Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniminiän jouluruokien laitto

Vierailija
17.12.2023 |

Olen jo sairaseläkkeellä rannekulumien takia. Poika on tulossa jouluksi useammaksi päiväksi vaimonsa kanssa , joka on vegaani. Ehdotin, että jos miniä tekisi joulun ne ruuat joihin ei tule suoraan lihaa. Eli laatikot ja karjalanpiirakat. Minä hoitaisin sitten kinkun ja karjalanpaistin.

En vain osaa ja jaksa lähteä säätämään, miten immelletty perunalaatikko tai porkkanalaatikko tehdään ilman kulutusmaitoa/kermaa johonkin kaurajuomaan. Sehän olisi pakko tehdä joku testiannos eka, että tuleeko kunnollista. Ja sama juttu niiden karjalanpiirakoiden kanssa. Puuro, voitelut jne. Vielä nämä ranteetkin niin kipeänä.

Nyt on kauhea sota sitten! Miniä suuttunut, kun joutuisi jouluksi laittamaan jotain koko porukalle. Sanoo, ettei tarvitse mitään. Uhkailevat etteivät etteivät tule ollenkaan, jos joutuvatkin jotain laittamaan jne. Ehdottaa, että minä teen ihan normaalit jouluruuat ja hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita. Mikä tässä on niin hankalaa?

Ovatko muut saaneet näitä nykynuoria laittamaan ruokaa jouluksi?

Kommentit (237)

Vierailija
201/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko keskustelua, koska tiedän mitä se sisältää, kun aloituksessa mainitaan sana vegaani.

Kuitenkin:

Olen vegaani. Sitä ennenkin, kun en ollut, olen pitänyt itsestään selvänä, että jos menen kyläpaikkaan jouluksi, kysyn mitä voin osaltani tehdä ja tuoda yhteiseen pöytään. Ei ole edes vegaaniudesta kiinni, että se on hyvien tapojen mukaista. Aloittajan poika miniöineen käyttäytyy typerästi.

"En jaksa lukea koko keskustelua, koska tiedän mitä se sisältää, kun aloituksessa mainitaan sana vegaani."

Etpä muuten tiedä :D  (kannattaa lukea, saatat yllättyä..)

Vierailija
202/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on parina vuotena tehty jouluruuat gluteenittomina ja vegaanisina, eikä ole kertaakaan tarvinnut riidellä etu- eikä jälkikäteen. Mies ja tytär ovat keliaakikkoja, tytär myös lato-ovo-vege, ja täälläkin miniä on vegaani. Ruokia laitettiin yhdessä numeroa tekemättä, miniä vain kertoi etukäteen millaista "kermaa" ja muita erikoisjuttuja kannattaa ostaa. Oikeasti nämä jutut on helppoja, kun vaan osaa suhtautua positiivisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin joulunviettoon tuli miniä ja aloittajan poika, sitten myöhemmin vegaaniminiällä on jo oma poikakin.

Putosin kärryiltä.

Vierailija
204/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin tuo miniä, suostuisin joulunviettoon anoppilassa vain jos mieheni eli AP:n poika ottaisi koppia ja vaikkapa tekisi ne piirakat ja muut. Minä toisin vegaaniruoat mukanani.

Minä en silloinkaan. Anoppi hyökkää miniän valintojen kimppuun ihan avoimesti. Itse pistäisin välit poikki.

Vierailija
205/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miniä ei olisi vegaani, ap olisi keksinyt jonkun muun vian. Hän on päättänyt olla tykkäämättä poikansa rakastetusta, ja siinä ei järjellä ole tilaa.

Vierailija
206/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota passaamaan jouluna muita. Etkö voi sanoa suoraan, että et jaksa enää laittaa ja kädet kipeät? Kyllä meillä jokainen tekee jotain ja tuo tullessaan yhteiseen pöytään. Ei tulisi mieleenkään suostua tuollaiseen, että yksi tekee kaiken j muut ei tee mitään.

Vierailija
207/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko keskustelua, koska tiedän mitä se sisältää, kun aloituksessa mainitaan sana vegaani.

Kuitenkin:

Olen vegaani. Sitä ennenkin, kun en ollut, olen pitänyt itsestään selvänä, että jos menen kyläpaikkaan jouluksi, kysyn mitä voin osaltani tehdä ja tuoda yhteiseen pöytään. Ei ole edes vegaaniudesta kiinni, että se on hyvien tapojen mukaista. Aloittajan poika miniöineen käyttäytyy typerästi.

"En jaksa lukea koko keskustelua, koska tiedän mitä se sisältää, kun aloituksessa mainitaan sana vegaani."

Etpä muuten tiedä :D  (kannattaa lukea, saatat yllättyä..)

Kiitos, nyt luin. Aloittaja on pässi.

Vierailija
208/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna on laitonta syödä muuta kuin sikaa!!!

Vierailija
209/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne laatikot pitää tehdä itse? Ostatte valmiina kaupasta. 

Taidat olla joulumarttyyri.

Meillä ei ole koskaan ikipäivänä mitään kaupan laatikoita syöty jouluna, eikä syödä tänäkään jouluna. Myydäänkö kaupassa vegaanisia laatikoita ja karjalanpiirakoita, laita linkkiä!

Ap.

Olen eri, mutta kyllä myydään. Kymppi porkkanasose on paistovalmista, siinä on riisit ja mausteet valmiina, sen kuin laittaa astiaan ja uuniin. Tai siis on pakaste, että ensin täytyy sulattaa. Piirakoita maidottomana valmistaa ainakin Vuohelan. Pakaste tuokin.

Vierailija
210/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te niihin kipeisiin ranteisiin noin ivallisesti suhtaudutte?  Jos ne on kipeät, niin silloin ne on, ja se on kyllä mainitsemisen arvoinen asia, jos oletetaan, että niillä pitäisi kuitenkin pystyä hoitamaan monen päivän ajan ison ihmismäärän ruuat ja varmaan muutakin.

On ihana asia, että tämäkin AP sai apua sitten kuitenkin.  Olen itsekin myöhemmin vanhemmiten tuntenut ihan häpeää siitä, että aina jouluisin kokoonnumme anoppilaan valtavalla konkkaronkalla ja anoppi joutui tekemään suurimman osan töistä, eihän me nuoret tajuttu, miten paljon yksi ihminen joutui tekemään ja me vaan viihdytimme itseämme.  Ei anoppi koskaan mitään sanonut, mutta olisi meidän pitänyt enemmän ymmärtää.  Myöhemmin toki sitten otettiin vastuuta jo ihan toisella lailla, kun alkoi järki päähän kasvaa.

Vegaaneille sanoisin, että joka ikinen vegaani huolehtikoon aina ja kaik

Nyt en kyllä ymmärrä tätä vastausvuodatusta minulle.  Mistä sinä minun ruokavalioistani yhtään mitään tiedät?

Totta kai saat toki tehdä ne vegaaniruuat, kuka sinua siitä kieltäisi?

Sitä ei vain voi kukaan toisilta vaatia.  Aina on lähdettävä siitä, että huolehtii itse omista syömisitään, jos se oma ruokavalio selkeästi poikkeaa siitä, mitä nyt yleisenä vielä toistaiseksi pidetään.  

Ja asiasta pitää sopia keskenään, niin kuin järkevien ihmisten oletetaan.  Eiköhän kaikki kuitenkin sovussa halua olla.  Olikohan AP:n tapauksessa niin, että miniä ensin odotti, että AP tekee hänelle vegaaniruuat, ja AP:ta harmitti miniän ajattelemattomuus.  Ehkä asia pääsi paisumaan turhan isoksi, mitä emme tietysti tiedä.

Vierailija
211/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ehdotti miniälle, että tämä tekisi laatikot ja karjalanpiirakat.  Miniä suuttui siitä, että häntä pyydettiin tekemään siis ruuat kaikille.

Eihän nyt toki.  Laatikot olisi siis vegaaniset, mutta kaikille sopivat.  Ja nehän on helpot tehdä.

