Masennuksen kanssa eläminen
"Elikkäs" nyt on tapahtunut sen verran ikävä asia, että en usko masennukseni lakkaavan koskaan. Masennuslääkkeitä en halua syödä, ja töitä pitäisi jaksaa tehdä. Olisiko kenelläkään vinkkejä jaksamiseen? En odotakaan että olisin kovin energinen, minulle riittäisi kun jaksaisin hoitaa välttämättömät asiat. Niin että voisi jatkaa elämää edes jotenkin.
Kommentit (138)
Odotan koska tulee ne "liikunta ja terveellinen ruokavalio" -opastukset.
Tilanteen hyväksyminen on olennainen asia. Voit antaa itsellesi luvan tuntea niin kuin tunnet ja olla sellaisessa tilanteessa kuin olet. Väkisin masennuksesta pois pyrkimiset ja itsensä soimaaminen milloin mistäkin tuottaa vain epähyödyllistä sisäistä ristiriitaa.
Yleensä on kans hyvä tietää, että iso osa serotoniinista muodostuu suolistossa. Eli syödyllä ravinnolla on oikeasti merkitystä, joka kannattaa huomioida jos pystyy
Vierailija kirjoitti:
Odotan koska tulee ne "liikunta ja terveellinen ruokavalio" -opastukset.
Tässäkin yksi asia kerralla. Se voi olla esimerkiksi rappusten kävely hissin sijaan. Kaupassa käynti kävellen ei autolla..
Mitä sinulla on lääkkeitä vastaan? Itse en edes uskalla ajatella niiden lopettamista kun muistelen kuinka syvässä kuilussa kävin joku vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinulla on lääkkeitä vastaan? Itse en edes uskalla ajatella niiden lopettamista kun muistelen kuinka syvässä kuilussa kävin joku vuosi sitten.
Mahdolliset sivuvaikutukset huolestuttavat. Ja haluan kokea tämän ilman lääkkeitä, koska muuten jäisin miettimään, millaista tämä olisi ollut ilman lääkkeitä. Sitä paitsi en ole oikein jaksanut mennä lääkäriin, ja rahat ovat sen verran vähissä että ei ole varaa maksaa lääkärissä käymisestä. Ja jos saa jonkun masennusdiagnoosin, niin tunnetusti siitä voi olla haittaa myöhemmin.
ap
Kärsin pitkään pahoita masennuskausista. Olisin tehnyt jo itsarin jos en olisi saanut Venlaa ja Temestaa. Olen kiitollinen psykiatrille joka näitä määräsi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. En itse olisi elossa enää ilman lääkkeitä, niin vaikea masennus oli. Ect auttoi nopeasti + estolääkitys
Ksm 88 valmiste on hyvä luonnon lääke masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdolliset sivuvaikutukset huolestuttavat. Ja haluan kokea tämän ilman lääkkeitä, koska muuten jäisin miettimään, millaista tämä olisi ollut ilman lääkkeitä. Sitä paitsi en ole oikein jaksanut mennä lääkäriin, ja rahat ovat sen verran vähissä että ei ole varaa maksaa lääkärissä käymisestä. Ja jos saa jonkun masennusdiagnoosin, niin tunnetusti siitä voi olla haittaa myöhemmin.
ap
Onko siis diagnosoitu lainkaan masennusta? Mistä päädyit että olis se?
Osta katukaupasta Diapamia. Telegramista löytää hyvin myyjän eikä jää näin tietoja Kantaan.
Älä odotakaan itseltäsi muuta kuin ihan pakollisten velvollisuuksien suorittaminen. Muuten saat vain olla.
Itse olen hyväksynyt sen että masennus vain kulkee rinnallani.. Mulla on vain liikaa ajatteleva pääkoppa. Olen taidemaalari niin kai tää on sit luonnollista. Vilkas mielikuvitus. Lisäksi kuvittelen, että kaikki jostain syystä KAIKKI vihaavat minua. Usein ajattelen, että mitä varten teen edes mitään kun ei ole loppupeleissä järkeä kuitenkaan millään. Mutta jotenkin on vain mentävä päivä kerralla. Stemppiä sinnekin. <3
Voisitko ap jäädä sairauslomalle? Mietin jos olisit vähän aikaa sairauslomalla ja sitten vaikka osittaisella sairauspäivärahalla?
