Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää/hyväksyä vapaaehtoista lapsettomuutta?
Mitä pahaa tai väärää siinä on, että haluaa elämältä eri asioita kuin itse? Missään laissa ei lue, että ihmisen on pakko lisääntyä.
Kommentit (98)
Lapsettomille ollaan samalla tavalla kateellisia, mitä naiset ovat nuoremmille ja kauniimmille naisille, yritettään jotenkin "supista pahaa" ja luoda sellainen "me olemme parempia" ilmapiiri.
Eli täysin kateellisten panettelua, moni on harmissaan kun nuoruus on mennyt ja osalla myös terveys vähän mennyt ja vaikka ei lastaan kadukaan niin kyllä se harmittaa kuin toiset vaan elää vapaasti itselleen, hyvissä varoissa ja täysin tereenä ja hoikkana ja kysyntäänkin on parisuhdemarkkinoilla kun ei ole lasta ja jne jne jne......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei sitä hyväksy, se on hänen ongelmansa. Ei kaikesta pidä itseensä ottaa.
Siinä vaiheessa kun itse joudut kuuntelemaan uteluita ja kysymyksiä ja veetuilua 20+ vuotta asiasta niin tule ihmeessä kertomaan millaiset fiilikset sulla on.
Voi meidän pienetä uniikkia lumihiutaletta. Vain minä ja vain minä. Pus.
Kammottaa ajatus että sinulla saattaa olla lapsia. Sanotko heille kun he kertovat kokemuksistaan että voi voi minä minä nyyh mikä lumihiutale?
Kasvattaa lapsistaan samanlaisia kiusaajia kuin itse on.
Ne jotka puhuu muista kiusaajana h
Se joka sanoo on ite nönnönnöö
Itse hyväksyn toisten ihmisten kaikki omasta poikkeavat valinnat ja elämäntyylit, kunhan ne eivät ole rikollisia, epärehellisiä ja toisille haitallisia tai toisilta pois.
Minun puolestani muut saavat lisääntyä, kunhan kasvattavat pentunsa kunnolla, eivätkä jätä toisten riesaksi ja häiriöksi.
Minun puolestani muut saavat uskoa vaikka saunatonttuun tai hiekka-aavikon setään, kunhan eivät tyrkytä, tuputa ja muita pakota pskaansa.
Uskon että monilla ihmisillä on sama malli. Antaa muiden valita oman elämänsä asiat ja arvot oman maun mukaan, kunhan ei muille tehdä pahaa.
Se että jotkut eivät hyväksy toisten elämänvalintoja ja tapoja, vaikka niistä ei ole mitään haittaa muille, eivätkä ne ole rikollisia, pahoja tai moraalittomia toimia, selittyy epävarmuudella ja kateudella aina.
Vain omista valinnoista epävarma, katuvainen ja katkera ihminen on sellainen, että tuomitsee paremmin valinneen ihmisen pahaksi ja väärin tehneeksi, vaikka toinen ei olisi mitään oikeasti pahaa tai väärää tehnyt.
Mitä rumemmin ihminen sitä "väärin eläjää" haukkuu ja sivaltelee, niin sitä katkerampi hän on. Sellainen joka sanoo toisen ihmisen olevan turha, arvoton ja rakkaudesta mitään tietämätön, on 100% katkeruudesta myrkkyttynyt ja vihaa täynnä.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta ensimmäiset kommentit taas osoitti sen, että jos ihminen ei itse kohtaa ennakkoluuloja jonkun asian suhteen, hän kuvittelee, ettei ennakkoluuloja ole olemassa. Sama kuin valkoihoinen suomalainen sanoo, että "en minä ole kyllä koskaan havainnut Suomessa rasismia, eli Suomi ei voi olla rasistinen maa." No et ole, koska et joudu kohtaamaan sitä. Rasismi on toki vakavampi ongelma kuin vapaaehtoisesti lapsettomien syrjiminen, mutta logiikka sama: Etuoikeutettu ei näe omia etuoikeuksiaan. Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja en henkilökohtaisesti ole juuri kohdannut valintani kyseenalaistamista, mikä johtuu varmaan suurimmaksi osaksi siitä, ettei minua pidetä sairauksieni vuoksi kykeneväisenä huolehtimaan jälkikasvusta, mutta sen verran olen kuullut muiden vapaaehtoisesti lapsettomien kokemuksia, että en todellakaan lähtisi vähättelemään asiaa.
Minusta tämä kommentti on taas osoitus nykyajan oudosta tarpeesta uhriutua. Meinaat että vapaaehtoisesti lapsettomat ovat sorrettu ryhmä, koska joku on jossain sanonut jotain ajattelematonta?
Joskus me kaikki oltiin sankareita kun oikein silmin katsotaan, nykyään nähtävästi uhreja.
Omassa kuplassani kohtaan hyvin vähän vanhempien vähättelyä lapsettomia kohtaan. Paljon enemmän kohtaa sitä, että velat alleviivaat velauttaan, ja vieläpä ihan omituisissa yhteyksissä. Keskimäärin muita ei kiinnosta. Mutta varmaan joku Pirjo-Kyllikki jossain on silti paheksunut, en epäile ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomille ollaan samalla tavalla kateellisia, mitä naiset ovat nuoremmille ja kauniimmille naisille, yritettään jotenkin "supista pahaa" ja luoda sellainen "me olemme parempia" ilmapiiri.
Eli täysin kateellisten panettelua, moni on harmissaan kun nuoruus on mennyt ja osalla myös terveys vähän mennyt ja vaikka ei lastaan kadukaan niin kyllä se harmittaa kuin toiset vaan elää vapaasti itselleen, hyvissä varoissa ja täysin tereenä ja hoikkana ja kysyntäänkin on parisuhdemarkkinoilla kun ei ole lasta ja jne jne jne......
Mihin muka nuoruus meni jos teki lapset aikuisiällä? Ja lapsilla on myös isä (eri asia yh:t), ei se lapsi ole kiinni 24/7, hyvin vapaasti saa elellä. Kun kasvavat niin voi rojahtaa siihen sohvalle töiden jälkeen, osaavat itse syödä. Ja miten lapset vie terveyden ja hoikkuuden:D Olen nykyään hoikempi kuin ennen lapsia. Parisuhdemarkkinoita ei tarvitse kun on kumppani jonka kanssa ollaan kunnes kuolema meidät erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni vela-nainen kieltämättä haluaa kuvitella, että hän on erityisen nuorekas neli/viisi/kuusikymppinen päinvastoin kuin ikäisensä mammat. Hämmentävä kuvitelma täysin tavallisen näköisiltä naisilta.
Mutta kai siitä illuusiosta on pidettävä kiinni, jos päätös lapsettomuudesta tehtiin kuvitellen että niin nuoruus vain jatkuu, ja jatkuu..
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ne kuuluttaa sitä kaikkialla.
Ja jotkut sanovat että eivät halua vauvaa. Hei haloo vauva-aika on lyhyt. Lapsi on koko loppuelämäsi (jos hyvin käy) ajan mukana elämässä. Aikuisesta lapsestaan saa hyvässä lykyssä tavallaan uuden ystävän. Sitä elää mukana lapsen elämässä, valmistujaisia, häitä, eroja ja suruja, lapsenlapsia..
Tämä on tietysti sellainen ihannekuva ja tiedän hyvin että kaikki voi olla päinvastoin. Mutta siitä on kiva ottaa selvää.
Oikeasti kaikkien ei edes kuuluisi tehdä ja saada lapsia. Sitä varten pitäisi olla psykologiset testit. Ehdoton kielto masentuneille/mielialahäiriöisille, autismin kirjolla tai muilla nepsy-diagnoosilla oleville, persoonallisuushäiriöisille jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vela-nainen kieltämättä haluaa kuvitella, että hän on erityisen nuorekas neli/viisi/kuusikymppinen päinvastoin kuin ikäisensä mammat. Hämmentävä kuvitelma täysin tavallisen näköisiltä naisilta.
Mutta kai siitä illuusiosta on pidettävä kiinni, jos päätös lapsettomuudesta tehtiin kuvitellen että niin nuoruus vain jatkuu, ja jatkuu.
Itse olen vela ja raihnainen kuin mikä verrattuna ystävääni jolla on lapsia. Ne elämäntavat vaikuttaa enemmän, ei se onko lisääntynyt. En esimerkiksi harrasta paljon likuntaa ja ruokakin ollut nyt mitä sattuu. Ajattelin ensi vuonna keskittyä terveellisempään elämään. Ystäväni sen sijaan on aina ollut liikkuvainen ihminen, myös ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään vaikeuksia hyväksyä enkä missään nimessä paheksu. En kyllä ymmärrä miten joku jättää vapaaehtoisesti väliin elämän parhaan asian.
Lasten hankkiminen on kaukana elämän parhaimmista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään vaikeuksia hyväksyä enkä missään nimessä paheksu. En kyllä ymmärrä miten joku jättää vapaaehtoisesti väliin elämän parhaan asian.
Lasten hankkiminen on kaukana elämän parhaimmista asioista.
Parhaimpia asioita on olla terve ja liian usein raskaus/synnytys aiheuttaa loppuelämän vaivat.
Ketjussa näyttää olevan 80-90% kommentoijista veloja. Lapsettomuuden valinneet haluavat verrata itseään lapsia hankkineisiin, kokea paremmuutta ja uhriutua. Miksi? Eikö voisi vain elää omaa elämäänsä omien valintojen kanssa onnellisena, aina pitää valittaa. Tuskin kukaan teille niitä lapsia kotiin tuo, eikö voisi keskittyä vela-identiteetin (joka hassu: minun identiteettini on etten halua lapsia) sijaan siihen mitä haluaa elämäänsä?
Lapsen hankkiminen on sama kuin koiran. Voit sanoa ihmiselle että jäät ilman sitä kokemusta jos et itsekin hanki. Mutta kaikkia ei kiinnosta samojen kokemusten hankkiminen.
Ystäväni oli tehnyt benjihypyn joka kuulemma muutti hänen elämänsä ja sanoi ettei muut tiedä miltä tuntuu. Niin, mutta ei kiinnosta benjihyppy.
Ainakin minulle on täysin yhdentekevää, hankkivatko muut lapsia vai eivät. Ei vaikuta elämääni millään tavalla.
Aika monen on vaikea ymmärtää toisen erilaista elämäntyyliä ja valintoja. Se on inhimillistä. Ei se silti tarkoita, etteikö hyväksyisi niitä.
Vierailija kirjoitti:
Sori, ei ketään oikeasti kiinnosta, turhaan uhriudut aiheesta tälläkin palstalla.
Itseäsi voi vanhana ja yksinäisenä kiinnostaa, mutta silloin varmaan ei tätäkään palstaa enää ole, jotta voisit ruikuttaa silloin aiheesta.
Ihan hyvähän se on, ettet AP lapsia hanki. Et olisi kelpo niitä kasvattamaan tai hoitamaan.
Vastauksesi perusteella se olet sinä, joka ei pysty lapsia kunnon ihmisiksi kasvattanaan, kun et ole itsekään sellainen :D
Hyvä kysymys. Olen miettinyt sitä itsekin, että miksi se käy toisilla niin tunteisiin. Itse tein kolme lasta, koska yksinkertaisesti halusin ja tykkäsin olla äiti. Enkä todellakaan haluaisi, että kaikki tekisi kolme lasta, koska nytkin ihmisiä on jo liikaa ja eihän täällä löydy työtäkään meille kaikille, edes Suomessa. Puhumattakaan Intiasta, Kiinasta, Venäjästä ym. Maailmassa yksinkertaisesti on liikaa ihmisiä ja luonto tuhoutuu meidän takia. Piste. Siksi nostan oikeasti hattua jokaiselle joka ei tee lasta. Se on ekoteko. Hieno päätös. Toki itsekin toivon että edes yksi lapsistani jatkaisi sukua, koska muuten se päättyy tähän. Tuntuu surulliselta ajatella, että kesämökkini ja perintömaani menisi valtiolle.
Eihän lapsettomuutta kukaan ihmettele. Sen voin kuitenkin näin 40+ miehenä sanoa, että velat on kovin raskasta seuraa ukkoporukan saunailloissa, koska ne ovat niitä jotka muutaman oluen jälkeen alkavat synkistellä ja tilittää miten tyhjää ja merkityksetöntä elämä on. Nämä samat myös ihmettelevät miksei kaikki halua tai pysty jatkuvasti istumaan viikonloppuja kaljalla tai milloin missäkin.
Varsinaisesti lapsista tai lapsettomuudesta ei meidän kaveriporukassa puhuta oikeastaan ollenkaan, se on jokaisen oma asia.
Se on. Oman lapsen saaminen on upea kokemus. Useimmille. Ehkä näiden ihmettelijöiden on vaikea ymmärtää, miksi joku toinen ei halua kokea yhtä upeaa asiaa.
Lapsi kuitenkin vie paljon energiaa ja tuo myös huolta. Välttämättä ne kaikista kyvykkäimmiltä vaikuttavat eivät olisikaan parhaimpia vanhempia. Ihmisillä on myös perinnöllisiä sairauksia. Ehkä näillä ihmisillä on elämässä muita suuria kiinnostuksenaiheita.
En ihmettele yhtään, enää.