostaisin valmista, joka on vähintään yhtä hyvää kuin kädet verillä raastetut rosollit. Ja jos pojalla olisi yhtään järkeä niin osallistuisi joko tekemällä tai ostamalla vaikka ravintolan tekemät ruuat.

Vierailija
235/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan osaa mitään vege-ruokia laittaa. Vetistä ja mautonta tulee vege-ruuista. 

Vierailija
236/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan osaa mitään vege-ruokia laittaa. Vetistä ja mautonta tulee vege-ruuista. 

Kiva kun tulit tänne kertomaan, kuinka et osaa tehdä ruokaa. 

Vierailija
237/237 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko tänäkin jouluna kylään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi