Vegaaniminiän jouluruokien laitto
Olen jo sairaseläkkeellä rannekulumien takia. Poika on tulossa jouluksi useammaksi päiväksi vaimonsa kanssa , joka on vegaani. Ehdotin, että jos miniä tekisi joulun ne ruuat joihin ei tule suoraan lihaa. Eli laatikot ja karjalanpiirakat. Minä hoitaisin sitten kinkun ja karjalanpaistin.
En vain osaa ja jaksa lähteä säätämään, miten immelletty perunalaatikko tai porkkanalaatikko tehdään ilman kulutusmaitoa/kermaa johonkin kaurajuomaan. Sehän olisi pakko tehdä joku testiannos eka, että tuleeko kunnollista. Ja sama juttu niiden karjalanpiirakoiden kanssa. Puuro, voitelut jne. Vielä nämä ranteetkin niin kipeänä.
Nyt on kauhea sota sitten! Miniä suuttunut, kun joutuisi jouluksi laittamaan jotain koko porukalle. Sanoo, ettei tarvitse mitään. Uhkailevat etteivät etteivät tule ollenkaan, jos joutuvatkin jotain laittamaan jne. Ehdottaa, että minä teen ihan normaalit jouluruuat ja hän laittaa itselleen jotain, kun ei halua itse ryhtyä urakoimaan koko porukalle. Ei minun uuniin mahdu ja aikaa ole paistaa jouluna sekä normaaleja, että vegaanittomia laatikoita. Mikä tässä on niin hankalaa?
Ovatko muut saaneet näitä nykynuoria laittamaan ruokaa jouluksi?
Kommentit (237)
Oletko siis ehdottanut, että miniä huolehtii itselleen syötävää, vai oletko ehdottanut että hän laittaa koko porukalle vegaaniset ruoat?
En itsekään jaksaisi kyllä kylään mennessä viedä kaikille ruokia.
Älä niistä laatikoista murehdi. Vegaani voi syödä perunaa, rosollia ja omia ruokiaan.
Jos ette saa aikaiseksi kuin riitaa niin voi voi. Joulumieltä!
Sanot miniälle, että parempi sitten pitää omat ruuat omassa kassissa. Eikä niitä voi lämmittää uunissa ym. Ja syö sitten vain sitä, mitä on itse tuonut. Onhan tuo vähän itsekästä, että mitään ei viitsitä itse tehdä, mutta oletetaan sitten että löytyy osa ruuista hänellekin.
Olen maistanut näitä kauramaitoon tehtyjä laatikoita ja ne ovat maistuvat kuin veteen tehdyltä. Täysin mauttomia. Onkohan osalla ihmisistä hyvin erilainen makuaisti, kun pystyvät näitä syömään?
Kauramaito se vasta ilmastonpilaaja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.
Ilkeys ja riitaisuus huokuu joka lauseesta.
Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?
Ap.
Eihän sillä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ruokavaliota miniä noudattaa. Miksi siis korostit sitä jo heti otsikossa?
Minulle oli kyllä nyt yllätys, että lanttu-/porkkanalaatikko ei ole kasvisruoka.
En ole koskaan tehnyt numeroa siitä, että olen kasvissyöjä enkä odota että tätä otettaisiin kummemmin huomioon. Silti osa sukulaisista tekee tästä itse numeron kun en syö kyläillessä. Ja nyt ihmetellään miksi tiettyjen sukulaisten luona ei enää käydä. Nämä samat ihmiset kuitenkin tekevät meillä kyläillessä törkeitä yökkäilyeleitä, kun tarjoamme pöydässä kasvisruokaa. Miksi heidänkään tarvitsisi syödä meillä saati sitten osoittaa mieltään näin? Olkoot ilman jos ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa vegaaniasiaan viettäisin ehdottomasti joulun kotona. En lähtisi ap.n huusholliin, en yhdeksi, en kahdeksi enkä useaksi päiväksi.
Ilkeys ja riitaisuus huokuu joka lauseesta.