Sairauslomalla yrittäisit saada liikunnan ja ravitsemuksen kuntoon. Minusta silloin pitäisi jäädä sairauslomalle, jos ei jaksa muuta kuin tehdä työpäivän.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ap jäädä sairauslomalle? Mietin jos olisit vähän aikaa sairauslomalla ja sitten vaikka osittaisella sairauspäivärahalla?
Sairauslomalla yrittäisit saada liikunnan ja ravitsemuksen kuntoon. Minusta silloin pitäisi jäädä sairauslomalle, jos ei jaksa muuta kuin tehdä työpäivän.
Ohis: millä diagnoosilla sairaslomalle???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut sairauslomalla diagnoosilla vaikea masennus. Näin saa sairaspäivärahaa. Uupumuksella ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko siis diagnosoitu lainkaan masennusta? Mistä päädyit että olis se?
Ei ole diagnoosia, mutta minulla on tapana kutsua tällaista mielentilaa sanalla masennus. Voisi sitä sanoa nyt suruksikin, koska se henkilö, joka on aiheuttanut tämän mielentilan, on nyt kuollut. Mutta silloin kun tämä alkoi, siis kesällä, hän oli vielä elossa. Tein silloin netissä masennustestin ja sain 23 pistettä. Vakavan masennuksen raja oli siinä 20 pistettä.
ap
Masennusta etenkään vähän lievempää sellaista ei ole mitään syytä hoitaa. Esimerkiksi Posternak (2006) havaitsivat masennuksen luonnollista kulkua käsittelevässä tutkimuksessaan The naturalistic course of major depression in the absence of somatic therapy, että hoitamattomana masennus parani kuukauden sisällä 23 %, kuuden kuukauden sisällä 67 % ja 85 % vuoden sisällä. Tutkijat toteavat artikkelissaan, että näin hyväennusteisen häiriön hoitamisella on lähes mahdotonta parantaa häiriön ennustetta. Toisin sanoen ennustetta voi vain heikentää, mitä masennuslääkkeet usein vaikuttavat tekevän pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi yhdessä historian kalleimmassa ja laajimmassa masennuslääketutkimuksessa yritettiin mallintaa kliinisiä hoito-olosuhteita ja tulosten mukaan 4041 potilaasta 1518 pääsi remissioon ja heistä 108 pysyi remissiossa vuoden seurantajakson loppuun saakka. Eli toisin sanoen 3 % potilaista pysyi remissiossa peräti muutaman kuukauden lääkehoidolla. Tämä tulos oli niin surkea, että alkuperäiset tutkijat eivät sitä alun perin edes julkaisseet, vaan alalle tyypilliseen tapaan manipuloivat tuloksia. Vasta myöhemmin Pigot et al (2011) uudelleen analusoivat STAR D -tutkimuksen dataa mm. artikkelissaan STAR*D: A tale and trail of bias ja havaitsivat, että julkaistut tutkimustulokset olivat perustuneet tutkimusvilpille. Lääkekokeissa lääkkeiden tehoa seurataan keskimäärin kuusi viikkoa, eivätkä masennuslääkkeet ole plaseboa tehokkaampia edes niissä. Plasebo itsessään on tehokas, joten on uskottavaa, jos joku väittää pelastuneensa niiden ansiosta. Jeesuskin on pelastanut miljoonia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Työssäni ei voi varsinaisesti jäädä sairauslomalle. Töistä saa olla pois niin paljon kuin haluaa, mutta sitten ei saa palkkaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut sairauslomalla diagnoosilla vaikea masennus. Näin saa sairaspäivärahaa. Uupumuksella ei saa.
No kun ap ei m a s e n n u s diagnoosia halunnut!!!!
Yksi asia kerrallaan!