Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniminiän jouluruokien laitto

Vierailija
17.12.2023 |

Olen jo sairaseläkkeellä rannekulumien takia. Poika on tulossa jouluksi useammaksi päiväksi vaimonsa kanssa , joka on vegaani. Ehdotin, että jos miniä tekisi joulun ne ruuat joihin ei tule suoraan lihaa. Eli laatikot ja karjalanpiirakat. Minä hoitaisin sitten kinkun ja karjalanpaistin.

En vain osaa ja jaksa lähteä säätämään, miten immelletty perunalaatikko tai porkkanalaatikko tehdään ilman kulutusmaitoa/kermaa johonkin kaurajuomaan. Sehän olisi pakko tehdä joku testiannos eka, että tuleeko kunnollista. Ja sama juttu niiden karjalanpiirakoiden kanssa. Puuro, voitelut jne. Vielä nämä ranteetkin niin kipeänä.

Nyt on kauhea sota sitten! Miniä suuttunut, kun joutuisi jouluksi laittamaan jotain koko porukalle. Sanoo, ettei tarvitse mitään. Uhkailevat etteivät etteivät tule ollenkaan, jos joutuvatkin jotain laittamaan jne. Ehdottaa, että minä teen ihan normaalit jouluruuat ja hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita. Mikä tässä on niin hankalaa?

Ovatko muut saaneet näitä nykynuoria laittamaan ruokaa jouluksi?

Kommentit (237)

Vierailija
101/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vietän joulun kolmatta kertaa porukassa jossa on muutama vegaani. Joulu vietetään nyyttärityylisesti, eli kaikki vie jotain. 

Ainoastaan laatikot vaativat vähän tekemistä jos tekee vegaaniset versiot. Nekin on ihan yhtä hyviä kun ei vegaaniset versionsa. 

On kinkkua ja kalaa meille muille, jotka ei ole vegaaneja. 

Turha kitistä ja tehdä ongelmaa tästäkin asiasta, kun kyse on vain pienistä twiikkauksista muutamaan hassuun ruokaan. 

Eikö teillä ole muita ongelmia elämässä?

Tuo on aivan paskapuhetta, että vegaaniset versiot laatikoista maistuisivat yhtä hyvältä kuin perinteiset, mutta itse olen sivistyneenä ihmisenä tehnyt paljon ruokia jouluna ja juhlissa vegaanisina koko porukalle huomioidakseni erityisruokavaliot helpolla ja vaivattomalla tavalla. 

Eivät maistu samalta vaan paremmalta. Makunsa toki kullakin. Oletusarvoisesti suomalainen jouluruoka on pahaa, no matter what, joten jos haluaa hyvää ruokaa niin suosittelen tekemään jotain ihan muuta kuin laatikoita ja rosollia.

Vierailija
102/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä on yksi vegaani. Ei tehdä mitään numeroa siitä. Nykyään saa kaupasta vegaaniset ruoat valmiina. Toisaalta kaurakermasta ja  kauramaidosta saa ihan helposti ruoat. On vaan asenteesta kiinni, että samasta ruoasta tekee pienen määrän vegaanisena. Jos on kalaa syövä vegaani niin joulu on erityisen helppo valmistaa. 

Kalaa syövä ei ole vegaani.

Hän on pescovegetaristi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, ongelma ei nyt ole miniän vegaaniruokavaliossa, vaan sinun asennevammassasi. 

Ps. Voisi kuvitella, että rannevaivaiselle karjalanpiirakoiden tekeminen olisi pahinta mahdollista hommaa, mutta valitsit sitten kuitenkin tehdä ne?

Ei kun olen pyytänyt, että se miniä tekisi ne juuri sen takia, että pitää olla vegaanisia ja on nämä ranteet. Meillä on jouluna ollut aina karjalanpiirakoita kinkun kanssa.

Jos sinä haluat karjalanpiirakoita, niin sinä teet tai ostat ne. Miniä pärjännee ilmankin. Onhan sitä muutakin ruokaa tarjolla. 

Vierailija
104/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi tuotteen laatikot ovat vegaanisia lukuun ottamatta porkkanalaatikkoa, mutta sekin on pötkoversiona vegaaninen. Sitten voi ostaa esim. Savutofua joka ei vaadi maustamista. 

Ymmärrän kyllä sinua. Miniä käyttäytyy tökerösti ja voisi osallistua jouluruokien tekoon.

Riisipuurosta saa vegaanisia ja hyvää riisimaidolla. Alproa suosittelen.

T. Vegaani puoliso, itsekin olen kasvissyöjä ja meillä vielä keliaakikko perheessä. Joten olemme varmasti pieni painajainen joissain kyläpaikoissa. 

Vierailija
105/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta kuka sen laatikon tekee, vegaaninen laatikko on todella helppo tehdä eikä todellakaan tarvitse erikseen tehdä testilaatikoita.

Vierailija
106/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustahan on tuo olisi juuri ihanne, että vegaani toisi ruuat itselleen, ja muut söisi sitä anopin tai äidin laittamaa, jos siis tämä ne ruuat laittaa ja tarjoaa.

Valitettavasti aina se ei ole niin, vaan oletetaan, että se yksi ihminen huomioidaan erikseen.  Ja tämä sitten tulee vaan kahta kättä heiluttaen joulupöytään.  

Olen itsekin samassa tilanteessa, että yksi vegaani ja yksi muuten erityisruokavaliolla oleva on meillä jouluaattona.  Vegaani tuo omat ruokansa ja syö muuten pöydästä sitä mitä katsoo voivansa, ei ole ollut ongelmia.  En minäkään halua tämän yhden ainoan takia alkaa laitella kahdella tavalla ruokaa, kun on vain pieni keittiö ja yksi hella.   Kyllä tämä on meillä aina onnistunut.

Jos AP:n miniä vaatii anoppiaan laittamaan hänelle erityisruokaa, niin on kyllä melko ikävä ihminen.  Jos ei olisikaan muita ruokittavia, kuin se miniä, niin sittenhän olisikin helppoa, mutta kun muut odottavat sitä normaaliruokaansa kuitenkin.

Ruokien laittaminen pienessä keittiössä monelle ihmiselle on jo muutenkin haastavaa.  Kun ei ole kuin se yksi uuni, ja kaikki ruuat pitäisi olla lämpimänä samaan aikaan, niin on siinä järjestelemistä jo siinäkin.

Vierailija
107/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.

Ilkeys ja riitaisuus huokuu joka lauseesta.

Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?

Ap.

Mikäs sairaus sinun laiskaa poikaasi vaivaa? Miksi sinun poikasi ei tee ruokia?

No jos siinä pojan ja miniän perheessä on sellainen järjestys, että poika ei tee ruokia, vaan miniä, niin minkä tämä anoppi sille mahtaa?  Ei hänellä ole sananvaltaa siihen suhteeseen.  

Vierailija
108/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoviruoka riisipiirakat on vegaanisia.

Tee laatikot valmiista soseista. Lisää kaurakermaa ja vegaanista margariinia (ja esim korppujauhoja ja suola, mutta ei kananmunaa). Vegaaniliiton sivulta löytyy ohjeet.

Osta kasvisjauhispyöryköitä tms vegaanista lihankorviketta miniälle. 

Rosolli ilman sillä. 

Useimmat viinit eivät ole vegaanisia. Kysy Alkosta neuvoa. Pullossa lukee vegan tai vegan friendly, jos on vegaanista.

Osta esim vihreitä kuulia ja Wiener Nougatia. Ne on vegaanisia.  Myös Panda Sydän-rasia on vegaaninen. 

Joulutortut: lehtitaikinalevyt, joissa on kasvimargariini. 

Piparit: ei kananmunaa, maitoa tai voita. Esim. Fazerin pienet tavalliset piparit. Lue pakkausmerkinnät.

Kauramaitoa kahviin. Kasvimargariinia leivälle.

Mandariineja ja omenoita.

Vierailija
109/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä on yksi vegaani. Ei tehdä mitään numeroa siitä. Nykyään saa kaupasta vegaaniset ruoat valmiina. Toisaalta kaurakermasta ja  kauramaidosta saa ihan helposti ruoat. On vaan asenteesta kiinni, että samasta ruoasta tekee pienen määrän vegaanisena. Jos on kalaa syövä vegaani niin joulu on erityisen helppo valmistaa. 

Vegaani ei syö kalaa. Mieti kalan kärsimyksiä niin tajuat miksei!!!

Vierailija
110/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen terve ja kykenevä ihminen, mutten siltikään suostuisi tuohon, että yksi tulee vapaamatkustamaan koko jouluksi, ihan riippumatta ko. lokkeilijan ruokavaliosta. Jos on tarkoitus viettää joulua yhdessä ja kaikki muut osallistuvat sen laittoon, mikä sairaus miniällä on, ettei voi tehdä koko joukolle laatikoita? 

Me vietämme joulua samalla tyylillä, tosin kyläilemme vain korkeintaan yhden yön yli ja olemme vuorovuosin meillä ja lapsuudenkodissani, mutta ruuat ostetaan ja tehdään joka vuosi puoliksi. Ei tulisi mieleenkään toimia kuten ap:n miniä ja mennä toisen kotiin viikoksi täysihoitoon. Enkä huolisi noin itsekeskeistä vierasta kotiini. Toteaisin, että joko osallistuu tai jää kotiin.

Vierailija
111/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippumatta kuka sen laatikon tekee, vegaaninen laatikko on todella helppo tehdä eikä todellakaan tarvitse erikseen tehdä testilaatikoita.

Varsinkaan, kun siitä kauramaidosta tehdystä ei koskaan tule yhtään samanmakuista kuin perinteisestä. 

Itse olen vegaani enkä todellakaan syö mitään kaura- tai mantelimaitoon tehtyä. Makuaistini on edelleen tallella ja pidän herkullisista ruuista. Kasviksista ja juureksista saa herkkuja ihan aidoista aineksista valmistettunakin. 

Tuon myös mukanani kaikille riittävän annoksen kasvisruokaa enkä vaadi eriloiskohtelua. Sellaista vaativat vain wannabe vegaanit, jotka eivät varmasti osaa tehdä edes ruokaa, vaan syövät vegaanieineksiä. Valitettava trendi, joka pilaa vegaanien maineen kokonaan.

Vierailija
112/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen tänä vuonna kutsuttuna perheeni luokse. Koska en syö lihaa, kalaa enkä kananmunia, huolehdin ruokapolitiikan ihan itse ja teen esim. rosollin koko porukalle (meidän perheessä ei muutenkaan laiteta silliä rosollin joukkoon). 

Vierailija
113/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis ehdottanut, että miniä huolehtii itselleen syötävää, vai oletko ehdottanut että hän laittaa koko porukalle vegaaniset ruoat? 

En itsekään jaksaisi kyllä kylään mennessä viedä kaikille ruokia.

Älä niistä laatikoista murehdi. Vegaani voi syödä perunaa, rosollia ja omia ruokiaan. 

Jos ette saa aikaiseksi kuin riitaa niin voi voi. Joulumieltä!

Ne on meillä kuusi päivää ja junalla tulossa. Täällä ne ruuat laitetaan. Eli onko kaikkien mielestä ratkaisu siis se, että minun täytyy koko joulu laittaa, koska vegaanille ei voi missään nimessä ehdottaa, että osallistuisi yhteisten jouluruokien laittoon, kun varmaan osaisi tehdä vegaaniversiot niistä?

Tietää että joutuisi tekemään suurimman osan yksin

Et ole vielä vastannut, miksei miehesi ja poikasi voisi auttaa valmistamaan ruokia?

Entä kuka ne ruoat valmistaisi muuten? Siis jos vegaaniminiää ei olisi olemassa?

Vierailija
114/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne laatikot pitää tehdä itse? Ostatte valmiina kaupasta. 

Taidat olla joulumarttyyri.

Meillä ei ole koskaan ikipäivänä mitään kaupan laatikoita syöty jouluna, eikä syödä tänäkään jouluna. Myydäänkö kaupassa vegaanisia laatikoita ja karjalanpiirakoita, laita linkkiä!

Ap.

Pielisen Vegaanipiirakka (riisipiirakka) 390 g, 6 kpl/pss

Kymppi vegaaniset porkkana-ja lanttulaatikot

Vierailija
115/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.

Ilkeys ja riitaisuus huokuu joka lauseesta.

Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?

Ap.

Jos eivät auta jääkööt kotiinsa ja sinä vietät rauhallisen joulun.

Vierailija
116/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alpro välipalat ovat vegaanisia.  Näitä on myös sokerittomina.

Vierailija
117/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole koskaan ikipäivänä mitään kaupan laatikoita syöty jouluna, eikä syödä tänäkään jouluna. Myydäänkö kaupassa vegaanisia laatikoita ja karjalanpiirakoita, laita linkkiä!

Ap.

Mitä iniset! Ota puhelin pikku kätösiin ja haet "kauppakassi" palvelun paikkakunnaltasi ja tilaat vegaaniset vermeet mitä saat! Olkoon ilman jos ei kaikkiea löydy!

Vierailija
118/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitan aina kaikki vegaaniviha-aloitukset poistoon.

Nimenomaan vegaanithan niitä vihamielisiä riidanhaastajia ovat!

Mene helvettiin, Karen!

Vierailija
119/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, miten sanon sen sille vegaanille?

Toinen poikamme asuu meidän kanssa samalla paikkakunnalla. Niillä kolme pientä lasta ja sillä miniällä on ihan tarpeeksi lasten kanssa ja oman joulun kanssa. He tulevat meille käymään vain aattopäiväksi ja -illaksi. Tämä vegaaniminiän poika tulee Helsingistä, niillä ei ole lapsia, joten luulisi, että sillä olis aikaa täällä ne laatikot laittaa, kun vegaaniset pitää olla.

Vierailija
120/237 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalaa syövä ei ole vegaani.

Hän on pescovegetaristi. 

Charles Chaplinin elokuvasta The Great Dictator:

- Are you Aryan?

-No, I'm vegetarian...