Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää/hyväksyä vapaaehtoista lapsettomuutta?
Mitä pahaa tai väärää siinä on, että haluaa elämältä eri asioita kuin itse? Missään laissa ei lue, että ihmisen on pakko lisääntyä.
Kommentit (98)
En ole koskaan halunnut lasta. Elämäni on hyvä ja voin elää omaa elämää ilman lasta. Olen vela ja tyytyväinen päätökseen. Matkustelen ja tapaan ystäviä eikä lapsi ole tiellä. Tehköön lapsia he jotka niitä halua minä en kuitenkaan tee ja tyytyväinen olen tähän tilanteeseen.
vela mies 52v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei sitä hyväksy, se on hänen ongelmansa. Ei kaikesta pidä itseensä ottaa.
Siinä vaiheessa kun itse joudut kuuntelemaan uteluita ja kysymyksiä ja veetuilua 20+ vuotta asiasta niin tule ihmeessä kertomaan millaiset fiilikset sulla on.
Voi meidän pienetä uniikkia lumihiutaletta. Vain minä ja vain minä. Pus.
Kammottaa ajatus että sinulla saattaa olla lapsia. Sanotko heille kun he kertovat kokemuksistaan että voi voi minä minä nyyh mikä lumihiutale?
Kasvattaa lapsistaan samanlaisia kiusaajia kuin itse on.
Ne jotka puhuu muista kiusaajana harrastavat sitä itse kaikkein räikeimmin.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta ensimmäiset kommentit taas osoitti sen, että jos ihminen ei itse kohtaa ennakkoluuloja jonkun asian suhteen, hän kuvittelee, ettei ennakkoluuloja ole olemassa. Sama kuin valkoihoinen suomalainen sanoo, että "en minä ole kyllä koskaan havainnut Suomessa rasismia, eli Suomi ei voi olla rasistinen maa." No et ole, koska et joudu kohtaamaan sitä. Rasismi on toki vakavampi ongelma kuin vapaaehtoisesti lapsettomien syrjiminen, mutta logiikka sama: Etuoikeutettu ei näe omia etuoikeuksiaan. Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja en henkilökohtaisesti ole juuri kohdannut valintani kyseenalaistamista, mikä johtuu varmaan suurimmaksi osaksi siitä, ettei minua pidetä sairauksieni vuoksi kykeneväisenä huolehtimaan jälkikasvusta, mutta sen verran olen kuullut muiden vapaaehtoisesti lapsettomien kokemuksia, että en todellakaan lähtisi vähättelemään asiaa.
Jos alaikäiset otetaan pois yhtälöstä, Suomessa on vain 2 etuoikeutta ryhmää. Naiset ja ulkomaalaiset eivät ole asevelvollisia, ja ainakin Helsingin kaupungin työpaikoissa rekrytoinnissa etuoikeutettuja ovat "vähemmän edustetut ihmiset", eli varmaan ulkomaalaiset. En kyllä tiedä miten tuo siellä määritellään. Mutta summa summarum: ulkomaalaiset ovat Suomessa etuoikeutetuimpia kuin ketkään muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kenenkään lapsiasiat ketään kiinnosta. Luulen, että äiti- ja isäihmisillä alkaa olla mitta täysi kuunnella sitä kun nämä velat tyrkyttävät itseään ja juttujaan ihan kaikkialla. Ihan sama mitä elämällänne teette, antakaa meidän muiden olla rauhassa perheellisiä.
Älä sinäkään sitten jankuta omasta jälkikasvusta kun ei ketään kiinnosta. Samat säännöt kaikille.
Tämä. Ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä jonkun pentu on tehnyt tai oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan muu ei ole päätöksestäni valittanut kuin miehet, poikkeuksetta. Olin melkein kymmenen vuotta miehen kanssa yhdessä jolle oli ok kun sanoin etten lapsia halua ja hän tunnusti eron jälkeen että oli haaveillut lapsista koko suhteen ajan ja odotti että mieli muuttuu. Miehillä jotenkin vaikea ymmärtää että on tosissaan, naiset ymmärtää paremmin.
Itse olin pistänyt piuhat poikki ja luulin että tuo ainakin riittää, parin vuoden päästä mies alkoi ehdottelemaan adoptiota:D Se oli sitten siinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei sitä hyväksy, se on hänen ongelmansa. Ei kaikesta pidä itseensä ottaa.
Siinä vaiheessa kun itse joudut kuuntelemaan uteluita ja kysymyksiä ja veetuilua 20+ vuotta asiasta niin tule ihmeessä kertomaan millaiset fiilikset sulla on.
Opettele hyväksymään se, että ihmiset vittuilee kaikesta. Eli siis sunkin on hyväksyttävä asioita, ei vain niiden toisten!
Teet niin tai näin, aina löytyy joku joka sun mielestä "ei hyväksy."
Ei meidän kaikkea tarvitse hyväksyäkään, mutta silti meidän on elettävä täällä. Minä en koe minkäänlaista tunnetta siitä, onko jollain tuntemallani ihmisellä lapsia vai ei. Ei sillä mitään väliä minun elämälleni ole.Mutta siitä en pidä, että jotkut ns. velat eli vapaaehtoisesti lapsettomat katsoo asiakseen arvostella ihmisiä, jotka hankkii lapsia. Tosi rumilla nimityksillä haukutaan niin niitä lapsia kuin niiden vanhempiakin ja ollaan olevinaan viisaampia ja tärkeämpiä. Tosiasiassahan niitä lapsia tarvitaan, aikanaan ne maksaa meidän eläkkeet. Ja aikanaan ne hoitaa ne asiat, joihin me ei enää kyetä.
Kukaan ei ole niin itseriittoinen, ettei vanhaksi tultuaan tarvitsisi nuorempien apuja, loppupeleissä niitä tarvitaan jo ihan joka asiassa. Ja ne nuoremmat ja asioista huolehtivat on aina jonkun lapsia, aikoinaan hankittuja.
Tärkeintä on siis, että jotkut niitä lapsia kuitenkin hankkivat. Juuri sinun ei todellakaan tarvitse. Ei niitä ennenkään ole kaikilla ollut. Tulitko tänne nyt vain uhriutumaan siitä, että joku sattui kysymään onko sulla lapsia vai ei, ja kun sanoit, että ei ole, niin kysyi, että mksei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan muu ei ole päätöksestäni valittanut kuin miehet, poikkeuksetta. Olin melkein kymmenen vuotta miehen kanssa yhdessä jolle oli ok kun sanoin etten lapsia halua ja hän tunnusti eron jälkeen että oli haaveillut lapsista koko suhteen ajan ja odotti että mieli muuttuu. Miehillä jotenkin vaikea ymmärtää että on tosissaan, naiset ymmärtää paremmin.
Itse olin pistänyt piuhat poikki ja luulin että tuo ainakin riittää, parin vuoden päästä mies alkoi ehdottelemaan adoptiota:D Se oli sitten siinä
Kannattaa etsiä mies joka tehnyt vasektomian. Toinen vaihtoehto mies jolla jo aikuiset lapset, tosin tässä vaarana että alkaa haaveilemaan teidän yhteisistä lapsista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kenenkään lapsiasiat ketään kiinnosta. Luulen, että äiti- ja isäihmisillä alkaa olla mitta täysi kuunnella sitä kun nämä velat tyrkyttävät itseään ja juttujaan ihan kaikkialla. Ihan sama mitä elämällänne teette, antakaa meidän muiden olla rauhassa perheellisiä.
Älä sinäkään sitten jankuta omasta jälkikasvusta kun ei ketään kiinnosta. Samat säännöt kaikille.
Ajatteles, kuinka paljon sinä itse puhut omista asioistasi niin, että ketään ei tosiasiassa kiinnosta. Puhut ulkomaanmatkoistasi, lomasuunnitelmistasi, asunnostasi, naapureistasi, työkavereistasi, autostasi, vanhemmistasi, ruokavaliostasi, ja niin edelleen ja muita ei voisi vähempää kiinnostaa.
Pidän vähän tyhmänä ihmisenä mutta en yleensä sano sitä ääneen.
Tähänkin teemaan liittyen voin todeta, että kaikki keskinkertaisuudet puuttuvat eniten toisten asioihin. Kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa etsiä mies joka tehnyt vasektomian. Toinen vaihtoehto mies jolla jo aikuiset lapset, tosin tässä vaarana että alkaa haaveilemaan teidän yhteisistä lapsista
EI! Sitä ei missään tapauksessa!
Mies, jolla on aikuisia lapsia, saa lähitulevaisuudessa lapsenlapsia. Ellei niitä jo ole. Ja siinä on teille valmiina erinomainen riidansiemen. Oikein voi jo sielunsa silmillä nähdä, mitä tapahtuu. Noi lasten suhteen jyrkkähenkinen naisihminen ei sovi kuvioon millään lailla.
Koska lapsenlapsi se miehen sydämen sulattaja juuri onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteles, kuinka paljon sinä itse puhut omista asioistasi niin, että ketään ei tosiasiassa kiinnosta. Puhut ulkomaanmatkoistasi, lomasuunnitelmistasi, asunnostasi, naapureistasi, työkavereistasi, autostasi, vanhemmistasi, ruokavaliostasi, ja niin edelleen ja m
Itse puhun välillä lemmikistäni liikaa työkavereille vaikka ei heitä taida kiinnostaa, kun vaihtavat puheenaihetta nopeasti lapsenlapsiin😆 Minua ei taas lapset kiinnosta yhtään. Kyllähän ihmiset puhuvat asioista jotka ovat itselleen tärkeitä. Kun sain koiran niin tuuttasin siitä varmaan liiaksi asti faceen kuvia kun pentuna oli niin älyttömän suloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele hyväksymään se, että ihmiset vittuilee kaikesta. Eli siis sunkin on hyväksyttävä asioita, ei vain niiden toisten!
Teet niin tai näin, aina löytyy joku joka sun mielestä "ei hyväksy."
Ei meidän kaikkea tarvitse hyväksyäkään, mutta silti meidän on elettävä täällä. Minä en koe minkäänlaista tunnetta siitä, onko jollain tuntemallani ihmisellä lapsia vai ei. Ei sillä mitään väliä minun elämälleni ole.Mutta siitä en pidä, että jotkut ns. velat eli vapaaehtoisesti lapsettomat katsoo asiakseen
Ei kukaan ole sanonut ettei voi elää sen faktan kanssa, että osa ei hyväksy lapsetomuutta. Ap kysyi MIKSI. Asiasta saa keskustella. Vai saako? Vastaatko kaikkeen puheeseenkin aina että sellaista se on, eletään nyt vaan?
Lapsia ei tarvita tähän maailmaan yhtään enempää kun ihmisiä on jo nyt miljardeja liikaa. Turha kuvitella tekevänsä jonkun uroteon lisääntymällä.
Vierailija kirjoitti:
En minä ole koskaan huomannut, että asiaa olisi sen enempää kritisoitu tai puitu. Jos joku on kysynyt onko lapsia, niin olen vaan todennut että ei ole ja siirtynyt seuraavaan aiheeseen. Ei siitä aiheesta ole sen enempää koskaan tarvinnut keskustella tai perustella.
Tämä palsta nyt on oma kuplansa, jossa kritisoidaan yksilöiden kaikki valinnat riippumatta siitä, onko lapsia vai ei, matkustaako vai ei, panostaako uraan tai opiskeluun vai valitseeko perhekeskeisen elämän jne.
Tämä. En ole kuullut ainakaan 15 vuoteen kenenkään taivastelua vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Ajat muuttuu. Ainoat ihmiset, jotka asiasta ovat jääneet jankuttamaan ovat muutama huomionkipeä lapseton mt-ongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi meidän pienetä uniikkia lumihiutaletta. Vain minä ja vain minä. Pus.
Kammottaa ajatus että sinulla saattaa olla lapsia. Sanotko heille kun he kertovat kokemuksistaan että voi voi minä minä nyyh mikä lumihiutale?
Ne jotka puhuu muista kiusaajana h
Tällä palstalla varsinkin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI! Sitä ei missään tapauksessa!
Mies, jolla on
Miehelläni on lapsenlapsia ja vietän itsekin niiden kanssa aikaa, omia en kuitenkaan halua. Siitä velana olemisessa on kyse, ei siitä että lapsia ei saisi olla olemassa missään heidän näköpiirissä tai ettei miehellä niitä olisi.
T.Vela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saati jonkun kissa tai koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minähän kerron millä mielellä kissani on tänään vaikka et haluaisi kuulla:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minähän kerron millä mielellä kissani on tänään vaikka et haluaisi kuulla:)
Ihan vapaasti, mutta älä sitten kiukkua tai pahastu jos joku kertoo millä mielellä lapsensa tänään on.