Noita piirakoita en nyt oikein ymmärtänyt, ei ne mitään yleisiä jouluruokia ole.  Ja kaikki ei niitä osaa tehdäkään.  Miksiköhän ei kelpaisi vaikka kaupasta ostetut?  

Kuka tekisi salaatit, kalat, leivonnaiset?  

Jospa se on sota noussut vähän muustakin kuin pelkistä vegaaniversioista.  Ja ehkä ymmärretty väärin tai jopa ymmärretty tahallaan väärin.

Mutta huh huijjaa näitä anoppi-miniä vastakkainasetteluita.  En olisi ilman tätä palstaa edes tiennyt, miten yleistä se on. Vai onko sittenkään.

Vierailija
212/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniääsi kehtaat pyytää ruuanlaittoon, mutta et miestäsi ja poikaasi ja mahdollisesti muita lapsiasi. Miksi? 

No kun miniälle pitää tehdä selväksi että hänen elämäntapansa on niin valtava ongelma, että hänen valintansa tuhoaa anopin terveyden ja pilaa koko suvun joulun. Ap haluaa miniän ymmärtävän että hän on ulkopuolinen ja ongelmatapaus, joka on vain vaivaksi kaikille muille.

Eli jos on vegaani, niin ei saa pyytää apua joulun laittoon. Miehellä ja pojalla on omat askareet jouluna.

Miniä sanoi että haluaa tehdä oman osuutensa eli tekee omat ruokansa. Mutta Ap:lle ei kelpaa kun haluaa kyykyttää ja pakottaa tekemään enemmän työtä kuin muut.

Niin se Ap haluaa jakaa emännän vastuun miniän kanssa. Miniä haluaa olla kutsuttuna vieraana lomalla (ei tarvi anopin vaivautua, tuon itse ruokani). Miniä ei ole, ei halua olla, talon väkeä. Ap haluaa, että miniä on talon väkeä, ja toimii kuin "nuori emäntä", kantaa vastuuta ruokahuollosta ja kaikkien viihtymisestä. Tällä ei ole ei niin mitään tekemistä vegaaniruokavalion kanssa. No ei voi mitään, nuoret vieraat ovat vieraita, vanhat emännöi jos emännöivät. Tätä samaahan se on, kun anopit toivoisivat, että poikien puolisot, "miniät", tulisivat mökille.. siis ruokahuoltovastuuta jakamaan, töissä auttamaan. Nämä puolisot eivät koe itseään "miniöiksi", vaan tulisivat mielellään mökille lomailemaan ja vapaa-aikaa viettämään. Voi mistä saataisiin niitä perheen ja suvun muita jäseniä, jotka mahdollistaisivat vapaa-ajan vieton niin mummoille, anopeille kuin miniöillekin, kas siinä pulma.

Vierailija
213/237 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miniä ei olisi vegaani, ap olisi keksinyt jonkun muun vian. Hän on päättänyt olla tykkäämättä poikansa rakastetusta, ja siinä ei järjellä ole tilaa.

No sillä lailla.  Tietenkin.  Totta kai sun mielestä vika on anopissa, vaikka miniä se kyllä alkoi kiukutella, ettei halua tehdä yhtään mitään muuta kuin jotain vähän itselleen.

Jos luit kunnolla aloituksen, siinähän AP toivoi, että miniä tekisi myös osuutensa koko porukan ruokien suhteen, eikä vaan jotain itseään varten. 

Mutta ei, ei halua miniä tehdä mitään niin, että siitä riittäisi muillekin ja samalla helpottaisi anopin työmäärää.

Anopinhan sen kuuluu kaikki tehdä ja kaikki passata.  Miniä haluaa valmiiseen pöytään.

Vierailija
214/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole koskaan ikipäivänä mitään kaupan laatikoita syöty jouluna, eikä syödä tänäkään jouluna. Myydäänkö kaupassa vegaanisia laatikoita ja karjalanpiirakoita, laita linkkiä!

Ap.

Hyi, mikä joulustressaaja!

Vierailija
215/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vielä joskus tulee sukupolvia, jolloin juhlapyhinä keittiössä häärii miehet tai myös miehet. Nytkin tämän anopin mies ja poika voisivat ottaa kauhan kauniiseen käteen ja osallistua joulun ruokavalmisteluihin. 

