Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?
Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.
Mulle käy seuraavaa:
Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen.
Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla.
Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...?
Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa...
Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja.
Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään.
Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo.
Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa.
Kertokaas tekin, mitä teille käy?
Kommentit (387)
Ei mitään tapahdu. Tuet on hyvät ja asunto edullinen. Miksi pitää asua niin kalliissa asunnossa?
En kuluta enää mihinkään muuhun kuin ruokaan. Ei ole kyllä ollut varaa kuluttaa nytkään, mutta jatkossa ei penniäkään.
Jos velkani, jotka tulleet kun pakko saada ruokaa, menevät ulosottoon olen tuilla elävä ihminen loppuelämän. EI enää motivoi tehdä mitään. Jos lääkkeitä ei ole varaa ostaa, tulee minusta ehkä vaarallinen yhteiskunnalle. Tämän voitte Orpon tukijat pistää x 1000:sia. Olettekohan suomessa turvassa tulevaisuudessa?? MInä olen kiltti nainen, mutta ei ihmistä voi ajaa nurkkaan miten vain. Silloin isken takaisin. Ehkä joudun varastelemaan ruokaa, pyykit pihoilta yms. Enkä ole edes tummaihoinen...
Suomi on nyt virallisesti pilalla maailman mittakaavassa!
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy näköjään kikkoja kuten tässä "omaehtoinen opiskelu", tuolla varmaan taas välttää muutamaksi vuodeksi työn hakemisen velvoitteen, tuskin tuon "opiskelulla" on tarkoitus johtaa/valmistaa mihinkään.
Olin yli 20 vuotta töissä. Menin teininä suoraan peruskoulusta töihin.
Eli mulla ei ole mitään aiempaa tutkintoa.
Hain töitä työttömäksi jäätyäni, mutta ainoat työt joihin voi nykyään peruskoulupohjalta hakea on joku karkkikaupan myyjä tms. Mun työhakemuksiin esim. Sinne karkkikauppaan ei vastattu.
TE-virkailijan kanssa tätä puhuttiin ja hän päätti, että mun on hyvä hakea kouluun että voin hakea useampiin töihin. Kun moniin ns. Hanttihommiinkin vaaditaan nykyään vähintään toisen asteen tutkinto vaikka se tutkinto ei olis samalta alalta. Eli amis tai lukio on oltava käytynä.
Täällä aina käsketään esim. Menemään lähihoitajaksi, mutta kun ei sinnekään kuule peruskoulupohjalta pääse.
Jos et usko, niin käy itse katsomassa työpaikkailmoituksia. Moneenko ei vaadita mitään koulutusta?
Kyllä on mun hankittava ammattitutkinto, ja sen on tarkasti TE-viranomaiset tarkistaneet. Jouduin hakemaan opiskeluun lupaa ja perustelemaan. Oma virkailijani suositteli ja puolsi, mutta siihen tarvitaan aina myös toisen virkailijan puolto.
Aikaa opiskella mulla on 2 vuotta. Kuulun JHL:ään, ja saan sieltä ansiosidonnaista tällä hetkellä. Sitä aiotaan leikata.
TE-virasto tarkistaa puolen vuoden välein, että olen edennyt opinnoissani vähintään 4,5 osaamispistettä per kuukausi.
Miksi sä koet että sun pitää tätä asiaa kytätä. Etkö luota TE-viranomaisiin jotka näistä päättää?
Ei työtön itse päätä mitään eikä sellaisia opintoja saa tehdä jotka ei mihinkään johda.
Hyvin käy. Olen töissä sosiaalitoimistossa, töitä riittää.
Vuokranantaja on nyt nostanut vuokraa joka vuosi 5%. Seuraavasta nostosta en selviä, koska asumistukea pienennetään samalla kun suojaosuudet poistetaan. Pienempää tai edullisempaa asuntoa lähes mahdoton saada. Koska en ole asunnoton ei ole mitään toivoa saada kaupungin asuntoakaan.
Olen aiemmin pystynyt tekemään osa-sairauspäivärahalla osa-aikatyötä n.20h vko, joka on n.1000€/kk, jonka lisäksi olen saanut siis asumistukea ja päiväraha on soviteltu palkan mukaan. Leikkausten jälkeen ainoa vaihtoehto on jäädä kokonaan työttömäksi, koska silloin saisin toimeentulotukea. Palkalla ja leikatulla asumistuella en tule kevään jälkeen pärjäämään.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Jätän lääkärikäyntejä väliin, ostan vaan osan lääkkeistä.
Teen itse ruokaa edullisista raaka-aineista.
En käy muualla, kuin kaupassa ja kävelemässä.
Leikkaan hiukseni itse.
Kysyn sukulaisilta, jos heillä olisi ylämääräisiä vaatteita ja lehtiä.
No ei käy kuinkaan. Käyn töissä ja maksan itse vuokrani ilman mitään tukia. 41% palkasta menee vuokraan. Oon jo kauan sitten alkanut säästää ja vähentänyt reilusti kulutusta. En käytä palveluita ja ostan vain mitä tarvitsen. Oon huomannut et shoppailu on tyhjää, enkä saa siitä enää mitään. Myötätuntoni on niiden puolella joilla on oikeasti hätä toimeentulon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jää noin 500e enemmän käteen vuodessa. Eikä vituta enää niin paljoa, kun ilmaisen rahan jakaminen vähenee.
Suosittelen ihmisille noin yleisesti elämän suunnittelua vähän paremmin ja vinkumisen vähentämistä. Pitäkää kunnosta huolta, työkykykin paranee. Perhesuunnittelu helpottaa huomattavasti elämää, ei kannata hankkia lapsia, jos ei ole varaa niitä elättää. Asuminen siellä, missä siihen on varaa.
Kaikkien nyyhkytarinat ovat täynnä itseaiheutettuja ongelmia: liikaa velkaa, liikaa lapsia, liian kallis asunto, liian vähän liikuntaa ja terveellistä elämää. Ei säälitä yhtään.
Mua taasen säälittää, sillä nämä heikennykset vaikeuttaa kaikkein eniten niihin ihmisiin, jotka ovat edes viitsineet joskus yrittää jotain. Ne todelliset loiset jotka eivät ole koskaan elämässään yhtään mitään tehneetkään, eihän heitä tämä hetkauta!He saavat edelleen yhteiskunnalta kaiken.Siinä mielessä tässä mennään mielestäni metsään.
Mutta tavallaan ymmärrän senkin, että epätoivoisessa tilanteessa niiltä otetaan, joilta on vielä jotain otettavaa. Viedään siis ne kuuluisat tuhkatkin pesästä.
Olen vaan kiitollinen, että itselläni on jo kaikki lainat (asunto ja auto) maksettu ja pärjään pienelläkin palkallani ihan mainiosti. Ihan täpärästi pääsin maaliin juuri ennen näitä huonoja aikoja. Tässä kohtaa olen myös tyytyväinen etten koskaan saanut miestä ja lapsia, vaikka halusin. Luojalle kiitos siitäkin.
Tällä koko hommalla on tarkoitus laittaa köyhät kyykkyyn. Tarkoituksena on uusi yhteiskuntajärjestys. Työt ja rahat jaetaan uudella kaavalla. Nyt pitäisi suomalaisten kansalaisten herätä mistä tässä oikeasti on kyse.
Haluan vielä sanoa, että olen vähän huono esimerkki perus työttömästä, kun moni saattaa ajatella että miten voin maksaa edes nyt 200e/kk sitä mun 19 000e velkaa. Voi ajatella, että joutaakin tukia leikata, kun on tuollaiseen varaa...
Se että olen pystynyt nyt vielä tuota maksamaan johtuu mun varmaan aika harvinaisesta tilanteesta, eli siitä, että muutin tähän kaupungin vuokra-asuntoon niin kauan sitten että muuttaessani tämän vuokra oli noin 400e. Sitä on joka vuosi korotettu, ja nyt vuokra on kohta 700e.
Mitä olen katsonut, niin samankokoisesta asunnosta vuokrat tällä alueella ( joka ei ole hyvää aluetta ) on noin 1000-1300e/kk nykyään.
Olin niin kauan alempaa keskiluokkaa tulojeni puolesta, että mun ansiosidonnainen on aika korkea kunnes siihen iskee leikkurit. En ikinä ostanut asuntoa.
Olin naiivina ajatellut, että ehdin 400 päivän ansiosidonnaispäivärahakauden aikana työllistyä uudestaan, parantua niin paljon, että pystyn taas enemmän, ja että mut vielä palkataan vaikka ees johonkin hanttihommiin.
Ajattelin, että ehdin kääntää tämän kelkan ennen kuin se velka menee perintään ja pääsen taas palkasta sitä makselemaan.
Mutta sitten kävi ilmi että pakko hankkia koulutus. No, sitten mä ajattelin, että no, ehdin opiskella ja päästä töihin ennen kuin se velka menee perintään, mutta nyt kun tämä hallituksen hullutus alkoi niin näyttää huonolta.
Täällä on varmaan rikkaita paikalla. Kun valmistun, voin alkaa yrittäjäksi. Onko mitään keinoa keplotella tilanne niin, että voisin esim. Jonkin yrityslainan turvin maksaa tuon velan pois? Vai onko se laitonta tai utopiaa?
Tarkoitus ei siis ole maksattaa sitä muilla vaan estää sitä joutumasta perintään, että voin maksaa sen pois?
Eikös rikkaat ole hyviä rahojen kanssa?
Mä oon tehnyt virheitä raha-asioiden kanssa tottakai, mutta yritän korjata asian. Olen esim. Mieluummin ottanut velkaa pitkien sairaslomien aikana kuin hakenut toimeentulotukea. Olen ajatellut juuri niin, että itse pitää maksaa ja nyt se kaikki ponnistelu taitaa valua hukkaan.
Tiedoksi vielä että jos ihminen on tietyn määrän sairaslomalla niin ei voi saada enää sairaspäivärahaa ennen kuin on ollut töissä yhtäjaksoisesti tietyn ajan. Olin leikkauksessa työttömänä, enkä saanut sairaspäivärahaa siitä syystä vaan Kela hylkäsi sen. Se oli ennen opiskelua ja ainoa hetki kun toivoin, ettei mua palkata koska en pystynyt kävelemään.
Yrittäjäkurssit kuuluu mun opintoihin mutta ne eivät ole vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ei käy mitään. Olen vakityössä ja jos tulee kenkää, hyvätuloinen puoliso elättää.
Ja jos molemmat saa kenkää?
Vierailija kirjoitti:
Ei ketuta työssäkäynti enää niin paljon, kun tiedän että kotonamakaajat eivät saa ihan yhtä hyvää elintasoa muiden piikkiin.
Nyt kun irtisanomiseen riittää vain "hyvä syy" ja lomauttamisista tehdään helpompaa niin toivo ettei osu kohdallesi kumpikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Jätän lääkärikäyntejä väliin, ostan vaan osan lääkkeistä.
Teen itse ruokaa edullisista raaka-aineista.
En käy muualla, kuin kaupassa ja kävelemässä.
Leikkaan hiukseni itse.
Kysyn sukulaisilta, jos heillä olisi ylämääräisiä vaatteita ja lehtiä.
Suomen laissa on pykälä, jossa sanotaan ettei varattomuus saa olla este hoidon saamiselle. Eli joko anot vapautusta terveydenhuoltomenoista tuloihin/menoihin nähden tai haet toimeentulotukea lääkkeisiin ja hoitoihin.
Lähden ulkomaille tienaaman paremmin sh- tutkinnollani. Sain alasta tarpeekseni täällä vuosia sitten ja opiskelin toisen tutkinnon sen päälle, mutta eihän täällä kukaan työnteolla rikastu.
Pääkaupunkiseudun vuokria mulla ei ole enää halua tai varaa maksaa. Joten lähden töihin Norjaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan heti ei käy mitään, koska en saa mitään sosiaalitukia ja käyn päivätyössä. Mutta toivon, etten tule toimintakyvyttömäksi ja jää työttömäksi tai sairaseläkkeelle. Silloin on kovat ajat edessä.
Onhan tämä ihan kamalaa, mutta kyllähän se on pakko jostain leikata, että saisi valtion talouden tasapainoon. Se vain, että minusta tässä leikataan nyt ihan väärästä kohtaa ja kohta ollaan sen takia isompien kuluerien edessä...
Sama. Nyt ei haittaa mutta tulevaisuudesta ei voi olla varma. Pahinta olisi sairastuminen tai vammautuminen niin että ei saa eläkettä. Eli että olisi pienellä työmarkkinatuella hampaan tappiin kun ei pystyisi työtä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Lähden ulkomaille tienaaman paremmin sh- tutkinnollani. Sain alasta tarpeekseni täällä vuosia sitten ja opiskelin toisen tutkinnon sen päälle, mutta eihän täällä kukaan työnteolla rikastu.
Pääkaupunkiseudun vuokria mulla ei ole enää halua tai varaa maksaa. Joten lähden töihin Norjaan.
Niin siis juu.Tein osa-aikaisena uuden alani töitä Helsingissä 30,5 h/vko. Mutta sehän oli yhtä tyhjän kanssa. Norjassa pärjää kyllä sairaanhoitajan palkalla ilman mitään tukia, Suomessa ei. Eikä kovin monen muunkaan naisvaltaisen alan. Suomessa en sairaanhoitajan töitä enää tee. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä koko hommalla on tarkoitus laittaa köyhät kyykkyyn. Tarkoituksena on uusi yhteiskuntajärjestys. Työt ja rahat jaetaan uudella kaavalla. Nyt pitäisi suomalaisten kansalaisten herätä mistä tässä oikeasti on kyse.
Kyse on siitä, ettei rahaa ole hyvinvointiyhteiskuntaan. Ikärakenne on sairas ja eläkejärjestelmä vieläkin sairaampi pyramidihuijaus. Eläkepommista eli toisin sanoen hyvinvointiyhteiskunnan romahtamisesta varoitettiin jo 90-luvulla, mutta mitä tehtiin asian estämiseksi? Ei niin mitään. Koko korttikeko lopulta romahti koronaan ja Ukrainan sotaan. Tietysti köyhät kärsivät ensimmäisenä. Tämä on iso pudotus edeltävistä vuosikymmenistä, kun tällaiseen hyvinvointivaltioon oli resursseja. Ei tässä tilanteessa mitkään kansalaisten herätykset auta, koska se ei tuo terveempää ikärakennetta, töitä, ruokaa, bensaa eikä mitään muutakaan.
Sitä aina ihmettelen, miksi köyhänä pitäisi ostaa isommat ostot osamaksulla ja joutua pahempiin vaikeuksiin. Kun itse elin työmarkkinatuella, pyrin minimoimaan menot ja esim. pesukone oli kierrätetty ja kännykkä vanha, autoni maksoi 300 €. Nykyisin olen onneksi työelämässä, mutta en ole unohtanut työttömän stressiä. Silti en koskaan ajatellut sen olevan yhteiskunnan vika tai että yhteiskunta olisi minulle jotain velkaa. Olinhan kuitenkin saanut ilmaisen koulutuksen ja sairauksiani on hoidettu edullisesti eikä nälkään kuoleminen ollut lähelläkään. Ennemminkin halusin työelämään, jotta voin maksaa vähän takaisin yhteiskunnalle ja olla hyödyksi.
Voi luoja. KAIKILLA ON LUOTTOTIEDOT. Lopettakaa jo vihdoin tuo rasittava jankkaua, että "ei ole luottotietoja" :""DDDD
Kyllä minimituella pysyy hengissä kun muilla on koiria ja autojakin tuilla pitävän.