Siis se on ilkeyttä, kun yrittää, että muutkin osallistuisi joulun laittoon, eikä sairaseläkeläisen tarvitsisi viisi päivää passata jouluna poikansa perhettä?
Ap.
Miniäsi on ainoa, jonka mielestäsi pitäisi osallistua. Miksei kenenkään muun?
Sinun poikasi kuuluu ne jouluruuat tehdä, jos itse et viitsi. Miniä tekee jo tarpeeksi suuren palveluksen kun pilaa joulunsa vierailemalla vihamielisen anopin luona.
Onneksi rannekulumasi eivät estä minkään muun kuin vegaaniruuan tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. Onko tarkoitus, että joulua viettävät muutkin kuin sinä ja miniä? Jos näin on, niin eikö joulujärjestelyt pitäisi jakaa tasaisemmin. Ei pelkästään kahdelle.
Miksi niitä laatikoita ei voi ostaa kaupasta,?
Laita linkkiä kaupan vegaanilaatikoihin, kuka valmistaa? Ja karjalanpiirakoihin.
Jos osaat käyttää tietokonetta, osaat varmasti ihan itse kirjoittaa googleen vegaaninen joululaatikko. Siellä niitä linkkejä on sivutolkulla.
Ensimmäiseksi, 0/5 provo.
Toiseksi, turpa umpeen ja tee ne jouluruokasi itse, maidonlutkuttaja, ja anna miniän hankkia omat jouluruokansa itse. Ihan itse olet syömällä hankkinut ranteesi ja muun terveytesi noin paskaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis ehdottanut, että miniä huolehtii itselleen syötävää, vai oletko ehdottanut että hän laittaa koko porukalle vegaaniset ruoat?
En itsekään jaksaisi kyllä kylään mennessä viedä kaikille ruokia.
Älä niistä laatikoista murehdi. Vegaani voi syödä perunaa, rosollia ja omia ruokiaan.
Jos ette saa aikaiseksi kuin riitaa niin voi voi. Joulumieltä!
Ne on meillä kuusi päivää ja junalla tulossa. Täällä ne ruuat laitetaan. Eli onko kaikkien mielestä ratkaisu siis se, että minun täytyy koko joulu laittaa, koska vegaanille ei voi missään nimessä ehdottaa, että osallistuisi yhteisten jouluruokien laittoon, kun varmaan osaisi tehdä vegaaniversiot niistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP. Onko tarkoitus, että joulua viettävät muutkin kuin sinä ja miniä? Jos näin on, niin eikö joulujärjestelyt pitäisi jakaa tasaisemmin. Ei pelkästään kahdelle.
Laita linkkiä kaupan vegaanilaatikoihin, kuka valmistaa? Ja karjalanpiirakoihin.
vegaanituotteet.net
Miniäsi kaipaa ammattiapua.
Sairasta jos ei voi syödä edes jouluna ruokia, jotka on tehty kulutusmaitoon. (jos ei ole todettua allergiaa.)
Sellaista fiktiota tällä kertaa. 🥱😴
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli kyllä nyt yllätys, että lanttu-/porkkanalaatikko ei ole kasvisruoka.
On ne kasvisruokia, mutta ei vegaanisia jos käytetään maitotuotteita ja munia.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis poika tottakai touhuamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen maistanut näitä kauramaitoon tehtyjä laatikoita ja ne ovat maistuvat kuin veteen tehdyltä. Täysin mauttomia. Onkohan osalla ihmisistä hyvin erilainen makuaisti, kun pystyvät näitä syömään?
Kauramaitoakin on montaa merkkiä, on kevyttä ja kermaista. Maistuuhan se lehmän äidinmaitoonkin tehty erilaiselta riippuen minkälaiseen maitoon on tehty. Älä vingu jos teet paskoja valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Kermaa menee molempiin.
Mikäs sairaus sinun laiskaa poikaasi vaivaa? Miksi sinun poikasi ei tee ruokia?