Häiritseekö ketään muuta suomalaisen joulun alkuperä?
Että kyseessä on oikeasti ja alkuperältään vanha pakanallinen sadonkorjuu juhla jolloin on juhlistettu elonkorjuun päättymistä, kiitetty esi-isiä ja palvottu Kekriä? Sitten on tämä partanaamainen pukki-hahmo, jota kutsutaan Nuutiksi ja Kekriksi ja jolle pitää antaa ruokaa ja juotavaa lahjaksi tai tämä uhkaa tuhota koko talon uunia myöten ja pitää asukkaat hereillä läpi vuoden? Tai että joulukinkun sijaan pöytään teurastettiin lammas särä joka tarjoiltiin kasvismuhennoksen eli piranan kanssa? Tai se että tapa antaa lahjoja ja koristella kuusi on levinnyt tavallisten suomalaisten koteihin vasta sotien jälkeen vaikka sitä ennen satunnaisia kuusia ja lahjoja oli jo 1800-luvulla aateliston kartanoissa?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Kuka vit tu on tämä ME, josta puhut? En ainakaan minä, eikä kukaan tuntemani suomalainen.
Me suomalaiset! Viddu
Vierailija kirjoitti:
Ateistit onkin siis pakanoita?
Ei se noin mene. Ateisti ja pakana ovat eri asioita. Luulisi sun tietävän sen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen enempää kuin teistitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa kulttuurissa on ollut omat vuodenaikajuhlansa. Kristilliset juhlat on alunperin liimattu vanhojen pakanajuhlien päälle siksi, koska kansa juhli niitä joka tapauksessa, niin oli sitten edes näennäisesti kristillinen juhla. Jo sana joulu on pakanallista alkuperää, ja nykyisen kaltainen joulunvietto yhdistää muutenkin eri kulttuureiden tapoja, esimerkiksi lahjojen antaminen on peräisin roomalaisten Saturnaliasta.
Lahjat tuli Jeesuksen syntymästä; 3 itämaan tietäjää toi lahjoja,kun neitsyt Maria sai vauvan talliin.
Näin minä olen ajatellut.
Toki nykyjoulu liian kaupallinen.Tai Ihmiset stressaa ihan kamalasti.
Roomalaiset jakoivat lahjoja kauan ennen kuin Jeesus syntyi ja sen ympärille luotiin kyseinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ja kristinusko on "saatanasta", ryöstivät juhlamme ja rakensivat kirkot pyhien paikkojemme päälle. Nirhasivat tietäjämme ja shamaanimme, parantajamme, tuhosivat historiamme.
Paholaisen kätyreitä.Kuka vit tu on tämä ME, josta puhut? En ainakaan minä, eikä kukaan tuntemani suomalainen.
Kyse on kaikista suomalaista. Meidän kulttuurimme tuhottiin kuten yllä on kuvattu ja tilalle tuotiin lähi-idän kulttuuria.
Ei sinulla ole valtuuksia puhua minun puolestani. Ei ole minun, eikä kenenkään tuntemani kulttuuria šamaanit, parantajat, pyhät lehdot ja muu pöhköily. Ei ole koskaan ollut sinunkaan.
Ei sinullakaan ole valtuuksia puhua minun puolestani. Samaanit, parantajat, pyhät lehdot ja muut suomalaiset perinteet ovat minun kulttuuriani. Lähi-idan pöhköilyt ei ole minun kulttuuria.
Ap. kirjoittaa roskaa!
Meille suomalaisille, suomalais-ugrilaisille kansoille ja suomenuskoisille joulu on elämän ja kuoleman juhla. Sitä vietetään vuoden pimeimpänä ajankohtana, jonka jälkeen valo alkaa taas lisääntyä ja alamme lähestyä uutta suvea.
Tästä syystä joulu on meille erityisesti suvun vainajien juhla, mutta myös suvun lasten juhla. He kaikki sitovat meidät nyt elävät sukupolvien ikiaikaiseen ketjuun, samoin kuin vuosi uudistuu jälleen kerran ja on aina uudistuva hamaan Auringon sammumiseen ja kaiken elämän katoamiseen tältä Tellukseltamme saakka.
Jos joku lukijoista on - toivottavasti ei ole - koskaan harkinnut vapaaehtoista poistumista tästä taajuudesta ja Maailman murheista, haluan kiinnittää huomiota siihen, että tuo teko merkitsee alkuihmisen hämärään ja jopa kauemmaksi, Aikojen alkuun ulottuvan sukupolvien tähän asti katkeamattoman ketjun vapaaehtoista katkaisemista ja kaikkien esi-isien kaikkien elämien kaikkien saavutusten hylkäämistä. Tämä ei ole vähäpätöinen asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ja kristinusko on "saatanasta", ryöstivät juhlamme ja rakensivat kirkot pyhien paikkojemme päälle. Nirhasivat tietäjämme ja shamaanimme, parantajamme, tuhosivat historiamme.
Paholaisen kätyreitä.Kuka vit tu on tämä ME, josta puhut? En ainakaan minä, eikä kukaan tuntemani suomalainen.
Olen eri mutta me suomalaiset. En tiedä missä hihhuli-piireissä pyörit mutta itse vietän 22.12 talvipäivänseisausta. En todellakaan vietä minkään tuonti uskonnon juhlaa.
Ei ole mitään ME suomalaisia, etkä sinä ole sen suomalaisempi kuin kukaan muukaan. Miten 22.12. ylipäätään liittyy 25.12. juhlaan?
Olen ihan yhtä suomalainen kuin muutkin. Ja on meitä suomalaisia vielä josset tiennyt. Etkö oikeasti tiennyt että joulu on tarkoituksella laitettu perinteisen talvipäivänseisausjuhlan päälle mutta sille haluttiin kiinteä päivämäärä kristilliseen kalenteriin?
Vai kerrotko miten 25.12 liittyy huhtikuussa syntyneeseen Jeesukseen?
Vierailija kirjoitti:
Ap. kirjoittaa roskaa!
Meille suomalaisille, suomalais-ugrilaisille kansoille ja suomenuskoisille joulu on elämän ja kuoleman juhla. Sitä vietetään vuoden pimeimpänä ajankohtana, jonka jälkeen valo alkaa taas lisääntyä ja alamme lähestyä uutta suvea.
Tästä syystä joulu on meille erityisesti suvun vainajien juhla, mutta myös suvun lasten juhla. He kaikki sitovat meidät nyt elävät sukupolvien ikiaikaiseen ketjuun, samoin kuin vuosi uudistuu jälleen kerran ja on aina uudistuva hamaan Auringon sammumiseen ja kaiken elämän katoamiseen tältä Tellukseltamme saakka.
Jos joku lukijoista on - toivottavasti ei ole - koskaan harkinnut vapaaehtoista poistumista tästä taajuudesta ja Maailman murheista, haluan kiinnittää huomiota siihen, että tuo teko merkitsee alkuihmisen hämärään ja jopa kauemmaksi, Aikojen alkuun ulottuvan sukupolvien tähän asti katkeamattoman ketjun vapaaehtoista katkaisemista ja kaikkien esi-is
Kyseessä on yksi vanhan, alkuperäisen unkontomme muistumista, joita kristityt ovat kahdeksisensataa vuotta yrittäneet tukahduttaa siinä onnistumatta.
Sanotaan, että kuolleet rakkaamme ja sukulaisemme saattavat päästä toisinaan linnun hahmossa katsomaan meitä ja seuraamaan elämäämme - joskus ehkä myös varoittamaan uhkaavista onnettomuuksista.
Juuri siksi meillä on tapana panna jouluna linnuille tarjolle joululyhde ja etenkin suomenuskoisilla lisätä pieni pronssilintu hautakiven päälle muistuttamaan: "Et ole yksin!" tai "Minä tosin kuolin, mutta sinä et siltikään ole yksin!"
Sama ajatus toistuu myös hyvin selkeänä laulussa Varpunen jouluaamuna.
Suvun vainajat saattavat päästä myös tiettyinä vuodenkierron juhlina vierailemaan entisillä asuinsijoillaan, nimenomaan kekrinä ( alunperin syyspäiväntasaus ) ja jouluna ( alunperin talvipäivänseisaus ). Juuri siksi, heidän kestitsemisekseen jätetään jouluyöksi ruoka pöytään ja pöytä katetuksi.
Myös tulee jouluna elävien kylvettyä jättää sauna edelleen kylpyvalmiiksi. Toki puulämmitteiseen saunaan lisätään aina sieltä lähdettäessä vielä pari palikkaa kiukaan alle, jotta tontullekin riittää löylyä.
Hyvä tapa on antaa kylvettäessä pieni libis, juomauhri oluen muodossa heittämällä sitä neljä pientä ropsausta kiukaan kiville: Maan, ilman ja veden hengille sekä tontulle - viimeinen myös, vaikka ei oltaisikaan kotisaunassa, sillä kaikissa saunoissa asuu tonttu. Olutta ei saa IKINÄ sekoittaa löylyveteen!
Ja samasta syystä käymme muista Maailman maista poiketen tervehtimässä sukumme vainajia heidän haudoillaan etenkin kekrinä ( vaikkakin sitä virallisesti vietetään nykyään vääränä ajankohtana ) ja jätämme heille edes tuon kynttilän liekin verran lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minua häiritsee se, että talvipäivänseisaus on jyrätty kaupallisella jeesusjuhlalla. Ja ihan samoin että kevätpäiväntasaus, joka on elämän juhla, on pöllitty samaisen tyypin hautajaismenoihin.
Onneksi edes juhannus on säilynyt alkuperäisessä muodossaan valon juhlana: silloin saunotaan, juopotellaan ja säkällä nähdään juhannustaian jälkeen veneessä sepalus auki seisten oma tuleva leski. Tämmöisiä ne muutkin vuodenaikajuhlat ovat alun perin olleet ennen kuin jeesuskultin kulttuurillisen omimisen.
Syyspäivän tasaus on tyystin unohdettu, jos ei lasketa amerikkalaisperäistä halloweenia, vaikka sekin väärään aikaan.
Höpö höpö, ap!
Mitä satoa sä jouluna korjaat?
Kekri on alkujaan syyspäiväntasauksena vietetty ikiwanha kalendaarijuhla, jolloin maataloustöiden tulisi olla valmiina talvea vasten. Kekrinä myös kuolleet sukulaiset saattavat päästä vierailemaan entisillä asuinsijoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ateistit ovat pakanoita.
Pakanoita ovat kaikki, paitsi luterilaiset!
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ap!
Mitä satoa sä jouluna korjaat?
Kekri on alkujaan syyspäiväntasauksena vietetty ikiwanha kalendaarijuhla, jolloin maataloustöiden tulisi olla valmiina talvea vasten. Kekrinä myös kuolleet sukulaiset saattavat päästä vierailemaan entisillä asuinsijoillaan.
Oikein. Talvipäivänseisauksen aikaan taas juhlitaan luonnon kierron alusta alkamista ja uuden vuoden alkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on kaikista suomalaista. Meidän kulttuurimme tuhottiin kuten yllä on kuvattu ja tilalle tuotiin lähi-idän kulttuuria.
Ei sinulla ole valtuuksia puhua minun puolestani. Ei ole minun, eikä kenenkään tuntemani kulttuuria šamaanit, parantajat, pyhät lehdot ja muu pöhköily. Ei ole koskaan ollut sinunkaan.
Ei sinullakaan ole valtuuksia puhua minun puolestani. Samaa
Oikke!
Jätetään Lähi-Idän aavikkouskontojen puuseppäjumalat sun muut aavikolla paastonneet ja auringonpistoksen saaneet paedophilus-karavaanirosvot omaan seuraansa. Niitä ei kaivata meille!
Ei oikeasti vaan aikaisemmin, kansanuskonnon aikaan. Nykyään ihmiset viettävät kristillistä joulua tai sen varjolla jotain loppuvuoden kuusenkoristelu/kynttilöiden polttelu/lahjojen antelu-juhlaa. Mikään tai kukaan ei kiellä eikä estä ketään viettämässä sitä pakanallisen ajan juhlaa kutsuipa häntä nyt jouluksi, kekriksi tai miksi ikinä tahtoo.
Ei. Ennen kristinuskoa joka maailman kolkassa on juhlittu milloin mitäkin juhlaa. Yleensä ne aina liittyneet tavalla tai toisella vuodenaikojen vaihteluun. Myöhemmin niistä tullut kristillisiä juhlia.
Mun puolesta olisi saaneet pysyäkin alkuperäisinä juhlinaan.
Vierailija kirjoitti:
Jouluhan nimenomaan on pakanajuhla, eikä kristillinen kuten on aivopesty
Sitä kutsutaan kulttuurievoluutioksi. Ei ole autenttista alkuperäistä juhlaa, vaan ajassa muuttuvaa ja muotoutuvaa kulttuuria. Aivopesu tarkoittaa hieman eri asiaa. Se, että monet juhlat ovat vuodenkierron taitekohtia, johtuu siitä että elämme planeetalla joka kiertää aurinkoa, ei pakanuudesta eikä kristinuskosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ateistit ovat pakanoita.
Pakanoita ovat kaikki, paitsi luterilaiset!
Ja ateisteja ovat kaikki, myös luterilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minua häiritsee se, että talvipäivänseisaus on jyrätty kaupallisella jeesusjuhlalla. Ja ihan samoin että kevätpäiväntasaus, joka on elämän juhla, on pöllitty samaisen tyypin hautajaismenoihin.
Onneksi edes juhannus on säilynyt alkuperäisessä muodossaan valon juhlana: silloin saunotaan, juopotellaan ja säkällä nähdään juhannustaian jälkeen veneessä sepalus auki seisten oma tuleva leski. Tämmöisiä ne muutkin vuodenaikajuhlat ovat alun perin olleet ennen kuin jeesuskultin kulttuurillisen omimisen.
Jeesus on kyllä merkittävä ja merkitsevä hahmo että parin juhlan väärti. Tuskin kukaan nyt enää haltjoille uhraisi tai muita menoja. Aina sama narina joulusta. Vedä koko pakanallinen rituaali jos viitsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluhan nimenomaan on pakanajuhla, eikä kristillinen kuten on aivopesty
Sitä kutsutaan kulttuurievoluutioksi. Ei ole autenttista alkuperäistä juhlaa, vaan ajassa muuttuvaa ja muotoutuvaa kulttuuria. Aivopesu tarkoittaa hieman eri asiaa. Se, että monet juhlat ovat vuodenkierron taitekohtia, johtuu siitä että elämme planeetalla joka kiertää aurinkoa, ei pakanuudesta eikä kristinuskosta.
Voihan sitä ristiretkiä, uskonpuhdistusta, noitavainoja ja muita väkivaltaisia kulttuurin tukahduttamis operaatioita tietysti kutsua kulttuurievoluutioksikin. Evoluutio ei vaan sanana oikein kuvaa totuutta. Se että monet juhlat ovat vuodenkierron taitekohdissa johtuu siitä että kierrämme aurinkoa. Se että juhlii talvipäivänseisauksen aikaan huhtikuussa syntynyttä lähi-idän miestä koska joku on väkivallalla uhaten siihen pakottanut 600vuotta sitten on vain idiotismia.
Folkloristi-persut ja jotkut odinin soturit. Tavalliset 2000-lukua elävät ihmiset juhlivat kristillistä joulua.