Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää/hyväksyä vapaaehtoista lapsettomuutta?

Vierailija
15.12.2023 |

Mitä pahaa tai väärää siinä on, että haluaa elämältä eri asioita kuin itse? Missään laissa ei lue, että ihmisen on pakko lisääntyä.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se on tosi iso valinta, samoin kuin se, että tekee lapsia. Kyllä lasten hankkiminenkin voi kaduttaa, vaikka kukaan ei puhu siitä.

Mun mielestä taas ei juuri muusta puhutakaan kuin siitä, että kadutaan lasten hankkimista tai että ne on pilannut elämän. Itse en ole uskaltanut vielä hankkia, kun joka tuutista tulee pelkkää negatiivista.

Vierestä erilaisia perheitä seuranneena annan tämän neuvon: hanki lapsia vain erityisen hyvän, vastuullisen ja huomioonottavan puolison kanssa. Yksin on rankkaa ja narsistisen kumppanin kanssa vasta rankkaa onkin. 

Vierailija
22/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kenenkään lapsiasiat ketään kiinnosta. Luulen, että äiti- ja isäihmisillä alkaa olla mitta täysi kuunnella sitä kun nämä velat tyrkyttävät itseään ja juttujaan ihan kaikkialla. Ihan sama mitä elämällänne teette, antakaa meidän muiden olla rauhassa perheellisiä. 

Älä sinäkään sitten jankuta omasta jälkikasvusta kun ei ketään kiinnosta. Samat säännöt kaikille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ole koskaan huomannut, että asiaa olisi sen enempää kritisoitu tai puitu. Jos joku on kysynyt onko lapsia, niin olen vaan todennut että ei ole ja siirtynyt seuraavaan aiheeseen. Ei siitä aiheesta ole sen enempää koskaan tarvinnut keskustella tai perustella.

Tämä palsta nyt on oma kuplansa, jossa kritisoidaan yksilöiden kaikki valinnat riippumatta siitä, onko lapsia vai ei, matkustaako vai ei, panostaako uraan tai opiskeluun vai valitseeko perhekeskeisen elämän jne. 

No hyvä ellei sinulta ole lapsettomuudesta tentattu. Minulla ei ole sellaista säkää ollut, aina on joku kommentoinut ja ihmetellyt ja suorastaan ilkeilyt lapsettomuudestani. Niin sukulaiset kuin entiset kaverit ja työkaverit. Sanon entiset koska rupesin välttelemään näitä ihmisiä, ihmettely ja ilkeily kun ei minusta ole kovin mukavaa, eikä mitenkään kohteliasta.

"Kyllä nyt naisella pitää lapsia olla" tällaista sain kuulla pari vuosikymmentä, "kyllä sulla mieli vielä muuttuu", "pitääkö tulla opettamaan?" ja muuta paskaa. Puoliso ei halua lapsia enkä minä mutta sehän ei muille kelvannut. Anoppikin oli sitä mieltä ettei puolison mielipiteitä tarvitse kuunnella.

Vasta kun täytin 40 sain olla uteluilta rauhassa.

Vierailija
24/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta ensimmäiset kommentit taas osoitti sen, että jos ihminen ei itse kohtaa ennakkoluuloja jonkun asian suhteen, hän kuvittelee, ettei ennakkoluuloja ole olemassa. Sama kuin valkoihoinen suomalainen sanoo, että "en minä ole kyllä koskaan havainnut Suomessa rasismia, eli Suomi ei voi olla rasistinen maa." No et ole, koska et joudu kohtaamaan sitä. Rasismi on toki vakavampi ongelma kuin vapaaehtoisesti lapsettomien syrjiminen, mutta logiikka sama: Etuoikeutettu ei näe omia etuoikeuksiaan. Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja en henkilökohtaisesti ole juuri kohdannut valintani kyseenalaistamista, mikä johtuu varmaan suurimmaksi osaksi siitä, ettei minua pidetä sairauksieni vuoksi kykeneväisenä huolehtimaan jälkikasvusta, mutta sen verran olen kuullut muiden vapaaehtoisesti lapsettomien kokemuksia, että en todellakaan lähtisi vähättelemään asiaa.

Vierailija
25/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kannata hankkia lapsia, mikäli ei itse halua tai kokee, ettei kykene vanhemmuuteen. Jokainen lapsi ansaitsee hyvät vanhemmat ja syntyä toivottuna ja rakastettuna.

Vierailija
26/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja TAAS joku joka kuvittelee olevansa jotenkin vähemmistössä ja näin olevansa jotenkin erityisten paheksuttu. 🥱

No, sama pätee esimerkiksi alkoholinkäyttöön. Multa on saatettu tivata, miksi en halua juoda, kun taas sitä katsottaisiin pahalla, jos tivaisin joltain, miksi hän juo. 

Vierailija
27/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele kun lapsettomat jankuttais lisääntyneille, että "mä en kyllä pääse yli siitä että olet mennyt tekemään lapsia, oletko nyt ihan varma että teit oikean päätöksen, varmaan tulet vielä katumaan valintaasi" 😂

Vierailija
28/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei sitä hyväksy, se on hänen ongelmansa. Ei kaikesta pidä itseensä ottaa. 

Siinä vaiheessa kun itse joudut kuuntelemaan uteluita ja kysymyksiä ja veetuilua 20+ vuotta asiasta niin tule ihmeessä kertomaan millaiset fiilikset sulla on.

Vierailija
29/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, ei ketään oikeasti kiinnosta, turhaan uhriudut aiheesta tälläkin palstalla.

Itseäsi voi vanhana ja yksinäisenä kiinnostaa, mutta silloin varmaan ei tätäkään palstaa enää ole, jotta voisit ruikuttaa silloin aiheesta.

Ihan hyvähän se on, ettet AP lapsia hanki. Et olisi kelpo niitä kasvattamaan tai hoitamaan.

Malliesimerkki ilmiöstä josta aloituksessa puhutaan. Tässä yhdistettiinkin ytimekkäästi kolme lapsettomille aina jankattua asiaa; 1. ei kiinnosta mutta kuitenkin 2. vanhana tulet katumaan ja 3. olisit silti huono vanhempi jos lisääntyisit.

Vierailija
30/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta kysymys.Miksi kilti-pojat ei tajua ettei heistä kukaan tällä ole kinostunut`!  EI  vastaaman heidän typeriin kysymyksiin.

Vierailija
31/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei sitä hyväksy, se on hänen ongelmansa. Ei kaikesta pidä itseensä ottaa. 

Siinä vaiheessa kun itse joudut kuuntelemaan uteluita ja kysymyksiä ja veetuilua 20+ vuotta asiasta niin tule ihmeessä kertomaan millaiset fiilikset sulla on.

Voi meidän pienetä uniikkia lumihiutaletta. Vain minä ja vain minä. Pus. 

Vierailija
32/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, ei ketään oikeasti kiinnosta, turhaan uhriudut aiheesta tälläkin palstalla.

Itseäsi voi vanhana ja yksinäisenä kiinnostaa, mutta silloin varmaan ei tätäkään palstaa enää ole, jotta voisit ruikuttaa silloin aiheesta.

Ihan hyvähän se on, ettet AP lapsia hanki. Et olisi kelpo niitä kasvattamaan tai hoitamaan.

Kummasti näyttää kiinnostavan ja noista muista kohdista et voi olla mitenkään varma, sen verran lapsiperheitä on joissa isoja ongelmia ja lapsia otetaan huostaan etten usko että se niin autuasta ole.

Vierailija
33/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole koskaan huomannut, että asiaa olisi sen enempää kritisoitu tai puitu. Jos joku on kysynyt onko lapsia, niin olen vaan todennut että ei ole ja siirtynyt seuraavaan aiheeseen. Ei siitä aiheesta ole sen enempää koskaan tarvinnut keskustella tai perustella.

Tämä palsta nyt on oma kuplansa, jossa kritisoidaan yksilöiden kaikki valinnat riippumatta siitä, onko lapsia vai ei, matkustaako vai ei, panostaako uraan tai opiskeluun vai valitseeko perhekeskeisen elämän jne. 

No hyvä ellei sinulta ole lapsettomuudesta tentattu. Minulla ei ole sellaista säkää ollut, aina on joku kommentoinut ja ihmetellyt ja suorastaan ilkeilyt lapsettomuudestani. Niin sukulaiset kuin entiset kaverit ja työkaverit. Sanon entiset koska rupesin välttelemään näitä ihmisiä, ihmettely ja ilkeily kun ei minusta ole kovin mukavaa, eikä mitenkään kohteliasta.

"Kyllä nyt naisella pi

Minä en ole koskaan suostunut uhriutumaan. 

Vierailija
34/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu ei ole päätöksestäni valittanut kuin miehet, poikkeuksetta. Olin melkein kymmenen vuotta miehen kanssa yhdessä jolle oli ok kun sanoin etten lapsia halua ja hän tunnusti eron jälkeen että oli haaveillut lapsista koko suhteen ajan ja odotti että mieli muuttuu. Miehillä jotenkin vaikea ymmärtää että on tosissaan, naiset ymmärtää paremmin.

Vierailija
35/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammottaa ajatus että sinulla saattaa olla lapsia. Sanotko heille kun he kertovat kokemuksistaan että voi voi minä minä nyyh mikä lumihiutale?

Vierailija
36/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meistä kumpikaan ole uniikki, et sinä enkä minä. Mutta kiitos v*ttuilustasi, todistit pointtini.

Vierailija
37/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammottaa ajatus että sinulla saattaa olla lapsia. Sanotko heille kun he kertovat kokemuksistaan että voi voi minä minä nyyh mikä lumihiutale?

No yleisesti ottaen vain itserakkaat ihmiset lisääntyvät, niin onkos se mikään ihmekään että niiltä pääsee tollasia aivopieruja. 

Vierailija
38/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä ellei sinulta ole lapsettomuudesta tentattu. Minulla ei ole sellaista säkää ollut, aina on joku kommentoinut ja ihmetellyt ja suorastaan ilkeilyt lapsettomuudestani. Niin sukulaiset kuin entiset kaverit ja työkaverit. Sanon entiset koska rupesin välttelemään näitä ihmisiä, ihmettely ja ilkeily kun ei minusta ole kovin mukavaa, eikä mitenk

Et tietenkään, hyväksyt hiljaa että muut saa kohdella sinua miten vaan. 

Vierailija
39/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi muiden puolesta vastata mutta voin koittaa vastata heidän puolesta. Ehkä se liittyy jotenkin siihen että koko planeetan historian ajan jokainen yhteiskunta pyörii sen varalla että ihmiset tekevät lapsia. Vapaaehtoisesti lapsetonkin on tämän tulos, ja hyötyy siitä että muut tekevät lapsia.

Vierailija
40/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se kelvottomuuspointtikin sieltä,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi