Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teille käy kun sosiaalituet leikataan?

Vierailija
15.12.2023 |

Olen työtön työnhakija joka opiskelee omaehtoisesti uutta ammattitutkintoa, koska sairauden takia en edellisessä työssä voinut jatkaa.

Mulle käy seuraavaa: 

Yrittäjät kärsii koska en voikaan enää ostaa yhtään mitään. Sitäkään vähää, mitä ennen. 

Olin vielä töissä ollessani yhdistänyt kulutusluottoja ja säilyttänyt luottotietoni tähän mennessä. Taitaa mennä perintään kaikki, moninkertaistua, enkä pysty koskaan maksamaan niitä takaisin. Luottotiedot menee. Menee kyllä motivaatio samalla. 

Kaikki ne seuraukset mitä tulee kun ei ole luottotietoja eli mitään ei voi ostaa osamaksulla, vaikka uutta pesukonetta, jos menee rikki. Ennen siis maksoin itse vaikka tuli kalliit korot ja kulut. No, kun luottotiedot menee niin ehkä sossu maksaa sitten? Eli yhteiskunta maksaa enemmän mun asioita. Mitä järkeä...? 

Lapseni tästä tulee kärsimään eniten. Hän tarvitsee opiskellakseen esim. Läppärin, jota en voi hänelle osamaksulla ostaa... 

Ja huom: Osamaksu ei ole mitään yli varojensa elämistä vaan ainoa tapa jolla pienituloinen voi ostaa isompia tarpeellisia hankintoja. 

Mulla on kallis lääkitys, saa nähdä onko siihenkään enää sit varaa. Menee toimintakyky ja opiskelu vaarantuu, jos ei ole. Eli yritys tulla uudestaan työssä käyväksi veronmaksajaksi vaihtuu ikuisesti tuilla elävän masentuneen keppikerjäläisen elämään. 

Ja tää hyödyttää ketä...? Olin aiemmin yli 20 vuotta töissä. Aloitin teininä työnteon jo. 

Eniten pelottaa, ettei ole ruokaan rahaa. 

Kertokaas tekin, mitä teille käy? 

Kommentit (387)

Vierailija
121/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipun työmarkkinatuelta toimeentulotuelle, koska lapsikorotusten poisto laskee työmarkkinatukeani lähes kolmasosalla. Tämän myötä en voi enää omistaa mitään tai säästää euroakaan, edes lapsilleni, joten kiikutan jatkossa jokaisen pakollisen laskun Kelaan- ja aion myös hakea lapsilleni harrastusrahaa. Ennen maksoin itse, nyt saa hoitaa Kela. 

Toimeentulotukiasiakkaana aion hyödyntää jokaisen keräyksen, jaon ym. ilmaisen hyvän. Toimeentulotukiasiakkaana en voi jatkossa tehdä esim. ulosoton kanssa sopimuksia (ovat katsoneet että toimeentulotuki on liian pieni summa mihinkään maksuihin, lukekaa vaikka sivuiltaan), joten loputkin laskut saavat mennä sitten jonon jatkoksi. En aio maksaa yhtäkään julkisen puolen laskua jatkossa. 

Olen yrittänyt, yrittänyt ja yrittänyt mm. työllistyä, päästä opiskelemaan, mitä tahansa jotta saisin lapsilleni paremman elämän. Sen jälkeen kun sairastuin ja tipuin pois työelämästä, pelkkää p**kaa on tullut niskaan sekä yhteiskunnalta että viranomaisilta. Enää en jaksa, eletään sitten juuri niin pummimaisesti kuin kaltaisistamme aina kirjoitellaankin. 

Vierailija
122/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Indeksikorotukset jo liian alhaisesta työmarkkinatuesta poistuu neljäksi vuodeksi ja toimeentulotuki nousee korkeammaksi. Ihan järjetöntä ja eläkeläisiltäkin olisi pitänyt indeksit poistaa.

Neljän vuoden päästä työmarkkinatuki on kaikkein alhaisin ripunen, onko edes nykyistä kodinhoitotukea vastaava ja sairaita ei päästetä eläkkeelle.

Pitäisi viedä kaikilta eikä vain työttömiltä. Oliko työttömyyskorvauksen tarkoitus pitää ihmistä työkuntoisena ja nyt se alkaa alentua toimeentulotukeakin alhaisemmaksi. Työtön ei saa enää kun pelkän ruuan ja mitään muuta ei näköjään tarvitse.

Joka työnantajille vielä kelpaa niin eipä hätää mutta muiden työnantajille kelpaamattomien elämää kurjistetaan kepillä täysin kohtuuttomasti.