Vierailija
216/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sillä lailla.  Tietenkin.  Totta kai sun mielestä vika on anopissa, vaikka miniä se kyllä alkoi kiukutella, ettei halua tehdä yhtään mitään muuta kuin jotain vähän itselleen.

Jos luit kunnolla aloituksen, siinähän AP toivoi, että miniä tekisi myös osuutensa koko porukan ruokien suhteen, eikä vaan jotain itseään varten. 

Mutta ei, ei halua miniä tehdä mitään niin, että siitä riittäisi muillekin ja samalla helpottaisi anopin työmäärää.

Anopinhan sen kuuluu kaikki tehdä ja kaikki passata.  Miniä haluaa valmiiseen pöytään.

Anoppi ja miniäkö siellä kaksin syö, ei muita paikalla? 

Vierailija
217/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani on itse perehtynyt ruokavalioonsa, kukaan ei velvoita muita opettelemaan vegaanista kokkaamista. Jos kuitenkin välttämättä haluat yrittää miellyttää, niin netti on pullollaan reseptejä googlaamalla vegaaninen jouluruoka. Konsultoi nyt kuitenkin mitä miniä syö ettet turhaan tee esim. tofukinkkua, menee vain rahaa hukkaan jos kukaan ei syö. Ymmärtääkseni miniän ruokarajoitus on kuitenkin ideologien, ei lääketieteellinen. Eli välttäkää turha draama 

Vierailija
218/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule anoppi, se on vähän semmonen juttu, että jos et pysty ja jaksa järjestää joulua omalla tavallasi, niin sitten on vain hyväksyttävä se, että ne lapsukaiset järjestää omalla tavallaan. Poikasi tyttöystävä apunaan voi siis hakea kaupasta valmiit laatikot ja piirakat. Tekevät itse sen minkä tekevät. Sinä teet mitä teet. On myös vaihtoehto, että kiellät tulemasta jouluksi. 

Vierailija
219/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maistanut näitä kauramaitoon tehtyjä laatikoita ja ne ovat maistuvat kuin veteen tehdyltä. Täysin mauttomia. Onkohan osalla ihmisistä hyvin erilainen makuaisti, kun pystyvät näitä syömään?

Itse olen syönyt vain hyvänmakuisia, maukkaita maidottomia laatikoita, tosin niissä on taidettu käyttää kaurakermaa. Maku tulee porkkanoista, mausteista, suolasta ja siirapista.

Lehmän maitoon/kermaan tehdyt maistuu vain siltä, kaikki muu maku hukkuu sinne äitelän, tunkkaisen maidon maun alle.

Itse olen entinen maitoatuotteidenkäyttäjä ja niiden ruuanlaitosta pois jättämisen jälkeen makupaletti on laajentunut hurjasti. 

Vierailija
220/237 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

onko miniä leskirouva kun et kuulu ehdottelevan poikasi tekevän ruokia?

Hän auttaa muuten! Joulukuuset, saunan lämmitykset, nostaa kinkut ja paistit, kun näillä ranteilla ei pysty. Lumityöt, kaupassa käynti. Meidän suvussa naiset laittaa muuten ruuan. Mutta yleinen käsitys tuntuu olla se, että jos sattuu olemaan vegaani, niin silloin ei sitten tarvitse tehdä yhteisen joulun ja yhteisten ruokien eteen mitään.

Kiitos kun sinä ja kaltaisesi olette saaneet minutkin inhoamaan yhteisiä juhlapyhiä. Voi v***u nyt oikeasti. Ukot puuhastelee jonkun saunan sytytyksen ja kuusen pirttiin nostamisen kanssa ja akat raataa päiväkausia keittiössä näitä raskaan työn raatajia passaten! Tämä on niin tuttua, niin tuttua. Anna kun arvaan, hoidatte siinä samalla myös ne toisen poikasi lapset?

Kaikki pisteet tälle ap:n miniälle, pidä pintasi, älä lähde tuohon!!