Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?
Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.
Mulle käy seuraavaa:
Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen.
Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla.
Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...?
Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa...
Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja.
Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään.
Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo.
Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa.
Kertokaas tekin, mitä teille käy?
Kommentit (387)
Leikkauksilla ei ole vaikutuksia omaan elämääni. En silti kannata niitä enkä todellakaan äänestänyt hallituspuolueita. Kokoomus haluaa tuhota kaiken hyvän Suomesta ja tehdä siitä kapitalistisen persreiän, jossa vähävaraisilla ei ole käytännössä ihmisoikeuksia. Jos oma ammattiliittoni järjestää lakon, aion todellakin osallistua siihen. Ja toivon kovasti yleislakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy mitään. Olen vakityössä ja jos tulee kenkää, hyvätuloinen puoliso elättää.
Entä jos puolisosi saa kenkää? Vai onko hän lääkäri?
No voihan lääkärikin saada kenkää
Ei kai mitään tapahdu, saamme lapsilisän toisesta lapsesta ja muualla opiskeleva alaikäinen lapsi saa opintotuen ja asumislisän. En tiedä kajotaanko opiskelija-asunnossa asuvan ammattikoulussa opiskelevan tukiin, nyt sillä jää parikymppiä kuussa vuokran jälkeen tuista elämiseen. Jos tuet vähenee niin elätämme enemmän, ei tuota ongelmaa.
Itse osa-aikatöissä, mutta tunteja juuri niin, etten saa soviteltua päivärahaa, lopetin työkkärin ja kassan asiakkuuden kun ei niistä ole kuin kiusaa ja kuluja.
Köyhyys jatkuu, toimeentulotukiluukulle on mentävä, kun asumistuet lopetetaan ensi vuonna. Olen 61v, en kelpaa töihin. Tai sitten myyn yksiöni ja menen vuokralle ja saan asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Jätän lääkärikäyntejä väliin, ostan vaan osan lääkkeistä.
Teen itse ruokaa edullisista raaka-aineista.
En käy muualla, kuin kaupassa ja kävelemässä.
Leikkaan hiukseni itse.
Kysyn sukulaisilta, jos heillä olisi ylämääräisiä vaatteita ja lehtiä.
Suomen laissa on pykälä, jossa sanotaan ettei varattomuus saa olla este hoidon saamiselle. Eli joko anot vapautusta terveydenhuoltomenoista tuloihin/menoihin nähden tai haet toimeentulotukea lääkkeisiin ja hoitoihin.
Oletko sattumoisin huomannut, etteivät viranomaiset ja nykyhallitus juuri kunnioita "Suomen lakia" tai Perustuslakia. Ihmisoikeuksista ei viitsi edes puhua. Niiden lakien tai inhimillisyyden varaan ei kannata mitään laskea. Luulenpa -tai siis se on jo nähtävissä- että lain kunnioitus vastavuoroisesti höllentyy myös epäoikeudenmukaisesti kohdeltujen keskuudessa. Tulee olemaan vähän erilaista lain tulkintaa ja oikeudenjakoa. En usko, että se on edes estettävissä. Ruotsin mallia ihannoidaan kaikessa. Asia selvä, olkaa hyvät.
ei vaikuta mun hommiin kun myyn huumeita. ihmiset vetää
tuskiinsa kaikkea mahdollista ja kauppa vaan lisääntyy.
kiitos hallitus, äänestän teitä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ryöstän, varastan hakkaan. Ihan sama miten mun käy. Ei kiinnosta enää.
Ainakin tulee kalliimmaksi teille veronmaksajille, se on pääasia.
LOL. Surkimus. Emme ole sinusta paskapäästä elatusvastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys jatkuu, toimeentulotukiluukulle on mentävä, kun asumistuet lopetetaan ensi vuonna. Olen 61v, en kelpaa töihin. Tai sitten myyn yksiöni ja menen vuokralle ja saan asumistukea.
Asumiskulusi korvataan toimeentulotukena. Kun siirryt eläkkeelle saat eläkkeensaajan asumistukea asuntoosi jos eläke jää pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelut mahdollisesti venyy. :( Oon maisteriopiskelija joka opiskelee päätoimisesti, kaikki kesät opintojen aikana oon ollut töissä jotta saisi säästöön rahaa jolla elää nitkutellen vuoden aikana. Opintotuen + asumistuen jälkeen kun vuokran maksaa niin tuista jää tällä hetkellä jäljelle 101e/kk jolla pitäisi maksaa kaikki menot.. Mikä on sinänsä naurettavaa koska jos olisin työtön enkä opiskelija niin rahaa jäisi käteen moninkertaisesti enemmän. Nyt kun asumistukea leikataan ja opintotuen indeksikorotukset poistetaan niin on varmaan pakko ruveta tekemään myös opintojen ohessa töitä joka luonnollisesti vaikuttaa opintojen suorittamiseen, harmittaa todella paljon että opiskelijoiden toimeentulosta nipistetään edelleen koska ei se ainakaan nopeuta kenenkään valmistumista.
Etkö opintolainaa hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. KAIKILLA ON LUOTTOTIEDOT. Lopettakaa jo vihdoin tuo rasittava jankkaua, että "ei ole luottotietoja" :""DDDD
Ei ole.
Ei vaikuta muhun mitenkään. Opiskelen toki, mutta aikuiskoulutustuella ja koska se on mulle jo myönnetty, niin sitä voida lopettaa. Asumistukea en saa.
Moi. Olen 67 syntynyt mies. Omilla vanhemmilla ei ollut mitään tukia, ei siis yhtään mitään. Melko köyhiä oltiin ja tultiin juuri toimeen. Ruokaa oli pöydässä ja itse leikin pienenä paljon ulkona. Oltiin kuitenkin onnellisia. Ei ollut keksitty vielä nettiä jne. Lopulta pikkukaupungista ei löytynyt työtä, niin oli pakko muuttaa työn perässä Helsinkiin. Sillä tiellä ollaan. En väitä, että ennen oli jotenkin paremmin tai huonommin, mutta jotenkin joillakin on nykyään kadonnut täysin käsitys omasta vastuusta hoitaa asiat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Jätän lääkärikäyntejä väliin, ostan vaan osan lääkkeistä.
Teen itse ruokaa edullisista raaka-aineista.
En käy muualla, kuin kaupassa ja kävelemässä.
Leikkaan hiukseni itse.
Kysyn sukulaisilta, jos heillä olisi ylämääräisiä vaatteita ja lehtiä.
Sinulta ei jäädytetty kuin eläkkeensaajan asumistuen indeksi. Luulisi pärjäävän. Pienimmät eläkkeetkin nousee 5.9% ja työeläke 5.7%
Vierailija kirjoitti:
Ei käy mitään. Olen vakityössä ja jos tulee kenkää, hyvätuloinen puoliso elättää.
Näin meilläkin, olen jo saanut kenkää, mutta hyvätuloinen puoliso elättää. Saan itse tosin taskurahaksi ansiosidonnaista.
Jatkan loputonta epätoivoista aherrusta lähärinä kolmess vuorossa. Rahat riittää juuri ja juuri lasten elättämiseen. Ei ole toivoa paremmasta huomisesta, mutta kyllä tämä työttömyyden voittaa. Opiskelu ei ole taloudellisista syistä mahdollista. Mikään ei minulla muutu kun en mitään tukia saa nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketuta työssäkäynti enää niin paljon, kun tiedän että kotonamakaajat eivät saa ihan yhtä hyvää elintasoa muiden piikkiin.
Mahtaa olla elämä hienoa noin katkeroituneena ja kateellisena ihmisenä. Toiset ne on valmiita luopumaan itsekin jostain vain nähdäkseen kuinka toisella menee vieläkin huonommin! Toivottavasti menetät työsi, mikä nyt on vähän todennäköisempää hallituksen toimista johtuen.
Ei mitään tapahdu minulle. Toimeentulotukeen tulee pieni korotus vuoden alusta.
Vierailija kirjoitti:
En kuluta enää mihinkään muuhun kuin ruokaan. Ei ole kyllä ollut varaa kuluttaa nytkään, mutta jatkossa ei penniäkään.
Jos velkani, jotka tulleet kun pakko saada ruokaa, menevät ulosottoon olen tuilla elävä ihminen loppuelämän. EI enää motivoi tehdä mitään. Jos lääkkeitä ei ole varaa ostaa, tulee minusta ehkä vaarallinen yhteiskunnalle. Tämän voitte Orpon tukijat pistää x 1000:sia. Olettekohan suomessa turvassa tulevaisuudessa?? MInä olen kiltti nainen, mutta ei ihmistä voi ajaa nurkkaan miten vain. Silloin isken takaisin. Ehkä joudun varastelemaan ruokaa, pyykit pihoilta yms. Enkä ole edes tummaihoinen...
Suomi on nyt virallisesti pilalla maailman mittakaavassa!
Tukia pienennetään lähemmäs sitä tasoa mitä on muualla.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikit ja auton pito kuuluu sellaisille jotka itse tienaavat rahat niihin ja nykyään pitäisi toimeentulotuella elättienkin olla varaa niihin. Juu ja ne sitten ravaavat ruokapussijonoissa että on kalliisiin harrastuksiinsa varaa. Nämä ruokapussijaot ovat ihan turhia ja mukamas ns. "nälkä" suomen maassa. Sieltä haetaan vaan sen takia kun säästetään johonkin muuhun kalliiseen harrastukseen rahaa.
Muualta tulleet säästävät matkustelemiseen kotimaahansa ja ostamalla maata kotimaasta suomalaisten veronmaksajilta nyhdetyiltä rahoilta. Ja elättävät vanhempiaan kotimaassa lähettämällä rahaa täältä työttömyyskorvauksista osan koko ajan kotimaahansa. Meitä suomalaisia
Tiedoksi, että jos jollain työttömällä on auto tai eläimiä, niin ei niitä kukaan maksa. Hän saa saman tukimäärän rahaa kuin jos hänellä ei olisi noita. Siitä tuesta hän maksaa myös auton ja lemmikin kulut.
Yleensä se tarkoittaa sitä, ettei lemmikit pääse aina eläinlääkäriin vaikka olis tarve. Näin tätä lapsuudessani.
Itselläni ei ole autoa eikä lemmikkejä. Autokoulua ei ole varaa käydä eikä autoa ostaa, mikä on huono juttu koska todella monessa työpaikka-ilmoituksessa edellytetään että hakijalla on ajokortti ja joissain että on oma auto.
Varsinkin syrjäseuduilla oma auto on pakko olla, että voi käydä töissä kun ei ole julkista liikennettä.
Työttömän halutaan toisaalta elävän korvessa ilman autoa kaukana työpaikoista ja toisaalta pitäis se työpaikka saada ja siellä pystyä käymään.
Logiikka...?
AIvan varmasti riittää! Kannattaa alkaa varustautua henkisesti, että teet pitkää päivää ja viikkoa, sen verran monia ihmisiä nuo päätökset koskevat, ja Asiakasmääräsi senkun kasvaa, koita jaksaa ja jos et jaksa, niin ainahan voit jäädä työttömäksi ja työmarkkinatuelle. Ei se ole niin pitkä matka sinne luukun toiselle puolelle 😁.