Eläkeläisillä oli jo indeksit jäädytettynä Lipposen toimesta yli kymmenen vuotta. Ottaisit

Vaikkakin mutta nyt pitäisi tasapuolisuuden nimissä ottaa kaikilta eikä kaikkia vaan työttömiltä. Ei eläkeläinen tarvitse mitään työkuntoisuuden ylläpitoa eikä joka sään vaatteita, jalkineita eikä tarvitse ulkonäköönsäkkään rahaa laittaa.

Eläkeläinen saa rahansa ilman stressaamista ja työkkärin tenttaamista työnhakemisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kuuluisi omaishoidintuki, mutta koska sitä ei täällä saa, olen virallisesti työtön. Työmarkkinatuki on toki isompi kuin omaishoidintuki. Nyt tämä työmarkkinatuki ilmeisesti laskee vähän. Jos on pakko mennä johonkin 9 e päivä "työhön", yritän keksiä jonkun mitä voin tehdä kotoa käsin hieman. Kai työkokeilua voi tehdä etätyönä? 

Jos olet ITC alan ihmisiä niin voi tehdä. Omassa perheessäni tällainen tapaus kun oli 9e+4.5e ko se on pv? Tykkäsi kovasti. Työpaikka oma olohuone. Nyt tekee työkseen sitä yhä olohuoneessaan istuen. 

Kiitos vastauksestasi! En ole sen alan ihminen, mutta muuten korkeakoulutettu. Enköhän jotain keksi..

Rohkeasti sinne TE toimistoon ja ehdotat niille ihmisille jotain räätälöityö

Kiitos!

Vierailija
124/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin jo aikoja sitten kampaajat ja ravintolat oman onnensa nojaan, en heitä tarvitse, tosin en nosta sosiaalitukiakaan mutta tuloni eivät ole paljon sen yli.

Uutta elektroniikka en osta, samat vaatteet pyörii käytössä väh 10-15 vuotta, kenkiä , sukkia ja alushousuja joudun välillä päivittämään. Kirjat lainaan kirjastosta, vanha telkkari saa kelvata kunnes hajoaa, maksukanavia ei ole, en juo alkoholia, en tupakoi, liikun vanhalla fillarilla, se nyt vaatii hieman huoltoa kyllä.

Lehtiä en tilaa enkä mitään muutakaan vaan estän kaikki puhelinmyyjät. En harrasta matkailua, edes kotimaassa koska on niin kallista, onneksi asun pienessä rantakaupungissa.

Täälläkin menee liikkeitä nurin ja muutama ravintola laittoi jo lapun luukulle, ihmisiä on pakkolomilla ja työttömiä runsaasti. Liiketoiminta ei kannata kun kaupunkilaisilla  ei ole tuloja, ei liikkeet ilman asiakkaita pystyssä pysy.

Vierailija
125/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpon kotiosoite on helppo saada selville että vinkkinä vaan kaikille ketkä joutuvat kuseen niin

Myös hänen liikkeensä on helppo tietää joten aina voi sattua vahinkoja.

Hän on ihan itse kerennyt asioita tapahtuvaksi

Vierailija
126/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Indeksikorotukset jo liian alhaisesta työmarkkinatuesta poistuu neljäksi vuodeksi ja toimeentulotuki nousee korkeammaksi. Ihan järjetöntä ja eläkeläisiltäkin olisi pitänyt indeksit poistaa.

Neljän vuoden päästä työmarkkinatuki on kaikkein alhaisin ripunen, onko edes nykyistä kodinhoitotukea vastaava ja sairaita ei päästetä eläkkeelle.

Pitäisi viedä kaikilta eikä vain työttömiltä. Oliko työttömyyskorvauksen tarkoitus pitää ihmistä työkuntoisena ja nyt se alkaa alentua toimeentulotukeakin alhaisemmaksi. Työtön ei saa enää kun pelkän ruuan ja mitään muuta ei näköjään tarvitse.

Joka työnantajille vielä kelpaa niin eipä hätää mutta muiden työnantajille kelpaamattomien elämää kurjistetaan kepillä täysin kohtuuttomasti.

Eläkeläisillä oli jo indeksit jäädytett

Huomaan että taidat olla hyvin nuori etkä tiedä eläkeläisen tarpeista yhtään mitään.

Vierailija
127/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään. En saa tukia muutenkaan. Tuilla elävät eivät tee mitään muuta kuin siirtävät veronmaksajien rahoja taskusta toiseen.

Kaikkihan täällä siirtävät rahoja taskuista toisiin. 

Esim. Saan yhteiskunnalta rahat vuokraan. Ne ovat tililläni muutaman tunnin. Sitten siirrän ne takaisin kaupungille, koska mulla on kaupungin asunto. 

Silloinhan ne rahat siirtyy kauttani vain virastosta toiseen. 

Kun ostan ruokaa, siirrän yhteiskunnan tuet kauppiaalle ja ruoan tuottajille. 

Myös tuista maksetaan veroja, oma veroprosenttini on 14%. Lisäksi kun ostan jotain yhteiskunnan myöntämällä tukirahalla, maksan tuotteen alv:n. 

Kun sain palkkaa, siirsin silloinkin työnantajan tililleni maksamat rahat vuokranantajalle eli kaupungille, ja kauppiaille. 

Kummassakaan tilanteessa ikinä ei ole ollut mitään ylimääräistä rahaa vaan kaikki mennyt suoraan kiertoon. 

Luottoa myöntäneet firmat on saaneet todella paljon rahojani. Yksityispankit Klarna, Resurs Bank, Svea Bank ja Walley saavat paljon köyhienkin ihmisten rahoja kun ei ole varaa ostaa isoja ostoksia kerralla vaan pitää maksaa ne osamaksulla. 

Raha kiertää kyllä, on ihminen sitten makuuasennossa tai pystyssä, töissä tai työtön. 

Vierailija
128/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kuuluisi omaishoidintuki, mutta koska sitä ei täällä saa, olen virallisesti työtön. Työmarkkinatuki on toki isompi kuin omaishoidintuki. Nyt tämä työmarkkinatuki ilmeisesti laskee vähän. Jos on pakko mennä johonkin 9 e päivä "työhön", yritän keksiä jonkun mitä voin tehdä kotoa käsin hieman. Kai työkokeilua voi tehdä etätyönä? 

Jos olet ITC alan ihmisiä niin voi tehdä. Omassa perheessäni tällainen tapaus kun oli 9e+4.5e ko se on pv? Tykkäsi kovasti. Työpaikka oma olohuone. Nyt tekee työkseen sitä yhä olohuoneessaan istuen. 

Kiitos vastauksestasi! En ole sen alan ihminen, mutta muuten korkeakoulutettu. Enköhän jotain keksi..

Rohkeasti sinne TE toimistoon ja ehdotat niille ihmisille jotain räätälöityö

Olen eri mutta kiitos neuvoista. Tätä kokeiluun.

Vierailija
129/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään. Menen töihin, kun saan opiskelut valmiiksi. Mitään tukia en saa.

Vierailija
130/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan sairasta, kuinka täällä ihmiset puhuu siitä, että on tavallaan maksettu hiljaiseksi ihmisiä ja jos ei saada samaa elintasoa kuin pienpalkkaisilla tekemättä mitään niin aletaan väkivaltaisiksi ja ryöstellä? Normaalisti tämän pitäisi toimia niin, että jokainen tekee töitä, kun on töissä, säästää pahan päivän varalla, kun käy jokin sattumus, että joutuu vaikka työttömäksi tai sairastuu, ensin omat säästöt ja vasta tarvittaessa vähän apua yhteiskunnalta ja taas töihin. Nyt monille työttömyys on elintapa, mikä ei ole oikein millään tavalla. 

Sinä tässä sairas olet. Etkö ymmärrä, että kaltaisesi ihmiset yrittävät käytännössä t a p p a a huonompiosaiset nälkään. Tottakai viha nousee, jos oma henki on uhattuna. Ja ei, töihin ei niin vain mennä, eivätkä kaikki pysty tekemään kaikkea. Ihmisillä on fyysisiä sairauksia, mt-ongelmia jne. Jokaisella on oikeus elämään ja elämän edellytyksiin eli riittävään toimeentuloon oli työssä tai ei.

Vierailija
131/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Ryöstän, varastan hakkaan. Ihan sama miten mun käy. Ei kiinnosta enää.

Ainakin tulee kalliimmaksi teille veronmaksajille, se on pääasia.

avaa muuttofirma ja tee ilman kuittia. maksu käteisellä.

saat helposti 2500e. pakun voi vuokrata siihen käyttöön ja myöhemmin osaa

oman

Vierailija
132/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut eläessäni lanttiakaan tukiaisia.  Olen ollut yhtäjaksoisesti työssä 16-vuotiaasta ja nyt eläkkeellä.  En katso eläkettäni sosiaalietuudeksi, vaan olen sen työssä ollessani ansainnut.

Minulla puoliso on töissä ollut 18v alkaen kun ammattiin valmistui ja saanut korkeimman kauppakamarin ansiomerkin 40v mittavasta urasta. Työnantaja sen hänelle haki.

Ja sehän aika huvittavaa ettei korvaavaa ole nuoremmista löytynyt kun niistä ei ole mihinkään. Puolisoni jäisi pois jo jos päästettäisiin.

Milloin ansiomerkki myönnetään?

Ansiomerkki myönnetään, kun haluat osoittaa arvostustasi työntekijää kohtaan. Myöntämisperusteita ansiomerkeissä voivat olla työuran pituus, merkitykselliset työsuoritukset tai halu palkita työntekijä muusta syystä.

Ansiomerkillä palkitut saavat juhla- ja pienoismerkin, kunniakirjan sekä mahdollisuuden digitaaliseen LinkedIn-merkkiin.

Tutustu myös uuteen viiden vuoden ansiomerkkiin!

https://kauppakamari.fi/palvelut/ansiomerkit/

Vierailija
133/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää noin 500e enemmän käteen vuodessa. Eikä vituta enää niin paljoa, kun ilmaisen rahan jakaminen vähenee.

Suosittelen ihmisille noin yleisesti elämän suunnittelua vähän paremmin ja vinkumisen vähentämistä. Pitäkää kunnosta huolta, työkykykin paranee. Perhesuunnittelu helpottaa huomattavasti elämää, ei kannata hankkia lapsia, jos ei ole varaa niitä elättää. Asuminen siellä, missä siihen on varaa. 

Kaikkien nyyhkytarinat ovat täynnä itseaiheutettuja ongelmia: liikaa velkaa, liikaa lapsia, liian kallis asunto, liian vähän liikuntaa ja terveellistä elämää. Ei säälitä yhtään.

Vaikka osa ongelmista olisikin itseaiheutettuja, niin on yhteiskunnan etu pitää sen verran ihmisistä huolta että he pystyvät virheistä oppimisen jälkeen korjaamaan tilanteensa. Silloin heistä voi vielä tulla yhteiskunnan tuottavia jäseniä. Jos kaikki viedään, ihminen ei jaksa enää yrittää eikä resurssit riitä kehittymiseen vaan ne menee kaikki selviytymiseen. 

Elämä on arvaamatonta. Itselläni oli ollut pitkään vakituinen työ kun perustin yhden lapsen perheeni. En asu kalliisti yms. Työtapaturma johti tilanteeseen että työkyky tehdä sillä alalla töitä meni, ja opiskelen nyt uutta ammattia jotta voin palata asemaan, jossa maksan omat velkani ja elämiseni. 

Se ei hyödytä ketään, jos luottotiedot menevät ja perinnässä kohtuullinen velkasumma ehtii nousta niin korkeaksi että mun pitäis olla joku kirurgi tulevaisuudessa että sen pystyisi maksamaan. Realistista on, että lahjani eivät riitä lääkärin ammattiin. 

Silloin kukaan ei saa enää mitään, ymmärrätkö? Pankit eivät saa multa rahojaan, jos multa menee nyt kaikki. 

Ei sun tarvitse mua sääliä tai välittää musta tai mun lapsesta. Se ei ole se pointti vaan sen ymmärtäminen, että joskus on yhteiskunnan kannalta järkevämpää tukea yksilöä sen hetken kun hän kokoaa elämänsä uudestaan, jotta hän voi tulevaisuudessa taas olla tuottava yhteiskunnan jäsen. 

Toivon parempaa ymmärrystä taloudesta. Köyhille kostaminen tarkoittaa sitä, että on entistä vähemmän ostovoimaa eli tuotteita ja palveluita ostetaan vähemmän. 

Joku kirjoitti että hän putoaa toimeentulotuelle eikä siitä peritä velkoja. Niin mullekin käy sitten vissiin, eli toisin sanoen Nordax Bank ei saa multa rahojaan. 

Vierailija
134/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan sairasta, kuinka täällä ihmiset puhuu siitä, että on tavallaan maksettu hiljaiseksi ihmisiä ja jos ei saada samaa elintasoa kuin pienpalkkaisilla tekemättä mitään niin aletaan väkivaltaisiksi ja ryöstellä? Normaalisti tämän pitäisi toimia niin, että jokainen tekee töitä, kun on töissä, säästää pahan päivän varalla, kun käy jokin sattumus, että joutuu vaikka työttömäksi tai sairastuu, ensin omat säästöt ja vasta tarvittaessa vähän apua yhteiskunnalta ja taas töihin. Nyt monille työttömyys on elintapa, mikä ei ole oikein millään tavalla. 

Sinä tässä sairas olet. Etkö ymmärrä, että kaltaisesi ihmiset yrittävät käytännössä t a p p a a huonompiosaiset nälkään. Tottakai viha nousee, jos oma henki on uhattuna. Ja ei, töihin ei niin vain mennä, eivätkä kaikki pysty tekemään kaikkea. Ihmisillä on fyysisiä sairauksia, mt-ongelmia jne. Jokaisella on oikeus elämään ja elämän edellytyksiin eli riittävään toimeentuloon oli työssä tai ei.

Älä jauha paskaa! Kukaan ei varmasti tule kuolemaan nälkään. Jokaisella on oikeus elämään mutta ei turvallisuuteen kun päänsä huumeilla pimentänyt sekopää tulee takaa lyömään pesäpallomailalla päähän?

Vierailija
135/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä tässä sairas olet. Etkö ymmärrä, että kaltaisesi ihmiset yrittävät käytännössä t a p p a a huonompiosaiset nälkään. Tottakai viha nousee, jos oma henki on uhattuna. Ja ei, töihin ei niin vain mennä, eivätkä kaikki pysty tekemään kaikkea. Ihmisillä on fyysisiä sairauksia, mt-ongelmia jne. Jok

Sen kyllä huomaa että sinulla on mt-ongelmia, kuten myös muilla kaltaisillasi väkivaltaisista ryöstöistä unelmoivilla mulkeroilla.

Vierailija
136/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään! Sillä käyn töissä enkä oleta muiden elättävän.

Näin tein jo opiskeluaikoina

t. Tyä ukko

Vierailija
137/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä leikattavat tuet siis koskevat?

Saadaan toimeentulotukea - valitettavasti olen sairas ja työkyvytön joten en voi mennä töihin. Toimeentulotukeen oli tulossa pieni korotus vuoden alusta. Tein tarkan budjetin jo alkuvuodelle. 

Eikai tässä muu auta, kun pitää hakeutua ruoka-avun piiriin.

Vierailija
138/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo ettei saa mitään tukia. Eläkkeet, äitiyspäivärahat, sairauspäivärahat ovat myös tukia. 

Vierailija
139/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei -mitä käy-, vaan miten käy tai mitä tapahtuu.

Vierailija
140/387 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kiinnostavaa, että nämä pitkäiaikaistyöttömät opiskelijat ja sairaat kuvittelee pyörittävänsä saaduilla euroilla taloutta toteamalla, että nyt moni yritys kaatuu kun ette kuluta. No ei kaadu teidän takia. Leikkauksissa pitää olla järkevä, mutta leikata pitää se on selvää. Leikkaukset voisi kyllä aloittaa niistä valtion turhista projekteista ja avustuksesta muualle ja muille. 

Kyllä nuo leikkaukset koskee myös osa-aikatyöntekijöitä. Jos ei tätä ole vielä ymmärtänyt, pitää sellaiselle määrätä edunvalvoja.

Ei kaikki työttömänä opiskelevat ole pitkäaikaistyöttömiä eikä sairastuneet pysyvästi sairaita. Ja kun sanotaan, että pitää mennä töihin eikä vain maata, ja TE-virkailija sanoo, että pitää opiskella uusi ammatti, että pääsee töihin, niin mikä siinä on vaikeaa ymmärtää, että uuden ammatin palkka voi vaikka olla aika paljonkin ja sillä voi sitten taas osallistua talouden pyörittämiseen? 

Jos sanoo toisille, että ei saa vain maata, ja toiset menee kouluun ja yrittää saada uuden ammatin ja työn, niin sitten pitäisi myös ymmärtää että jokainen on takuulla tuottavampi yhteiskunnassa kun tekee jotain kuin jos ei tee mitään eikä höpöttää että toiset makaa himassa kun eivät makaa. 

Ja todellakin koskee myös osa-aikatyöttömiä ja joitain kokoaikatyötäkin tekeviä jos on pieni palkka. 

Mua kanssa ihmetyttää ettei ymmärretä tosiasioita. 

Itselläni oli vaativa fyysinen ammatti jota en voi enää tehdä, mutta se ei estä sitä ettenkö toisessa ammatissa voisi tehdä kokoaikatyötä. 

Ei voi lokeroida ihmisiä sen perusteella että on sairas tai työtön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän