Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?

Vierailija
15.12.2023 |

Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.

Mulle käy seuraavaa: 

Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen. 

Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla. 

Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...? 

Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa... 

Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja. 

Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään. 

Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo. 

Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa. 

Kertokaas tekin, mitä teille käy? 

Kommentit (387)

Vierailija
161/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki muu näyttää tiukkevan suomessa paitsi naisten vitut !

tv naisvihaaja lahdesta

Vierailija
162/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä leikattavat tuet siis koskevat?

Saadaan toimeentulotukea - valitettavasti olen sairas ja työkyvytön joten en voi mennä töihin. Toimeentulotukeen oli tulossa pieni korotus vuoden alusta. Tein tarkan budjetin jo alkuvuodelle. 

Eikai tässä muu auta, kun pitää hakeutua ruoka-avun piiriin.

Kun tekee itse kaikki ruuat halvinta juurespainoitteisia, ei tuhlaa päihteisiin, tupakkaan ja peleihin rahoja eikä pidä lemmikkiä eikä autoa ollen halvemmat harrastukset niin ei vielä tarvitse seisoskella jossain ruokapussijonoissa. Hyödyntäen kaikkea mitä saa ilmaiseksi kenkiä ja vaatteita.

Eikö toimeentulotukeenkin vaadita että pitää olla kuitenkin työtön työnhakija vaikka olisi kuinka sairas ja ensisijainen tuki on työttömyyskorvaus.

Sairashan saa sairauspäivärahaa.

Minä ihemettelen

Kyllä toimeentuloasiakas voi olla myös kokoaikainen vakituinen työntekijä jos on ulosotossa eikä ulosoton jälkeen jää rahaa elämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, toivottavasti tukien säästöt jaetaan valtionveron alentumana meille maksajille.

Kaurapuuro, makaroni ja  jauheliha riittää ruuaksi toimeentuloasiakkaille.

Vierailija
164/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni sanoo ettei saa mitään tukia. Eläkkeet, äitiyspäivärahat, sairauspäivärahat ovat myös tukia. 

En ole koskaan saanut mitään noista mainitsemistasi.

Jokaisella meistä on Kela-kortti eli yhteiskunnan sairausvakuutus kortti. Jos et ole lapsenakaan ikinä käyttänyt julkisia terveyspalveluja, niin ok. 

Opintotukea on moni saanut. 

Verovaroilla rahoitetaan aika paljon mikä ei itseä koske, mutta mitä sitten? 

On kaikkien etu että tukia maksetaan niin, että ihmiset pärjäävät jos muuten eivät. Pitää ajatella tulevaisuutta, lapsia ja nuoria. Tätä yhteiskuntaa ei kukaan kohta pyöritä kun lapsuus kurjistetaan niin että sairastuu jo ennen kuin on jaloilleen noussut. 

Vierailija
165/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot liki viiskymppinen ja lapsi opiskelee vasta nyt?

Vierailija
166/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ketuta työssäkäynti enää niin paljon, kun tiedän että kotonamakaajat eivät saa ihan yhtä hyvää elintasoa muiden piikkiin.

Minua työssäkäyvänä pelottaa, mitä tapahtuu jos menetän työni tai työkykyni. Työpaikan menettäminen kun tarkoittaisi että menettää lähes kaiken siinä samalla. 

Vierailija
167/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalta näyttää. Useita tonneja velkaa. Olin jo kerran ulosotossa vuosia sitten ja se oli todella ahdistavaa aikaa. Selvisin siitä silloin vain, koska olin onnekas ja voitin rahaa juuri sen tarvittavan summan. Töihin pääseminen on hyvin epätodennäköistä pitkään aikaan jos koskaan, vaikka opiskelisinkin jonkin työllistävän ammatin. Minulle työkkäri ei kuitenkaan tällä hetkellä suosittele opiskelua, vaikka olen vielä ilman ammatillista koulutusta.

Jokainen syntymäpäiväkin ahdistaa, kun ikää tulee kauheeta tahtia lisää, mutta työkokemusta tai mitään muutakaan positiivista ei. Mahdollisuudet vain vähenee vuosi vuodelta. Työkkärin mielestä minun pitäisi edelleenkin tosi hitaasti ja rauhallisesti koittaa edetä, niin kuin olisin vielä vuosienkin päästä muka joku todella nuori ihminen ja kaikki ovet avoinna. Niin ei ole ollut enää pitkään aikaan. 

Vierailija
168/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on väärin että tuilla elävien autot ja lemmikit pitää maksaa veron maksajien kun niihin pitäisi olla varaa vasta kun ihminen itse tienaa rahansa niihin. Tuet pitäisi olla vain ihmisen perustarpeisiin eikä kalleimpiin harrastuksiin.

