Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?
Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.
Mulle käy seuraavaa:
Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen.
Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla.
Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...?
Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa...
Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja.
Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään.
Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo.
Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa.
Kertokaas tekin, mitä teille käy?
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo ettei saa mitään tukia. Eläkkeet, äitiyspäivärahat, sairauspäivärahat ovat myös tukia.
En ole koskaan saanut mitään noista mainitsemistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan sairasta, kuinka täällä ihmiset puhuu siitä, että on tavallaan maksettu hiljaiseksi ihmisiä ja jos ei saada samaa elintasoa kuin pienpalkkaisilla tekemättä mitään niin aletaan väkivaltaisiksi ja ryöstellä? Normaalisti tämän pitäisi toimia niin, että jokainen tekee töitä, kun on töissä, säästää pahan päivän varalla, kun käy jokin sattumus, että joutuu vaikka työttömäksi tai sairastuu, ensin omat säästöt ja vasta tarvittaessa vähän apua yhteiskunnalta ja taas töihin. Nyt monille työttömyys on elintapa, mikä ei ole oikein millään tavalla.
Sinä tässä sairas olet. Etkö ymmärrä, että kaltaisesi ihmiset yrittävät käytännössä t a p p a a huonompiosaiset nälkään. Tottakai viha nousee, jos oma henki on uhattuna. Ja ei, töihin ei niin vain mennä, eivätkä kaikki pysty tekemään kaikkea. Ihmisillä on fyysisiä sairauksia, mt-ongelmia jne. Jok
Aloittakaa tämä valitus sitten kun ensimmäinen nälkään kuollut löytyy kadulta.Siihen asti teidän kuvitelmilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.
Elämäni menee uusiksi ruoka ostoksia tehdessä. Jätän suomalaiset tuotteet hyllyyn ja etsin ne halvimmat vaihtoehdot. Onneksi K-kaupalla ja S-kaupalla on sovellukset. Ruoka on ainoa mikä on jäljellä, koska mitään muuta ei ole enää. Maksan vain vuokran, sähkön, ja puhelinlaskut ja käyn kaupassa kerran viikossa. Mitään ylimääräistä ei ole mahdollista tehdä tai ostaa. Onneksi vielä töissä ollessani aikoja sitten, sain ostettua mikron ja pesukoneen, toivon että kestäisivät nyt vuosia.
Ankea elämä menee kurjemmaksi ja "valinta ei osunut sinuun" vastaukset on entistä kurjempaa kokea kun työttömyydestä yrittää päästä irti. Pistää vihaksi myös paikkakunnalla monen sisäpiirille menevät avoinna olevat työpaikat. Työpaikat menevät työpaikan vaihtajille, koska työttömiä kohtaan on usein ennakkoluuloja vaikka takana olisi pitkä työkokemus alalta ja suosittelijat tai haet muun alan työtäkin, mutta kun se "työtön" on se kirosana hakemuksessa tai haastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin käy kaikille, kun joutuvat ottamaan vastuun omasta elämästään. Kyllä pakko on paras motivaattori löytää keinot.
Voi kuule, olen ottanut itsestäni lapsesta asti vastuun ja tehnyt töitä teinistä asti. Nytkin kun jouduin työttömäksi ensi kertaa elämässäni, otan vastuun koska hain heti kouluun ja pääsin. Valitettavasti työkykyni on hetkellisesti alentunut, eli en voi tehdä töitä opiskelun ohella, mutta en kyllä mitään töitä saisikaan koska teen ensimmäistä ammattitutkintoa. Nykyään ei saa enää ilman tutkintoa töitä kuin mua nuoremmat korkeintaan opintojen oheen.
Ne ihmiset jotka ovat kykenemättömiä ottamaan vastuuta elämästään, eivät tämän taloudellisen painostuksen myötä pysty siihen jatkossakaan vaan yhä kasvava joukko tulee elämään kaduilla. He ovat kuitenkin marginaalinen joukko, joilla on esim. Päihdeongelmia joista eivät enää pääse eroon.
Nämä leikkaukset osuvat kipeästi tavallisiin itsestään ja perheestään huolehtiviin ja vastuuta ottaviin ihmisiin. Moniin, joiden palkka ei riitä vaikka elävätkin jo nyt säästäväisesti. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?
Kurjuudesta on vaikeaa ponnistaa. 90-luvun laman aikaan olin lapsi joten tiedän. Yritin saada paremmat lähtökohdat omalle lapselleni mutta epäonnistuin.
Toivon, että hän jotenkin selviää tästä niin että voi käydä koulut ja työllistyä. Kostaminen ei auta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan toivottavsti saada paremmin vastinetta maksamilleni veroille.
Käytännössä miten? Just tänään todettiin että pitää ottaa muutama miljardi lisää velkaa, aiempaa suunniteltua enemmän.
Ai, onko nämä vaihtoehtoiset kustannukset? Eikös tuota velkaa jouduta kuitenkin ottamaan kiitos viisikon?
Kiitos keskustan ja kokkareiden +persujen sitä pohjavelkaa oli 104 miljardia ennen kuin otitte viisikon syypääksi teidän velkoihin. Kyllä ne on oikeiston ottamia velkoja joita nyt hoidetaan ja niin kuin oikeisto yleensä asiat hoitaa niin ne hoidetaan ottamalla lisää velkaa, jotta meillä on 154 miljardia oikeiston ottamaa velkaa tämän hallituskauden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä leikattavat tuet siis koskevat?
Saadaan toimeentulotukea - valitettavasti olen sairas ja työkyvytön joten en voi mennä töihin. Toimeentulotukeen oli tulossa pieni korotus vuoden alusta. Tein tarkan budjetin jo alkuvuodelle.
Eikai tässä muu auta, kun pitää hakeutua ruoka-avun piiriin.
Kun tekee itse kaikki ruuat halvinta juurespainoitteisia, ei tuhlaa päihteisiin, tupakkaan ja peleihin rahoja eikä pidä lemmikkiä eikä autoa ollen halvemmat harrastukset niin ei vielä tarvitse seisoskella jossain ruokapussijonoissa. Hyödyntäen kaikkea mitä saa ilmaiseksi kenkiä ja vaatteita.
Eikö toimeentulotukeenkin vaadita että pitää olla kuitenkin työtön työnhakija vaikka olisi kuinka sairas ja ensisijainen tuki on työttömyyskorvaus.
Sairashan saa sairauspäivärahaa.
Minä ihemettelen kuinka jotkut toimeentuloasiakkaat vielä pystyvät pitämään koiraa ja autoakin. Ja miksi veronmaksajien pitäisi maksaa tukia niin kalliisiin harrastuksiin.
Ei suoranaisesti mitenkään. En saa noita leikkauksen alla olevia tukia. Lapsilisän yh-korotus taisi nousta, niin saan enemmän rahaa kuin ennen.
Mutta miten se välillisesti tulee vaikuttamaan, niin siitä en tiedä.
Aina löytyy näköjään kikkoja kuten tässä "omaehtoinen opiskelu", tuolla varmaan taas välttää muutamaksi vuodeksi työn hakemisen velvoitteen, tuskin tuon "opiskelulla" on tarkoitus johtaa/valmistaa mihinkään.
Ei käy mitenkään meillä kun minun työmarkkinatukea leikataan ja miehelläni tulot nousevat verohelpotusten takia. +-0
Minulle käy seuraavaa:
näännyn töihin, kuten ennekin, sillä olen siellä myöntöpuolella. Asiakkaista ei ole ollut pulaa tähänkään saakka, eikä tule olemaan jatkossakaan.
Ei käy mitään, kaikki sujuu kuten ennenkin.
Huonosti käy. Tukeni on enää reilu 500e.
Verotukseni kevenee ja palkasta jää enemmän käteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi olit ajatellut, että muiden pitäisi maksaa osamaksusi? Itse olen 3:n lapsen yhna nähnyt paljon vaivaa, että saan omat hankintani maksettua. Tehnyt ylitöitä pienellä palkalla, metsästänyt käytettyjä, yms. Eikä mullakaan ole varaa lapselle ostaa uutta läppäriä. Suomessa on nykyään ilmainen koulutus 18v asti, esim lukiosta saa läppärin. Yli 18v voi sitten jo hankkia itse omat rahansa.
Kaikki mulle heti nyt tai alan pillittää!
Ap
Te ette nyt ymmärrä, että ihan sama mitä ajattelen kun työttömyystukea ja asumistukea leikataan, niin putoan toimeentulotuelle jolloin en pysty enää maksamaan niitä erämaksuja mitä mulla on nyt, enkä tarvittaessa enää ottamaan uusia tilanteissa joissa joskus on pakko.
Ei mun ajatukset vaikuta asiaan mitenkään kun en nyt pääse töihin vaan joudun elämään toivottavasti väliaikaisesti tuilla.
Ihan samalla lailla olen minäkin nähnyt vaivaa ja itseäni elättänyt. Sairastumiselle ja tapaturmalle en nyt mitään voinut enkä sille että uutta työtä ei saa ilman tutkintoa.
Jos joku myy vaikka pesukoneen käytettynä 100e niin ei mulla ole sitä sataa euroa kerralla maksaa. Siksi jotkut tänkaltaiset isommat ostokset täytyy maksaa osamaksulla.
Ja tää on vain esimerkki kun ihmisillä on erilaisia tilanteita. Kaikkien taloyhtiöissä ei ole pyykkitupaa. Meillä on, niin pesukonetta ei tarvii ostaa kun edellinen meni rikki.
Tiskikoneen kanssa on toinen juttu. Ja tiedän mitä sanotte, että köyhän on tiskattava käsin, mutta mulla on atooppista ihottumaa sormissa joka pahenee myös kun pidän hanskoja, niin ihan siksi kyllä jos tiskari sattuisi hajoamaan niin söisin mieluummin vieläkin vähemmän ja maksaisin sen 20e/kk uutta tiskaria.
En ymmärrä mikä siinäkin on niin vaikeaa ymmärtää, että enhän mä saa tukia yhtään enemmän vaikka valitsisin niillä vähillä rahoillani mieluummin maksaa 20e/kk jotain tiskikonetta ja se 20e menee sitten pois ruokabudjetista.
En saa yhtään enempää tukia ostan sitten käytetyn jonkun asian jostain tai käyttämättömän. Se on se 1500e mistä maksan kaiken. Jatkossa se on vielä vähemmän, joka tarkoittaa etten voi ostaa enää mitään edes osamaksulla koska kun luottotiedot menee, ei saa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Kela gold ja leikkaukset yltävät vain silver-tasolle...
Niin, sitä moni ei ymmärrä, että kun luottotiedot menee ja putoaa toimeentulotuelle, niin sitten ei ainakaan itse maksa mitään. Toimeentulotukiasiakkaiden sähkölasku, lääkkeet ym laskut maksetaan sieltä.
Putoan tältä silver tasolta itsekin sinne gold tasolle, kun ansiosidonnainen pienenee ja joudun hakemaan toimeentulotukea.
Eli silloin saan maksusitoumuksen apteekkiin eikä enää haittaa, että lääke on kallis. Ainut hyvä puoli.
Mua haittaa tässä se että kaikki velat menee perintään ja en ehkä sen jälkeen ikinä pääse siihen, etten tarvis mitään tukia.
Haluaisin maksaa mieluummin omat kuluni.
Tavallaan yrittämisestä rangaistaan. Pitää olla ihan täysi toimeton Kela-rotta, jonka ei enää kannata edes yrittää niin sitten on vissiin hyvä..
?
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo ettei saa mitään tukia. Eläkkeet, äitiyspäivärahat, sairauspäivärahat ovat myös tukia.
Niimpä juurikin ja ainoa tuki ei ole muuta kuin itse tienaama palkka työstä ja ihan kaikki muut ovat veronmaksajien pussista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään mutta opiskeleville lapsille pitää antaa enemmän rahaa kun opiskelijoiden toimeentuloa leikataan. Joten sikäli kyllä harmittaa kun on vuosia maksettu niitä veroja mm. juuri siksi että vanhempien asia ei olisi tukea enää aikuisia lapsiaan.
Niin ja ajattele niitä muiden opiskelevia lapsia joiden vanhemmilla ei ole rahaa auttaa. Kyllä se vaikuttaa koko yhteiskuntaan, jos nuoret joutuvat lopettamaan opiskelut leikkausten takia.
Yhteiskunnassa täytyy ajatella kokonaisuutta, ei vain omaa perhettä.
Meillä on esimerkiksi lääkäripula. Joku saattaa nekin opinnot joutua keskeyttämään. Tämä on lyhytnäköistä politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ryöstän, varastan hakkaan. Ihan sama miten mun käy. Ei kiinnosta enää.
Ainakin tulee kalliimmaksi teille veronmaksajille, se on pääasia.
Mene töihin saatanan nilkki kriminaali.
Meillä on jo sovittu että teini ja kaksi alle 10v pikkusisarusta muuttavat isovanhemmille 400km päähän. Isovanhemmilla isot eläkkeet ja iso velaton talo, toisin kuin meillä. Me muutetaan miehen kanssa sitten kaksin ensimmäiseen vastaantulevaan yksiöön vuokralle.
Lisäksi on pakko lopettaa miehen lääkitys ja hän joutuu kestämään kipujen kanssa. Auto lähtee paaliin. Niin, ja minulta jää lukulasit hankkimatta, eli en enää näe tehdä niitä työhakemuksiakaan.
Jos et kykene elämään muuten kuin viattomia väkivalloin ryöstellen niin silloin joudatkin kuolla nälkään.