Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniminiän jouluruokien laitto

Vierailija
17.12.2023 |

Olen jo sairaseläkkeellä rannekulumien takia. Poika on tulossa jouluksi useammaksi päiväksi vaimonsa kanssa , joka on vegaani. Ehdotin, että jos miniä tekisi joulun ne ruuat joihin ei tule suoraan lihaa. Eli laatikot ja karjalanpiirakat. Minä hoitaisin sitten kinkun ja karjalanpaistin.

En vain osaa ja jaksa lähteä säätämään, miten immelletty perunalaatikko tai porkkanalaatikko tehdään ilman kulutusmaitoa/kermaa johonkin kaurajuomaan. Sehän olisi pakko tehdä joku testiannos eka, että tuleeko kunnollista. Ja sama juttu niiden karjalanpiirakoiden kanssa. Puuro, voitelut jne. Vielä nämä ranteetkin niin kipeänä.

Nyt on kauhea sota sitten! Miniä suuttunut, kun joutuisi jouluksi laittamaan jotain koko porukalle. Sanoo, ettei tarvitse mitään. Uhkailevat etteivät etteivät tule ollenkaan, jos joutuvatkin jotain laittamaan jne. Ehdottaa, että minä teen ihan normaalit jouluruuat ja hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita. Mikä tässä on niin hankalaa?

Ovatko muut saaneet näitä nykynuoria laittamaan ruokaa jouluksi?

Kommentit (237)

Vierailija
61/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta minulle olisi itsestäänselvyys vegaanina että ruokavalioni ei vielä ole niin valtavirtaa, ettäkö sitä joka käänteessä osattaisi huomioida. Kaiken lisäksi jos olisin menossa vieraaksi, en olettaisi meneväni täyshoitoon. Kukin tietysti tavallaan.

Vierailija
62/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis ehdottanut, että miniä huolehtii itselleen syötävää, vai oletko ehdottanut että hän laittaa koko porukalle vegaaniset ruoat? 

En itsekään jaksaisi kyllä kylään mennessä viedä kaikille ruokia.

Älä niistä laatikoista murehdi. Vegaani voi syödä perunaa, rosollia ja omia ruokiaan. 

Jos ette saa aikaiseksi kuin riitaa niin voi voi. Joulumieltä!

Ne on meillä kuusi päivää ja junalla tulossa. Täällä ne ruuat laitetaan. Eli onko kaikkien mielestä ratkaisu siis se, että minun täytyy koko joulu laittaa, koska vegaanille ei voi missään nimessä ehdottaa, että osallistuisi yhteisten jouluruokien laittoon, kun varmaan osaisi tehdä vegaaniversiot niistä?

Tietää että joutuisi tekemään suurimman osan yksin ja sitten olisit vielä naama norsunvituilla haukku

Elintapasairauskipuja? Tein 40 vuotta kovaa raskasta työtä käsilläni. Kaksi kertaa on molemmat ranteet leikattu ja jo töissä ollessani. Pitäisi välttää rasitusta ja sen takia jouluksi haluaisin apua sinne noiden ruokien kanssa. Mutta ilmeisesti vegaaninuorelle sellaista ei saa lähteä edes ehdottelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ehdotus oli että hän tekee laatikot ja miniä kaiken muun. Mutta ap ei sitten kuitenkaan vaivaudu tekemään niitä laatikoita sellaisiksi että miniä voisi niitä syödä. Tiedoksi ap:lle että se kauramaito/kaurakerma kaadetaan sinne ruokaan ihan samalla tavalla kuin se lehmänmaito/kermakin, ei sitä tarvitse erikseen harjoitella vaikka kuinka olisi rannevammainen. 

Vierailija
64/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP. Onko tarkoitus, että joulua viettävät muutkin kuin sinä ja miniä? Jos näin on, niin eikö joulujärjestelyt pitäisi jakaa tasaisemmin. Ei pelkästään kahdelle.

Miksi niitä laatikoita ei voi ostaa kaupasta,?

Laita linkkiä kaupan vegaanilaatikoihin, kuka valmistaa? Ja karjalanpiirakoihin.

Jos osaat käyttää tietokonetta, osaat varmasti ihan itse kirjoittaa googleen vegaaninen joululaatikko. Siellä niitä linkkejä on sivutolkulla.

No, laita nyt yksi edes yksi valmistaja, Olen kaupassa käynyt etsimässä valmiita vegaanilaatikoita. En ole ainakaan meidän kaupasta .

Kruunu Herkku perunalaatikko 500g. Vegaaninen.

Kruunu Herkku porkkanalaatikko 500g. Vegaaninen.

Kruunu Herkku lanttulaatikko 500g. Vegaaninen.

Vierailija
65/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin vegaaniminiääsi, joka on tulossa joulun viettoon. Hän ei ehkä ole koskaan tehnyt lanttu-, peruna- ja porkkalaatikoita, eikä karjalanpiirakoitakaan (miten ne edes jouluruokiin liittyvät) ja nyt pitäisi töiden ohella ehtiä tehdä koko porukalle laatikot (itsekin sanoit, että pitää vielä harjoitella yhdet versiot ensin) ja karjalanpiirakat ja roudata ne mukanaan jossain matkalaukussa.

Mitäs jos ostaisitte kaupasta valmiina laatikot ihan koko porukalle, Tuunattuina valmislaatikoista saa hyviä, ja vegaanisia versioita on montaa eri sorttia. Karjalanpiirakatkin voi ostaa valmiina ja niitä löytyy myös vegaanisia kaupoista. 

Vierailija
66/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli ratkaisu on se, että minä laitan kaikille? Koska vegaanille ei voi ehdottaa, että voisi tehdä yhteisiä ruokia?"

No söisitkö, jos miniä kokkaisi teillä kaikille vegaaniruuat? Ja siis valittamatta söisit.

Vierailija
67/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP. Onko tarkoitus, että joulua viettävät muutkin kuin sinä ja miniä? Jos näin on, niin eikö joulujärjestelyt pitäisi jakaa tasaisemmin. Ei pelkästään kahdelle.

Miksi niitä laatikoita ei voi ostaa kaupasta,?

Laita linkkiä kaupan vegaanilaatikoihin, kuka valmistaa? Ja karjalanpiirakoihin.

Jos osaat käyttää tietokonetta, osaat varmasti ihan itse kirjoittaa googleen vegaaninen joululaatikko. Siellä niitä linkkejä on sivutolkulla.

No, laita nyt yksi edes yksi valmistaja, Olen kaupassa käynyt etsimässä valmiita vegaanilaatikoita. En ole ainakaan meidän kaupasta .

Kruunu Herkku perunalaatikko 500g. Vegaaninen.

Kruunu Herkku porkkanalaatikko 50

Ei meidän kaupassa ainakaan ole tuollaisia Kruunu-laatkoita koskaan näkynyt.

Vierailija
68/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitan aina kaikki vegaaniviha-aloitukset poistoon.

Miksi ter rorisoit lihansyöjiä? Aggressioitaan kannattaa käsitellä eikä projisoida muihin.

Vierailija
69/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis ehdottanut, että miniä huolehtii itselleen syötävää, vai oletko ehdottanut että hän laittaa koko porukalle vegaaniset ruoat? 

Älä niistä laatikoista murehdi. Vegaani voi syödä perunaa, rosollia ja omia ruokiaan. 

Ne on meillä kuusi päivää ja junalla tulossa. Täällä ne ruuat laitetaan. Eli onko kaikkien mielestä ratkaisu siis se, että minun täytyy koko joulu laittaa, koska vegaanille ei voi missään nimessä ehdottaa, että osallistuisi yhteisten jouluruokien laittoon, kun varmaan osaisi tehdä vegaaniversiot niistä?

Tietää että joutuisi tekemään suurimman osan yksin

Mitä ihmettä sinä teetät muilla kaiken maailman joululaatikoita? Jos et pysty itse tekemään, tyydyt siihen mitä muut haluavat tehdä. Eli jos miniäsi tekee ruuat, hän päättää mitä syöt. Sinä et sanele, mitä miniän pitäisi tehdä. Joten syöt tofua koko joulun.

Vierailija
70/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, ongelma ei nyt ole miniän vegaaniruokavaliossa, vaan sinun asennevammassasi. 

Ps. Voisi kuvitella, että rannevaivaiselle karjalanpiirakoiden tekeminen olisi pahinta mahdollista hommaa, mutta valitsit sitten kuitenkin tehdä ne?

Vierailija
71/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppilaatikoista ainakin osa on vegaanisia. Niitä on yleensä pakastimessa.

Vierailija
72/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus

Elintapasairauskipuja? Tein 40 vuotta kovaa raskasta työtä käsilläni. Kaksi kertaa on molemmat ranteet leikattu ja jo töissä ollessani. Pitäisi välttää rasitusta ja sen takia jouluksi haluaisin apua sinne noiden ruokien kanssa. Mutta ilmeisesti vegaaninuorelle sellaista ei saa lähteä edes ehdottelemaan.

Juuri tämä marttyyrivalitus. Miksi väännät yhtään mitään jos olet noin sairas? No siksi että pääset kiillottamaan omaa kärsijän kruunuasi ja marttyyrinä vaatimaan kiitosta ja ylistystä ja syyttämään muita kun eivät auttaneet eli et antanut auttaa. Jos olet oikeasti sairas niin ostat valmiina tai pistät terveet (miehesi ja poikasi etunenässä) tekemään ja teet itse jotain mihin pystyt.