Lemmikit ja auton pito kuuluu sellaisille jotka itse tienaavat rahat niihin ja nykyään pitäisi toimeentulotuella elättienkin olla varaa niihin. Juu ja ne sitten ravaavat ruokapussijonoissa että on kalliisiin harrastuksiinsa varaa. Nämä ruokapussijaot ovat ihan turhia ja mukamas ns. "nälkä" suomen maassa. Sieltä haetaan vaan sen takia kun säästetään johonkin muuhun kalliiseen harrastukseen rahaa.

Muualta tulleet säästävät matkustelemiseen kotimaahansa ja ostamalla maata kotimaasta suomalaisten veronmaksajilta nyhdetyiltä rahoilta. Ja elättävät vanhempiaan kotimaassa lähettämällä rahaa täältä työttömyyskorvauksista osan koko ajan kotimaahansa. Meitä suomalaisia huijataan koko ajan ja minäkin menin halpaan menettäen onneksi vain satasen enkä enempää kiinalaisille huijareille. Oli se oppiraha onneksi halpa eikä sen enempää.

Vierailija
169/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko ensin kysyä että ovatko ne kaupasta tulijat töissä? Muuten saatat vahingossa ryöstää jonkun tuilla elävän vikat ruoat. Ihan tällee kainona pyyntönä. 

Rikkaat varmaan Wolttaa jatkossa jos kaduilla alkaa rytistä. 

En siis kannusta ketään ryöstelemään tai hyökkäämään kenenkään kimppuun, mutta kun tämä kommentoija aikoo vissiin niin tehdä niin tällainen huomautus. 

- AP

Et kannusta ryöstelemään tai hyökkäämään mutta töissäkävijän voi ryöstää ennemmin kuin tuilla elävän pummin? Ja jos kaduilla alkaa "rytistä" niin turha luulo että minä alan tuollaisia sossupummeja pelkäämään. Perustan katupartion ja silloin katsotaan mihin tuollaisista vanhusten uhkailijoista on tosipaikassa.

No en kannusta. Yritin vähän mustan huumorin keinoin muistuttaa tätä väkivaltaista ihmistä, että eihän kukaan ole enää turvassa, ei hän itsekään,  jos monikin alkaa ryöstelemään.

Tarkoitin että ei kannata ryöstellä kun ei siellä kadulla enää uskalla kulkea kuin köyhät hänen itsensä kaltaiset, joilla ei mitään ryöstettävää ole. Muut sitten tilaavat ostoksensa kotiin. 

Täällä on vallalla outo harha, että tuilla elävät alkaisivat ryöstää vain ilman tukia eläviä ja että kaikki jotka yläpeukuttaa väkivaltaa ja ryöstäjiä, on tuilla eläviä, sosialisteja ja vasemmistolaisia. 

Eihän sitä voi mitenkään tietää. 

Harva uskaltaa puuttua katuväkivaltaan. Hienoa jos sinä uskallat kunhan et sorru hätävarjelun liioitteluun. 

Mielestäni kenenkään ei pitäisi ryhtyä tappelemaan. Siitä ei ole kuin haittaa. Tulee kalliita vammoja ja kalliita traumoja sellaisesta. Kokemusta on: Sain töissä päihdeongelmaiselta turpaani aikanaan. 

Eli ne jotka mua täällä koettaa haukkua, lyövät kirjaimellisesti lyötyä. Vielä ei oo mun huumori kokonaan loppunut. 

Vierailija
170/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketuta työssäkäynti enää niin paljon, kun tiedän että kotonamakaajat eivät saa ihan yhtä hyvää elintasoa muiden piikkiin.

Minua työssäkäyvänä pelottaa, mitä tapahtuu jos menetän työni tai työkykyni. Työpaikan menettäminen kun tarkoittaisi että menettää lähes kaiken siinä samalla. 

Kaikki eivät tätä osaa pelätä. Monet ihmiset menevät sillä ajatuksella että "minä jatkan työelämässä vielä pitkään" tai "ei minua voida koskaan irtisanoa tai mikään ei elämässä muutu". Sekä monen ajatusmaailmassa on vahvasti ajatus "eikä mitään pahaa voi minulle tapahtua koska ne tapahtuu aivan toisille". 

Vierailija
171/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut opiskella ammatin. Nyt on pakko todeta että rahat ei riitä opiskeluun, opintolainaa en uskalla ottaa valtavia määriä koska työkykyni ei ole priimaa. Joudun jatkamaan kituuttamista matalapalkkaisessa osa-aikatyössä ja nostamaan samalla tukia. 

Vierailija
172/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan sairasta, kuinka täällä ihmiset puhuu siitä, että on tavallaan maksettu hiljaiseksi ihmisiä ja jos ei saada samaa elintasoa kuin pienpalkkaisilla tekemättä mitään niin aletaan väkivaltaisiksi ja ryöstellä? Normaalisti tämän pitäisi toimia niin, että jokainen tekee töitä, kun on töissä, säästää pahan päivän varalla, kun käy jokin sattumus, että joutuu vaikka työttömäksi tai sairastuu, ensin omat säästöt ja vasta tarvittaessa vähän apua yhteiskunnalta ja taas töihin. Nyt monille työttömyys on elintapa, mikä ei ole oikein millään tavalla. 

Sinä tässä sairas olet. Etkö ymmärrä, että kaltaisesi ihmiset yrittävät käytännössä t a p p a a huonompiosaiset nälkään. Tottakai viha nousee, jos oma henki on uhattuna. Ja ei, töihin ei niin vain mennä, eivätkä kaikki pysty tekemään kaikkea. Ihmisillä on fyysisiä sairauksia, mt-ongelmia jne. Jok

Missä utopiassa ensimmäinen kommentoija elää? Ei kaikkien palkka ennen työttömyyttä ole ollut niin iso, että olisi jäänyt paljon säästöjä. Itsekin olin ensin paljon sairaslomalla ennen kuin todettiin että en ole työkykyinen enää siihen työhön. Irtisanouduin jonka jälkeen oli vuosilomaa jäljellä ja vähät säästöt kului siinä, kun olin sairaslomalla taas ja lopulta ilmoitin itseni TE-toimistoon. En älynnyt sairaslomalla sitä tehdä. Sitten hain töitä enkä saanut. Pääsin opiskelemaan. Sen ideana on parantaa työllistymismahdollisuuksia. 

Sinun logiikalla voisi edes leikata niiden tukia, jotka eivät tee mitään ja ovat elämäntapatyöttömiä eli esim. Kieltäytyvät työtarjouksista. Mutta oikeastihan heiltäkin heti leikataan tukia karenssin muodossa jos työstä kieltäytyvät. Vaan kun sitä tilannetta ei tule, kun töitä ei ole! 

Ja mitä tulee näihin joihinkin väkivaltaisiin viesteihin, luuletko että ne eivät ahdista ja pelota myös työttömiä? Kyllähän tuommoinen voi minunkin kimppuun kadulla käydä! 

Mua pelottaa jos skitsofreenikot sun muut joutuvat kadulle. 

Ymmärrän ihmisten purkavan vihaansa kommenteissaan, ja toivon että se on vain sitä, kommentoimista, mutta uskon että levottomuuksiakin tulee lisää. 

Yks päivä olin Prismassa ja havahduin kun myyjä huusi toiselle, että varas pakenee itsepalvelukassoilla. Ihan siinä mun vieressä. Ei se kivaa ollut. Sellainen varmaan lisääntyy. 

Vierailija
173/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy mitään. Olen vakityössä ja jos tulee kenkää, hyvätuloinen puoliso elättää. 

Älä luulekaan.

t. puoliso

Vierailija
174/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä parasta hommautua vankilaan. Saa ruokaa, lämpöä, terv hoidon, pito vaatteet ja ulkoillakin voi. Lapset hoitakoon sosiaalihuolto parhaan metodin mukaan. Nehän osaa. Näin, kunnes edes työhakemukdiin vaivautuvat vastaamaan, ehkä 10 vuotta voi mennä, että on töitä tai sitten ei. 

Vierailija
175/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki muu näyttää tiukkevan suomessa paitsi naisten vitut !

tv naisvihaaja lahdesta

Vai pieneneekö miehillä jortikka. 

Vierailija
176/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kiinnostavaa, että nämä pitkäiaikaistyöttömät opiskelijat ja sairaat kuvittelee pyörittävänsä saaduilla euroilla taloutta toteamalla, että nyt moni yritys kaatuu kun ette kuluta. No ei kaadu teidän takia. Leikkauksissa pitää olla järkevä, mutta leikata pitää se on selvää. Leikkaukset voisi kyllä aloittaa niistä valtion turhista projekteista ja avustuksesta muualle ja muille. 

Eiköhän ne veronalennukset keskiluokassa valu suoraan sinne ravintolayrittäjien, kampaajien ja kylpylöiden taseeseen ja pyörittävät taloutta paljon tehokkaammin kuin se pitkäaikaistyöttömän saksalainen oluttölkki Lidlistä, joka ehkä jää nyt ostamatta. 

No mulla jää 19 000e yhdistelmälainaa maksamatta jos tipun toimeentulotuelle. Se kun menee perintään niin se kasvaa kuin pullataikina, enkä pysty tulevaisuudessakaan sitä maksamaan.

Kun menee luottotiedot ja tuollaiset summat perintään, niin menee aika kauan ennen kuin voi, jos enää koskaan, maksaa kaikkea takaisin koska se vaatii jo ison palkan. 

Haluaisin sen maksaa itse palkasta kokonaan pois, mutta kun juuri nyt ei ole töitä niin ei ole. 

Olen maksanut kyseistä lainaa 14 vuoden maksuajalla mikä tarkoittaa sitä, että kun se alun perin oli 20 000e, niin vaikka olen jo vuosia sitä maksanut joka kuukausi päälle 200e, niin se on edelleen sen 19 000e. 

Eli on siinä aika paljon tullut makseltua enemmän kuin oluen verran. 

Tästä seuraa se, että en voi lastanikaan tukea taloudellisesti kun hän kasvaa teiniksi ja aikuiseksi. 

Kurjuus siirtyy yli sukupolvien. Köyhien lapsista tulee uusi sukupolvi joilla ei ole toivoa eikä voimavaroja olla tuottavia. Se riski on ainakin iso. 

Teillä on kuva että työtön on nuori mies joka juo olutta, polttaa tupakkaa ja pelaa pleikkaria jossain hyvällä alueella olevassa asunnossa veronmaksajien tuella. Lapseton. 

Siitä kärsii muutkin, ihan tavalliset ihmiset joilla ennen oli työpaikka ja nyt ei ole. En juo ollenkaan, en polta ym. Ihan tavallinen perheenäiti olen. 

Ja kyllä, voi saivarrella että miksi on noin iso velka yms, mutta ei se tilannetta muuta eikä paranna. 

Mulle oli aikanaan kunnia-asia että itse maksan velkani, mutta se taitaa luhistua se unelma. 

Vierailija
177/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Onneksi ei ole lapsia tai lemmikkejä. Tai harrastuksia joista voisi joutua luopumaan. Asuntokin on edullinen yksiö, vuokra tosin tässäkin noussut. 

Pahimmassa tapauksessa joudun muuttamaan takaisin vanhemmille ja siellä asuessa teen tutkinnon loppuun ja toivon kovasti että saan töitä. Työskentelen kyllä osa-aikaisesti opintojen ohellakin että siitä on turhaa tulla nillittämään. 

Mutta kyllähän tämä on masentavaa ja pelottavaa. Joka päivä mietin että minun on tulevaisuudessa pakko ta*paa itseni koska en saa oman alan töitä eikä hanttihommilla elätä itseään ja tuet loppuu. 

Vierailija
178/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on väärin että tuilla elävien autot ja lemmikit pitää maksaa veron maksajien kun niihin pitäisi olla varaa vasta kun ihminen itse tienaa rahansa niihin. Tuet pitäisi olla vain ihmisen perustarpeisiin eikä kalleimpiin harrastuksiin.

Lemmikit ja auton pito kuuluu sellaisille jotka itse tienaavat rahat niihin ja nykyään pitäisi toimeentulotuella elättienkin olla varaa niihin. Juu ja ne sitten ravaavat ruokapussijonoissa että on kalliisiin harrastuksiinsa varaa. Nämä ruokapussijaot ovat ihan turhia ja mukamas ns. "nälkä" suomen maassa. Sieltä haetaan vaan sen takia kun säästetään johonkin muuhun kalliiseen harrastukseen rahaa.

Muualta tulleet säästävät matkustelemiseen kotimaahansa ja ostamalla maata kotimaasta suomalaisten veronmaksajilta nyhdetyiltä rahoilta. Ja elättävät vanhempiaan kotimaassa lähettämällä rahaa täältä työttömyyskorvauksista osan koko ajan kotimaahansa. Meitä suomalaisia

Säästetään kalliiseen harrastukseen tai mihin lie, ni sehän on järkevää ja viisautta että SÄÄSTETÄÄN! Sen sijaan kun työssäkäyvät ottavat kalliita lainoja ja katkerana niitä makselevat. Siks ovat varmaan katellisia jopa työttömille kun itse ahneena ottavat lainaa ja elävät ylivarojen. Ihan kuin tämä ahne hallitus! Velkaa, velkaa!

Vierailija
179/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryöstän ihmisiä jotka tulöee kaupasta ja kun jään kiinni menen vankilaan ja elän ja syön ilmaiseksi. vankila vrk on n. 300€)pv joiten halvaksi tulee yhteiskunnalle.

Miksi? Ei sinun tarvitse varastaa yhtään mitään. Mene vaikka johonkin asuttomien keskukseen. Itse olen ainakin ollut Oulussa tällaisessa kenttätiellä. Siellä saat majoitusta ja joka päivä ilmaista ruokaa monta kertaa päivässä niin että naparuskaa. Ei tarvitse mihinkään vankilaan mennä syömään.

Vierailija
180/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan