Vegaaniminiän jouluruokien laitto
Olen jo sairaseläkkeellä rannekulumien takia. Poika on tulossa jouluksi useammaksi päiväksi vaimonsa kanssa , joka on vegaani. Ehdotin, että jos miniä tekisi joulun ne ruuat joihin ei tule suoraan lihaa. Eli laatikot ja karjalanpiirakat. Minä hoitaisin sitten kinkun ja karjalanpaistin.
En vain osaa ja jaksa lähteä säätämään, miten immelletty perunalaatikko tai porkkanalaatikko tehdään ilman kulutusmaitoa/kermaa johonkin kaurajuomaan. Sehän olisi pakko tehdä joku testiannos eka, että tuleeko kunnollista. Ja sama juttu niiden karjalanpiirakoiden kanssa. Puuro, voitelut jne. Vielä nämä ranteetkin niin kipeänä.
Nyt on kauhea sota sitten! Miniä suuttunut, kun joutuisi jouluksi laittamaan jotain koko porukalle. Sanoo, ettei tarvitse mitään. Uhkailevat etteivät etteivät tule ollenkaan, jos joutuvatkin jotain laittamaan jne. Ehdottaa, että minä teen ihan normaalit jouluruuat ja hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita. Mikä tässä on niin hankalaa?
Ovatko muut saaneet näitä nykynuoria laittamaan ruokaa jouluksi?
Kommentit (237)
Onko sulla ja miniällä jotenkin vaikeaa ostaa ruokia valmiina? Kaikki pitää alusta asti tehdä itse? En mä kyllä tiedä miten sä kinkkuakin nostelet rannevammaisena, ellei se ole ihan puolenkilon kinkku.
Ap on luultavasti huijannut sairaseläkkeen. Näyttää olevan tosi valikoivaa laatua hänen terveysongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiseksi, 0/5 provo.
Toiseksi, turpa umpeen ja tee ne jouluruokasi itse, maidonlutkuttaja, ja anna miniän hankkia omat jouluruokansa itse. Ihan itse olet syömällä hankkinut ranteesi ja muun terveytesi noin paskaan kuntoon.
Kuka yläpeukuttaa näin sairasta viestiä? Eiköhän ne kulumat tulleet raskaasta työstä eikä maidosta. Tottakai helpompi sairaan kokata yksinkertainen ateria kuin moninkertainen. Poika ja miniä tehkööt omat ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. Onko tarkoitus, että joulua viettävät muutkin kuin sinä ja miniä? Jos näin on, niin eikö joulujärjestelyt pitäisi jakaa tasaisemmin. Ei pelkästään kahdelle.
Miksi niitä laatikoita ei voi ostaa kaupasta,?
Laita linkkiä kaupan vegaanilaatikoihin, kuka valmistaa? Ja karjalanpiirakoihin.
Jos osaat käyttää tietokonetta, osaat varmasti ihan itse kirjoittaa googleen vegaaninen joululaatikko. Siellä niitä linkkejä on sivutolkulla.
No, laita nyt yksi edes yksi valmistaja, Olen kaupassa käynyt etsimässä valmiita vegaanilaatikoita. En ole ainakaan meidän kaupasta .
Avauksesta ei ilmene miksi tämän porukan tarvitsee viettää joulu saman katon alla. Ei kuulosta siltä että kukaan nauttisi olostaan.
Yleensä nämä ap.n kaltaiset joulumarttyyrit nimenomaan vaativat muut joulupöytäänsä tanssimaan anopin määräämin askelin.
Tämä ranne-eläkeläinen on uusi versio, mutta valitusvirsi noudattaa tuttua kaavaa: miniä on hirveä. Se on ihan sama mistä syystä. Pääasia on että miniä on hirveä. Anoppi yrittää parhaansa mukaan yhdistää joulukuvioonsa pakottamisen, miniän rankaisemisen ja ruikuttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis ehdottanut, että miniä huolehtii itselleen syötävää, vai oletko ehdottanut että hän laittaa koko porukalle vegaaniset ruoat?
En itsekään jaksaisi kyllä kylään mennessä viedä kaikille ruokia.
Älä niistä laatikoista murehdi. Vegaani voi syödä perunaa, rosollia ja omia ruokiaan.
Jos ette saa aikaiseksi kuin riitaa niin voi voi. Joulumieltä!
Ne on meillä kuusi päivää ja junalla tulossa. Täällä ne ruuat laitetaan. Eli onko kaikkien mielestä ratkaisu siis se, että minun täytyy koko joulu laittaa, koska vegaanille ei voi missään nimessä ehdottaa, että osallistuisi yhteisten jouluruokien laittoon, kun varmaan osaisi tehdä vegaaniversiot niistä?
Tietää että joutuisi tekemään suurimman osan yksin ja sitten olisit vielä naama norsunvituilla haukkumassa pahaksi ja syyttämässä elintapasairauskipujasi hänen viakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiseksi, turpa umpeen ja tee ne jouluruokasi itse, maidonlutkuttaja, ja anna miniän hankkia omat jouluruokansa itse. Ihan itse olet syömällä hankkinut ranteesi ja muun terveytesi noin paskaan kuntoon.
Kuka yläpeukuttaa näin sairasta viestiä? Eiköhän ne kulumat tulleet raskaasta työstä eikä maidosta. Tottakai helpompi sairaan kokata yksinkertainen ateria kuin moninkertainen. Poika ja miniä tehkööt omat ruokansa.
Niinhän ne oli ehdottaneet mutta kun se ei ap:lle kelpaa.
Paista vain ne normaalit laatikot. Miniähän sanoi, ettei sinun tarvitse tehdä vegaanisia ruokia. Miksi elämästä pitää tehdä vaikeaa? Itse en koskaan huomioi vegaaneja ruokatarjoiluissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.
Ilkeys ja riitaisuus huokuu joka lauseesta.
Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?
Ap.
Miniäsi on ainoa, jonka mielestäsi pitäisi osallistua. Miksei kenenkään muun?
Koska hän on ainoa, joka haluaa erikoisruokavalion?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ja miniällä jotenkin vaikeaa ostaa ruokia valmiina? Kaikki pitää alusta asti tehdä itse? En mä kyllä tiedä miten sä kinkkuakin nostelet rannevammaisena, ellei se ole ihan puolenkilon kinkku.
Mies ja poika on aina auttaneet kinkun ja paistin kanssa, kun pitää uuniin laittaa ja nostaa pois,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis ehdottanut, että miniä huolehtii itselleen syötävää, vai oletko ehdottanut että hän laittaa koko porukalle vegaaniset ruoat?
Älä niistä laatikoista murehdi. Vegaani voi syödä perunaa, rosollia ja omia ruokiaan.
Ne on meillä kuusi päivää ja junalla tulossa. Täällä ne ruuat laitetaan. Eli onko kaikkien mielestä ratkaisu siis se, että minun täytyy koko joulu laittaa, koska vegaanille ei voi missään nimessä ehdottaa, että osallistuisi yhteisten jouluruokien laittoon, kun varmaan osaisi tehdä vegaaniversiot niistä?
Onko sinulle ihan mahdoton ajatus, että laittaisin lanttu- ja porkkanasosetta pikkuisen sivuun ennen kerma
Eli ratkaisu on se, että minä laitan kaikille? Koska vegaanille ei voi ehdottaa, että voisi tehdä yhteisiä ruokia?
Ai ai, kuinka joulu on ihanaa perheaikaa. En koe mitään ongelmaa tilanteessa. Jos luokseni tulee joulunviettoon ruokarajoitteisia, ei se minun tehtävä ole siitä huolehtia. Minä tarjoan tätä ja muut tuovat annoksensa mukanaan, jos normiruoka ei sovi tai sitten viettävät joulunsa kotonaan, ketään ei ole velvoitettu tekemään isoja ruokakompromissejä, vaan pitää tajuta itse olla menemättä kylään jos on laktoosi-intoleranssi, vegaani, ruoka-aineallergioita ja muuta, en kehtaisi vaatia toisia tekemään monensorttista ruokaa. Heti on joulu helvetillisesti pilalla !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte tehdä montaa eri versiota samasta ruoasta. Miniä avuliaasti tarjoutui hankkimaan omansa itse, mutta marttyyriämmä vaatii että miniän täytyy tehdä satsi koko porukalle vaikka vain hän yksin syö sitä.
Päässä se sairaus on jos ranne toimii kun tekee samaa ruokaa lehmänmaitoon, mutta käsi katkeaa heti jos pitää tarttua saman painoiseen kauramaitotölkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Avauksesta ei ilmene miksi tämän porukan tarvitsee viettää joulu saman katon alla. Ei kuulosta siltä että kukaan nauttisi olostaan.
Yleensä nämä ap.n kaltaiset joulumarttyyrit nimenomaan vaativat muut joulupöytäänsä tanssimaan anopin määräämin askelin.
Tämä ranne-eläkeläinen on uusi versio, mutta valitusvirsi noudattaa tuttua kaavaa: miniä on hirveä. Se on ihan sama mistä syystä. Pääasia on että miniä on hirveä. Anoppi yrittää parhaansa mukaan yhdistää joulukuvioonsa pakottamisen, miniän rankaisemisen ja ruikuttamisen.
Ap nauttii olostaan selvästi. Poikaansa on kiusannut luultavasti puoli vuotta ja syyllistänyt tulemaan joulunviettoon. Sairaan äidin viimeinen joulu ja näin. Poika on sitten syyllistänyt ja kiusannut vaimoaan ja naisparka on nyt taipunut perhesovun vuoksi. Ap hieroo käsiään kun pääsee miniän kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle ihan mahdoton ajatus, että laittaisin lan
Pistä se laiska poikasi ja laiska miehesi tekemään laatikot.
yhyy yhyy, vegaaniminiä, yhyyyhyyyyyyyy! nykyNUORISO yhhhhhhhhh! :D:D:D
Valitus, valitus ja valitus. Tänne valittaminen se sitten asiaa auttaakin, eiks jee ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.
Ilkeys ja riitaisuus huokuu joka lauseesta.
Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?
Ap.
Miniäsi on ainoa, jonka mielestäsi pitäisi osallistua. Miksei kenenkään muun?
Koska hän on ainoa, joka haluaa erikoisruokavalion?
Hän jo tarjoutui hankkimaan omat ruokansa itse. Miksi potäisi vääntää koko porukalle jos ap jo tekee ei-vege versiot itse?
Tässä sinulle selvennystä tilanteeseen:
- miniäsi ja poikasi eivät halua tulla luoksesi jouluksi. Heillä on muitakin paikkoja viettää joulu, sinä olet vain yksi vaihtoehto. Todennäköisesti he viettäisivät joulun ihan kahdestaan.
- poikasi on kuitenkin voittanut tämän jouluväännön, varmaankin siksi että sinä olet se, joka pahoittaa eniten mielensä jos nuoret ovatkin jossain muualla, ja he yrittävät vain selvitä tästä joulusta niin, että tulisi vähiten mielipahaa ja hankaluuksia.
- heitä ei kiinnosta kilin kettua laatikot. Heille on varsinkin täysin yhdentekevää, että ovatko ne sinun runnelluin rantein tehtyjä, vai Saarioisten.
- 5 päivää! Siis 5 päivää! Ei hele! Mitä ihmettä poikasi on pitänyt tehdä, että saa vaimonsa viideksi (5) päiväksi sinun marttyyrijouluasi viettämään???
- se, että sulle ei käy että miniä tuo omat ruoat, vaan yrität pakottaa häntä sinun hapantuneeseen jouluperinnemuottiisi, vain korostaa sitä mikä tässä on keskeinen ongelma; sinä ja sinun joulupakkomielteesi.
- Tällä hetkellä sinun lapsellinen laatikkomarttyrointi antoi nuorelle parille mahdollisuuden arvioida uudelleen koko joulun viettoa. Tuskin ovat tulossa. Tee ihan sellaiset laatikot kuin haluat.
Vielä kysymykseesi, saako kukaan muu "nuoria tekemään joulua"? Nuoret viettävät joulun omilla ehdoillaan,kun vanhempi polvi myöntää sen oikeuden heille. Siinä ei lanttulaatikko ole useinkaan kovin suuressa osassa. Ja usko pois, se on ihan joulu silti, heidän näköinen, ei sinun.
Onko sinulle ihan mahdoton ajatus, että laittaisin lanttu- ja porkkanasosetta pikkuisen sivuun ennen kerman lisäämistä? Miniä voisi sitten itse helposti tehdä niistä yhden hengen annokset, paistaa ne vaikka ennen tavallisia laatikoita ja lämmittää mikrossa, jos ei kaikki mahdu uuniin samalla kertaa.