Vierailija
73/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin vegaaniminiääsi, joka on tulossa joulun viettoon. Hän ei ehkä ole koskaan tehnyt lanttu-, peruna- ja porkkalaatikoita, eikä karjalanpiirakoitakaan (miten ne edes jouluruokiin liittyvät) ja nyt pitäisi töiden ohella ehtiä tehdä koko porukalle laatikot (itsekin sanoit, että pitää vielä harjoitella yhdet versiot ensin) ja karjalanpiirakat ja roudata ne mukanaan jossain matkalaukussa.

Mitäs jos ostaisitte kaupasta valmiina laatikot ihan koko porukalle, Tuunattuina valmislaatikoista saa hyviä, ja vegaanisia versioita on montaa eri sorttia. Karjalanpiirakatkin voi ostaa valmiina ja niitä löytyy myös vegaanisia kaupoista. 

Mitä väliä onko tehnyt ennen ja onko aikaa tehdä? Kyllä miniä näkee heti että ap tässä yrittää näpäyttää miniää. Siitä tässä on kyse. On luultavasti tehnyt sitä vuosia.

Vierailija
74/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietän joulun kolmatta kertaa porukassa jossa on muutama vegaani. Joulu vietetään nyyttärityylisesti, eli kaikki vie jotain. 

Ainoastaan laatikot vaativat vähän tekemistä jos tekee vegaaniset versiot. Nekin on ihan yhtä hyviä kun ei vegaaniset versionsa. 

On kinkkua ja kalaa meille muille, jotka ei ole vegaaneja. 

Turha kitistä ja tehdä ongelmaa tästäkin asiasta, kun kyse on vain pienistä twiikkauksista muutamaan hassuun ruokaan. 

Eikö teillä ole muita ongelmia elämässä?

Tuo on aivan paskapuhetta, että vegaaniset versiot laatikoista maistuisivat yhtä hyvältä kuin perinteiset, mutta itse olen sivistyneenä ihmisenä tehnyt paljon ruokia jouluna ja juhlissa vegaanisina koko porukalle huomioidakseni erityisruokavaliot helpolla ja vaivattomalla tavalla. 

Vierailija
75/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en mene sukulaisten luo joulunviettoon, koska en saa osallistua siellä ruoanlaittoon, koska olen koskettanut kanan persettä vuonna 2010 ja olen täten saastainen. Tykkään kumminkin ruoanlaitosta, olen hyvä kokki ja sitäpaitsi perustelu on huono: äitini ei tajua, että hän välillisesti koskettaa kanan persettä joka kerta, kun ottaa käteensä kananmunan. Ei niitä pestä. Kananmunan "puhtaana" säilyminen perustuu siihen, että se ei kastu ja että kanat rokotetaan sairauksia vastaan, mutta kananperseestä se tulee joka tapauksessa eikä sitä pestä ennen kaupan hyllyyn päätymistä.

Joten vietän joulun porukassa, jossa minua ja ruoanlaittotaitoani arvostetaan.

Tämä on kyllä paras paskapostaus tänään.

Vierailija
76/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tie

Ja sinäkö määräät mitä ap tekee omassa kodissaan?

Vierailija
77/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ap ei edes tiedä mitä haluaa. Paitsi kontrolloida, syyllistää ja alistaa kaikkia muita. Toivottavasti poika perheineen uskaltaa tehdä sen ratkaisun, että jää kotiin ja pistää puhelimet pyhiksi äänettömälle. Tämä anoppi tulee kumminkin lankoja pitkin itkemään kun ei kelpaa vaikka hän hyvää hyvyyttään kaikille haluaa ihanan joulun.

Vierailija
78/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun kaupassa kauppiasta? Pyydä tilaamaan.

Vierailija
79/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ap ei edes tiedä mitä haluaa. Paitsi kontrolloida, syyllistää ja alistaa kaikkia muita. Toivottavasti poika perheineen uskaltaa tehdä sen ratkaisun, että jää kotiin ja pistää puhelimet pyhiksi äänettömälle. Tämä anoppi tulee kumminkin lankoja pitkin itkemään kun ei kelpaa vaikka hän hyvää hyvyyttään kaikille haluaa ihanan joulun.

Siinä on tämänkin kirjoittajan mies tossun alla. Mies parka.

Vierailija
80/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, ongelma ei nyt ole miniän vegaaniruokavaliossa, vaan sinun asennevammassasi. 

Ps. Voisi kuvitella, että rannevaivaiselle karjalanpiirakoiden tekeminen olisi pahinta mahdollista hommaa, mutta valitsit sitten kuitenkin tehdä ne?

Ei kun olen pyytänyt, että se miniä tekisi ne juuri sen takia, että pitää olla vegaanisia ja on nämä ranteet. Meillä on jouluna ollut aina karjalanpiirakoita kinkun kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi