Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniminiän jouluruokien laitto

Vierailija
17.12.2023 |

Olen jo sairaseläkkeellä rannekulumien takia. Poika on tulossa jouluksi useammaksi päiväksi vaimonsa kanssa , joka on vegaani. Ehdotin, että jos miniä tekisi joulun ne ruuat joihin ei tule suoraan lihaa. Eli laatikot ja karjalanpiirakat. Minä hoitaisin sitten kinkun ja karjalanpaistin.

En vain osaa ja jaksa lähteä säätämään, miten immelletty perunalaatikko tai porkkanalaatikko tehdään ilman kulutusmaitoa/kermaa johonkin kaurajuomaan. Sehän olisi pakko tehdä joku testiannos eka, että tuleeko kunnollista. Ja sama juttu niiden karjalanpiirakoiden kanssa. Puuro, voitelut jne. Vielä nämä ranteetkin niin kipeänä.

Nyt on kauhea sota sitten! Miniä suuttunut, kun joutuisi jouluksi laittamaan jotain koko porukalle. Sanoo, ettei tarvitse mitään. Uhkailevat etteivät etteivät tule ollenkaan, jos joutuvatkin jotain laittamaan jne. Ehdottaa, että minä teen ihan normaalit jouluruuat ja hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita. Mikä tässä on niin hankalaa?

Ovatko muut saaneet näitä nykynuoria laittamaan ruokaa jouluksi?

Kommentit (237)

Vierailija
81/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta minulle olisi itsestäänselvyys vegaanina että ruokavalioni ei vielä ole niin valtavirtaa, ettäkö sitä joka käänteessä osattaisi huomioida. Kaiken lisäksi jos olisin menossa vieraaksi, en olettaisi meneväni täyshoitoon. Kukin tietysti tavallaan.

Minulle taas on itsestäänselvyys että jos kutsun jonkun kotiini, teen häntä miellyttävää ruokaa. Kysyn aina allergiat, ruokarajoitteet ja mieltymykset. Jos joku ei tykkää kalasta, en tarjoa kalaa. Ei tarvitse olla allergiaa, en silti syötä vierailleni ruokaa josta eivät pidä.

Vegaaniruokavalio on kyllä valtavirtaa. Ei ole uusi juttu kenellekään joka seuraa uutisia. 

Vierailija
82/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostaisit miniääsi, Ap. Hän tarjoutui tuomaan omat ruoat säästääkseen sinut vaivalta. Lisäksi sinun ei tarvitse tehdä niin paljoa eläinosia ja -eritteitä sisältäviä ruokia kun on yksi syöjä vähemmän. Hän siis säästää ranneparkaasi. Hyvin ajattelevainen miniä sinulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniääsi kehtaat pyytää ruuanlaittoon, mutta et miestäsi ja poikaasi ja mahdollisesti muita lapsiasi. Miksi? 

Vierailija
84/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisuus on hyvä asia, mutta kohtuus kaikessa. Ymmärrän että joku ei syö lihaa, en minäkään, mutta juhlassa voin ottaa vaikka porkkanalaatikkoa tai rosollia kermavaahdolla,  Ei minun tarvitse tietää grammalleen mitä ruokaan on käytetty. LIhakeitosta voi ottaa lientä ja perunaa- ei minun tarvitse toitottaa että olen vegaani! minulle pitää tehdä kasviskeitto erikseen.  Jos tarjolla on punaviiniä, voin lasin juoda katsomatta internetistä että onko viini tuotettu vegaanisti. Voin syödä waldorffinsalaattia jossa siis majoneesia, vaikka en kananmunaa syökään esim. keitettynä tai paistettuna.

Juhlan aiheena on  jokin muu kuin vieraan vegaanisuus...

Vierailija
85/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miniääsi kehtaat pyytää ruuanlaittoon, mutta et miestäsi ja poikaasi ja mahdollisesti muita lapsiasi. Miksi? 

No kun miniälle pitää tehdä selväksi että hänen elämäntapansa on niin valtava ongelma, että hänen valintansa tuhoaa anopin terveyden ja pilaa koko suvun joulun. Ap haluaa miniän ymmärtävän että hän on ulkopuolinen ja ongelmatapaus, joka on vain vaivaksi kaikille muille.

Vierailija
86/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne laatikot pitää tehdä itse? Ostatte valmiina kaupasta. 

Taidat olla joulumarttyyri.

Silloinko pitää ryhtyy joulupöydässä alkaa syömään kaupan eineslaatikoita, kun vegaani tulee sukuun? Aika monessa perheessä on kyllä kunnia-asia, että joka joulu tehdään laatikot itse!

Vierailija
87/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisuus on hyvä asia, mutta kohtuus kaikessa. Ymmärrän että joku ei syö lihaa, en minäkään, mutta juhlassa voin ottaa vaikka porkkanalaatikkoa tai rosollia kermavaahdolla,  Ei minun tarvitse tietää grammalleen mitä ruokaan on käytetty. LIhakeitosta voi ottaa lientä ja perunaa- ei minun tarvitse toitottaa että olen vegaani! minulle pitää tehdä kasviskeitto erikseen.  Jos tarjolla on punaviiniä, voin lasin juoda katsomatta internetistä että onko viini tuotettu vegaanisti. Voin syödä waldorffinsalaattia jossa siis majoneesia, vaikka en kananmunaa syökään esim. keitettynä tai paistettuna.

Juhlan aiheena on  jokin muu kuin vieraan vegaanisuus...

Eli käytät joulua tekosyynä pakottaa toinen ihminen syömään ruokaa, jota sinä määräät syötäväksi.

Vierailija
88/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole koskaan ikipäivänä mitään kaupan laatikoita syöty jouluna, eikä syödä tänäkään jouluna. Myydäänkö kaupassa vegaanisia laatikoita ja karjalanpiirakoita, laita linkkiä!

Ap.

Käy joskus siellä kaupassa.

Vuosikymmeniä on ollut esim. maitoallergisia, joille on tehty perinteisiä jouluruokia ilman maitoja ja kananmunia. Riisipuurot, lanttu- ja porkkanalaatikot on hyvin helppo tehdä vegaanisina, kaupoissa on todella paljon kasvispohjaisia juomia ja "kermoja". 

89/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Ap:n kuvaamia miniöitä on. Erään kaverini tytär on tällainen. Hän valittaa anopistaan, kun tämä ei huomioi hänen vegaanisuuttaan. Ihan itse olen hänen kanssaan aiheesta jutellut. Yritin vähän vihjailla, että voisko tuossa jotain kompromissia ei kuulemma. Hän ei anopille mene kun siellä ei huomioida.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
90/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun miniälle pitää tehdä selväksi että hänen elämäntapansa on niin valtava ongelma, että hänen valintansa tuhoaa anopin terveyden ja pilaa koko suvun joulun. Ap haluaa miniän ymmärtävän että hän on ulkopuolinen ja ongelmatapaus, joka on vain vaivaksi kaikille muille.

Eli jos on vegaani, niin ei saa pyytää apua joulun laittoon. Miehellä ja pojalla on omat askareet jouluna.

Vierailija
91/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloinko pitää ryhtyy joulupöydässä alkaa syömään kaupan eineslaatikoita, kun vegaani tulee sukuun? Aika monessa perheessä on kyllä kunnia-asia, että joka joulu tehdään laatikot itse!

Sitten ei pidä valittaa rannevammaakaan eikä sitä ettei itse ole antanut vaikka oman miehensä tehdä niitä joululaatikoita.

Vierailija
92/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan silloin pitää siirtyä eineslaatikoihin kun ei enää kykene itse tekemään niitä. Kenenkään vegaanius ei liity siihen mitenkään. 

Vierailija
93/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos on vegaani, niin ei saa pyytää apua joulun laittoon. Miehellä ja pojalla on omat askareet jouluna.

Miniä sanoi että haluaa tehdä oman osuutensa eli tekee omat ruokansa. Mutta Ap:lle ei kelpaa kun haluaa kyykyttää ja pakottaa tekemään enemmän työtä kuin muut.

Vierailija
94/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Kyllä Ap:n kuvaamia miniöitä on. Erään kaverini tytär on tällainen. Hän valittaa anopistaan, kun tämä ei huomioi hänen vegaanisuuttaan. Ihan itse olen hänen kanssaan aiheesta jutellut. Yritin vähän vihjailla, että voisko tuossa jotain kompromissia ei kuulemma. Hän ei anopille mene kun siellä ei huomioida.

Mutta tuohan on ihan eri tilanne! Ap:n miniä on tarjoutunut tuomaan ruuat itselleen, mutta ap:lle se ei kelpaa. 

Vierailija
95/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mutta tuohan on ihan eri tilanne! Ap:n miniä on tarjoutunut tuomaan ruuat itselleen, mutta ap:lle se ei kelpaa. 

Tämä. Lisäksi uskon että noissa tilanteissa ei ole kyse siitä ettei vegaanivieraita ole huomioitu ja siitä loukkaannuttu, vaan heille on nimenomaan tyrkytetty eläinperäisiä tuotteita tietäen että eivät sellaisia käytä, eli ei kunnioiteta toista ihmistä mikä on 100% ok syy olla vierailematta enää.

Vierailija
96/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.

Ilkeys ja riitaisuus huokuu joka lauseesta.

Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen

tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?

Ap.

Mikäs sairaus sinun laiskaa poikaasi vaivaa? Miksi sinun poikasi ei tee ruokia?

Laittaako sinun poikasi teille jouluruuat?  

Vierailija
97/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylällä (Itä-Suomessa) saa ainakin ihan S-Marketista kaikki perus-joululaatikot ja leivonnaiset vegaanisina versioina, jos ei jaksa kaikkea itse alusta asti tehdä. Kannattaa ap:n käydä kaupassa ja tutkia pakastealtaat. 

Vierailija
98/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vietän joulun kolmatta kertaa porukassa jossa on muutama vegaani. Joulu vietetään nyyttärityylisesti, eli kaikki vie jotain. 

Ainoastaan laatikot vaativat vähän tekemistä jos tekee vegaaniset versiot. Nekin on ihan yhtä hyviä kun ei vegaaniset versionsa. 

On kinkkua ja kalaa meille muille, jotka ei ole vegaaneja. 

Turha kitistä ja tehdä ongelmaa tästäkin asiasta, kun kyse on vain pienistä twiikkauksista muutamaan hassuun ruokaan. 

Eikö teillä ole muita ongelmia elämässä?

Tuo on aivan paskapuhetta, että vegaaniset versiot laatikoista maistuisivat yhtä hyvältä kuin perinteiset, mutta itse olen sivistyneenä ihmisenä tehnyt paljon ruokia jouluna ja juhlissa vegaanisina koko porukalle huomioidakseni erityisruokavaliot helpolla ja vaivattomalla tavalla. 

Mikä idea on pilata hyvät ruokalajit? Sanot itsekin etteivät ne maistu hyvältä, silti koko joukon pitää syödä vetisiä pöperöitä muutaman vegaanifanaatikon takia.

Lisäksi kauralirut ja muut korvikkeet maksavat paljon enemmän kuin maito. 

Vierailija
99/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on yksi vegaani. Ei tehdä mitään numeroa siitä. Nykyään saa kaupasta vegaaniset ruoat valmiina. Toisaalta kaurakermasta ja  kauramaidosta saa ihan helposti ruoat. On vaan asenteesta kiinni, että samasta ruoasta tekee pienen määrän vegaanisena. Jos on kalaa syövä vegaani niin joulu on erityisen helppo valmistaa. 

Vierailija
100/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sinä ostat valmislaatikot, poikasi paistaa kinkun ja miniä tuo omat vegaaniruokansa? Ei asioista kannata tehdä niin vaikeita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi