Mies ei tunnu ymmärtävän vanhempiensa ikää ja kuntoa. Ehdotti että mentäisiin vanhemmilleen jouluksi
Nämä on yli 85-vuotiaita kumpikin, paljon vaivoja. Ei mitenkään siinä kunnossa että voisivat jotain joulua järjestää lapsensa perheelle.
Asuvat kaukana ja ehdittäisiin sinne vasta jouluaattona. Eli ei ole sitäkään mahdollisuutta että me ikään kuin valmistelisimme sen joulun sinne.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole sitäkään mahdollisuutta että me ikään kuin valmistelisimme sen joulun sinne.
Merkillistä.Itse valmistin joulun Ruotsissa ja vein äidille Lappiin.Mikä teitä estää tekemästä ruoat?
Ei oikein viitsisi.
Mitä te sitten syötte jouluna jos jäätte kotiin?!!!
Mies varmaan laittaa kinkkua ja kaloja. Minulle riittäisi kaupan porkkanalaatikko. Anoppilassa pitää sitten laittaa isommin ja joudun varmastikin laittamaan niitä.
No voi kauheeta, että joudut joulua laittamaan! Mitä jos jäät kotiin ja annat miehen mennä lasten kanssa viettämään joulua isovanhempien kanssa?! Ostaa kaupasta valmiit laatikot, tilaa valmiiksi paistetun kinkun, Aattona saa vielä kuusia, koristelevat yhdessä lasten kanssa. Kaikilla on kivaa ja sä saat mököttää rauhassa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Pitopalvelu hoitaa ruuat, siivoja käy muutenkin ja naapurin isäntä hoitaa kuusen. En voisi nauttia joulusta, jos vanhukset viettäisi sen yksinään. Eikä lapsetkaan antaisi sitä anteeksi, jos eivät pääsi mummolaan. Meillä on kyllä aikaa viettää sitten joskus sitä meidän joulua. Tämä on se esimerkki minkä minä haluan periyttää lapselle, vanhimmat tulee ensin.
Tä?
Eli sitä omaa joulua saa viettää, kun vanhemmat on kuoleet eli n. 70-vuotiaana??
Kyllä minä otin sen oikeuden jo, kun lapset oli pieniä. Isovanhemmat saa tulla meille.
Aloituksen Isovanhemmat on 85-vuotiaita eli todennäköisesti heidän lapsenlapsetkin on jo aikuisia ja heilläkin on lapsia. Milloin saa alkaa viettää omaa joulua ja kuka sitä saa viettää, jos jo 5 sukupolveen on tässä velvollisuuskierteessä.
Vierailija kirjoitti:
Menette aattona, viette ruoat mennessänne. Aattona syötte riisipuuron ja esim. kalaleivät. Vslmistelette jouluruokia( Mies valmistaa) Joulupäivänä syötte jouluaterian.
Kalaleivät??
MIksi mies pohtii asiaa vasta nyt? Joulu ei tule yllätyksenä saati hänen vanhempiensa tämän hetkinen kunto. Hän olisi voinut sopia kanssasi parista lomapäivästä ja aikaa olisi jäänyt laitella joulua vanhempien luona.
Tosin omat ja huonokuntoiset vanhempani pitivät tiukasti kiinni siitä, että valmistelivat joulun itse. Äitini olisi saanut sydärin, jos ryhtyisin räknäämään hänen joulupöytiään. Olemme kaksi vahvaa naista, joten joulun rauhan vuoksi en järjestänyt kohtausta ja tyrkkinyt vanhempiani syrjään saadakseni esittää huolehtiuvaa tytärtä. Hoidin sitten lumityöt, muut kodin askareet ja jätin meidän dinosaurukset hösäämään keittiön puolelle. Se kannatti, sillä isäni kuoli sitten loppiaisena. Sen jälkeen äiti ei halunnut viettää oma joulua ollenkaan ja raahasimme hänet omiin koteihimme.
Kaikki ei mene aika idyllisen joulu-ja-vanhus-kaavan mukaan Meillä ainakin on niin tahtoäiti, joka varmasti kuolinvuoteellaankin jakaa vielä ohjeita.
Ei meitä ole sinne kutsuttu. Tämä oli ihan miehen oma älynväläys. Olen aivan varma että anoppi stressaisi itsensä puolikuolleeksi kun tietäisi että pöllähdämme sinne aattoiltapäivänä. Yrittäisi hommata kuusen, tehdä ruuat, laittaa vierashuoneen kuntoon. Ei me ehditä aiemmin kun töitä on vielä aatonaattona.
Eikä ole kyse ettemme ollenkaan näkisi joululomalla. Kävisimme kyllä mutta ei siis aattona. He olivat aiemmin usein meillä joulun mutta eivät enää jaksa matkustaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yöpykää hotellissa jos siltä tuntuu mutta menkää nyt vielä katsomaan. Ei 85v nyt niin vanha ole jos on terve.
Ei se katsomassakäynti edellyt joulun viettoa.
Mites ne vanhemmat siellä noin muuten pärjää? Kyllä munkin vanhemmilla on vaivoja, jne, mutta he edelleen haluaa tavata perhettään. He tekevät sen minkä jaksaa ja me tehdään sitten loput.
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa vanhuksille etukäteen siivooja, kertokaa että tämä on joululahja, ja viette ruuat mukananne. Toinen vaihtoehto on maksaa vanhuksille matka teidän luoksenne.
Tuskin näin myöhään enää mitään joulusiivousta saa tilattua.
Vierailija kirjoitti:
Ihana poika, haluaa vielä olla vanhempiensa kanssa. Ja auttaa heitä.
Minä en kyllä saanut kuvaa, että mies haluaisi auttaa vanhempiaan ja kokata ja järjestää heille joulun, vaan että ajatteli mennä sinne passattavaksi valmiiseen pöytään. Kun ei ole ymmärtänyt, kun ap on selittänyt, että vanhukset eivät enää jaksa järjest joulua.
Oleellinen kysymys on, haluavatko vanhemmat että menette sinne. Vai olisiko heille helpompaa, jos kävisitte kylässä jonain sellaisena viikonloppuna kun on vähemmän perinnestressiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se miehesi asia ole ehdottaa vanhemmilleen menoa, vaan vanhempien teidät kutsua, jos itse sitä haluavat. Miehesi kuulostaa törpöltä.
Voi kun tyttärenikin tuon oppisi! "Me ajateltiin tulla..." "Me tullaan silloin..."
Ainoaa lastaan ei oikein kehtaa kieltää tulemasta, vaikka kuinka tekisi mieli.
Ensimmäiset koronajoulut, ah sitä autuutta, kun sai viettää joulun yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mites ne vanhemmat siellä noin muuten pärjää? Kyllä munkin vanhemmilla on vaivoja, jne, mutta he edelleen haluaa tavata perhettään. He tekevät sen minkä jaksaa ja me tehdään sitten loput.
Ei ne kovin hyvin pärjää. Kotihoito käy päivittäin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole sitäkään mahdollisuutta että me ikään kuin valmistelisimme sen joulun sinne.
Merkillistä.Itse valmistin joulun Ruotsissa ja vein äidille Lappiin.Mikä teitä estää tekemästä ruoat?
Haaparannalta Tornioon vai peräti Rovaniemeen?
Ja mies tietysti hoitaa sinne ruoat ja tekee valmistelut. Toi törppö-jooseppi? Kyllä joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein viitsisi.
Mitä te sitten syötte jouluna jos jäätte kotiin?!!!
Mies varmaan laittaa kinkkua ja kaloja. Minulle riittäisi kaupan porkkanalaatikko. Anoppilassa pitää sitten laittaa isommin ja joudun varmastikin laittamaan niitä.
No voi kauheeta, että joudut joulua laittamaan! Mitä jos jäät kotiin ja annat miehen mennä lasten kanssa viettämään joulua isovanhempien kanssa?! Ostaa kaupasta valmiit laatikot, tila
Tuo edellä oleva vastailija ei ole ap vaan joku muu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei meitä ole sinne kutsuttu. Tämä oli ihan miehen oma älynväläys. Olen aivan varma että anoppi stressaisi itsensä puolikuolleeksi kun tietäisi että pöllähdämme sinne aattoiltapäivänä. Yrittäisi hommata kuusen, tehdä ruuat, laittaa vierashuoneen kuntoon. Ei me ehditä aiemmin kun töitä on vielä aatonaattona.
Eikä ole kyse ettemme ollenkaan näkisi joululomalla. Kävisimme kyllä mutta ei siis aattona. He olivat aiemmin usein meillä joulun mutta eivät enää jaksa matkustaa.
Ap
Mitä jos olisit yhteydessä appivanhempiin, että he saisivat sanottua pojalleen että aatto vietetään kukin omassa kodissaan, ja tervetuloa käymään joku muu päivä?
Meillä mies meni vain sisarustensa kanssa jouluksi kotiin eikä sinne olisi muita mahtunutkaan sähläämään. Me muut voidaan joulut viettää milloin tahansa, joilla varsinkin aikaa on paljon jäljellä.
Kyllä sitä nyt omille vanhemmille voi omasta aloitteesta sopia menevänsä, varsinkin jos laittaa sinne sen joulun. Eihän ne itse välttämättä viitsi pyytää juuri siksi, kun eivät enää jaksa laittaa mitään. Tyhjään pöytään viitsi kutsua ketään.
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa vanhuksille etukäteen siivooja, kertokaa että tämä on joululahja, ja viette ruuat mukananne. Toinen vaihtoehto on maksaa vanhuksille matka teidän luoksenne.
Siis miksi ihmeessä pitää hössöttää? Eikö siellä voi käydä ihan niin kuin minä tahansa muunakin viikonloppuna voisi? Ei kai kotonaan asuvien, toimintakykyisten ihmisten kotiin vieraat tilaile mitään hiton siivoojia!