Häiritseekö ketään muuta suomalaisen joulun alkuperä?
Että kyseessä on oikeasti ja alkuperältään vanha pakanallinen sadonkorjuu juhla jolloin on juhlistettu elonkorjuun päättymistä, kiitetty esi-isiä ja palvottu Kekriä? Sitten on tämä partanaamainen pukki-hahmo, jota kutsutaan Nuutiksi ja Kekriksi ja jolle pitää antaa ruokaa ja juotavaa lahjaksi tai tämä uhkaa tuhota koko talon uunia myöten ja pitää asukkaat hereillä läpi vuoden? Tai että joulukinkun sijaan pöytään teurastettiin lammas särä joka tarjoiltiin kasvismuhennoksen eli piranan kanssa? Tai se että tapa antaa lahjoja ja koristella kuusi on levinnyt tavallisten suomalaisten koteihin vasta sotien jälkeen vaikka sitä ennen satunnaisia kuusia ja lahjoja oli jo 1800-luvulla aateliston kartanoissa?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vai kerrotko miten 25.12 liittyy huhtikuussa syntyneeseen Jeesukseen?
Jeesus syntyi syksyllä.
Milloin uuhi vuonii?
Tuskinpa syksyllä edes Juuttaanmaalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee vain se että kristityt ovat koittaneet laittaa oman juhlansa meidän perinteisen juhlan päälle. Itse juhlin pe 22.12 talvipäivänseisausta. En juhli lähi-idän uskonnon vapahtajaa.
Ei kukaan pakota. Yrtät pakottaa ettei muutkaan saisi viettää.
Millä tapaa yritin pakottaa. Sanoin että vitän itse talvipäivänseisausta. Ja että se häiritsee kun perinteisen talvipäivänseisausjuhlan päälle on laitettu huhtikuussa syntyneen lähi-idän miehen syntymäjuhla.
Joo, näkemyksesi on tullut jo enemmän kuin selväksi, mutta ennen kuin lopetetaan, pistäpä tänne se Jeesuksen syntymätodistus, kiinnostaisi!
Ei häiritse, jouluni on maallinen. Suvussa vain yhden mummin lapsuudenperhe on ollut selkeästi vähän uskonnollinen. Mummin puoliso taas ei käynyt ikinä edes rippikoulua, en tiedä miten sen on voinut aikanaan välttää. Muutkaan vanhat sukulaiset ei ikinä millään tavalla puhuneet uskonnosta, laulaneet virsiä missään tai muutenkaan mitenkään vaikuttaneet uskovan. Toki ajan hengen mukaan kaikki ovat saaneet "kristillisen kasvatuksen" ainakin koulussa, kuuluivat kirkkoon jne mutta ei vaan uskonto tunnu omalta. Luontosuhde taas on hyvinkin tärkeä kaikille.
Typeränä kiesulaisena sinulla on rajoittunut ja aivan väärä kuva asioista!
Kesän harjana ( jonka kirkko julisti Johannes Kastajan päiväksi > juhannus ) juhlimme kesän lämpimintä ja valoisinta päivää.
Jouluna ( jonka kirkko julisti Kiesuksen syntymäjuhlaksi lähes neljännesvuoden erheestä piittaamatta ) juhlimme talven pimeintä päivää, josta alamme taas siirtyä kohti kesää. Lisäksi muistamme silloin suvun vainajia ja suvun lapsia, jotka jatkavat aikojen alusta, ihmiskunnan hämärästä alkanutta sukumme ketjua.
Vain tietämätön kiesulainen voi kuvitella, että kuvia kumartamalla ja ritualistisella, symbolisella kannibalismilla voisi vaikuttaa kohtaloon tai tosiolevaiseen!
Aikoinaan kristittyjen rakennellessa kirkkojaan ja rasittaessa isäntiä niiden taksvärkkitöillä sanottiin, että
OIKEAT JUMALAT EIVÄT MAHDU IHMISEN TEKEMIIN RAKENNUKSIIN."
Typeränä taikauskoisena sinulla on rajoittunut ja täysin vääristynyt kuva asioista.
Kirjoitat itse miten kristityt ovat julistaneet paljon vanhemmat todellisiin asioihin perustuvat juhlat omien satuolentojen juhliksi. Siitä huolimatta että päivä on väärä. Kristittynä varmasti myös tiedät miten kansaa on uhkailtu ja kielletty juhlimassa perinteisiä juhliaan.
Vain tietämätön taikauskoinen voi kuvitella Jeesuksen kuvia kumartelemalla ja rituaalisella symbolisella taikauskolla voisi vaikuttaa kohtaloon.
Nykyajan ihmisiä tuskin kiinnostaa. En tiennyt,että onollut pakanallinen juhla.
Oliko Jeesus syntynyt jouluna vai syyskesällä kuten on väitetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee vain se että kristityt ovat koittaneet laittaa oman juhlansa meidän perinteisen juhlan päälle. Itse juhlin pe 22.12 talvipäivänseisausta. En juhli lähi-idän uskonnon vapahtajaa.
Millä tapaa yritin pakottaa. Sanoin että vitän itse talvipäivänseisausta. Ja että se häiritsee kun perinteisen talvipäivänseisausjuhlan päälle on laitettu huhtikuussa syntyneen lähi-idän miehen syntymäjuhla.
Joo, näkemyksesi on tullut jo enemmän kuin selväksi, mutta ennen kuin lopetetaan, pistäpä tänne se Jeesuksen syntymätodistus, kiinnostaisi!
Laitahan sinä todisteet siitä että Jeesus on syntynyt 25.12. Kirkkoakin varmasti kiinnostaisi kun heidän omien tutkimusten mukaan ei ole syntynyt silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus syntyi syksyllä.
Research done by members of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints generally places the birth of Jesus at some point in early to mid April.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Date_of_birth_of_Jesus
Raamatuntutkijat myös ovat päätyneet syksyllä lehtimajajuhlan aikaan Jeeuksen syntymään.
Keskustelussa ei merkitystä,kun ei jokatapauksessa syntynyt joulukuussa.
Yhteys on lehtimajanjuhlalla ja lopunajan tapahtumilla.
Vierailija kirjoitti:
Kekriä vietettiin halloweenin aikoihin, sen kirkko sitten keksi omaksi juhlaksi. Joulu oli juhla sille että vuoden pimein aika loppuu. Pakanajuhla ja minä olen pakana
No sitten olet, ketä kiinnostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitahan sinä todisteet siitä että Je
Minulle se päivämäärä ei ole tärkeä eikä oleellinen, eikä pakkomielle kuten sinulle. Tosiasia on, ettei kukaan tiedä tarkkaa päivämäärää. Joulua on kiva juhlistaa vuoden pimeimpään aikaan, kun muuten on synkkää ja pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Typeränä kiesulaisena sinulla on rajoittunut ja aivan väärä kuva asioista!
Kesän harjana ( jonka kirkko julisti Johannes Kastajan päiväksi > juhannus ) juhlimme kesän lämpimintä ja valoisinta päivää.
Jouluna ( jonka kirkko julisti Kiesuksen syntymäjuhlaksi lähes neljännesvuoden erheestä piittaamatta ) juhlimme talven pimeintä päivää, josta alamme taas siirtyä kohti kesää. Lisäksi muistamme silloin suvun vainajia ja suvun lapsia, jotka jatkavat aikojen alusta, ihmiskunnan hämärästä alkanutta sukumme ketjua.
Vain tietämätön kiesulainen voi kuvitella, että kuvia kumartamalla ja ritualistisella, symbolisella kannibalismilla voisi vaikuttaa kohtaloon tai tosiolevaiseen!
Aikoinaan kristittyjen rakennellessa kirkkojaan ja rasittaessa isäntiä niiden taksvärkkitöillä sanottiin, että
OIKEAT JUMALAT EIVÄT MAHDU IHMISEN TEKEMIIN RAKENNUKSIIN."
Typeränä taikauskoisena sinulla on rajoittunut
Kenelle sä oikein kirjoitat, kuka on tuo sinä, jolle olet kohdistanut saarnasi, liekö enää paikallakaan?
Koen paljon suurempaa yhteyttä meidän alkuperäisiin perinteisiin, jumaliin, juhliin ja tapoihin. Kristinusko on aina jotenkin häirinnyt minua vaikka kiltisti olen uskontotunnit ja rippikoulun käynyt. Jo pienenä ahdisti kun isomummi luki iltarukouksen vaikkei siigen mitenkään tarvinnut osallistua.
"Minulle se päivämäärä ei ole tärkeä eikä oleellinen, eikä pakkomielle kuten sinulle. Tosiasia on, ettei kukaan tiedä tarkkaa päivämäärää. Joulua on kiva juhlistaa vuoden pimeimpään aikaan, kun muuten on synkkää ja pimeää."
Ai sinulle päivämäärä ei ole pakkomielle mutta halusit Jeesuksen syntymätodistuksen?😅
Tosiasia on että lähes kaikki kristityt tahotkin ovat päätyneet siihen että se ei ainakaan ole voinut olla joulukuussa. Talvipäivänseisausta on kiva juhlistaa vuoden pimeimpään aikaan koska siitä se johtuu että on niin synkkää ja pimeää.
Kenelle sä oikein kirjoitat, kuka on tuo sinä, jolle olet kohdistanut saarnasi, liekö enää paikallakaan?
No olisiko ollut se edellisen viestin kirjoittanut taikauskoinen öyhöttäjä kristitty? Ei nämä ketjut nyt noin vaikeita voi olla seurata😅
"Joulua on kiva juhlistaa vuoden pimeimpään aikaan, kun muuten on synkkää ja pimeää."
Niin on kiva julistaa, eikä siihen tarvita minkään puolijumalan syntymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus syntyi syksyllä.
Milloin uuhi vuonii?
Tuskinpa syksyllä edes Juuttaanmaalla!
Lampaita paimennettiin ympäri vuoden ulkona.
Ei häiritse.
En ole ikinä viettänyt mitään muuta juhlaa tähän aikaan vuodesta kuin joulua ja se sopii minulle oikein hyvin. 🎄
Paavi Julius I määräsi v 337, että Jeesuksen syntymäjuhlaa oli vietettävä joulukuun 25, koska samana päivänä roomalaisten oli tapana viettää pakanallista brumalia-juhlaa Bakkuksen kunniaksi. Todellisuudessa Jeesuksen syntymäajasta ei ollut, eikä ole, varmuutta.
Jo aikojen aamun Intiassa 25.12 kutsuttiin "jumalain aamuksi", jolloin ihmiset koristivat talojaan köynnöksillä ja antoivat toisilleen lahjoja. Samaa päivää juhlivat vanhat persialaiset, egyptiläiset, druidit ja azteekit. Myös muinaiset skandinaavit, kreikkalaiset ja syyrialaiset. Se on siis universaali, ikivanha juhla, vaikka päivämäärä saattaakin joskus heittää päivän sinne tai tänne.
Tämä juhla on sekä fyysisen valon voitonjuhla pimeydestä, mutta ennen kaikkea henkisen valon voitto pimeydestä, jota vapahtaja kuvastaa. Vapahtajia on kuitenkin ollut kristikunnan Jeesuksen lisäksi mm Tammuz, Quetzalcoatl ja Krishna.
Joulu on siis vasta toissijaisesti fyysisen valon juhla, aivan kuten kaikki aurinkoon liittyvä vanha juhlinta. Ennen kaikkea joulu on rakkauden, henkisen ja epäitsekkään rakkauden juhla. Sellaisen rakkauden joka rakastaa kaikkia ihmisiä veljinään, kaikkia eläimiä ja koko luontokuntaa omanaan ja pyhinä.
Kuinka hyvin sinä kunnioitat tämän ikiaikaisen juhlan arvoja omassa joulunvietossasi?
Joulu onkin hyvää aikaa hiljentyä muistelemaan Jeesuksen iättömiä opetuksia, joita kristikunnan (kirkkoon kuuluvien tai kuulumattomien) näyttäisi olevan kovin vaikea seurata vielä 2000 vuotta hänen poismenonsa jälkeenkin.
Joulu on ollut tärkeä juhla aiemmille sukupolville.
Kekriä vietettiin halloweenin aikoihin, sen kirkko sitten keksi omaksi juhlaksi. Joulu oli juhla sille että vuoden pimein aika loppuu. Pakanajuhla ja minä olen pakana