Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei tunnu ymmärtävän vanhempiensa ikää ja kuntoa. Ehdotti että mentäisiin vanhemmilleen jouluksi

Vierailija
16.12.2023 |

Nämä on yli 85-vuotiaita kumpikin, paljon vaivoja. Ei mitenkään siinä kunnossa että voisivat jotain joulua järjestää lapsensa perheelle.

Asuvat kaukana ja ehdittäisiin sinne vasta jouluaattona. Eli ei ole sitäkään mahdollisuutta että me ikään kuin valmistelisimme sen joulun sinne. 

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies meni vain sisarustensa kanssa jouluksi kotiin eikä sinne olisi muita mahtunutkaan sähläämään. Me muut voidaan joulut viettää milloin tahansa, joilla varsinkin aikaa on paljon jäljellä.

Mitä? Eli mielestäsi aikuisen ihmisen pitää mennä vanhempiensa luokse jouluksi kunnes vanhemmat kuolee. Oma perhe saa jäädä.

Vierailija
42/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitopalvelu hoitaa ruuat, siivoja käy muutenkin ja naapurin isäntä hoitaa kuusen. En voisi nauttia joulusta, jos vanhukset viettäisi sen yksinään. Eikä lapsetkaan antaisi sitä anteeksi, jos eivät pääsi mummolaan. Meillä on kyllä aikaa viettää sitten joskus sitä meidän joulua. Tämä on se esimerkki minkä minä haluan periyttää lapselle, vanhimmat tulee ensin. 

Minkä ikäisiä te olette? Aika monella on omat lapset jo täysi-ikäisiä ja muuttaneet pois kotoa ja isovanhukset yhä elossa. Eivätkö lapsiperheet saa koskaan viettää joulua keskenään? Minkä ikäisiä ajattelit omien lastesi olevan, kun teillä on 'aikaa viettää sitten joskus sitä teidän joulua'?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta olettehan ottaneet influenssa- ja koronarokotukset? Ettekä mene tautisina sinne? Vanhukset eivät kestä enää tauteja.

Vanhukset ovat toivottavasti ottaneet ilmaiset rokotteet. Ainakin omat hieman nuoremmat vanhemmat ovat ne jo saaneet. 

Vierailija
44/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies menee yksinään.

Vierailija
45/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme 60-vuotiaita ja vanhemmat olisivat tuota 85-v ikäluokkaa, jos olisivat vielä elossa. Pitäisikö meidän siis edelleen mennä sinne jouluksi? Ja kumman vanhempien luo? Vai pitäisikö kummankin mennä omiensa luo?

Entä meidän omat lapset? He ovat opiskelevia 22-25-vuotiaita. Nämä aikuiset lapset tulevat meille jouluksi. Pitäisikö heidätkin ottaa isovanhemmille jouluksi vai eikö heitä tarvitse lainkaan ajatella?

Missä iässä minä saan ajatella itseäni ja toimia kuten haluan?

Vierailija
46/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies menee yksinään.

Ihan hyvä suunnitelma, jos mies myös valmistaa jouluruuat, siivoaa ja hoitaa joulukoristelut.

Ei hyvä idea, jos ajatteli istahtaa valmiiseen pöytään vanhusten passattavaksi.

Vierailija
47/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää ihmeessä. Torttuja mukaan ja kahvipaketti. Keittäkää kahvit ja jutlelkaa. Varmasti ilahtuvat. Joulu on korvien välissä, ei se laittamisella tule.

Vierailija
48/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies on nyt viikko ennen joulua keksinyt, että menette hänen vanhempiensa luokse, mutta ei ole edes vanhemmilleen kertonut ajatuksestaan?

Vierailija
49/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies meni vain sisarustensa kanssa jouluksi kotiin eikä sinne olisi muita mahtunutkaan sähläämään. Me muut voidaan joulut viettää milloin tahansa, joilla varsinkin aikaa on paljon jäljellä.

Mitä? Eli mielestäsi aikuisen ihmisen pitää mennä vanhempiensa luokse jouluksi kunnes vanhemmat kuolee. Oma perhe saa jäädä.

Ihme perhe jos ei pärjää ilman miestä hetkeäkään. Mitenkähän olisin pärjännyt reissutyössä ulkomaillakin käyvän kanssa ja parit joulutkin tuli yksin vietettyä. 

Ei ihminen noin itsekäs ja riippuvainen saa olla. Vai lapsiko vielä olet.

Vierailija
50/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu ihan vanhusten luonteesta ja olosuhteista heidän kotonaan. Jos on perussiisti omakotitalo, siis ei mikään murju, johon ei oikein mahdu edes kunnolla nukkumaan , niin ei sinne pidä lähteä. Jos on vahukset ,jotka haluavat olla omissa oloissaan ja heitä rasittaa ( sydäntä rasittaa, voi tulla rntakipua),kun tulee pojanporukka- siis ei näissä tapauksissa pidä sinne ägetä. 

Okei ,sitten ,jos taas ovat suht lepposia, ikäisekseen terveitä ja tykkäävät että vieraita tulee,niin mikä ettei. Kyllä te heidän luonteen tunnette.

Voitte paistaa kotona jo kinkun ja pullat, ostaa laatikot ja kermaperunat ym perusruuat, pistä heidän poika vaan kauppaan. Sopivati mynttilöitä ,joulutähti ja hyasinttikori mukaan. Tietysti täkit +tyynyt pistätte takapenkille lakanoineen +saunapyyhkeet . Jos muuten asuvat ahtaasti esim kerrostalossa ,niin sitten ei pidä mennä.

Itse olen iloinen introwertti vanhus joka tykkää laittaa täydellisen joulun kuusineen ym ym, mutta kutsumattomat vieraat olisi kauhistus. Ja varmasti sanoisin hyvissä ajoin jaksanko porukkaa vai en. 2 yötä on muuten max meikäläiselle.

Kerro ap olosuhteista! Ja vielä , tästä pojasta, joka tahtoo lähteä, hänen on kyllä oltava touhukas , ettei hommmat jää sun kontolle.

Vierailija
51/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä nyt omille vanhemmille voi omasta aloitteesta sopia menevänsä, varsinkin jos laittaa sinne sen joulun. Eihän ne itse välttämättä viitsi pyytää juuri siksi, kun eivät enää jaksa laittaa mitään. Tyhjään pöytään viitsi kutsua ketään.

Ei voi. t. äiti/mummo

Vierailija
52/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitopalvelu hoitaa ruuat, siivoja käy muutenkin ja naapurin isäntä hoitaa kuusen. En voisi nauttia joulusta, jos vanhukset viettäisi sen yksinään. Eikä lapsetkaan antaisi sitä anteeksi, jos eivät pääsi mummolaan. Meillä on kyllä aikaa viettää sitten joskus sitä meidän joulua. Tämä on se esimerkki minkä minä haluan periyttää lapselle, vanhimmat tulee ensin. 

Vietitkö itse lapsena yhtäkään joulua kotona? Vai kaikki joulut isovanhemmilla? 

-ohis

Vierailija
53/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä tässäkin keskustelussa taas oikein sekoillaan? Miksi ihminen ei saisi vierailla omien vanhempiensa luona, koska he ovat liian vanhoja? Minkä ikäisenä täytyy eristäytyä maailmasta eikä saa tavata enää edes omia lapsiaan? Olette ihan hiton huvittavalla tavalla hulluja. :D

Ei se vaadi mitään hiton järjestelyjä ja siivoojien tilaamisia, että käy vierailemassa omien vanhempiensa luona. Joulu ei ole tästä mikään poikkeus, se on ihan samanlainen päivä kuin kaikki muutkin päivät vuodessa.

Vierailija
54/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää ihmeessä. Torttuja mukaan ja kahvipaketti. Keittäkää kahvit ja jutlelkaa. Varmasti ilahtuvat. Joulu on korvien välissä, ei se laittamisella tule.

Vastassa voi olla kaaoskämppä ja jääkaappi täynnä vanhoja ruokia. 

-ohis

Vierailija
55/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meitä ole sinne kutsuttu. Tämä oli ihan miehen oma älynväläys. Olen aivan varma että anoppi stressaisi itsensä puolikuolleeksi kun tietäisi että pöllähdämme sinne aattoiltapäivänä. Yrittäisi hommata kuusen, tehdä ruuat, laittaa vierashuoneen kuntoon. Ei me ehditä aiemmin kun töitä on vielä aatonaattona.

Eikä ole kyse ettemme ollenkaan näkisi joululomalla. Kävisimme kyllä mutta ei siis aattona. He olivat aiemmin usein meillä joulun mutta eivät enää jaksa matkustaa.

Ap

Mitä jos olisit yhteydessä appivanhempiin, että he saisivat sanottua pojalleen että aatto vietetään kukin omassa kodissaan, ja tervetuloa käymään joku muu päivä?

Jos joka tapauksessa käytte heillä joulun aikaan,  eroaako se jotenkin siitä, että menisitte jo aattona? Omien vanhempien kanssa on kokeiltu, että mennään vasta pyhien jälkeen.  Samat jouluruuat siellä on pöydässä, valmistettuna koko armeijalle. Mutta itse haluavat kaiken laittaa kuten ennenkin.  

Vierailija
56/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme perhe jos ei pärjää ilman miestä hetkeäkään. Mitenkähän olisin pärjännyt reissutyössä ulkomaillakin käyvän kanssa ja parit joulutkin tuli yksin vietettyä. 

Ei ihminen noin itsekäs ja riippuvainen saa olla. Vai lapsiko vielä olet.

Sinusta siis miehen kuuluu viettää joulu äitinsä kanssa ikuisesti.

No ei siinä sitten.

Vierailija
57/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mies on nyt viikko ennen joulua keksinyt, että menette hänen vanhempiensa luokse, mutta ei ole edes vanhemmilleen kertonut ajatuksestaan?

No kuta kuinkin näin. Perusongelma taitaa olla ettei mies oikein vieläkään hahmota kuinka paljon kaikkea joulun laittamiseen tarvitaan. Olen tehnyt aina valmisteluista pääosan, koska minulle on ollut helpompi pitää pari päivää vapaata ennen joulua.Toisaalta miehen mielestä kaikki joulukoristelutkin on turhia. Ruuat riittäisi. 

Ap

Vierailija
58/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän riippuu ihan vanhusten luonteesta ja olosuhteista heidän kotonaan. Jos on perussiisti omakotitalo, siis ei mikään murju, johon ei oikein mahdu edes kunnolla nukkumaan , niin ei sinne pidä lähteä. Jos on vahukset ,jotka haluavat olla omissa oloissaan ja heitä rasittaa ( sydäntä rasittaa, voi tulla rntakipua),kun tulee pojanporukka- siis ei näissä tapauksissa pidä sinne ägetä. 

Okei ,sitten ,jos taas ovat suht lepposia, ikäisekseen terveitä ja tykkäävät että vieraita tulee,niin mikä ettei. Kyllä te heidän luonteen tunnette.

Voitte paistaa kotona jo kinkun ja pullat, ostaa laatikot ja kermaperunat ym perusruuat, pistä heidän poika vaan kauppaan. Sopivati mynttilöitä ,joulutähti ja hyasinttikori mukaan. Tietysti täkit +tyynyt pistätte takapenkille lakanoineen +saunapyyhkeet . Jos muuten asuvat ahtaasti esim kerrostalossa ,niin sitten ei pidä mennä.

Itse olen iloinen introwertti vanhus joka tykkää laittaa täy

Ap ei halua. Miksi ihmeessä se on mielestäsi pakko. Missä iässä tämä anopin luo jouluksi  matkustaminen ei ole enää pakollista??

Vierailija
59/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajuu. Kukin vietäköön joulun niiden kanssa, joiden kanssa on muutenkin säännöllisesti tekemisissä. Lapset viettää joulua mun ja mieheni kanssa ainakin niin kauan kun kotona asuvat. Sen jälkeen he tekevät kuten tahtovat. Kotiin saa aina tulla. Isovanhemmille laitamme joulukukat ja -kortin. Heillä on siellä vielä rauhallinen joulu kaksistaan. Sitten, kun kunto menee sellaiseksi, että tulee lähtö palvelutaloon, joulu on sitten siellä. Yksinkertaista, mutta totta. 

Vierailija
60/124 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuta kuinkin näin. Perusongelma taitaa olla ettei mies oikein vieläkään hahmota kuinka paljon kaikkea joulun laittamiseen tarvitaan. Olen tehnyt aina valmisteluista pääosan, koska minulle on ollut helpompi pitää pari päivää vapaata ennen joulua.Toisaalta miehen mielestä kaikki joulukoristelutkin on turhia. Ruuat riittäisi. 

Ap

No ehkä hänen mielestään "joulun laittamiseen" ei tarvita yhtään mitään muuta kuin minkä tahansa maanantain laittamiseen. Missä hän tietenkin on oikeassa. Ihan itse keksit sen tarpeen.